Komunikace ve zdravotnictví

Komunikace ve zdravotnictví

Komunikace ve zdravotnictví (Wilhelmová, R.) 

Cíl a výstupy z učení
  • vysvětlit pojem komunikace 
  • rozlišit verbální a neverbální komunikaci
  • uvést faktory ovlivňující komunikaci
  • popsat bariéry v komunikačním procesu

Zdravotník má být dobrým partnerem v komunikaci, využívat efektivní komunikační strategie s ohledem na specifické potřeby pacienta a různé situace.

Milí studenti, vítejte ve světě slov a speciálně komunikace ve zdravotnictví… 

Úvod

„Jazyka musíme užívat ve prospěch bližního. Mluvit se má tam, kde je to nutné, a kde to nutné není, má se mlčet. Jinak dojde ke zneužívání jazyka. Pokud mluvíš, říkej věci, a ne slova. Slova jsou totiž obaly věcí, a když obaly zbavíš obsahu, k čemu pak budou? Věci budou k užitku, jestliže budou správně vyjádřeny. Proto nemluv tak, aby ses zalíbil, ale abys vzdělával, ne tak, abys ukazoval vnější lesk věci, ale věc samu. Pravdě přísluší prostá řeč. Kde nejsou nutná slova, nýbrž skutek, tam vykonej skutek a šetři slovy. Neříkej všechno, co můžeš nebo o čem víš, ale jen to, co je prospěšné. Prázdné nádoby duní.“                                                                                                              J. A. Komenský

Naše životní zkušenost ukazuje, že vesmír je kreativní prostor, kde můžeme tvořit, a to nejenom myšlenkou a činem, ale také svým slovem. Božena Němcová věděla, že „sebemoudřejší písmo nenahradí živé slovo“. Také Bible praví, že „na počátku bylo slovo…“ a zvuk tohoto slova pak vytvořil celý svět. Ústy Sigmunda Freuda lze k tomu doplnit, že „slova byla kdysi kouzly“. Můžeme se tedy z těchto sdělení domnívat, že svým významem správně použitá, cíl sledující slova, mohou být kouzly i nyní.

Slova mají zvukovou, obrazovou i symbolickou hodnotu. Obklopují nás v průběhu celého života. Ať již slova vyřčená nebo symbolizovaná naším chováním a projevem, určují náš život v různých rovinách. Komunikaci se učíme během procesu socializace a prostřednictvím konkrétních vzorů a modelů, které nám následně usnadňují (nebo komplikují) orientaci a pohyb v prostředí, kde žijeme. Slova nám také umožňují si prostředí přizpůsobovat či ho ovládat. V rámci jakékoliv mezilidské interakce a vztahů hrají slova mimořádnou roli.

Komunikace – charakteristika


Co tedy komunikace je? Komunikace ve zjednodušené podobě je záměrný proces, kdy je informace přenášena od „vysílače“ k „přijímači“. Při procesu interpersonální komunikace existuje odesílatel a adresát. V rámci intrapersonální komunikace je odesílatelem i adresátem tentýž.

Cílem komunikace je obvykle docílení změny (znalosti, motivace nebo akce). Pro záměr komunikace využíváme slova            a symboly, které nám umožňují navzájem interagovat, porozumět si, uspořádávat a modelovat svět kolem nás. Faktická funkce slov otevírá a uzavírá komunikační kanály. Důležitou součástí komunikace je kódování a dekódování významů sdělení. Zde hraje roli podobnost nebo shoda komunikačního kódu či jazyka, tzn. verbální komunikace.

Mechanismus komunikace spočívá v tom, že adresát rozumí tomu, co odesílatel/mluvčí říká a sdělovaný význam se neztrácí v překladu. Pro kódování existují určitá doporučení, kterými jsou: určení záměru a následně použití vhodné, přiměřené, jednoznačné a tím i srozumitelné formy komunikace; posledním krokem by mělo být ověření si pochopení informace adresátem, tj. zpětná vazba.

Úspěšná a účelná komunikace nemusí vycházet pouze z toho, že mluvčí a adresát mají stejný jazykový kód a znají stejný jazyk. Lze využít i neverbální prvky a formy komunikace. I přes jazykovou bariéru díky těmto prvkům někdy adresát dokáže odhalit záměr mluvčího a reagovat na něj způsobem, o němž předpokládá, že jej také mluvčí dokáže pochopit.

Na komunikaci v současné době se značně podílí také elektronika, komunikační technologie a media (tzv. on-line komunikace). Komunikovat lze ale také například prostřednictvím umění. Zdravotnictví a poskytování zdravotnické péče lze za specifický druh umění pokládat a pak se často běžná pravidla komunikace mění, protože se nejedná o pouhý proces přenosu věcné informace. Komunikace v tomto případě dostává další rozměry s dopadem na všechny složky života lidské bytosti (bio-psycho-socio-spirituální).

Komunikační proces ve zdravotnictví


Každá komunikace, komunikační proces ve zdravotnictví nevyjímaje, má svůj význam, záměr a funkci, které cíleně či bezděčně plní. Komunikační záměry a funkce se během dorozumívání vzájemně prolínají a doplňují. Umění zdravotníka dobře komunikovat není jeho samozřejmou dovedností. Je třeba si tuto dovednost osvojit a vědomě ji zdokonalovat.

Komunikaci ve zdravotnictví lze vnímat z hlediska prostoru, se kterým je komunikováno, na část interní (komunikace s kolegy na různých úrovních), komunikaci s klienty/s příjemci péče ve zdravotnickém zařízení a část externí (komunikace s laickou veřejností, úřady, pojišťovnami apod.)

Zdravotnická komunikace má obvykle svůj určitý specifický záměr (dle různých autorů) například:

  • informativní (přenos informace); 
  • edukativní (rada, návod, instruktáž); 
  • motivačníargumentační (argumentace, ovlivnění, s cílem změny); 
  • operativní (řešení problému či situace, akce); 
  • zábavní (hra, rozptýlení, odreagování, odvedení pozornosti); 
  • socializační a poznávací (navázání a podpora mezilidských kontaktů, vzájemné sdělování si prožitků a plánů); integrující (začleňující do určité skupiny); 
  • terapeutický a svěřovací (řešení vnitřního emocionálního napětí, důvěrných záležitostí, sdělování pocitů                  a myšlenek, podpora, empatie); 
  • únikový (ve stavu zármutku, beznaděje, snahy o odreagování se či únik z těžké či nepříjemné situace). 

Komunikační prostředky


Komunikace ve zdravotnictví nabývá klíčového významu jak pro poskytovatele, tak pro příjemce zdravotnické péče.          Již antičtí lékaři dobře věděli, že slovo je zásadním a nejenom diagnostickým, ale také léčebným prostředkem, a proto využívali svého poznání ohledně významu lidského slova při léčení, úzdravě i doprovázení svých pacientů. Čerpaje z vědomostí antiky i současných studií v oblasti psychosomatiky víme, že slovo může být v medicíně a ve zdravotnictví obecně jak účinným lékem (placebo efekt), tak také smrtelným jedem (nocebo efekt). Měli bychom si proto být jako zdravotníci a poskytovatelé zdravotnické péče bez rozdílu úrovně či odbornosti vědomi, že nevhodně zvoleným slovem můžeme člověku ublížit, a dokonce jej zabít, minimálně zničit jeho naději a důvěru v nás. I přes to zůstává komunikace          ve zdravotnictví poskytovateli péče často podceněna, opomíjena a ve značném nepoměru k vysoké odborné úrovni naší medicíny.

Komunikační cyklus nejenom ve zdravotnictví má pět základních prvků:

  1. odesílatel sdělení (komunikátora), 
  2. sdělení (vlastní zprávu), 
  3. komunikační kanál, který může obsahovat tzv. komunikační šum, 
  4. příjemce sdělení 
  5. zpětná vazba (zjištění a vyhodnocení odezvy příjemce informace na naše sdělení).

V procesu poskytování zdravotnické péče hraje komunikace důležitou roli zejména při posouzení a uspokojování potřeb příjemce péče v rámci diagnosticko-terapeutického plánu. Tato komunikace představuje kontinuálně probíhající a vyvíjející se dialog mezi poskytovatelem a příjemcem péče. 

Pro úspěšný efektivní dialog existuje několik jednoduchých pravidel. Komunikace by měla být pro příjemce péče:

  • srozumitelná, tzn. přizpůsobená komunikační úrovni a poznání adresáta/příjemce; 
  • jednoduchá – nedoporučuje se používat složité slovní konstrukty a zahlcovat adresáta/příjemce odbornými a cizími výrazy; 
  • vhodně načasovaná – zejména komunikace závažných a intimních témat; 
  • rozložená/dávkovaná v čase - ne příliš velký objem informací najednou; 
  • přizpůsobená a přiměřená momentální situaci a stavu adresáta/příjemce; 
  • respektující, pravdivá a autentická – probíhající ve vzájemné úctě, empatii a otevřenosti.

Zdravotník jako poskytovatel péče by si při komunikaci s příjemci péče měl být vědom nejenom svého stylu komunikace a jeho dopadu, ale také svého vzhledu, kterým komunikuje již na první pohled. Proto by si měl při komunikaci hlídat své fyzické dispozice, upravenost, čistotu, oblečení a doplňky, protože i ponožky hovoří. Fyzické, vůli v podstatě neovlivnitelné, dispozice představují naše charakteristické rysy. K nim patří také naše vitalita, kterou ale ovlivnit můžeme svým způsobem života a celkovou životosprávou.
Komunikace obecně pak zahrnuje složku verbální, paraverbální a nonverbální. 

Souhrn

Hlavním médiem zdravotnické komunikace je zdravotník sám o sobě. Každá jeho akce i slovo jako poskytovatele péče vyvolá odpovídající individuálně různou reakci u příjemce péče. Slovo je jedním z nejvýznamnějších prostředků zdravotníka při poskytovaní péče, Zdravotník ale působí již beze slov, svou osobností, chováním a vyzařováním. Pro svou praxi bychom si měli osvojit prostředky produktivního chování a komunikace (viz tabulku výše). Při používání slov a výrazových prostředků v komunikaci vzpomeňme na Cicerův výrok: „V tobě samém musí hořet plamen, který chceš zažehnout v druhých.“   

 Tab. 1 Produktivní a neproduktivní chování zdravotníka při komunikaci s pacientem 

PRODUKTIVNÍ 

Představení se, dohoda ohledně oslovení, identifikace role (sestra, lékař, záchranář...)

Anonymita, nevhodné oslovení

Vyvážený vztah, zodpovědnost

Paternalistický postoj

Stručnost, jasnost, výstižnost

Nesrozumitelnosti, nejasnosti

Přiměřenost 

Zahlcení nepřiměřeným objemem i formou

Respekt a empatie

Nerespektující postoj, neschopnost vcítit se

Intimita, mlčenlivost

Přiměřená blízkost/vzdálenost

Nevhodné prostředí a vzdálenost, neoprávněný vstup do intimního prostoru 

Přiměřený emocionální náboj 

Nevhodně vyjadřované emoce

Upřímnost a otevřenost

Neupřímnost, zavřená gesta

Trpělivost, aktivní naslouchání

Netrpělivost, skákání do řeči

Participace, dialog

Monolog, nespolupráce

Ocenění a uznání

Devalvace a dehonestace

Pozorování a přiměřená odezva na reakce adresáta (biofeedback)

Žádná reakce na změnu chování adresáta

Afiliance a asertivita

Manipulace, agresivita, pasivita

Kongruence 

Inkongruence

Kreativita

Rigidita

Fundovanost, spolehlivost

Nespolehlivost, neodbornost

Jazyková čistota a přiměřenost

Slangové výrazy, vulgarismy

Zdvořilost, vlídnost

Nezdvořilost, nevlídnost

Rozhodnost 

Nerozhodnost

Dostatek času pro otázky a odpovědi

Nemožnost se dotázat, nedostatek času vysvětlení

Ověření si pochopení sděleného/zpětná vazba (feedback)

Žádná zpětná vazba

Podpora slovem (placebo efekt)Poškození slovem (nocebo efekt)
Literatura


Amstrong M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada; 2007.

Braun R. Umění rétoriky. Praha: Portál; 2009.

Daňková M. Prokoukněte komunikační styly druhých. Praha: Grada; 2018.

Flume P. Rétorika v praxi. Praha: Grada; 2008.

Hekelová Z. Manažerské dovednosti pro sestry. Praha: Grada; 2012

Navarro J. Tajemství řeči těla. Praha: Grada; 2019.

Nevolová Monika. Přestaň prezentovat a začni vyprávět. Praha: Grada; 2017.

Špačková Alena. Moderní rétorika. Praha: Grada; 2009.

Scharlau Christine. Techniky vedení rozhovoru. Praha: Grada; 2008.

Vymětal Jan. Úvod do psychterapie. Praha: Grada; 2010.

Tomová Š, Křivková J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada; 2016.