Komunikace ve zdravotnictví

Faktory ovlivňující komunikaci

Komunikaci mohou ovlivnit nejrůznější faktory např.:

  • osobnostní dispozice a sociální dovednosti 
  • duševní a zdravotní stav 
  • nálada 
  • inteligence 
  • výchova 
  • naučený jazykový kód
  • vzdělání
  • kultura a s ní spojené individuální a sociální zkušenosti
  • čas
  • prostředí

Komunikační proces je vcelku složitý. V komunikačním cyklu se mohou objevit také různé interní a externí komunikační bariéry.

Při poskytování zdravotnické péče se můžeme setkat s pacientovým nepochopením sdělovaných a vyměňovaných informací, nejistotou, nedůvěrou a negativní zkušeností. Příčinou těchto negativních nepodporujících jevů mohou být právě komunikační individuální, sociální a situační bariéry.

Bariéry mohou mít různé podoby např.:

  • rozdílnost ve schopnosti kódování a dekódování sdělení 
  • nevhodná volba komunikačního kanálu 
  • informační přetížení až zahlcení 
  • nepřiměřené používání odborných a cizích výrazů, zdravotnického slangu anebo anglických výrazů
  • společenský status a autorita zdravotníka
  • interpersonální konflikty 
  • efektivní komunikace nepodporující osobnostní a dědičné dispozice jedince (netrpělivost, náladovost, agresivita apod.)
  • kontext a situační faktory (nedostatek času, klima, nevhodné prostředí, stres, emoční rozpoložení)
  • momentální tělesná kondice (únava, hlad, bolest, horečka, nemoc)
  • nedostatečná jazyková inteligence
  • neschopnost dekódovat neverbální signály komunikace
  • opomenutí zpětné vazby a neověření pochopení informace, 
  • neschopnost naslouchat (přerušování a nesoustředěnost), 
  • kulturní odlišnosti 
  • dehonestující prvky v komunikaci (zesměšňování, kritika, urážení)

Možnou komunikační bariérou, která nepodporuje partnerský dialog, a to nejenom ve zdravotnictví, je nadužívání negativně působících a devalvačních výrazů (nikdy, vždycky, měl bys, pokus se, ale, musíš apod.). Ty mohou vyvolat negativní reakci příjemce/adresáta.

K dialogu přistupujme vždy s vědomím, že nejdůležitějším krokem k úspěšné komunikaci je náš vnitřní postoj a prostředkem je naše produktivní chování (viz tab. 1).