Níže v textu jsou uvedeny praktické informace, se kterými se můžeme setkat. Je dobré vědět o mýtech v souvislosti s neslyšícími osobami, abychom se níže popsaných situací vyvarovali. 10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách je publikováno autorkou - Strnadová Věra, 11. 7. 2011 online dostupné na http://ruce.cz/clanky/908-10-obvyklych-omylu-o-ohluchlych-osobach
10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
"V majoritní společnosti často dochází k záměně ohluchlých osob s lidmi nedoslýchavými nebo s těmi, kdo se neslyšící již narodili. V důsledku toho vzniká při kontaktu s ohluchlými lidmi mnoho omylů. Zde uvádíme nejčastější z nich:
Omyl 1.
„Každý, kdo neslyší, používá znakový
jazyk.“
Zdaleka ne všichni z těch, kdo neslyší, používají znakový jazyk.
Někteří lidé přišli o sluch ve věku, kdy už se naučili mluvit. Označujeme je
jako osoby ohluchlé a jejich prvním jazykem, ke kterému měli přístup, je
mluvený jazyk. Pokud se rozhodnou učit se znakovat, preferují obvykle
znakovanou češtinu (jedná se o český jazyk, který je podporovaný jednotlivými
znaky „vypůjčenými“ ze znakového jazyka). Znakovaná čeština se od znakového
jazyka velmi liší. Znakový jazyk je samostatný, svébytný a plnohodnotný jazyk.
Naučit se jej je stejně obtížné jako naučit se jakýkoliv jiný cizí jazyk.
Omyl 2.
„Každý, kdo ohluchne, začne nosit
sluchadlo.“
Když někdo neslyší, sluchadlo mu nepomůže. Může pomoci jen těm
osobám, které mají alespoň částečně využitelné zbytky sluchu. I u osob se
zachovanými zbytky sluchu je výsledek použití sluchadla různý. Někteří lidé se
zbytky sluchu dokáží rozpoznat jednotlivá slova v proudu řeči, nebo alespoň
lidský hlas od jiných zdrojů zvuku, a jiní nikoliv.
Omyl 3.
„Každému, kdo ohluchne, může pomoci
kochleární implantát.“
Přínos kochleárního implantátu je u každého člověka velmi
individuální. Někdo se naučí s kochleárním implantátem i telefonovat a jiným
naopak působí potíže i jen určit zdroj zvuku.
Omyl 4.
„Na ohluchlého člověka musíme mluvit
hodně nahlas a zblízka.“
Příliš hlasitá mluva či dokonce křik na ohluchlého člověka se míjí
účinkem. Ohluchlému člověku to naopak může působit problémy při snaze odezírat,
protože deformuje jinak standardní mluvní pohyby. Když jsme příliš blízko něj,
nemůže na naše ústa zaostřit zrak, což mu odezírání znemožňuje.
Omyl 5.
„Když někdo ztratí sluch, automaticky
se naučí odezírat.“
K odezírání musí mít člověk vrozené vlohy, které nemá každý
(stejně jako každý slyšící člověk nemá hudební sluch). Teprve na základě
vrozených předpokladů, znalosti příslušného mluveného jazyka a v podnětném
prostředí si může člověk vypěstovat schopnost odezírání.
Omyl 6.
„Jestliže se někdo odezírat naučí,
odezírá tak, jak to vidíme ve filmu.“
Herci, kteří ve filmu hrají ohluchlé osoby, znají scénář, vědí
předem, kdo co bude povídat a většinou jsou sami slyšící. Běžný člověk v
reálném životě nemůže bez pomoci sluchu úspěšně odezírat za všech podmínek.
Každý člověk mluví jinak a od některých lidí odezírat nelze vůbec.
Omyl 7.
„Ohluchlý člověk, který dovede
odezírat, bude vždy rozumět, když zajistíme vhodné podmínky.“
Vhodné vnější podmínky pro odezírání, jako je například dobré
osvětlení tváře mluvící osoby, zřetelná výslovnost při mluvení a podobně, jsou
pouze částí předpokladů k úspěšnému odezírání. Schopnost úspěšného odezírání
také blokuje únava, emoční napětí či obavy z komunikačního neúspěchu. Ve vyšším
věku postupně dochází ke změnám, které schopnost odezírat snižují.
Omyl 8.
„Ohluchlý člověk, který hned neodpoví,
nemá pohotové myšlení.“
Slyšící člověk potřebuje pouze malou část času na vnímání toho, co
slyší, a většinu času při poslechu věnuje analýze obsahu slyšeného a už si
předem připravuje odpověď. Ohluchlý člověk musí při komunikaci se slyšícím
člověkem zvládnout mnoho složitých myšlenkových operací během velmi krátké
doby, a tedy musí přemýšlet mnohem intenzivněji než člověk slyšící. Sto procent
času věnuje jen na dešifrování toho, co mu druhá osoba asi říká (a za úspěch se
považuje, když se mu to nemusí několikrát opakovat). Během dešifrování
předchozí promluvy si musí zapamatovat další pohyby úst mluvící osoby a musí
mít čas na zpětnou kontrolu, zda vše dešifroval správně. Teprve potom může
přemýšlet nad obsahem řečeného, utvořit si vlastní názor a následně začít
koncipovat odpověď.
Omyl 9.
„Kdyby došlo při vzájemné komunikaci k
omylu, hned to poznáme.“
Zeptat se člověka se sluchovým postižením, zda nám dobře rozuměl,
nestačí. Na otázku, zda rozuměl, odpoví odezírající člověk často kladně, a to i
v případech, kdy rozuměl něco jiného a sám neví, že došlo k omylu. Mnohdy je
nebezpečí vzájemného nedorozumění právě v tom, že ani jeden z komunikačních partnerů,
tj. člověk ohluchlý ani slyšící, nemusejí rozpoznat včas, že k nějakému omylu
došlo. Oba jsou mylně přesvědčeni, že si dobře rozumějí a že žádná informace
ohluchlému člověku neunikla. Omyly v komunikaci v běžném životě neslyšícího
člověka velmi poškozují, protože se takto může dostat i do velmi složitých
životních situací.
Omyl 10.
„Odezírání je vlastně čtení ze rtů.“
Sluchem rozpoznáme přesně všechny hlásky, ale zrakem můžeme s
jistotou rozlišit jen malou část z nich. Určité skupiny souhlásek vypadají při
mluvení stejně a některé dokonce není vidět vůbec. Nelze tedy „ze rtů číst“,
jako čteme zřetelná písmena. Ohluchlý člověk se při odezírání jen snaží
odhadovat, co kdo říká. Proto zvláště při důležitých jednáních nemůžeme
spoléhat na pouhé odezírání. Nejefektivnější způsob, jak zabránit případným
omylům, je sdělení ohluchlému člověku napsat."
Strnadová Věra 10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách. 11. 7. 2011 online dostupné na http://ruce.cz/clanky/908-10-obvyklych-omylu-o-ohluchlych-osobach