Lékařská fakulta ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH VĚD > Seminární práce Edukace pacienta s kolostomií Klára Strnadová, Šárka Slezáková Studijní program: Všeobecné ošetřovatelství, II. ročník > Brno 2023/2024 1. EDUKAČNÍ JEDNOTKA Název: Co je to stomie Edukant: rodič a pacient (7let) Edukátor: stomasestra Místo realizace: vyšetřovna Délka trvání edukace: 15 minut Edukační cíl: Kognitivní – rodič i pacientka ví, co je to stomie a zná její význam. Afektivní – rodič má zájem o další informace týkající se stomie, snaží se brát situaci s klidem. Behaviorální – rodič situaci respektuje a zdá se být se stavem smířený. Forma: individuální. Prostředí: nemocniční, nutno zajistit klid a intimitu. Edukační metody: rozhovor, diskuze, ukázka, možnost zodpovězení otázek k danému tématu. Edukační pomůcky: edukační leták, video. Osnova: * Motivační fáze (5 min) * Expoziční fáze (10 min) * Fixační fáze (5 minut) * Hodnotící fáze (5 minut) * Zhodnocení edukační jednotky Realizace první edukační jednotky Motivační fáze: (5 minut) Na začátku je klíčové seznámit se s pacientkou i rodičem a vzájemně se představit. Důležité je také vytvořit klidnou atmosféru a zmírnit úzkost z nového prostředí. Současně pacientce/rodiči vysvětlíme význam edukace. Expoziční fáze: (10 minut) Co je to stomie: Stomie je chirurgicky vytvořený otvor, který propojuje dutý orgán s povrchem břicha. Její vznik může být nezbytný kvůli různým onemocněním trávicího a močového traktu, náhlým břišním příhodám, úrazům nebo komplikacím při radioterapii. Stomie může být dočasná nebo trvalá. Kolostomie Kolostomie představuje vyústění tlustého střeva přes břišní stěnu. Před operací by měl chirurg nebo stomasestra předkreslit polohu kolostomie. Správně umístěná kolostomie má manžetu zvýšenou o 0,5–1 cm. Výhody kolostomie zahrnují umožnění odchodu stolice a, v případě dočasné stomie, umožnění zhojení nemocného úseku střeva. Hlavní nevýhodou jsou estetické problémy a absence rektálního svěrače, což znemožňuje kontrolu nad odchodem stolice, která je často řídká až polotekutá. Fixační fáze: (5 minut) Zopakování klíčových informací a poskytnutí prostoru pro dotazy. Hodnotící fáze: (5 minut) Hodnotíme zájem pacientky i rodiče, zda získala základní informace, a sledujeme, jak se zapojuje do edukace. Kontrolní otázky: 1. Co je to stomie? 2. Co je to kolostomie? 3. Jaké jsou výhody a nevýhody kolostomie? Zhodnocení edukační jednotky Edukace proběhla hladce, pacientka projevila velký zájem o získání informací o stomii. Na kontrolní otázky odpověděla správně. Čas určený pro edukaci byl dostatečný a matka byla připravená, přičemž některé její představy byly zkreslené, ale byly během edukace vyjasněny. 2. EDUKAČNÍ JEDNOTKA Téma edukace: Předoperační příprava a pooperační péče Místo edukace: vyšetřovna pacientů Časový harmonogram: 30 minut Edukační cíle: Kognitivní – rodič zná základní rozdělení předoperační přípravy, zná průběh pooperační péče. Afektivní – rodič se zajímá o nové informace, reaguje přiměřeně a udržuje pozornost, doptává se na další informace. Behaviorální – rodič správně odpovídá na kontrolní otázky. Forma: individuální Prostředí: nemocniční Edukační metody: vysvětlování, rozhovor, diskuze, zodpovězení doplňujících otázek ze strany matky Edukační pomůcky: vstupní test, video Realizace 2. edukační jednotky Motivační fáze: (5 minut) Vytvoření příjemného prostředí, pocitu intimity a dostatečného času. Navázání kontaktu s pacientkou, vysvětlení podstaty a průběhu edukace, klidné a důvěřivé vystupování. Expoziční fáze: (15 minut) Předoperační příprava Dlouhodobá předoperační příprava: Probíhá v nemocnicích se stomasestrou. Pacient si může domluvit schůzku se stomasestrou před plánovanou operací, kde mohou být přítomni i členové rodiny. Zaměřuje se na psychickou pohodu pacienta a jeho rodiny. Krátkodobá předoperační příprava: Probíhá 24 hodin před operací, začíná přijetím pacienta na oddělení. Pacient s sebou přináší výsledky předoperačního vyšetření, lékař jej informuje a získá souhlas s hospitalizací. Pacient je seznámen s domácím řádem oddělení, předoperační přípravou, pooperačním pobytem na JIP a průběhem hospitalizace. Všeobecná předoperační příprava: Zahrnuje kontrolu anesteziologem, lačnění, antibiotickou profylaxi, nácvik pooperačního stavu, prevenci tromboembolických komplikací, osobní hygienu, přípravu operačního pole a další. Speciální předoperační příprava: Zahrnuje vyznačení optimálního umístění stomie a očistu střeva pomocí osmoticko-koloidního solného roztoku (např. Fortrans) den před operací. Střevo musí být důkladně vyprázdněno, což znamená, že stolice je čirá a vodnatá. Bezprostřední předoperační příprava: Zahrnuje odstranění šperků, protéz, použití WC, užití premedikace a transport na operační sál. Pooperační péče Bezprostřední pooperační péče: Po operaci je pacient převezen na JIP nebo ARO, kde jsou sledovány jeho životní funkce a zajištěna parenterální a enterální výživa. Péče o invazivní vstupy (drény, centrální žilní katétr, permanentní močový katétr, nasogastrickou sondu), péče o ránu a bolest. Edukátorka dochází za pacientem denně dle jeho stavu a provádí základní edukaci. Následná pooperační péče: Zaměřuje se na tlumení bolesti, eliminaci diskomfortu, prevenci komplikací a podporu návratu pacienta k optimálnímu zdravotnímu stavu. Intervence vycházejí z aktuálních potřeb pacienta a cílem je naučit pacienta soběstačnosti při ošetřování stomie. Fixační fáze: (5 minut) Zopakování důležitých informací, možnost klást další dotazy a podání doplňujících informací. Hodnotící fáze: (5 minut) Posouzení, zda matka pochopila význam edukace, požadavek na zopakování důležitých informací a pokládání kontrolních otázek. Kontrolní otázky: Jak se dělí předoperační příprava? Jak dlouho trvá krátkodobá předoperační příprava? Jak se dělí pooperační péče? Zhodnocení edukační jednotky Podle zodpovězených kontrolních otázek matka pochopila edukační jednotku. Doba edukace byla dostačující.