-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Intervence
Volíme intervence směřující k přímé podpoře klienta směrem k řešení situace. Klient by měl cítit ochotu pomáhajícího být k dispozici, mělo by být vytvořeno prostředí bezpečí a důvěry.
Mezi intervence řadíme např.:
- práce s hlasem, tichem, časem, tempem řeči
- pojmenovávání všeho, co může klient dělat teď a tady, případně v nejbližším čase
- práce s emocemi (viz níže)
- podávání informací, edukace
- zvažování možných scénářů a jejich důsledků
- vytvoření plánu – malé kroky, jednoduché úkoly, jasné, reálné
- hledání vyrovnávacích strategií (viz níže)
- poskytnutí podpory, ocenění, vyjádření důvěry
Práce
s emocemi
Celý proces krizové intervence provází velmi silné emoce ze strany klienta. Je vhodné umět na projevované emoce správně reagovat. Bývá to klíčové nejen pro vytvoření bezpečného vztahového rámce ale i pro celkové vyřešení a zvládnutí krizové situace.
Podle emocí poznáme, co je pro nás osobně důležité a jestli situace vypadá tak, jak jsme si přáli. Poskytují nám účinný, automatický způsob rychlé reakce na důležité situace, čímž nám pomáhají přežít. Za emocí je vždy určité přání nebo potřeba, z nichž pramení určité chování. Připravují nás na toto chování. Emoce dávají prožitkům a situacím význam, hodnotu a směr.
Techniky práce s emocemi:
- zrcadlení – neverbálního i vyřčeného (imitace postoje těla, ztlumení nebo zvýraznění hlasu, zopakování určité fráze nebo slova...)
- legitimizace a normalizace („To, co prožíváte, je v dané situaci naprosto pochopitelné.“, „Hodně lidí to prožívá podobně.“)
- podpora ve ventilaci emocí (pojmenování, přijetí, úmyslné zvýraznění emoce/tělesného prožitku)
- doptávání se a podpora v uvědomění si emocí a jejich vyjádření
- práce s tělem (uvědomování si těla, práce s polohou, dechem, napětím)
- pojmenování neverbálních projevů (co se děje tady a teď, co vidím, slyším)
- používání metafor, symbolizace emocí (pacient cítí, jakoby padal do hluboké díry, chybí mu lano...)
Hledání vyrovnávacích strategií
- společně s klientem hledáme nejprve vyrovnávací strategie, které mu v minulosti za podobné situace fungovaly a pomohly
- zjišťujeme, čím to v minulosti bylo, že mu daná strategie pomohla, a hledáme způsoby, jak strategie využít i v současné situaci
- mapujeme pozitivní výjimky v současnosti i minulosti a vnější i vnitřní zdroje, které klient používal dříve v náročných situacích
Příklady otázek:
„Už jste se v minulosti s podobnou situací setkal/a?“
„Jak jste to v minulosti řešil/a, co jste dělal/a, aby jste situaci překonal?“
“Co vám tehdy pomohlo?”
“Kde jste tehdy čerpal/a energii?”
V závěru rekapitulujeme spolupráci, plány a cíle, ověřujeme naplnění zakázky, domlouváme se s klientem na dalších krocích. Patří sem také podpora a ocenění, případně další doporučení. Vhodný je dotaz, s čím klient odchází. Následuje rozloučení.
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-