- naše fyziologická determinace okamžitě „vystartovat“, abychom pláč utišili, komplikuje poradenskou činnost – klienti občas potřebují plakat.
Řešení obtížných situací
Mýty, kterými bývá ovlivněno chování k plačícímu člověku:
- Pláč je projev slabosti
- Kdo pláče, je rozmazlený
- Správný muž nesmí plakat
- Mohutným pláčem si člověk ubližuje
- Projevíme účast, budeme-li říkat „Neplač“
- Čím víc pozornosti mu věnujeme, tím déle bude pláč trvat
Co dělat:
- Přijmeme pláč jako přirozený projev
- Čekáme a dáváme klientovi prostor a „svolení“
- Dáváme klientovi čas, aby mohl svoje emoce zpracovat
- Nabídneme kapesníky, ale ne hned, může to pláč předčasně zastavit
Příklady vět:
„tady se může plakat, je to v pořádku“
„klidně
můžete plakat“
„asi
to hodně bolí“
„snad
ani není možné takovou věc zvládnout bez pláče“
„vidím,
že se vám chce plakat…“
Emočně a tělesně se obě emoce projevují velmi podobně.
Strach:
- emoce, která vzniká jako odpověď na konkrétní nebezpečí
Úzkost:
- nepříjemný emoční stav, zahrnuje zlé předtuchy a obavy
- vzniká i bez zjevné příčiny
- může být akutní a krátká nebo dlouhodobá
- intenzita úzkosti je různá, od lehkého neklidu až po stav paniky
- kognitivní složka – myšlenky zahrnující očekávání neurčitého nebezpečí
- somatická složka – tělo se připravuje na únik z nebezpečí
- emociální složka – týká se zejména pocitu strachu nebo paniky
- behaviorální složka – zahrnuje únik nebo vyhnutí se zdroji úzkosti, případně zabezpečovací chování
Tělesné příznaky úzkosti patří:
- hypertenze
- tachykardie
- pocení
- bledost
- nauzea
- zúžené vidění
- tlak v hlavě
- třes
- zimnice
- pocity dušení
- bolest na hrudi
Při panické úzkosti je většinou přítomna hyperventilace z důvodu pocitu dušení, může se přidat nekontrolovaný pohyb…
Psychické příznaky úzkosti:
- strach z umírání, ze ztráty sebekontroly a kontroly, ze zešílení
- vyhýbavé nebo zabezpečovací chování
- dezorientace
- zúžení vnímání
- pocity neskutečnosti
- stažení se do sebe
- zmatenost
- zamrznutí nebo výrazná afektivita až agrese.
Co dělat:
- Zjišťujeme aktuální stav, zajistíme bezpečí
- Ošetříme základní potřeby (např. při zimnici nabídneme horký čaj, deku…)
- Nabídneme podpěru (židle, zeď), zklidníme dech
- Dáme prostor pro emoce
- Nabízíme bezpečný prostor a vztah
- Máme pevný, silný hlas, aby nás klient slyšel a vnímal, používáme spíše krátká slova, poté krátké jasné věty (jsme laskavě direktivní)
- Neverbálně vyjadřujeme vstřícnost, stabilitu a otevřenost
- Nejdříve provázíme, pak teprve intervenujeme („Jsem tu s vámi, slyšíte mě?“)
- Chytáme se toho, co vidíme (že se klient klepe, že je rozrušený), pojmenováváme, přijímáme
- Komentujeme a objasňujeme, co se děje, co děláme (že si něco potřebujeme zapsat, zrovna přemýšlíme…že si právě potřebujeme odskočit atd.)
- Dáváme malé a lehce splnitelné úkoly
- Pracujeme s časem (Co bude za hodinu, zítra..?)
- psychické zranění, duševní stav jako reakce na zážitek mimo běžné zkušenosti
- důsledek zážitku, který ve velké míře porušuje duševní rovnováhu, integritu
- dochází zde k vyřazení biologických a psychických adaptačních mechanismů člověka
- má vliv na emoce, chování, myšlení i tělo.
Mezi traumatické události patří situace, které by vyvolaly trauma u
většiny lidí (např. přírodní katastrofy, nehody, úrazy, nemoci, zážitky
násilí, zážitky ztráty svobody, trestné činy a další). Vznik traumatu je individuální, tzn. může vzniknout i v méně závažných situacích u jednoho
jedince, přestože u jiného by podobná situace k tomuto prožitku nevedla.
Většinou je společným jmenovatelem pocit bezmoci a zranitelnosti, pocit osamocení,
strach o zdraví, život nebo vlastní integritu nebo strach ze ztráty důležité
hodnoty.
Následky traumatu:
- akutní – silná stresová reakce
→ inhibice, znehybnění
→ zmatenost, agresivita,
dezorientace
→ bušení srdce,
zrychlené dýchání, sucho v ústech, třes, zimnice či pocity na zvracení
V této fázi je nutné ošetřit
akutní emoce, klást důraz na aktuální potřeby klienta, zjistit a zajistit
bezpečí, respektovat tempo klienta, hledat nejbližší kroky.
- dlouhodobé následky – psychické problémy, vážná onemocnění, neopodstatněné bolesti, poruchy kognitivních funkcí
- posttraumatická stresová porucha – duševní porucha, která vzniká po náhlých, život či osobní integritu ohrožujících událostech. Příznaky trvají déle než měsíc, mohou se objevit ihned, většinou však s odstupem času, výjimečně za několik let
Obvyklé příznaky traumatizovaného člověka – záleží na specifikách konkrétního traumatického prožitku, níže uvedený výčet je ilustrační, konkrétní podoba prožitků je vždy individuální.
- emocionální labilita, přecitlivělost
- odcizení, depersonalizace (ztráta pocitů vlastní identity)
- ztráta sebeúcty, stud, deprese až sebevražedné myšlenky
- psychosomatické potíže, nespavost, noční můry, poruchy příjmu potravy
- neurotické nebo nutkavé stavy
- ztráta schopnosti koncentrace
- efekt stigmatizace
- nápadné změny v životním stylu, např. nesmyslné riskování x vyhýbání x zabezpečovací chování
- nedůvěra, pocit neskutečna
- strach a úzkost (z opakování, ze samoty, ze tmy, z lidí apod.)
- uzavření se, odmítání kontaktů s okolím
- příznaky disociace (disociativní poruchy)
- naučená bezmocnost u mnohočetných obětí
Riziko sekundární traumatizace – nesprávné reakce a chování okolí nebo státních orgánů, lékařů atd. mohou být pro oběť bolestivější a traumatičtější než samotný trestný čin!
- Zajistíme bezpečí
- Nespěcháme, respektujeme tempo oběti (někdo potřebuje trauma sdílet a hovořit o něm, u jiného člověka může trvat i měsíce, než je schopen o něm mluvit a tlak jej může retraumatizovat)
- Používáme klidný, laskavý hlas, tišší tón, pomalejší tempo
- Ptáme se na prožívání, necháme ventilovat emoce (nebagatelizujeme, neutišujeme ve smyslu „to bude dobré, časem na to zapomenete“ apod., všechny projevy přijímáme)
- Důvěřujeme, nehodnotíme, akceptujeme reakce
- Ujistíme, že všechny reakce jsou normální a běžné
- Vyjadřujeme osobní pocity (mrzí mě, vážím si, mám obavy…)
- Hledáme způsoby, jak pomoci oběti traumatu právě teď (aktuální bezpečí, podpora okolí, možnosti dopravy do bezpečí…)
- Informujeme, nenutíme (o další péči, alternativách řešení)
- Vysvětlujeme, co se s ní děje, doporučíme psychoterapii či jiné navazující služby
Při podezření na trauma způsobené jiným člověkem (např. násilné trestné činy, sexuální násilí apod.) platí:
- Mluvíme s obětí, je-li oblečená
- Zajistíme soukromí (aby nebylo vidět např. při otevření dveří, nebo aby vás nebylo slyšet – v čekárně, ve vedlejší kabince apod.)
- Taktně, citlivě, konkrétně se zeptáme
- Vysvětlíme, proč je důležité znát odpověď
- Jestliže pacient/ka připustí násilí, pojmenujeme to a zeptáme se, jak čin můžeme označovat
- Respektujeme tempo, emoce i projevy, nespěcháme
- Odsoudíme násilí, ale nehodnotíme jednání a prožívání oběti, pozor na mýty!
- Oceníme, že vyhledala pomoc
- Ujistíme oběť, že každá reakce na nestandardní situaci je normální
- Řekneme, že to, co se stalo, není chyba/vina oběti
- Respektujeme přání oběti (včetně odmítnutí pomoci)
- Podpoříme oběť v tom, že má možnost rozhodovat o událostech, které ovlivňují její život (zda si přeje hlásit trestný čin, říci o tom rodině, přátelům, podstoupit jednotlivá vyšetření atd.).
Příklady vět:
„Mrzí mě, že se vám stalo to, co popisujete.“ „Musí to pro
vás být opravdu těžké."
„Cením si vaší důvěry, se kterou se mnou sdílíte tuto
bolestnou zkušenost.“
„Není jednoduché o tom mluvit. Vyžaduje to velké odhodlání.
Je dobře, že jste vyhledala pomoc.“
„Není a nebyla to vaše chyba.“
„Reakce ve stresu máme různé, nic není dobře nebo špatně.“
„Nejste na to sám/sama.“
„Vidím, že pláčete ... Je to pro vás teď náročné... Nemusíte
spěchat...“
- hněv člověku pomáhá mobilizovat se proti nebezpečí
- zlost bývá také jedna z běžných fází vyrovnávání se se ztrátou.
Formy projevu a
reakce na ně:
Klient o zlosti mluví, vyjadřuje a zpracovává ji – vyčkáváme a podporujeme klienta ve vyjadřování emocí, doptáváme se, přijímáme emoce
- Klient mluví zvýšeným hlasem a na někoho nebo na něco si stěžuje – zlost i její projevy, které vidíme, pojmenováváme, doptáváme se. Dáváme klientovi možnost uvědomit si zlost a postupně zpracovat, hněv pojmenováváme a přijímáme. Dáváme najevo, že je zde možné se projevit ještě více, naplno, například mluvit hlasitěji, bouchnout do křesla, dupat...
- Klient nadává na celý svět, i nám – hněv reflektujeme, vyčkáváme, případně dáme hranice
- Klient je již agresivní vůči nám, nadává nám, případně hrozí fyzické napadení – začneme jasně vymezovat hranice, máme pevný hlas, kopírujeme postoj klienta, v případě extrémní agrese, opakovaného překračování hranic (např. fyzické násilí, vulgarismy apod.) schůzku přerušíme, nabídneme další termín
Obecné zásady:
- dáváme zlosti prostor, přijímáme. Poté hovor strukturujeme a pomalu zklidňujeme, ptáme se na zakázku atd.
- kopírujeme chování klienta (např. postavíme se, když stojí)
- oslovujeme klienta jménem, udržujeme oční kontakt, ale nefixujeme klienta pohledem (může to mít konfrontační význam a zesílit agresi klienta)
- nenecháváme se vyvést z rovnováhy
- jsme direktivní
- mluvíme hlasitěji
- hranice vymezujeme až v případě pocitu ohrožení, agrese vůči vám apod.
- vyjadřujeme pochopení emocí, ale v případě potřeby držíme hranice, udržujeme odstup, pojmenováváme důsledky
Když neútočně, klidně a se zájmem podpoříme
vyjádření hněvu (např. „Vidím, že se zlobíte.“, „Co vás rozzlobilo?“, „Chápu, že
vás to naštvalo.“ atd.), většinou krátkodobě vzroste a poté začne slábnout.
- klient se snaží různými prostředky ovlivnit situaci ve svůj prospěch a získat nadvládu
- může využívat šarm, lež, pochvaly, svádění, obviňování apod.
- v těchto případech klient nemá zájem o faktickou spolupráci
Zásady:
- rozhodnost
- jednoznačnost
- jasné hranice
- věcnost, držet se tématu
- není motivovaný řešit svoje problémy, někdy si je nepřipouští, není ochotný spolupracovat
- odpor může plynout z nedůvěry a strachu!
Zásady:
- vstřícnost, porozumění a podpora
- přímost, věcnost
- trpělivost
- zjistíme příčinu odporu
- vysvětlíme pravidla setkávání
- podáme informace a upozorníme na důsledky případné nespolupráce
- může být důsledek úzkosti, nejistoty, nedůvěry, případně odporu
Zásady:
- trpělivost, podpůrný projev
- snažíme se povzbudit k hovoru
- popisujeme dění tady a teď
- rekapitulujeme situaci, zakázku, pokud je známá
- klademe otázky
Deprese je psychické
onemocnění, které patří mezi poruchy
nálady. Projevuje se jako soubor duševních a tělesných příznaků,
které nemusejí být vždy všechny přítomné.
Příznaky:
- Na rovině těla – únava, bolesti, nechutenství/přejídání, špatný spánek/zvýšená spavost, napětí, horší koncentrace a paměť, pláč…
- Na rovině emocí – smutek, beznaděj, vina, hněv (zejména sám na sebe), neschopnost prožívat radost…
- Na rovině chování – omezení činností, ztráta zájmů, snížená vůle, apatie, rezignace…
- Na rovině myšlení – sebekritika, katastrofické scénáře, nedůvěra v možnost změny, negativní hodnocení reality, snížená sebedůvěra, nerozhodnost, budoucnosti, druhých lidí, sebevražedné myšlenky…
- Na rovině vztahů – omezení kontaktů, vyhýbání lidem, neschopnost se plně do kontaktu zapojit, zhoršení pracovní výkonnosti…
Zásady:
- pečlivě nasloucháme, přijímáme projevy a emoce
- nemoralizujeme, nebagatelizujeme, nevyvracíme emoce
- emočně se angažujeme
- jsme v kontaktu velmi aktivní
- vyhledáváme zdroje a pozitivní výjimky, hodně oceňujeme, podporujeme (ale pozor, ať to nepůsobí jako bagatelizace potíží nebo tendence od negativního odvést pozornost, depresivní klienti jsou citliví na pocit nepochopení, nepřijetí…)
- klademe důraz na režim, životosprávu
- pomáháme plánovat malé reálné kroky a cíle
- úmyslné a vědomé ukončení vlastního života
- představuje nejvyšší stupeň násilí vůči sobě sama
- důvodům sebevraždy je často obtížné porozumět, odpověď zná jen dotyčný
- bývají extrémním řešením krize, kde došlo většinou k postupné kumulaci problému až jeho vyhrocení.
Rizikové faktory a časté motivy sebevraždy
Sebevraždou jsou více ohroženi:
- děti a dospívající
- senioři
- lidé vytrhnuti ze svého řádu
- lidé postrádající smysl a cíl svého života
- pracovníci v pomáhajících profesích
Rizikové faktory:
- závažné somatické onemocnění
- psychické onemocnění (poruchy nálady, psychotické poruchy, poruchy osobnosti)
- závislosti
- ztráta významné blízké osoby v dětském věku
Motivy sebevraždy obecně:
agrese
- auto agrese
- volání o pomoc
- útěk
Časté motivy dětí:
- nezvladatelné nároky rodičů
- týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání
- šikana, kyberšikana
- nechtěné těhotenství
- strach ze zkoušek
- změna prostředí
Časté motivy dospělých:
- partnerská krize, rozvod, rozchod, osamělost, smrt partnera
- odchod dětí z domova
- odchod ze zaměstnání, ekonomická nouze
- somatické nebo psychické onemocnění
- ztráta smyslu života
Sebezabití – smrt nastává bez vědomého úmyslu, souvisí se ztrátou kontaktu s realitou, nejčastěji v souvislosti s vážným psychickým onemocněním např. psychóza, intoxikace a další
Fáze suicidálního vývoje
1) Myšlenky
- mohou začít obecněji a týkat se nespokojenosti se životem, sebekritikou, negativních vyhlídek do budoucna („to nemá cenu“, „jsem na nic“, „nemá to smysl“, „jsem na obtíž“)
- pokračují k úvahám o smrti, touze nežít. Sebevražda začíná být vnímána jako možnost řešení. Postupně nabývají nutkaného charakteru („bylo by lepší nežít“, „radši bych tu nebyl“, „vše by se vyřešilo, kdybych nežil“)
- obecně mohou být vnímány jako své vlastní, jindy jako něco cizího, čeho se nelze zbavit.
2)
Tendence
- myšlenky v této fázi již směřují k realizaci sebevraždy
- dochází k postupnému budování plánu, scénáře, zvažování způsobu provedení a místa realizace
- varovné signály sdělování – úvah ostatním
Po rozhodnutí spáchat sebevraždu může dojít k paradoxnímu uklidnění, případě i zmírnění psychických obtíží, člověk může působit i vesele a vyrovnaně.
3) Pokus
Suicidální pokus může být :
- dokonaný
- nedokonaný – klienta může vrátit do života a znamenat pro něj určitý milník a postojovou změnu. V opačném případě mohou suicidální tendence přetrvávat a tím pádem hrozit opakování pokusu
- demonstrativní – dochází k němu většinou z pocitu zoufalství, často za účelem upoutání pozornosti nebo jako projev volání o pomoc.
Mýty okolo suicidálního chování
- Lidé, kteří o sebevraždě mluví, ji nikdy nespáchají.
- Když s někým mluvíme o sebevraždě, můžete mu nápad o sebevraždě vnuknout.
- Sebevražda je náhlé, impulzivní rozhodnutí.
- Když jste po depresi veselejší, je to dobré znamení, že je vše OK.
- Sebevrazi jsou blázni.
- Jestli je někdo rozhodnutý, že sebevraždu spáchá, stejně mu v tom nikdo nezabrání.
Krizová intervence se suicidálním klientem
- Navázání kontaktu, vytvoření bezpečí, prostor pro ventilaci emocí, sdílení
- Zmapování situace, pojmenování
- Zhodnocení aktuálního ohrožení
- Pojmenování alternativ řešení
- Antisuicidální dohoda, krizový scénář
Zásady práce
- zachováváme klid
- pečlivě nasloucháme, přijímáme projevy a emoce
- emočně se angažujeme, vyjadřujeme opravdový zájem
- ostatní jde stranou, věnujeme se tomuto tématu
- otevřeně se ptáme "Chcete spáchat sebevraždu?"
- pojmenováváme konkrétně (smrt, sebevražda…)
- doptáváme se na představy
- poskytujeme prostor pro ventilaci emocí včetně sdílení suicidálních představ
- mapujeme ("Je to poprvé co se chce pokusit spáchat sebevraždu?" Pokud ne – co ho tehdy odradilo, co pomohlo
- ptáme se, co klient od smrti očekává (většinou je odpověď – klid, úlevu – ptáme se "Úlevu od čeho?"...)
- vyzýváme klienta, aby mluvil o svých pocitech, ptáme se na plán, rozlišujeme myšlenky x tendence, v případě plánu mapujeme plán ("Jak to chcete udělat?" Kdy to chcete udělat?")
- sebevraždu pojmenováváme jako jedno z možných řešení, na které má klient právo, nicméně zdůrazňujeme její neodvratitelnost, označujeme jí za poslední nevratné řešení, vyjadřujeme důvěru v existenci jiných cest, přestože je klient nyní nevidí
- podněcujeme fantazii, nápady, plány na další život, jiné varianty řešení krize
- vyčleňujeme problémy, které je možno řešit, nabízíme jiný řešení a pomoc
- identifikujeme záchytný bod, motivující faktor (Je to impulzivní nebo plánované jednání, je v tom skutečná touha zemřít nebo neví jak dál? Je to volání o pomoc? Co je potřeba změnit?)
- uzavíráme s klientem dohodu, že během hovoru, spolupráce atd. sebevraždu nespáchá (dohodu vyžadujeme, pokud klient nesouhlasí, končíme spolupráci, je možné vyžadovat jí písemně).
- popisujeme krizový scénář – co klient udělá, když myšlenky přijdou (viz níže)
- vyžadujeme slib, že klient nespáchá sebevraždu, aniž by vyzkoušel zrealizovat krizový scénář
- v případě akutnosti ohrožení – aktuální sebevražednosti voláme 158
- před ukončením spolupráce opět mapujeme aktuální situaci, emoce a myšlenky klienta, rekapitulujeme spolupráci, doptáváme se klienta, s čím odchází a pojmenováváme jasné kroky, co se bude dál dít (další termín, někam zavolá, zajde atd.)
S klientem je důležité probrat, co může udělat proto, aby se nezabil. Někdy je vhodné nechat klienta možnosti v bodech sepsat. Vždy vyžadujeme, aby nám to klient řekl svými slovy (nestačí, že mu to my vysvětlíme).
Krizový scénář by měl vycházet z toho, co již dříve v podobných situacích klientovi pomáhalo (na rovině chování, myšlenek…), dále by měl obsahovat osoby a místa, kam je možné se obrátit (RZS, policie, organizace, kam klient dochází, krizové centrum, linka bezpečí, kamarád, rodič atd.)
Vždy pojmenováváme více možností pro případ, že některou nebude možné v dané chvíli využít.
Otázky na zjišťování závažnosti
suicidálních myšlenek:
- jak se klient nyní cítí (v poslední době, dnes)
- okolnosti (co se v poslední době děje)
- spouštěče x zdroje
- význam smrti pro klienta
- zda klient vidí i jiné alternativy řešení
- suicidální myšlenky, jejich častost
- konkrétní plán
- aktuálnost přání zemřít
2. Dřívější suicidální vývoj
Mapujeme:
Měl klient dříve suicidální myšlenky/tendence?
Došlo i k pokusu o sebevraždu?
Jak se to stalo, kdy se to stalo, kolikrát?
Co bylo příčinou, jaké byly spouštěče?
Co pomohlo to nakonec neudělat, co pomohlo přímo v tu chvíli?
Co pomohlo se celkově posunout, dostat z tohoto stavu?
Proběhla v minulosti nějaká hospitalizace, psychoterapie, léčba?
Mapujeme:
- Zda spáchal sebevraždu někdo z blízkých klienta
- Kdo, jaký vztah k němu klient měl, kdy se to stalo
- Co si o tom myslí, jak to prožíval / prožívá nyní
- neobviňujeme, nehádáme se s klientem
- neodsuzujeme ("Jak vůbec můžete takhle uvažovat.")
- nemoralizujeme ("Nemáte právo něco takového dělat.")
- nebagatelizujeme ("To je dobrý, to přejde...)
- neapelujeme na víru, logiku, morálku
- neanalyzujeme příčiny rozhodnutí
- nepřemlouváme, aby klient sebevraždu nespáchal
Špatenková, N., Krize A Krizová Intervence. Grada: Praha, 2017