Komunikace ve zdravotnictví

První odhad situace a její posouzení

Zjištění a posouzení aktuálního stavu klienta je velmi důležité. Sledujeme:

schopnost komunikace a orientace v problému, 

hledáme typické projevy akutního stresu, 

mapujeme, co je spouštěčem krize, 

zaměřujeme se zejména na poslední 2-3 týdny, 

hledáme souvislosti potíží,

zjišťujeme dřívější vyzkoušená řešení, co se klientovi doposud osvědčilo a co ne, 

pojmenováváme dřívější zdroje i sociální oporu klienta.,

doptáme se na přání a očekávání klienta. 

 

Práce se zakázkou

  • Zakázka klienta souvisí - s důvodem, proč přišel, 
                                                             - s čím by potřeboval pomoci 

                                                              - s očekáváním ohledně cíle spolupráce.

Klient přichází s určitým problémem, nemusí však mít jasno v tom, co je pro něj v této  situaci nejdůležitější, na čem by potřeboval pracovat. Velmi často klient zakázku nemá sám pro sebe zformulovanou, případně jí nevysloví nahlas. Je potřeba se k ní během rozhovoru dopracovat. Je důležité se na zakázku doptávat, ujišťovat se, že to, co teď děláme, je opravdu to, co klient aktuálně potřebuje. Pro zjištění zakázky klienta používáme otevřené otázky, nabízíme možnosti, co by potřeboval v tuto chvíli nejvíce řešit.

Shrnujeme a parafrázujeme, co bylo již probráno, aby si klient udělal jasno ve svém příběhu. Práce se zakázkou v této fázi začíná, nicméně by měla prostupovat celou krizovou intervencí až k závěrečnému zhodnocení.

 

Příklady otázek na zjištění zakázky klienta:

„Co byste v tuto chvíli potřeboval/a?“

„Co byste si chtěl/a z dnešního setkání odnést?“

„S jakým očekáváním jste přišel/a?“

„S čím byste potřeboval/a odejít?”