Komunitní péče - přednáška

Nevhodné zacházení s dítětem

Nevhodné zacházení s dítětem představuje vážné ohrožení jeho zdraví, fyzického a psychického vývoje. Zanedbávání fyzických, emocionálních, zdravotních a výchovných potřeb dítěte může mít dlouhodobé následky.  Jednotlivé formy nevhodného zacházení:

1. Fyzické zanedbávání

  • Zanedbávání zdravotní péče

    • Nedostatečná preventivní péče : Zanedbávání preventivní zdravotní péče, jako jsou pravidelné lékařské prohlídky a očkování, mohou mít dlouhodobé zdravotní důsledky. Děti bez pravidelné zdravotní péče jsou více vystaveny riziku náhlých i chronických onemocnění, která mohou být při včasné diagnóze a léčbě snadno řešitelná.
    • Ignorování specifických zdravotních potřeb : Děti se zvláštními zdravotními potřebami (např. diabetem, alergiemi) speciální péči a léčbu. Zanedbávání těchto potřeb může vést k vážnému poškození zdraví, hospitalizaci a v extrémních případech ohrožení života.
    • Nedostatečná hygiena : Děti, které jsou zanedbávány v oblasti hygieny, trpí zvýšeným rizikem infekcí, kožních nemocí a sociálního vyloučení. Hygiena je klíčová nejen pro zdraví, ale také pro sociální začlenění dětí.

     Zanedbání výživy

    • Opakovaný hlad nebo nevhodná či  nekvalitní strava: Děti, které nemají přístup k pravidelné a kvalitní stravě trpí podvýživou, což zpomaluje jejich fyzický růst a vývoj. Nekvalitní strava může vést k problémům, jako je anémie, oslabená imunita, únava a poruchy pozornosti. V konečném důsledku  zanedbání výživy  může mít vliv na  prospěch a  sebevědomí.
    • Dlouhodobé následky: Nedostatečná v dětství má dlouhodobé dopady na duševní zdraví a může dojít ke zvýšení i náchylnosti k nemocem a psychické obtížnosti v dospělosti.

    Zanedbávání ošacení

    • Nedostatečné oblečení: Pokud dítě nemá dostatečné oblečení, které odpovídá aktuálnímu počasí, je ohroženo podchlazením, přehřátím a různými zdravotními riziky. 
    • Oblečení jako sociální aspekt : Děti, které nosí špinavé, malé či poničené oblečení, mohou čelit sociálnímu vyloučení a šikaně, což má negativní dopad na jejich sebevědomí a sociální adaptaci. Nedostatečné ohodnocení jejich psychiky a méně pocitů..

2. Výchovné zanedbávání

  • Nezabezpečení vzdělávání : Výchovné zanedbávání se projevuje v nezajištění podmínek pro školní vzdělávání dítěte. Dítě, které nechodí do školy nebo je jeho vzdělání omezováno, má nižší šanci na rozvoj základních dovedností a znalostí, což se může negativně projevit v dospělosti. Takové děti mají omezený přístup k příležitostem pro osobní a profesní růst, což vede k chudobě a marginalizaci.
  • Absence podpory při studiu: Pokud rodiče nepodporují dítě v jeho školních aktivitách nebo mu nezajišťují prostor a podmínky pro domácí přípravu, dítě zaostává ve vzdělání a má problémy s motivací i sebevědomím.

3. Emoční zanedbávání

  • Neuspokojování emočních potřeb : Děti potřebují pocit náklonnosti, lásky, bezpečí a zakotvení. Pokud tyto potřeby nejsou naplňovány, dítě trpí pocitem opuštěnosti, nejistoty a nízkým sebevědomím. Nedostatek citové podpory a blízkosti vede k rozvoji úzkostných a depresivních stavů, problémů s důvěrou v druhé lidi a potížemi s navazováním vztahů v dospělosti.
  • Ignorace emocionálních projevů dítěte: Rodiče, kteří neuznávají nebo dokonce trestají emocionální projevy dítěte (např. pláč nebo strach), mohou podporovat rozvoj potlačených emocí a vést k dlouhodobým problémům s duševním zdravím.