Komunikace ve zdravotnictví

Komunikace s pacienty s pohybovým postižením

Komunikace s pacienty s pohybovým postižením (Zítko, M.)

Cíl a výstupy z učení

  • osvojit si základní pravidla správné komunikace s pohybově postiženými osobami. 

Zdravotník má být schopen zhodnotit míru pomoci u pacienta s pohybovým postižením.

Osoby s pohybovým nebo-li tělesným postižením představují velmi různorodou skupinu osob s různými potřebami, komunikačními schopnostmi a různou mírou soběstačnosti. 

Pro úspěšné poskytování péče je důležité vědět nebo alespoň umět odhadnout, jaké omezení pro konkrétního člověka jeho handicap přináší. Závisí to na mnoha faktorech:

  • druh postižení, 
  • příčina postižení, 
  • míra postižení, 
  • doba vzniku.
Pro zdárnou komunikaci s pacientem je vhodné znát příčinu a prognózu vývoje postižení. 

Komunikační bariéry mohu být na obou stranách. Ze strany:

  • zdravotníka - nedostatečná informovanost, ze které pramení obavy a nejistota, předsudky a celkově negativní nastavení z nich vyplývající. 
  • pacienta - zdrojem může být nedokončený proces vyrovnávání se s postižením nebo předchozí negativní zkušenosti.
V případě nejistoty v nové situaci může pomoci to, když naše pocity komunikačnímu partnerovi sdělíme. 


Doporučení pro praxi

  • S pacientem s pohybovým postižením jednejte jako s každým jiným, tedy slušně, trpělivě a empaticky. Mluvte přiměřeným tónem a běžnou rychlostí, nepodceňujte pacientovi schopnosti.
  • Jednat s pacientem jako s každým jiným však neznamená tvářit se, jako by pohybové postižení neexistovalo. Tato tendence může být spojena s pocity nejistoty, předsudky, studem nebo obavami, abychom se postiženého nějak nedotkli, neublížili mu.  
  • Nepoužívejte označení typu vozíčkář, berlař, ampuťák, i když je dotyční sami často při komunikaci o sobě používají. Asi málokdo bude při běžné komunikaci dávat přednost opačnému extrému typu “uživatel invalidního vozíku”, obecně přijatelnější je používání spojení typu “člověk na vozíku”, “pacient po amputaci” atp.
  • Lze  používat slova jako jít, chodit, odejít apod. bez ostychu a nepříjemného pocitu.
  • Komunikační specifika pacientů s pohybovým postižením, které jsou dány narušením různých tělesných funkcí, mohou být nesprávně interpretovány, mimika nebo grimasy nemusí odpovídat vnitřnímu naladění pacienta a komunikační situaci, je důležité soustředit se na obsah sděleného, nikoli na formu.
  • Pokud má pacient zhoršené schopnosti komunikace, dejte mu dostatek času a prostoru, aby se vyjádřil.
  • Při komunikaci s osobou na vozíku je vhodné snížit se/posadit se na jeho úroveň, abychom snadněji udržovali oční kontakt a nepůsobili dominantně. Mluvíme na pacienta tváří v tvář, k pacientovi přistupujeme vždy v jeho zorném uhlu (ne zezadu).
  • Veškeré intervence, které budeme u pacienta realizovat předem avizujeme.
  • S kompenzačními pomůckami zacházíme opatrně, tak abychom je nepoškodili a dotýkáme se je pouze v nevyhnutných případech. o vozík pacienta, berle apod. se neopíráme.
  • S pacientem na vozíku zacházíme bezpečně a šetrně.
  • Doprovází-li pacienta další osoba (např. asistent) komunikujeme s pacientem a ne s doprovodem. Pokud má pacient se sebou asistenčního psa, nikdy bychom neměli bez dovolení psa hladit, krmit, volat, vydávat povely apod.

  • Samotné pohybové postižení nebo fyzická odlišnost často nemusí být předmětem návštěvy zdravotnického zařízení, a i když kvůli své nápadnosti může přirozeně přitahovat pozornost, nesoustřeďte se v komunikaci primárně na samotné postižení.
  • Je dobré se vyvarovat působení tzv. “haló efektu”, který vede k vyzdvihnutí výrazného projevu hendikepu nebo vlastnosti, kterou v komunikaci přirozeně vnímáme a která by mohla zastínit komplexní osobnost pacienta. Zvláště v komunikaci s pacientem s dlouhodobým postižením není na místě nadměrné projevování soucitu nebo lítosti ohledně jeho hendikepu.

Praktický souhrn informací při kontaktu zdravotníka s pohybově postiženým pacientem nabízí "Desatero komunikace s pacienty s pohybovým postižením:
  1. Zdravotnický pracovník komunikuje při zjišťování anamnézy zásadně s pacientem s pohybovým postižením a nikoliv s jeho případným doprovodem.
  2. Při nezbytné manipulaci s pacientem (uložení na lůžko aj.) mu vysvětlíme, co konkrétně potřebujeme, a požádáme jej, aby nám říkal, jak máme postupovat. Většina pacientů přesně popíše způsob manipulace.
  3. Dbáme, aby pacient s pohybovým postižením měl ve svém dosahu nezbytné kompenzační pomůcky. Tím zvyšujeme jeho jistotu a pocit soběstačnosti.
  4. Pokud potřebujeme vykonat zdravotnický úkon (odběr krve, aplikace injekce apod.), požádáme pacienta, aby si sám – pokud je to možné – zvolil místo vpichu či jiného zákroku. Pacient obvyklé ví, které místo je nejvhodnější.
  5. Zásadně dbáme na to, aby pacientovi s pohybovým postižením byly sanitním vozem současně dopravovány i nezbytné kompenzační pomůcky. Zajistíme, aby „vozíčkář“ měl ve zdravotnickém zařízení k dispozici svůj vozík.
  6. Při delším pobytu ve zdravotnickém zařízení zjistíme, které bariéry v pokoji a jeho okolí brání relativně samostatnému pohybu pacienta a snažíme se je odstranit.
  7. Maximálně se snažíme, aby pacient nebyl trvale upoután na lůžko, pokud to není nutné.
  8. Jen v nejkrajnějším případě používáme takové pomůcky jako je permanentní močový katetr apod. Je to velmi ponižující pro všechny pacienty.
  9. Při podávání stravy se vždy informujeme, zda pacient je schopen se najíst, nakrájet si jídlo apod.
  10. Zvláště při delších vyšetřeních dbáme na časový prostor na použití WC." (VZP, online)
Bezbariérovost prostředí

Oblastí, která s komunikací zdánlivě nesouvisí, jsou bezbariérové úpravy prostředí. Prostředí, ve kterém komunikace probíhá, je však nedílnou součástí komunikačního procesu. Zejména v případě pacientů využívajících k pohybu invalidní vozíky je bezbariérové prostředí bezpodmínečnou podmínkou zdárné komunikace.

Působnost vyhlášky č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb zahrnuje všechny veřejné stavby včetně zdravotnických zařízení, které by tedy měly být bezbariérově přístupné.

Pozn.  Diskutabilní bývá často nejen faktické provedení přístupnosti, ale také to, jakým způsobem bývá nakládáno s vybavením, které má bezbariérovou přístupnost zajišťovat, např. schodišťové plošiny, pro jejichž zprovoznění je často třeba shánět zvláštního pověřeného pracovníka, nebo bezbariérové toalety, které bývají v mnohých institucích zamčeny či využívány jako odkladiště nejrůznějšího materiálu. 

Užitečné odkazy a zdroje:

Organizace pomáhající tělesně postiženým:
Literatura

Novosad, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita, Praha: Portál, 2011, 166 s., ISBN 978-80-7367-873-9 

VENGLÁŘOVÁ, Martina, MAHROVÁ, Gabriela. Komunikace pro zdravotní sestry. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 144 s. ISBN80-247-1262-8

VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. 230 s. ISBN80-7184-929-4.

LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 152 s. ISBN978-80-247-1784-5

 Konvalinka Petr, Zahradníková Miroslava, Šindlerová Eva, Kučerová Jana Zásady správné komunikace s osobami s tělesným postižením  https://is.muni.cz/el/med/podzim2024/BVED0311p/um/seminar/1_1_3_Zasady_komunikace_telesne_postizeni_ucitel.pdf 

KURKOVÁ, Petra, et al. Nevidíme, neslyšíme, nechodíme, přesto si však rozumíme. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 72 s. ISBN978-80-244-1964-0

Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 155 s.

Desatero komunikace s pacienty s pohybovým postižením Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky, online dostupné https://www.vzp.cz/poskytovatele/informace-pro-praxi/ostatni/komunikace-s-pacienty-se-zdravotnim-postizenim/desatero-komunikace-s-pacienty-s-pohybovym-postizenim