Komunikace ve zdravotnictví

Vnější podmínky pro odezírání

Osvětlení

Osvětlení je nejdůležitější podmínkou pro odezírání.

Člověk, který odezírá:

  • má být postaven tak, aby ho světlo neoslňovalo a aby byl osvětlen ten, od koho bude odezírat (mluvící člověk má mít dobře osvětlen celý obličej, zejména ústa, aby jednotlivé mluvní pohyby byly dobře viditelné)
  • sleduje tvar úst a jejich pohyby, postavení jazyka a zubů (Některé hlásky jsou tvořeny v zadní části úst a v hrtanu, ale navenek mají stejný mluvní obraz jako hlásky přední. Proto přibližně třetina hlásek je poznatelná podle mluvních pohybů, ostatní musí člověk poznat většinou na základě zkušenosti.)

Nevhodné je, když mluvící člověk stojí zády k oknu, neboť mu nedopadá světlo na obličej, nýbrž jsou jeho ústa ve stínu. Odezírající člověk je též oslněn prudkým protisvětlem.

Vzdálenost a dotek

Optimální vzdálenost je také jedním z předpokladů pro dobré odezírání. Lidé od sebe nesmí být ani příliš daleko ani příliš blízko.

Konverzační vzdálenost je dána individuálně a je závislá na věku a zkušenostech mluvících i odezírajících. U dospělých osob nebo při odezírání oficiálního typu je konverzační vzdálenost delší než u malých dětí. 

  • respektujte osobní prostoru 
  • hledejte optimální vzdálenost (cca 0,5 m) individuálně tak, aby artikulační pohyby a potřebné podpůrné složky komunikace byly zrakem rozlišitelné
  • největší přípustná vzdálenost je max. 4 m (při větším odstupu by již rty byly nezřetelné a mluvní pohyby obtížně rozpoznatelné)
  • upozorněte osobu, že na něj mluvíte (vhodně zvolený dotek, silnější zvuk nebo pohyb v zorném poli sluchově postiženého). 

Dotek:

  • sluchově postižení využívají častěji než společnost slyšících (považován je za běžnou součást komunikace oproti společnosti slyšících, kde je dotek většinou považován za velkou důvěrnost)
  • dotýkat se druhého člověka pouze rukou (lehce, krátce, na určitých místech - ruka, předloktí, paže a rameno). Neměli bychom upoutávat pozornost druhého dotekem na hlavu či krk a jenom v krajním případě lze použít dotek na záda. To však pouze tehdy, když není jiná možnost!

Artikulace

Artikulace je důležitou vnější podmínkou odezírání. Každý člověk má odlišný způsob mluvy a proto, když sluchově postižený mluví s někým, koho ještě moc nezná, může mu dělat odezírání značný problém. Je to tím, že není ještě zvyklý na mluvu dotyčné osoby. Jakákoli nesprávná artikulace ztěžuje odezírání.

Artikulace by měla být:

  • mírně zvýrazněná, pečlivá a lehce zpomalená řeč se zachovalým přirozeným charakterem mluvy (odezírání znesnadňuje: přehnaně zvýrazňována artikulace, rychlé nebo pomalé tempo řeči či dokonce slabikování)
  • přiměřená gestikulace (nevhodná je nadměrná gestikulace) 
  • přiměřený hlas (nezvyšujte zbytečně hlas, při tišší mluvě jsou artikulační pohyby zřetelnější než při křiku).

Při neporozumění:

  • situaci zopakujte jinými slovy (nesnažte se o zvýrazněné pohyby úst) 
  • položte kontrolní otázku k tématu (ujistěte se, zda nám bylo porozuměno). Častokrát se stává, že nedoslýchaví nepřiznají, že nerozumí, o zopakování si sami neřeknou, aby „neobtěžovali“. Nebo řeknou, že rozuměli, protože si to myslí, i když ve skutečnosti mohli rozumět něco jiného.

Podpůrné složky

Patří sem celkový výraz obličeje, výraz očí, jednoduchá přirozená gesta, mimika apod. Tyto složky mluvy podstatným způsobem ovlivňují odezírání, můžeme podle nich poznat náladu mluvícího, jeho pocity či důležitost sdělované informace.

Znalost téma konverzace

Sluchově postižený by měl být alespoň trochu obeznámen s tím, o čem bude řeč, aby věděl, jaké oblasti se bude konverzace týkat. Ještě snáz bude komunikace probíhat, pokud sluchově postižený sám začne hovor, neboť může osobně směrovat konverzaci v určité oblasti. 

Možné faktory znesnadňující odezírání:

  • plnovous nebo knír (vousy zakrývají ústa mluvícího a sluchově postižený se marně snaží rozluštit, co osoba říká)
  • předměty, které mění tvar úst (např. žvýkačka v puse, žvýkání jídla, kouření cigarety znemožňuje odezírání změnou tvaru úst a kouřem, který vytváří clonu a zhoršuje tak viditelnost)
  • ruka před pusou
  • ochranné prostředky (rouška, obličejový štít)
  • oděv (šála překrývající část obličeje)
  • odvrácení obličeje (není zachován požadavek tváří v tvář)

Odezírání Na vlastní oči (Strnadová V., 2006)

„Nejhůř odezírám, když mi na porozumění záleží“

V běžném životě mezi slyšícími lidmi se neslyšící člověk nevyhne situacím, kdy musí odezírat. V zaměstnání, na ulici, v obchodě, v nemocnici... Není-li nablízku tlumočník a sdělení není podáno ve znakovém jazyce či písemnou formou, nezbývá mu nic jiného, než snažit se odhadnout, co se mu lidé okolo něj snaží sdělit. Občas obsahu řečeného porozumí správně, jindy nesprávně, a někdy se mu to nepodaří vůbec. Bylo by však chybou případný neúspěch přičítat na vrub odezírajícímu člověku a vyčítat mu, že se málo snaží.

V průběhu stejného dne odezírá osoba se sluchovým postižením s různým úspěchem, podle toho, jak se právě cítí. Je-li například unaven nebo rozčilen, neodezře někdy ani jednoduché sdělení, i když se o to velmi snaží. Největší problémy při odezírání mívají právě tehdy, když mu na porozumění sdělení nejvíce záleží. Zaplaví ho pocit strachu z neúspěchu - a neštěstí je hotové.

Je-li v pohodě a komunikační partner zná a dodržuje pravidla potřebná pro odezírání, pak je naděje na porozumění vyšší (třebaže ani tehdy není úspěch zaručen).

„Navázání zrakového kontaktu“

Někdy komunikační partner (zdravotnický personál) zapomene osobu se sluchovým postižením předem upozornit, že se chystá mluvit. Pak sluchově postižená osoba "nechytí" včas začátek věty a nepochopí smysl dalších slov.

Správné upozornění je pohyb rukou (zamávání) nebo lehký opakovaný dotyk na předloktí. Nestačí, když do osoby zdravotník jen strčí loktem – mohou to mylně považovat za náhodný dotyk při pohybu, který pro ně nemá žádný signální význam.

Každý sice uznává, že se na komunikátora při odezírání musí dívat, málokdo však pochopí, proč osoba se sluchovým postižením potřebuje, aby zrakový kontakt byl vzájemný. Když se na něj komunikátor (zdravotník) při hovoru také dívá, může osoba se sluchovým postižením snadněji dát najevo mimikou či gestem, nakolik ve kterém okamžiku rozumí a kdy již začíná mít problémy.

Důležité je i vhodné osvětlení. Ostré světlo svítící přímo do očí je nepříjemné každému. Větší zlo však je, svítí-li do očí odezírajícímu. Za prvé proto, že nemůže dobře odezírat, za druhé proto, že má celodenním nuceným odezíráním unavené oči. U neslyšícího člověka musí zrak plnit více funkcí, než kdyby slyšel, a proto si jej musí úzkostlivě šetřit.

Když mluvící osoba sedí, potřebuje si osoba se sluchovým postižením také sednout, aby měla její tvář ve výši svých očí. Jinak jí ve výhledu na ústa překáží její nos. Podobné je to, když někdo o hodně menší než osoba se sluchovým postižením stojí vedle ní. Pak někdy pomůže, když při mluvení trochu zvedne bradu. Když má někdo ústa naopak o něco výše než jsou její oči, tak jí to při odezírání tolik nevadí.

Velice často se setkávají osoby se sluchovým postižením s lidmi, kteří se snaží mluvit na ni zblízka. Snad mají dojem, že jim pak budou lépe rozumět. Opak je pravdou. Pak musí buď ustoupit, anebo aspoň odklonit horní polovinu těla. Z příliš malé vzdálenosti totiž nemůže dobře zaostřit zrak na jejich ústa.

Vyhovuje jí, když jsme s komunikačním partnerem čelem proti sobě. Je-li vedle ní, musí trvale držet hlavu na stranu. Špatně tak vidí na ústa a po chvíli ji může bolet za krkem.

„Začátek hovoru“

Znalost tématu sdělení, které má následovat, je při odezírání poloviční úspěch. Usnadňuje to odhad slov, ze kterých se dá odvodit několik dalších možných variant, které mohou následovat.

Pokud obsah sdělení nevyplývá z momentální situace, která je osobě se sluchovým postižením  zřejmá, pak je vhodné, aby jí komunikační partner předem sdělil, o čem chce hovořit. Jinak jí  zabere mnoho času, než se v obsahu řečeného zorientuje, a mezitím jí mnohé z jeho řeči uteče.

U každého člověka si musí nejdřív zvyknout na jeho způsob hovoru. Zvykání bývá oboustranné, protože když se druhý člověk snaží s ní dorozumívat, musí se také přizpůsobit. Některým lidem porozumí ihned, jiným až po delší době častého kontaktu, ale můžou mít i několik lidí, jejichž mluvu nedokážou odezírat vůbec.

Odezírání je v podstatě snaha zachytit zrakem to, co má být správně vnímáno sluchem. Viditelné pohyby úst jsou jen "vedlejším produktem" při modulaci výdechového proudu během mluvení. Proto si mnoho slyšících lidí nedává pozor na to, jak při mluvení otvírají ústa. Stačí jim, když sami sebe slyší.

Tak jako slyšící lidé u druhých hodnotí hlasový projev, neslyšící si všímá pohybů jejich úst. Zda je otvírají dostatečně, zda nemluví příliš rychle a zda dodržují přirozený rytmus mluvy.

Osobě se sluchovou vadou může vadit, když někdo otvírá ústa málo, a nebo když je otvírá příliš mnoho. Rychlou mluvu nestačí sledovat, ale při slabikování je problém sestavit viděné mluvní pohyby do slov a vět. Nejlépe se odezírá plynulá řeč, s krátkými přestávkami tam, kde se v psaném projevu obvykle dělá interpunkce. Tyto malé přestávky v řeči jí poskytují trochu času k tomu, aby si viděné pohyby úst "poskládala" v duchu dohromady a zkoumala, zda dávají nějaký smysl.

„Pouhé sledování pohybu úst nestačí“

Zrakové informace při vnímání řeči pozorováním pohybu rtů jsou velmi nepřesné a zlomkovité. Mnoho slov zní jinak, ale pohyby úst jsou při nich stejné. Při odezírání pak dochází k mnoha omylům.

V běžných podmínkách proto nelze odezírat jen jednotlivé mluvní pohyby nebo mluvní obrazy. Je nutno odhadnout smysl celého sdělení. K tomu napomáhá několik "záchytných bodů": výraz tváře, pohyby rukou a těla. (Někdy jsou tyto projevy pro osobu se sluchovým postižením jediným zdrojem informací. Stává se totiž, že se jí nepodaří rozluštit, co se jí říká, ale pozná, jaký má vztah k tomu, o čem se právě hovoří.)

Zatímco se dívá na mluvícího člověka, musí velmi rychle přemýšlet. Porovnává to, co viděla, s tím, co již zná z vlastní zkušenosti, z četby nebo z vyprávění ostatních.

Vlastní názor na sdělovaný obsah si může tvořit až poté, kdy se ujistí, že rozuměla správně.

„On o voze, já o koze“

Někdy se osoba se sluchovým postižením domnívá, že rozuměla dobře, ale později zjišťuje, že se mýlila. Nebo ji někdo ujišťuje, že už jí něco říkal, ale ona o tom neví. Rozuměla totiž něco jiného, a protože byla přesvědčena, že rozumí správně, dále se již neptala.

Na omyl se většinou přijde tehdy, když odpoví podle toho, co rozuměla, tedy naprosto nesmyslně.

„Odezírání je vyčerpávající“

Osoby se sluchovým postižením nevydrží odezírat příliš dlouho. Potřebují častěji odpočívat. Proto jsou raději, když jim komunikační partner také nechá prostor k tomu mluvit. Pohodlný poslech nedá tolik práce jako pro osobu se sluchovým postižením odezírání.

Musí dbát na to, aby povídání mělo "hlavu a patu" a nebylo nudné. (Využívají přitom vytrénované schopnosti sledovat neverbální projevy ostatních lidí, takže jakékoli známky nezájmu či nesouhlasu okamžitě zaregistrují. Tuto schopnost má většina lidí, kteří neslyší.)

Když je druhý člověk příliš povídavý a osoba se sluchovým postižením musí dlouho odezírat, přestává někdy vnímat, co je jí říkáno.  Někdy může být tak příliš unavena a tím páde se nechce stále znovu ptát, co jí druhý povídal, snaží se být zdvořilý a raději jen přikývne, i když nerozumí."

Zdroj: Strnadová V.  Na vlastní oči online, 25.2.2006 dostupné http://ruce.cz/clanky/_37.pdf 

Jak usnadnit odezírání neslyšícímu člověku (Strnadová, V., 2012)

  1. Vybereme vhodné, klidné a dobře osvětlené místo.
  2. Světlo nesmí svítit do očí tomu, kdo odezírá, naopak musí být osvětlena tvář toho kdo mluví. (Pokud jde o nedoslýchavého člověka, dbáme na to, aby v okolí nebyl hluk.)
  3. Musíme být tváří otočení směrem k odezírajícímu člověku.
  4. Dodržujme vhodnou vzdálenost! Nesnažme se příliš přiblížit k odezírajícímu člověku. Ten si sám určí vzdálenost, ze které se mu nejlépe odezírá. Všímejme si, zda neodklání horní polovinu těla směrem od nás. Pokud ano, je to pro nás znamení, že stojíme (sedíme) příliš blízko a je vhodně zvětšit vzdálenost mezi námi.
  5. Když budeme chtít začít mluvit, vždy na to neslyšícího člověka upozorníme jemným dotekem na paží nebo zamáváním a počkáme, až se na nás podívá. (Pozor! Nestačí, když se k nám jen otočí, musíme ještě vyčkat, až zaostří oči na naši tvář.)
  6. Řekneme předem, o čem budeme mluvit. Teprve pak můžeme začít hovořit. Nepřeskakujeme nečekaně z jednoho tématu na druhé. Každou změnu tématu předem oznámíme. Znalost tématu je pro odezírajícího člověka první záchytný bod, ze kterého odvodí pravděpodobný okruh dalších použitých slov. Nejvíce záleží na správném odezření první části věty.
  7. Mluvíme výrazně a jen trochu pomaleji než obvykle, ale ne zas příliš pomalu. Vždy po vyslovení několika na sebe logicky navazujících slov uděláme krátkou pauzu všude tam, kde obvykle ve větách děláme čárky, tečky a kde bývají spojky. Pozor! Neslabikujeme a neoddělujeme jednotlivá slova od sebe!
  8. Způsob hovoru přizpůsobíme jazykovým schopnostem odezírajícího člověka. Někteří neslyšící lidé neznají dobře češtinu.
  9. Při mluvení nedáváme ruce do blízkosti úst a nežvýkáme.
  10. Během mluvení pozorně sledujeme výraz odezírajícího člověka. Někdy z toho můžeme poznat, zda mluvíme správně nebo ne.
  11. Důsledně se vyhýbáme nic neříkající „slovní vatě“ (příliš mnoho informací ve sdělení)
  12. Nemluvíme dlouho. V hovoru se musíme s odezírajícím člověkem často střídat. Odezírání je velká námaha, od které si člověk musí každou chvilku odpočinout. Necháme odezírajícího člověka raději mluvit trochu déle, než mluvíme sami. Pokud slyšíme, je to pro nás rozhodně pohodlnější než pro něj odezírání.
  13. Nikdy se odezírajícího člověka neptáme: „Rozumíš?" Raději se zeptáme: „Co jsi mi rozuměl?“ (On mohl rozumět, ale něco jiného, a sám o svém omylu neví.)
  14. Necháme odezírajícího člověka často odpovídat na to, co jsme řekli. Z těchto odpovědí můžeme poznat, kdy nám rozuměl správně a kdy omylem odezřel jiná slova.

Pamatujte:

Když nám odezírající člověk něco nerozuměl, neopakujeme stejná slova několikrát za sebou. Raději řekneme celou větu v několika různých obměnách, přičemž doplníme sdělení o další podrobnosti. To odezírajícímu člověku pomůže rozpoznat smysl našeho sdělení. Používáme často přirozená gesta naznačující to, o čem pravě hovoříme. (z knihy Věry Strnadové “Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění.)

Literatura

Strnadová V. Na vlastní oči online, 25.2.2006, online dostupné na http://ruce.cz/clanky/_37.pdf 

Strnadová V. Jak usnadnit odezírání neslyšícímu člověku28.2.2012, online dostupné na http://ruce.cz/clanky/966-jak-usnadnit-odezirani-neslysicimu-cloveku

Strnadová, V. Hádej, co říkám, aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 1998 ISBN 8085047179, 9788085047172