- způsob komunikace, při kterém nejen registrujeme, co druhý říká, ale současně jej povzbuzujeme ke sdělování informací, volnému vyjadřování myšlenek, představ, názorů a postojů neverbálními i verbálními prostředky.
Komunikace ve zdravotnictví
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Aktivní naslouchání
Aktivní naslouchání
Aktivním nasloucháním získáváme potřebné informace a současně ověřujeme vzájemné pochopení.
Mezi důležité aspekty aktivního naslouchání patří:
- schopnost koncentrace v delším časovém úseku,
- schopnost a ochota pochopit stanovisko druhého a vcítit se
- poskytování zpětné vazby.
- Parafrázování vlastními slovy: „jestli tomu dobře rozumím, tak
byste chtěl…“, „říkáte, že…“
- Objasňování „Kdy se to stalo?“, „Co si o tom myslíte?“, „Jak dlouho to už takhle prožíváte?“
- Povzbuzování „Můžete mi o tom říct něco více?, „Co se vlastně stalo?“, „Jak se to stalo?“
- Reflektování, zrcadlení „Vypadá to, že vás to rozzlobilo…“. „Cítím ve vašem hlase smutek…“
- Normalizace „to, co prožíváte, je úplně pochopitelné“, „v podobné situace je normální se cítit smutný“
- Uznání „Věřím, že…,“ „Skutečně si cením vaší snahy o …“
- Shrnování „Takže to, co jste mi řekl…“, „Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže…“
otevřený postoj, souhlasná mimika, adekvátní vzdálenost, přiměřený oční kontakt a gestikulace
Nejčastější chyby v aktivním naslouchání
- koncentrace pouze na jednu informaci
- nadřazenost (povýšenost)
- rozptylování se (věnování pozornosti jiným věcem, roztěkanost v projevu…)
- nedostatečný oční kontakt
- nedůvěryhodné neverbální projevy (nepřiléhavost)
- skákání do řeči
- netečnost (projevy lhostejnosti a nezájmu)
- příliš rychlé rozumění (předčasný obrázek o tom, co se děje)
- nedostatek odezvy nebo žádná reakce (psaní si pro sebe, dlouhé přemýšlení bez vysvětlení, dlouhé mlčení)
- vedení klienta „mým“ směrem (stavění se do role experta, který ví nejlépe, co je pro klienta dobré)
- pozor na „já také“ (obracení pozornosti k vlastním zkušenostem)
- poskytování nevyžádaných rad
- popírání pocitů („uklidněte se“, „toho se přece nemusíte vůbec bát“, „z toho smutný nebuďte“)
- hodnotící reagování
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-