„Nejhůř odezírám, když mi na porozumění záleží“
V běžném životě mezi slyšícími lidmi se neslyšící člověk nevyhne
situacím, kdy musí odezírat. V zaměstnání, na ulici, v obchodě, v nemocnici...
Není-li nablízku tlumočník a sdělení není podáno ve znakovém jazyce či písemnou
formou, nezbývá mu nic jiného, než snažit
se odhadnout, co se mu lidé okolo něj snaží sdělit. Občas obsahu řečeného
porozumí správně, jindy nesprávně, a někdy se mu to nepodaří vůbec. Bylo by však chybou případný neúspěch přičítat na vrub odezírajícímu člověku a
vyčítat mu, že se málo snaží.
V průběhu stejného dne odezírá osoba se sluchovým postižením s
různým úspěchem, podle toho, jak se právě cítí. Je-li například unaven nebo
rozčilen, neodezře někdy ani jednoduché sdělení, i když se o to velmi snaží.
Největší problémy při odezírání mívají právě tehdy, když mu na porozumění
sdělení nejvíce záleží. Zaplaví ho pocit strachu z neúspěchu - a neštěstí je
hotové.
Je-li v pohodě a komunikační partner zná a dodržuje pravidla
potřebná pro odezírání, pak je naděje na porozumění vyšší (třebaže ani tehdy
není úspěch zaručen).
„Navázání zrakového kontaktu“
Někdy komunikační partner (zdravotnický personál) zapomene osobu
se sluchovým postižením předem upozornit, že se chystá mluvit. Pak sluchově
postižená osoba "nechytí" včas začátek věty a nepochopí smysl dalších
slov.
Správné upozornění je pohyb rukou
(zamávání) nebo lehký opakovaný dotyk na předloktí. Nestačí, když do osoby zdravotník jen strčí loktem – mohou to
mylně považovat za náhodný dotyk při pohybu, který pro ně nemá žádný signální
význam.
Každý sice uznává, že se na komunikátora při odezírání musí dívat,
málokdo však pochopí, proč osoba se sluchovým postižením potřebuje, aby zrakový kontakt byl vzájemný. Když se na něj
komunikátor (zdravotník) při hovoru také dívá, může osoba se sluchovým
postižením snadněji dát najevo mimikou či gestem, nakolik ve kterém okamžiku
rozumí a kdy již začíná mít problémy.
Důležité je i vhodné
osvětlení. Ostré světlo svítící přímo do očí je nepříjemné každému. Větší
zlo však je, svítí-li do očí odezírajícímu. Za prvé proto, že nemůže dobře
odezírat, za druhé proto, že má celodenním nuceným odezíráním unavené oči. U neslyšícího člověka musí zrak plnit více
funkcí, než kdyby slyšel, a proto si jej musí úzkostlivě šetřit.
Když mluvící osoba sedí, potřebuje si osoba se sluchovým
postižením také sednout, aby měla její
tvář ve výši svých očí. Jinak jí ve výhledu na ústa překáží její nos.
Podobné je to, když někdo o hodně menší než osoba se sluchovým postižením stojí
vedle ní. Pak někdy pomůže, když při mluvení trochu zvedne bradu. Když má někdo
ústa naopak o něco výše než jsou její oči, tak jí to při odezírání tolik
nevadí.
Velice často se setkávají osoby se sluchovým postižením s lidmi,
kteří se snaží mluvit na ni zblízka. Snad mají dojem, že jim pak budou lépe
rozumět. Opak je pravdou. Pak musí buď ustoupit, anebo aspoň odklonit horní
polovinu těla. Z příliš malé vzdálenosti
totiž nemůže dobře zaostřit zrak na
jejich ústa.
Vyhovuje jí, když jsme s
komunikačním partnerem čelem proti sobě. Je-li vedle ní, musí trvale držet
hlavu na stranu. Špatně tak vidí na ústa a po chvíli ji může bolet za krkem.
„Začátek hovoru“
Znalost tématu sdělení, které má následovat, je při odezírání
poloviční úspěch. Usnadňuje to odhad slov, ze kterých se dá odvodit několik
dalších možných variant, které mohou následovat.
Pokud obsah sdělení nevyplývá z
momentální situace, která je osobě se sluchovým postižením zřejmá, pak je vhodné, aby jí komunikační
partner předem sdělil, o čem chce hovořit. Jinak jí zabere mnoho času, než se v obsahu řečeného
zorientuje, a mezitím jí mnohé z jeho řeči uteče.
U každého člověka si musí nejdřív zvyknout na jeho způsob hovoru.
Zvykání bývá oboustranné, protože když se druhý člověk snaží s ní dorozumívat,
musí se také přizpůsobit. Některým lidem porozumí ihned, jiným až po delší době
častého kontaktu, ale můžou mít i několik lidí, jejichž mluvu nedokážou odezírat vůbec.
Odezírání je v podstatě snaha zachytit zrakem to, co má být
správně vnímáno sluchem. Viditelné pohyby úst jsou jen "vedlejším
produktem" při modulaci výdechového proudu během mluvení. Proto si mnoho slyšících lidí nedává pozor na to,
jak při mluvení otvírají ústa. Stačí jim, když sami sebe slyší.
Tak jako slyšící lidé u druhých hodnotí hlasový projev, neslyšící
si všímá pohybů jejich úst. Zda je otvírají dostatečně, zda nemluví příliš
rychle a zda dodržují přirozený rytmus mluvy.
Osobě se sluchovou vadou může vadit,
když někdo otvírá ústa málo, a nebo když je otvírá příliš mnoho. Rychlou mluvu nestačí sledovat, ale při slabikování je problém
sestavit viděné mluvní pohyby do slov a vět. Nejlépe se odezírá plynulá řeč, s krátkými přestávkami tam, kde se v
psaném projevu obvykle dělá interpunkce. Tyto malé přestávky v řeči jí
poskytují trochu času k tomu, aby si viděné pohyby úst "poskládala" v
duchu dohromady a zkoumala, zda dávají nějaký smysl.
„Pouhé sledování pohybu úst nestačí“
Zrakové informace při vnímání řeči pozorováním pohybu rtů jsou
velmi nepřesné a zlomkovité. Mnoho slov zní jinak, ale pohyby úst jsou při nich
stejné. Při odezírání pak dochází k mnoha omylům.
V běžných podmínkách proto nelze
odezírat jen jednotlivé mluvní pohyby nebo mluvní obrazy. Je nutno odhadnout
smysl celého sdělení. K tomu napomáhá několik "záchytných bodů":
výraz tváře, pohyby rukou a těla. (Někdy jsou tyto projevy pro osobu se
sluchovým postižením jediným zdrojem informací. Stává se totiž, že se jí
nepodaří rozluštit, co se jí říká, ale pozná, jaký má vztah k tomu, o čem se
právě hovoří.)
Zatímco se dívá na mluvícího člověka, musí velmi rychle přemýšlet.
Porovnává to, co viděla, s tím, co již zná z vlastní zkušenosti, z četby nebo z
vyprávění ostatních.
Vlastní názor na sdělovaný obsah si může tvořit až poté, kdy se
ujistí, že rozuměla správně.
„On o voze, já o koze“
Někdy se osoba se sluchovým postižením
domnívá, že rozuměla dobře, ale později zjišťuje, že se mýlila. Nebo ji někdo ujišťuje, že už jí něco říkal, ale ona o tom neví.
Rozuměla totiž něco jiného, a protože byla přesvědčena, že rozumí správně, dále
se již neptala.
Na omyl se většinou přijde tehdy, když odpoví podle toho, co
rozuměla, tedy naprosto nesmyslně.
„Odezírání je vyčerpávající“
Osoby se sluchovým postižením nevydrží
odezírat příliš dlouho. Potřebují častěji odpočívat. Proto jsou
raději, když jim komunikační partner také nechá prostor k tomu mluvit. Pohodlný
poslech nedá tolik práce jako pro osobu se sluchovým postižením odezírání.
Musí dbát na to, aby povídání mělo "hlavu a patu" a
nebylo nudné. (Využívají přitom vytrénované schopnosti sledovat neverbální
projevy ostatních lidí, takže jakékoli známky nezájmu či nesouhlasu okamžitě
zaregistrují. Tuto schopnost má většina lidí, kteří neslyší.)
Když je druhý člověk příliš povídavý a
osoba se sluchovým postižením musí dlouho odezírat, přestává někdy vnímat, co
je jí říkáno. Někdy může být tak příliš unavena a tím páde se nechce stále znovu
ptát, co jí druhý povídal, snaží se být zdvořilý a raději jen přikývne, i když
nerozumí."
Zdroj: Strnadová V. Na vlastní oči online, 25.2.2006 dostupné http://ruce.cz/clanky/_37.pdf