Verbální komunikace
Verbální komunikace představuje vyjadřování se prostřednictvím slov určitého jazyka, formálně či neformálně, písemně nebo ústně. Obsahuje současně i osobnostně charakteristické paralingvistické prvky.
Prostřednictvím komunikace můžeme nejenom předávat zprávy, ale také vyjadřovat své pocity. Verbální komunikace má tedy svou racionální a emocionální rovinu. Většina sdělení je složena ze stránky věcné, vztahové, sebeprojevující a výzvové. Věcný obsah je díky nesené informaci na první pohled relativně srozumitelný a jasný, ostatní tři položky jsou individuální a mohou být méně jasné. Sebeprojevující složka charakterizuje konkrétního mluvčího, vztahová složka vyjadřuje postoj a vztah mluvčího k druhé osobě a výzvová složka pak vybízí k určité akci. Jedno sdělení tak může zahrnovat současně několik poselství.
Prostředkem verbální
komunikace může být i mlčení či komunikační pauza, které se ale často neprávem, nejenom
jako zdravotníci, obáváme. V souvislosti s tímto faktem je v rámci
komunikace s příjemcem péče vždy dobré zvážit, zda v určité zásadní
chvíli není vědomé mlčení či objetí člověka cennější než spousta prázdných
slov. Potvrzení tohoto tvrzení přichází i slovy Euripidovými: „Mluv, pokud máš slova silnější než ticho,
nebo zachovej mlčení.“
Mezi základní zásady verbální komunikace ve zdravotnictví patří:
- ujasnit si záměr komunikace,
- sdělení strukturovat,
- kooperovat,
- eliminovat nejasnosti,
- sdělení vhodně načasovat,
- komunikovat empaticky,
- nejdříve naslouchat, potom mluvit,
- přiměřené tempo řeči,
- zdvořilost,
- srozumitelnost,
- adaptabilita,
- vytvořit prostor pro dotazy a zpětnou vazbu.
Obtíže v rámci
verbální komunikace mohou nastat u příjemce péče, který nemůže, nechce nebo neumí
komunikovat. V těchto případech je třeba odhalit příčinu obtíží a odstranit
ji, je-li to možné, či nalézt alternativní způsob dorozumění se.
Mějme na paměti, že verbální komunikace je jedním z hlavních pracovních
nástrojů zdravotníka.
Paralingvistické prvky komunikace
Paralingvistické prvky představují mimojazykovou zvukovou část verbální komunikace, která výrazně ovlivňuje
význam a smysl sdělení. Mohou být vyjádřeny vědomě i nevědomě. Zahrnují tón a výšku
hlasu, rychlost řeči, hlasitost, přízvuk a intonaci, délku, objem a kvalitu
sdělení a současně také přestávky ve sdělení.
- Hlas vypovídá o psychickém rozpoložení mluvčího – vyjadřuje jeho různé emoce, zabarvení hlasu ladí náladu.
- Tempo řeči se liší u různých jedinců, mění se s jejich psychickým rozpoložením a také se změnou tématu sdělení.
- Dynamika řeči ukazuje, co se děje v nitru mluvčího.
- Dobrý tón a dobré vyladění dělá „dobrou muziku“.
- Mimoslovní složku mohou představovat i různé zvuky, kterými se mluvčí snaží vyplnit pomlku ve sdělení. Přiměřené větné pomlky a pauzy jsou v řeči nezbytné pro frázování sdělení a napomáhají tomu, aby z komunikace nevznikla zahlcující lavina slov. Interpauzy jsou pomlky mezi větami, intrapauzy jsou pomlky uvnitř vět. Naznačují, že u mluvčího existuje myšlenkové plánování jeho sdělení.
Chyby ve slovní komunikaci mohou tvořit například:
- nedokončené věty,
- nezáměrné opakování se,
- parazitická/balastní/vatová slova a fráze,
- přeřeknutí se,
- zadrhávání, ale také chybná artikulace a výslovnost,
- nevhodně zvolená slova či vulgarismy,
- příliš rychlá řeč,
- nedostatečná slovní zásoba či chudý verbální projev.