Komunikace ve zdravotnictví

Aktivní naslouchání

Aktivní naslouchání
  • způsob komunikace, při kterém nejen registrujeme, co druhý říká, ale současně jej povzbuzujeme ke sdělování informací, volnému vyjadřování myšlenek, představ, názorů a postojů neverbálními i verbálními prostředky.

Aktivním nasloucháním získáváme potřebné informace a současně ověřujeme vzájemné pochopení.

Mezi důležité aspekty aktivního naslouchání patří:

  • schopnost koncentrace v delším časovém úseku, 
  • schopnost a ochota pochopit stanovisko druhého a vcítit se 
  • poskytování zpětné vazby.
Verbální znaky 

  • Parafrázování vlastními slovy: jestli tomu dobře rozumím, tak byste chtěl…“, „říkáte, že…“
  • Objasňování Kdy se to stalo?“, „Co si o tom myslíte?“, „Jak dlouho to už takhle prožíváte?“
  • Povzbuzování Můžete mi o tom říct něco více?, „Co se vlastně stalo?“, „Jak se to stalo?
  • Reflektování, zrcadlení „Vypadá to, že vás to rozzlobilo…“. „Cítím ve vašem hlase smutek…“
  • Normalizace „to, co prožíváte, je úplně pochopitelné“, „v podobné situace je normální se cítit smutný“
  • Uznání „Věřím, že…,“ „Skutečně si cením vaší snahy o …“
  • Shrnování „Takže to, co jste mi řekl…“, „Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže…“
Neverbální znaky
  • otevřený postoj, souhlasná mimika, adekvátní vzdálenost, přiměřený oční kontakt a gestikulace


Nejčastější chyby v aktivním naslouchání

  • koncentrace pouze na jednu informaci
  • nadřazenost (povýšenost)
  • rozptylování se (věnování pozornosti jiným věcem, roztěkanost v projevu…)
  • nedostatečný oční kontakt
  • nedůvěryhodné neverbální projevy (nepřiléhavost)
  • skákání do řeči
  • netečnost (projevy lhostejnosti a nezájmu)
  • příliš rychlé rozumění (předčasný obrázek o tom, co se děje)
  • nedostatek odezvy nebo žádná reakce (psaní si pro sebe, dlouhé přemýšlení bez vysvětlení, dlouhé mlčení)
  • vedení klienta „mým“ směrem (stavění se do role experta, který ví nejlépe, co je pro klienta dobré)
  • pozor na „já také“ (obracení pozornosti k vlastním zkušenostem)
  • poskytování nevyžádaných rad
  • popírání pocitů („uklidněte se“, „toho se přece nemusíte vůbec bát“, „z toho smutný nebuďte“)
  • hodnotící reagování