Komunitní péče - přednáška

Průběžné hodnocení plánu

Poslední fáze ošetřovatelského procesu si klade za cíl zjistit, zda bylo dosaženo cílů a do jaké míry.

Proces hodnocení má šest částí:

  • určení výsledných kritérii (pokud nebyly stanoveny ve fázi plánování),
  • získání údajů vzhledem na stanovená výsledná kritéria,
  • porovnání údajů se stanovenou normou,
  • porovnání intervencí s dosaženým výsledkem,
  • revize event. modifikace plánu.

Klasifikační systém ošetřovatelských výsledků  - NOC (Nursing Outcomes Classification). pro systém NANDA II.

 7 domén:

  • funkční zdraví,
  • fyziologické zdraví,
  • psychosociální zdraví,
  • znalosti o chování a zdraví,
  • vnímání zdraví,
  • zdraví rodiny,
  • zdraví komunity.

Každý výsledek tvoří kód, jeho přesná definice, indikátory a odkaz na literaturu. Klasifikace obsahuje 14 škál Likertova typu.

V současné době je vydána  publikace NOC (Nursing Outcomes Classification) 7. vydání. 

Kniha Nursing Outcomes Classification NOC - 7. vydání
Kniha standardizuje terminologii a kritéria potřebná k měření a hodnocení výsledků ve všech zařízeních péče a u všech skupin pacientů. Celkem 612 štítků ošetřovatelských výsledků založených na výzkumu, poskytuje klinicky užitečný jazyk, který pomáhá poskytovat léčbu a dokumentovat výsledky. Jsou zde zahrnuty specifické indikátory, které usnadňují hodnocení a hodnocení pacienta ve vztahu k dosaženému výsledku.


Klasifikační systém OMAHA má škálu pro hodnocení výsledků problému (Problem Rating Scalefor Outcomes). 

Škála pro hodnocení výsledků má tři oblasti – vědomosti, chování a stav, které hodnotí pomocí pětibodové Likertovy škály.

  • Oblast vědomostí určuje rozsah schopností klienta v oblasti porozumění, paměti a interpretace získaných informací.
  • Oblast chování je zaměřena na pozorovatelné činnosti a dovednosti klienta.
  • Oblast  stav určuje, jak se klientův stav zlepšil, stabilizoval nebo zhoršil na základě subjektivních a objektivních příznaků

Škála pro hodnocení výsledků problému obsahuje bodové i slovní hodnocení. viz tabulka níže 


1

2

3

4

5

Znalosti:

Schopnost klienta zapamatovat si a interpretovat informace

 

Žádné znalosti

 

Minimální znalosti

 

Základní znalosti

Adekvátní znalosti

Špičkové znalosti

Chování:

Pozorovatelné reakce, akce nebo aktivity klienta odpovídající příležitosti nebo účelu

 

Nevhodné chování

 

Zřídka vhodné chování

Nekonzistentně vhodné chování

Obvykle vhodné chování

Trvale vhodné chování

Stav:

Stav klienta ve vztahu k objektivním a subjektivním definujícím charakteristikám

 

Extrémní známky/

symptomy

Závažné známky/ symptomy

Středně vážné známky/

symptomy

Minimální známky/

symptomy

Žádné známky/

symptomy