Psychologický přístup zdravotníka k umírajícímu:
- přistupovat
k osobnosti nemocného profesionálně (LIDSKY)
- přistupovat
individuálně
- respektovat
změny v psychice nemocného
- volit
vhodné formy komunikace, nedirektivní přístup, empatie
- poskytovat
pravdivé informace v rámci kompetencí
- ohleduplnost
a taktní přístup k nemocnému i jeho rodině
- umožnit
rodinným příslušníkům kontakt s nemocným
- usilovat
o psychickou pohodu umírajícího, kterou docílíme upřímným a empatickým
rozhovorem
- poskytovat
nemocnému oporu svojí přítomností, rozhovorem
- umožnit pacientovi hovořit, o čem chce,
přijímáme i případné negativní emoce
- respektovat prožívání a přání umírajících
- nebát se o smrti mluvit
např. Když pacient vyjádří obavu, otázku související se
smrtí - reakce zdravotníka má být vstřícná: Vidím, že Vás to trápí, chcete si o tom promluvit? počkat na reakci
V případě, že nemáte
zrovna možnost a čas: Vidím, že Vás to trápí, potřebuji
dokončit ... a pak za Vámi přijdu (odhadnout cca, kdy bude mít v průběhu směny čas) a promluvíme si., popř. nabídněte, že si s
pacientem promluví lékař, kolegyně, nabídněte možnost klinického psychologa, duchovního
vše dle přání pacienta
Pokud si nejste
jisti, jak reagovat: buďte autentičtí, lidský, podívejte se pacientovi do očí,
můžete využít dotek (chytnout za ruku, pohladit) ... a pak uvidíte (spíše
vycítíte), jaká je reakce pacienta (buďto zvládnete rozhovor s pacientem -
někdy potřebují pouze přítomnost druhého bez slov, nebo budete naslouchat anebo
nabídnete pomoc jiného), rozhodně však pacienta neodbijte větou: Ale, prosím
Vás, co to povídáte. Pacient, který zmínil obavu ze smrti mněl zřejmě k
vyjádření této obavy důvod, určitě nebylo snadné nahlas obavu sdělit a také
zřejmě ví, komu to říká (nezklamte proto jeho důvěru a neodbijte ho).
- zprostředkovat
návštěvu duchovního, pokud pacient chce
- poskytnout
rodině dostatek informací a odbornou pomoc při zvládání situace v době umírání
i truchlení