Odezírání není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Nenaučí se ho každý člověk a není pravda, že se ho lépe učí lidé neslyšící. I těm mnohdy dělá odezírání problémy a mnozí se jej nenaučí nikdy. Je k tomu potřeba určitá kombinace vloh, na jejichž podkladě se může tato dovednost rozvíjet.
Odezírání
Odezírání je schopnost umožňující neslyšícím komunikaci s lidmi (nemůže nahradit sluch, vnímáno je jako nedokonalá náhrada sluchu).
Rozdíl v používání odezírání mezi neslyšícími a nedoslýchavými:
- neslyšící – odezírání je často jediným způsobem komunikace se slyšícími
- nedoslýchavý – podpůrný prostředek dorozumívání (může si domyslet slova, kterým špatně rozuměl)
Odezírání je specifická forma vizuální percepce řeči a činnost, ke které jsou potřeba určité podmínky, jinak ji nelze provozovat.
Metody odezírání:
- metoda čistého odezírání
- metoda s příležitostnou, částečnou pomocí
- metoda odezírání se systematickou pomocí
Metody usnadňující odezírání:
- prstová abeceda (daktylotika, daktylní řeč či daktylní abeceda)
- fonemické posunkové kódy – 1. Hand – Mund systém
2. Cued Speech (kódovaná
mluva)
3. Chirografie
Význam zraku pro odezírání
- pro neslyšícího je jedinou vnímací cestou, kterou se může dorozumívat s ostatními (odezírání i sledování znakové řeči se uskutečňuje na základě zrakových vjemů)
- se správnou funkcí zrakového analyzátoru souvisí i schopnost prostorového vnímání, prostorové orientace a odhad vzdálenosti (společně ovlivňují schopnost odezírat)
Pravidla pro odezírání
Při odezírání je třeba znát a dodržovat celou řadu pravidel, vytvářet vhodné podmínky a přizpůsobit se situaci.
Podmínky pro odezírání dělíme na:
- vnější – nepřerušovaný zrakový kontakt, osvětlení obličeje mluvící osoby, optimální konverzační vzdálenost (min. půl metru), stejná výšková úroveň hlavy mluvícího a odezírajícího, správná artikulace, řeč (tempo a rytmus), momentální situace, znalost tématu hovoru a eliminace zdrojů hluku (např. TV, rádio..).
- vnitřní – vlastní zkušenosti s odezíráním (odlišné u každého člověka), momentální zdravotní stav (bolest, nemoc), psychický stav odezírajícího i mluvícího (únava a vyčerpaní znesnadňují, mnohdy i znemožňují odezírání), pozornost, pohotovost, paměť, emoční a motivační stránka pro komunikaci, dosažena úroveň řeči, slovní zásoba, gramatika, úroveň sociálních vztahů.
Strnadová V. Na vlastní oči online, 25.2.2006, online dostupné na http://ruce.cz/clanky/_37.pdf
Strnadová V. Jak usnadnit odezírání neslyšícímu člověku. 28.2.2012, online dostupné na http://ruce.cz/clanky/966-jak-usnadnit-odezirani-neslysicimu-cloveku
Strnadová, V. Hádej, co říkám, aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 1998 ISBN 8085047179, 9788085047172