Komunikace ve zdravotnictví

Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením

Klasifikace osob se sluchovým postižením dle J. Hrubého (2010):

  • nedoslýchaví
  • osoby s vadou sluchu získanou až po rozvoji mluvené řeči (ohluchlí)
  • osoby s prelingvální úplnou hluchotou (prelingválně neslyšící)
  • osoby s kombinovanou sluchovou a zrakovou vadou (hluchoslepí)
  • šelestáři
  • rodiče sluchově postižených dětí
  • slyšící děti neslyšících rodičů

Klasifikace sluchové vady:

Místo vzniku sluchové vady

1) periferní nedoslýchavost či hluchota  – vzniká při poškození zevního, středního či vnitřního ucha, dle místa vzniku:

  • Převodní sluchové vady – poškození zevního nebo středního ucha
  • Percepční (senzorineurální) vady – poškození vnitřního ucha, sluchových buněk a sluchových nervů 
  • Smíšené vady – kombinací dvou výše uvedených typů

2) centrální nedoslýchavost či hluchota  komplikované defekty způsobené různými procesy postihující podkorový a korový systém sluchových drah

Doba vzniku sluchové vady

1) vrozené – genetická predispozice nebo negativními vlivy v průběhu prenatálního vývoje

2) získané  následek úrazu nebo nemoci 

  • prelingvální hluchota – neslyšící od narození nebo ztráta sluchu před osvojením si jazyka na základě sluchu v dětském věku (cca do 6 let, významné období tvorby řeči od 2 do 5 let), kromě mluvené komunikace často není možná ani písemná komunikace (alternativou je osvojení si znakového jazyka v dětství jako rodného jazyku, včetně osvojení si písemného jazyka jako prvního cizího jazyka)
  • postlingvální hluchota  (ohluchlost, osoba ohluchlá) nebo sluchová ztráta – pokud dochází ke sluchové ztrátě po rozvinutí řečového centra, neztrácí se schopnost mluvit, pokud je řeč trvale cvičena

3) dědičné  dědičné vady sluchu, které se projeví třeba až v dospělosti


Hlediska pro vymezení pojmu postižení:

  • lékařské – audiogram sluchové ztráty pro každé ucho zvlášť
  • sociální – posouzení dopadu funkční odchylky na praktický život člověka
  • zohlednění věku  brát v potaz involuční změny ve stáří např. nedoslýchavost
  • vznik poruchy  prelingvální nebo postlingvální hluchota 
  • sluchová vada (trvalý stav od  od lehké nedoslýchavosti až po úplnou hluchotu) a sluchová porucha (dočasný stav, reparibilní stav)
  • nedoslýchavý    člověk s částečnou ztrátou sluchu (vrozenou nebo získanou).
  • neslyšící podle zákona    osoby, které neslyší od narození, nebo ztratily sluch před rozvinutím mluvené řeči, nebo osoby s úplnou či praktickou hluchotou, které ztratily sluch po rozvinutí mluvené řeči, a osoby těžce nedoslýchavé, u nichž rozsah a charakter sluchového postižení neumožňuje plnohodnotně porozumět mluvené řeči sluchem.
    Neslyšící podle kulturní definice  úplná hluchota osob, která vznikne před vytvořením řeči, člověk se stává členem kulturní a jazykové menšiny; zahrnuje všechny osoby, které považují znakový jazyk za primární formu své komunikace.

Být "sluchově postižený" může:

  • popisovat tři různé situace: 1) být ohluchlý   ke komunikaci využívají odezírání a mluvenou nebo psanou                                                                                       řeč
                                                                                                 mluvená řeč může mít různou úroveň srozumitelnosti  

                                                                                                    (deformovanost mluvy je úměrná počtu let, po které jedinec  

                                                                                                     neslyší)

                                                                                                  při písemné komunikaci nemusíme poznat, že se jedná o  

                                                                                                     sluchově postiženého                                                                   

                                                                     2) být nedoslýchavý – nejednotná podskupina "sluchově postižených" (např. 

                                                                                                            senioři se zhoršenou kvalitou sluchu i osoby, které se  

                                                                                                            plně sžily s minoritou Neslyšících). Podle Hrubého (1998) 

                                                                                                            jsou to lidé, kteří "se sluchadlem alespoň v tiché 

                                                                                                           místnosti rozumí mluvené řeči i bez odezírání,    

                                                                                                           (zachované zbytky fonematického sluchu)

                                                                     3) být prelingválně neslyšící

  • rozlišovat specifika komunikace a potřeby
  • to být i osoba trpící ušními šelesty (tinnitus aurium)  

Uživatelé kochleárního implantátu (CI) – od roku 1993 provádění zákroku v ČR, umožňuje neslyšícím lidem získávat sluchové vjemy (po dlouhodobé rehabilitaci lze rozumět mluvené řeči); více informací na webové stránce Spolku uživatelů kochleárního implantátu, SUKI http://www.suki.cz/kochlearni-implantat/ 

Minorita Neslyšících 

komunitní centra pro Neslyšící:

  • Neslyšící děti a mladí lidé poznávají vzor úspěšného Neslyšícího člověka
  • umožňují zvyšovat kvalitu života neslyšících osob
  • obeznamují s možností bezproblémové a plnohodnotné komunikace
  • jsou součástí života Neslyšících
  • posilují sebeúctu a sebedůvěru 
  • automatické používání norem kultury Neslyšících využívá specifické způsoby tělesných kontaktů, specifický styl humoru, sdílení podobných životních zkušeností (např. negativní zkušenosti s majoritou slyšících)  tyto společné rysy skupinu   Neslyšících stmelují (je zajímavé sledovat, jak jsou si blízcí Neslyšící osoby z různých národnostních, etnických skupin např. Neslyšící Arab s Neslyšícím Čechem, než slyšící a Neslyšící Čech).

Children of Deaf Adult (CODA) skupina slyšících osob, vychovaných neslyšícími v prostředí znakového jazyka

  • výhody  bilingvismus
  • nevýhoda   problém s kulturní identitou a subjektivní nebo i objektivní nesnáze související s omezeným přístupem k mluvenému jazyku v soukromí během dětství.
Literatura

Hrubý, J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Tiché učení, 2010. ISBN 978-80-904786-1-91.

Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997-1998, 2 sv. ISBN 80-7216-075-32.

Krahulcová, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.

Neubauer, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.  

Potměšil, M. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 s. ISBN 978-80-210-5184-3.

ruce. cz Terminologie, základní terminologie online dostupné http://ruce.cz/clanky/2-terminologie   

Sluchová postižení a jejich statistika Teiresiás MUNI online dostupné https://www.teiresias.muni.cz/comin/kurz-komunikace-se-sluchove-postizenymi/sluchova-postizeni-a-jejich-statistika#2_3

Spolek uživatelů kochleárního implantátu SUKI  http://www.suki.cz/kochlearni-implantat/ 

Zákon č. 384/2008 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů a další související zákony