Komunikace ve zdravotnictví (Wilhelmová, R.)
Cíl a výstupy z učení
- vysvětlit pojem komunikace
- rozlišit verbální a neverbální komunikaci
- uvést faktory ovlivňující komunikaci
- popsat bariéry v komunikačním procesu
Zdravotník má být dobrým partnerem v komunikaci, využívat efektivní komunikační strategie s ohledem na specifické potřeby pacienta a různé situace.
Milí studenti, vítejte ve světě slov a
speciálně komunikace ve zdravotnictví…
Úvod
„Jazyka musíme užívat ve prospěch bližního. Mluvit se má tam, kde je to nutné, a kde to nutné není, má se mlčet. Jinak dojde ke zneužívání jazyka. Pokud mluvíš, říkej věci, a ne slova. Slova jsou totiž obaly věcí, a když obaly zbavíš obsahu, k čemu pak budou? Věci budou k užitku, jestliže budou správně vyjádřeny. Proto nemluv tak, aby ses zalíbil, ale abys vzdělával, ne tak, abys ukazoval vnější lesk věci, ale věc samu. Pravdě přísluší prostá řeč. Kde nejsou nutná slova, nýbrž skutek, tam vykonej skutek a šetři slovy. Neříkej všechno, co můžeš nebo o čem víš, ale jen to, co je prospěšné. Prázdné nádoby duní.“ J. A. Komenský
Naše životní zkušenost ukazuje, že vesmír
je kreativní prostor, kde můžeme tvořit, a to nejenom myšlenkou a
činem, ale také svým slovem. Božena Němcová věděla, že „sebemoudřejší písmo nenahradí živé slovo“. Také Bible praví, že „na počátku bylo slovo…“ a zvuk tohoto
slova pak vytvořil celý svět. Ústy Sigmunda Freuda lze k tomu doplnit, že „slova byla kdysi kouzly“. Můžeme se tedy
z těchto sdělení domnívat, že svým významem správně použitá, cíl sledující
slova, mohou být kouzly i nyní.
Slova mají zvukovou, obrazovou i symbolickou hodnotu. Obklopují nás v průběhu celého
života. Ať již slova vyřčená nebo symbolizovaná naším chováním a projevem, určují
náš život v různých rovinách. Komunikaci se učíme během procesu
socializace a prostřednictvím konkrétních vzorů a modelů, které nám následně
usnadňují (nebo komplikují) orientaci a pohyb v prostředí, kde žijeme.
Slova nám také umožňují si prostředí přizpůsobovat či ho ovládat. V rámci jakékoliv mezilidské interakce
a vztahů hrají slova mimořádnou roli.
Komunikace – charakteristika
Co tedy komunikace je? Komunikace ve
zjednodušené podobě je záměrný proces, kdy je informace přenášena od „vysílače“
k „přijímači“. Při procesu interpersonální komunikace existuje odesílatel a adresát.
V rámci intrapersonální komunikace je odesílatelem i adresátem tentýž.
Cílem komunikace je obvykle docílení
změny (znalosti, motivace nebo akce). Pro
záměr komunikace využíváme slova a symboly, které nám umožňují navzájem
interagovat, porozumět si, uspořádávat a modelovat svět kolem nás. Faktická
funkce slov otevírá a uzavírá komunikační kanály. Důležitou součástí komunikace
je kódování a dekódování významů sdělení.
Zde hraje roli podobnost nebo shoda komunikačního kódu či jazyka, tzn. verbální komunikace.
Mechanismus komunikace spočívá
v tom, že adresát rozumí tomu, co odesílatel/mluvčí říká a sdělovaný význam
se neztrácí v překladu. Pro kódování existují určitá doporučení, kterými
jsou: určení záměru a následně použití vhodné, přiměřené, jednoznačné a tím
i srozumitelné formy komunikace; posledním krokem by mělo být ověření si
pochopení informace adresátem, tj. zpětná vazba.
Úspěšná a účelná komunikace nemusí
vycházet pouze z toho, že mluvčí a adresát mají stejný jazykový kód a znají
stejný jazyk. Lze využít i neverbální
prvky a formy komunikace. I přes jazykovou bariéru díky těmto prvkům někdy
adresát dokáže odhalit záměr mluvčího a reagovat na něj způsobem, o němž
předpokládá, že jej také mluvčí dokáže pochopit.
Na komunikaci v současné době se
značně podílí také elektronika,
komunikační technologie a media (tzv. on-line komunikace). Komunikovat lze ale
také například prostřednictvím umění.
Zdravotnictví a poskytování zdravotnické péče lze za specifický druh umění
pokládat a pak se často běžná pravidla komunikace mění, protože se nejedná o pouhý
proces přenosu věcné informace. Komunikace v tomto případě dostává další rozměry
s dopadem na všechny složky života lidské bytosti (bio-psycho-socio-spirituální).
Komunikační proces ve zdravotnictví
Každá komunikace, komunikační proces
ve zdravotnictví nevyjímaje, má svůj význam, záměr a funkci, které cíleně
či bezděčně plní. Komunikační záměry a funkce se během dorozumívání vzájemně
prolínají a doplňují. Umění zdravotníka dobře komunikovat není jeho samozřejmou
dovedností. Je třeba si tuto dovednost osvojit a vědomě ji zdokonalovat.
Komunikaci ve zdravotnictví lze
vnímat z hlediska prostoru, se kterým je komunikováno, na část interní (komunikace s kolegy na různých úrovních), komunikaci s klienty/s příjemci péče
ve zdravotnickém zařízení a část
externí (komunikace s laickou veřejností, úřady, pojišťovnami apod.)
Zdravotnická komunikace má obvykle svůj
určitý specifický záměr (dle různých autorů) například:
- informativní (přenos informace);
- edukativní (rada, návod, instruktáž);
- motivační a argumentační
(argumentace, ovlivnění, s cílem změny);
- operativní
(řešení problému či situace, akce);
- zábavní
(hra, rozptýlení, odreagování, odvedení pozornosti);
- socializační a poznávací (navázání a podpora mezilidských
kontaktů, vzájemné sdělování si prožitků a plánů); integrující (začleňující do určité skupiny);
- terapeutický a svěřovací (řešení vnitřního emocionálního napětí,
důvěrných záležitostí, sdělování pocitů a myšlenek, podpora, empatie);
- únikový (ve stavu zármutku, beznaděje, snahy
o odreagování se či únik z těžké či nepříjemné situace).
Komunikace ve zdravotnictví nabývá klíčového
významu jak pro poskytovatele, tak pro příjemce zdravotnické péče. Již
antičtí lékaři dobře věděli, že slovo je zásadním a nejenom diagnostickým, ale
také léčebným prostředkem, a proto využívali svého poznání ohledně významu
lidského slova při léčení, úzdravě i doprovázení svých pacientů. Čerpaje
z vědomostí antiky i současných studií v oblasti psychosomatiky
víme, že slovo může být v medicíně a ve zdravotnictví obecně jak účinným lékem
(placebo efekt), tak také smrtelným jedem
(nocebo efekt). Měli bychom si proto
být jako zdravotníci a poskytovatelé zdravotnické péče bez rozdílu úrovně
či odbornosti vědomi, že nevhodně zvoleným slovem můžeme člověku ublížit, a
dokonce jej zabít, minimálně zničit jeho naději a důvěru v nás. I přes to zůstává
komunikace ve zdravotnictví poskytovateli péče často podceněna, opomíjena a ve značném nepoměru
k vysoké odborné úrovni naší medicíny.
Komunikační cyklus nejenom ve zdravotnictví má pět základních prvků:
- odesílatel sdělení (komunikátora),
- sdělení (vlastní zprávu),
- komunikační
kanál, který může obsahovat tzv. komunikační šum,
- příjemce sdělení
- zpětná vazba (zjištění a vyhodnocení odezvy příjemce informace na naše sdělení).
V procesu poskytování
zdravotnické péče hraje komunikace důležitou roli zejména při posouzení a uspokojování
potřeb příjemce péče v rámci diagnosticko-terapeutického plánu. Tato komunikace
představuje kontinuálně probíhající a vyvíjející se dialog mezi poskytovatelem
a příjemcem péče.
Pro úspěšný efektivní dialog existuje několik jednoduchých
pravidel. Komunikace by měla být pro příjemce péče:
- srozumitelná, tzn. přizpůsobená komunikační úrovni a poznání
adresáta/příjemce;
- jednoduchá – nedoporučuje
se používat složité slovní konstrukty a zahlcovat adresáta/příjemce odbornými a
cizími výrazy;
- vhodně načasovaná –
zejména komunikace závažných a intimních témat;
- rozložená/dávkovaná v čase - ne příliš velký objem informací
najednou;
- přizpůsobená a přiměřená momentální situaci a stavu adresáta/příjemce;
- respektující, pravdivá a autentická – probíhající ve vzájemné úctě,
empatii a otevřenosti.
Zdravotník jako poskytovatel péče by si při
komunikaci s příjemci péče měl být vědom nejenom svého stylu komunikace a
jeho dopadu, ale také svého vzhledu, kterým komunikuje již na první pohled. Proto
by si měl při komunikaci hlídat své fyzické dispozice, upravenost, čistotu,
oblečení a doplňky, protože i ponožky hovoří. Fyzické, vůli v podstatě
neovlivnitelné, dispozice představují naše charakteristické rysy. K nim patří
také naše vitalita, kterou ale ovlivnit můžeme svým způsobem života a celkovou
životosprávou.
Komunikace obecně pak zahrnuje složku
verbální, paraverbální a nonverbální.
Souhrn
Hlavním médiem zdravotnické komunikace je zdravotník sám o sobě. Každá jeho akce i slovo jako poskytovatele péče vyvolá odpovídající individuálně různou reakci u příjemce péče. Slovo je jedním z nejvýznamnějších prostředků zdravotníka při poskytovaní péče, Zdravotník ale působí již beze slov, svou osobností, chováním a vyzařováním. Pro svou praxi bychom si měli osvojit prostředky produktivního chování a komunikace (viz tabulku výše). Při používání slov a výrazových prostředků v komunikaci vzpomeňme na Cicerův výrok: „V tobě samém musí hořet plamen, který chceš zažehnout v druhých.“
Tab. 1 Produktivní a neproduktivní chování zdravotníka při komunikaci s pacientem
PRODUKTIVNÍ | NEPRODUKTIVNÍ |
Představení se, dohoda ohledně oslovení, identifikace role (sestra, lékař, záchranář...) | Anonymita, nevhodné oslovení |
Vyvážený vztah, zodpovědnost | Paternalistický postoj |
Stručnost, jasnost, výstižnost | Nesrozumitelnosti, nejasnosti |
Přiměřenost | Zahlcení nepřiměřeným objemem i
formou |
Respekt a empatie | Nerespektující postoj, neschopnost
vcítit se |
Intimita, mlčenlivost | Nedodržení lékařského tajemství |
Přiměřená blízkost/vzdálenost | Nevhodné prostředí a vzdálenost,
neoprávněný vstup do intimního prostoru |
Přiměřený emocionální náboj | Nevhodně vyjadřované emoce |
Upřímnost a otevřenost | Neupřímnost, zavřená gesta |
Trpělivost, aktivní naslouchání | Netrpělivost, skákání do řeči |
Participace, dialog | Monolog, nespolupráce |
Ocenění a uznání | Devalvace a dehonestace |
Pozorování a přiměřená odezva na
reakce adresáta (biofeedback) | Žádná reakce na změnu chování
adresáta |
Afiliance a asertivita | Manipulace, agresivita, pasivita |
Kongruence | Inkongruence |
Kreativita | Rigidita |
Fundovanost, spolehlivost | Nespolehlivost, neodbornost |
Jazyková čistota a přiměřenost | Slangové výrazy, vulgarismy |
Zdvořilost, vlídnost | Nezdvořilost, nevlídnost |
Rozhodnost | Nerozhodnost |
Dostatek času pro otázky a odpovědi | Nemožnost se dotázat, nedostatek času
vysvětlení |
Ověření si pochopení sděleného/zpětná
vazba (feedback) | Žádná zpětná vazba |
Podpora
slovem (placebo efekt) | Poškození
slovem (nocebo efekt) |
Literatura
Amstrong M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada; 2007.
Braun R. Umění rétoriky. Praha: Portál; 2009.
Daňková M. Prokoukněte komunikační styly druhých. Praha: Grada; 2018.
Flume P. Rétorika v praxi. Praha: Grada; 2008.
Hekelová Z. Manažerské dovednosti pro sestry. Praha: Grada; 2012
Navarro J. Tajemství řeči těla. Praha: Grada; 2019.
Nevolová Monika. Přestaň prezentovat a začni vyprávět. Praha: Grada; 2017.
Špačková Alena. Moderní rétorika. Praha: Grada; 2009.
Scharlau Christine. Techniky vedení rozhovoru. Praha: Grada; 2008.
Vymětal Jan. Úvod do psychterapie. Praha: Grada; 2010.
Tomová Š, Křivková J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada; 2016.