-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Příznaky
Reflexní kašel jako jeden z nejznámějších varovných
příznaků dysfagie je u 50–60 % pacientů s neurogenními dysfagiemi narušený,
nebo zcela nevýbavný, dochází k tzv. tiché aspiraci.
Mezi příznaky, které mohou signalizovat dysfagii, patří:
- kašel v průběhu jídla a po jídle
- změna hlasu po polknutí, tzv. kloktavý hlas
- vytékání tekutin, potravy, slin z úst – tzv. drooling
- dysfonie
- narušený dávivý reflex
- slabý reflexní kašel či nepřítomnost reflexního kašle
- dysartrie, afázie
- narušená funkce hlavových nervů, narušená orofaciální motorika a senzitivita
Další projevy:
- v ústech zůstávají zbytky jídla
- únava
- úbytek na váze
- jídlo či nápoje uvíznou v jícnu (na krátkou dobu nebo úplně). Pokud jídlo opravdu uvízne, může při průchodu směrem do žaludku způsobit jisté nepříjemné pocity či bolest na hrudi.
Pokud pacient nejí a nepije pravidelně, může dojít k dalším
potížím, a ty pak mohou vést k závažnějším problémům. Bude-li se vyhýbat jídlu
a pití, bude dehydratovaný a začne ztrácet na váze (zvýšené riziko malnutrice).
Jednoduše řečeno: pacient přijímá příliš málo bílkovin a kalorií k tomu, aby
zůstal zdravý.
Nízký příjem
vitamínů a minerálů ohrožuje pacientům imunitní systém. Např. poranění jako
např. řezné rány se hojí déle než normálně, zdá se, že je pacient náchylnější k
infekcím, a po určité době se mohou začít zhoršovat jeho tělesné i duševní
schopnosti.
Největší
nebezpečím je, když v důsledku polykacích obtíží jídlo a nápoje proniká do
dýchacích cest pacienta (tedy aspiruje neboli vdechuje jej). V nejzávažnějším
případě může vést vdechnutí sousta k akutní obstrukci (neprůchodnosti)
dýchacích cest s možným smrtelným následkem. Častěji vede aspirace k rozvoji
závažných infekcí (zánět průdušek, plic).
Až 70 % osob
trpících problémy s polykáním si ne zcela uvědomuje rozsah svých potíží.
Úspěch léčby bude do určité míry
záviset na samotném pacientovi. Čím více bude pacient chápat, co se děje a aktivně bude ke svojí léčbě
přistupovat, tím více ho to povzbudí, vzroste jeho sebedůvěra, a tím více
bude spokojen.
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-