-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Komunikační styl
Obecně podporujícím komunikačním stylem v rámci komunikačního procesu, a zejména pak ve zdravotnictví, je tzv. afiliantní způsob komunikace, tzn. přátelský, nápomocný, laskavý, altruistický. Jeho charakteristickými rysy jsou vstřícnost a otevřenost, vysoká míra empatie, upřímnost, autenticita, respekt a akceptace, aktivní naslouchání, poskytnutí dostatečného prostoru pro vyjádření se, udržování přiměřeného očního kontaktu, přiměřená fyzická blízkost/vzdálenost, případně haptické/dotekové prvky, shodnost vzájemné polohy během rozhovoru a také shoda verbálního a neverbálního vyjádření se.
Další možností vzájemné rozvíjejícího a podporujícího způsobu komunikace je asertivní styl. Je založen na rovnováze, kde jsou jasně prezentovány názory, potřeby a pocity mluvčího, a současně zohledňována práva, potřeby a přání ostatních. Asertivní styl buduje schopnost prosazovat názory s jistotou a zároveň s respektem k druhým a tím i schopnost řešit efektivně konfliktní situace.
Mezi nepodporující styly patří agresivní a pasivní způsob komunikace.
- Agresivní komunikační styl je založen na soutěži a s tím spojené touze ve slovním souboji zvítězit a prosadit vlastní názor, zájem či potřebu bez ohledu na potřeby, zájmy a pocity ostatních.
- Pasivní styl naopak vychází z přílišné nejistoty, plachosti a vyhýbání se konfliktu mluvčího za každou cenu. Tímto způsobem komunikující osoba dává najevo bezvýznamnost svých pocitů, zájmů a potřeb.
- Pasivně agresivním stylem komunikující osoba je na první pohled a na povrchu klidná, ale v pozadí jedná sarkasticky, nepřímo či zákeřně, tzv. kuloárový styl komunikace.
Jiná klasifikace rozlišuje komunikační styl analytický, řídící, přátelský a expresivní.
- Analytický styl je „pod kontrolou“. Vyžaduje přesnost, čísla, věcnost, spolehlivost, výkon, správný výsledek, neodpouští a je spíše konzervativním způsobem komunikace.
- Řídící styl – „řidič“ je vítězící, netrpělivý, vyžadující pozornost a okamžitý, co nejlepší výsledek, touží se blýsknout, má schopnost vést nepříjemný rozhovor „na tělo“ a drží vše pevně ve svých rukou.
- Přátelský styl naopak touží po souladu, klidu a spolupráci, nemá rád konflikty a může být až familiární, je to „srdcař“.
- Expresivní styl „hvězda“ není ostýchavý, předvádí se, má rád emoce a rozruch, jde vpřed a neohlíží se zpět.
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-