Komunikace ve zdravotnictví

Specifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient

Specifika komunikace z hlediska věku pacienta  – vybrané skupiny  – dětský pacient (Beharková, N.)

Cíl a výstupy z učení
  • popsat specifika komunikace s dětským pacientem a jeho rodiči
  • uvést faktory ovlivňující komunikaci 
  • popsat bariéry v komunikačním procesu

Dítě není malý dospělý.

V rámci interakce zdravotník  – pacient  – příbuzní pacienta je zapotřebí uplatňovat obecné zásady komunikace. Nicméně z hlediska věku, fáze prožívání nemoci, smyslového a tělesného hendikepu je potřeba uplatňovat specifika, které komunikaci usnadňují. V textu kapitoly uvádíme základní doporučení pro komunikaci zdravotníka s dětským pacientem a v následující kapitole pacientem - seniorem. 

V interakci přednemocniční péče (PNP) je zapotřebí uvědomit si faktory, které ovlivňují celou intervenci (viz níže obrázek 1 a 2 Části komunikačního procesu v PNP výjezd).





Psychologická pomoc v krizové situaci u dětí může být lépe zvládnutá přístupem zdravotníka k dítěti s pomocí hračky. Využití hračky může zdravotníkům pomoci zejména z důvodu:

  • odvedení pozornosti
  • přiblížení se zdravotníka/zasahující osoby k dítěti (vystrašené nebo stydlivé děti snadněji odpovídají dospělým, kteří prostřednictvím hračky sdělují důležité informace, než dospělým, kteří žádnou pomůcku nepoužívají)
  • snížení stresu a dopadu traumatické situace 


Zdroj obrázku: Kryštůfek záchranář © Copyright 2014 Nadační fond Kryštůfek | Created by MOO Design s.r.o. online dostupné na http://www.krystufek-zachranar.cz/krystufek-se-predstavuje/


Zdroj obrázku: hasičský záchranný sbor Zlínského kraje dostupné na https://storage.pozary.cz/article/5/2/5277cee6f3622/1ehz5wwar0.1400.jpg 


Průběh intervence v rámci PNP lze popsat z pohledu záchranáře a z pohledu rodičů/zákonných zástupců.

Jak situaci vnímá záchranář

  • každá situace a od toho odvíjející se průběh zásahu/intervence je jiná, variabilita výjezdů je pestrá, do interakce vstupují různé typy a povahy lidí, také je potřeba počítat s různým typem reakcí
  • vnímání situace je ryze individuální záležitost (pro někoho je standardní, stresová, nadlimitní), ovlivněno je to charakterem osobnosti a zkušenostmi zdravotníka
  • vystresovaní, nervózní, úzkostliví rodič - přenáší své pocity na dítě → dítě vycítí diskomfort, nepohodu a napětí rodiče → brání se potřebným úkonům zdravotníka → zvyšuje se vypjatost celkové situace, která může mít vliv na chování a výkon zdravotníka. 

Jak situaci vnímá rodič

  • "vteřiny jsou dlouhé hodiny" 
  • vysoká očekávání, čekání na zázrak
  • odevzdanost
  • bezradnost
  • tendence zasahovat do práce zdravotníka 
  • emoce – strach, úzkost, napětí, nejistota, obavy, pláč, hysterie, neschopnost reagovat/spolupracovat/komunikovat (popsat situaci), zmatené chování, chaotické sdělení, "překotní" mluvení, nereálné posouzení situace
  • pocit viny, obviňování:
                      •  mezi rodiči  – kdo co ne/udělal, kdo za vzniklou situaci může → napětí mezi rodiči, konflikt,  

                                                  nekomunikování, "vytahování" prohřešků z minulosti

                      •  reakce na viníka události (vyhrožování, slovní a fyzické napadnutí)

                      •  hledání viníka  – pohodlné řešení pro pochopení, omluvení vzniklé události ( omluvení vlastního 

                                                      pochybení, nedokonalosti, vysvětlení příčiny), zdravotník může být "hromosvod" pro reakci

              Zloba, agresivní projevy pomáhají některým osobám v potížích "vyrovnat" se s nastalou událostí.

                     

Dovednosti záchranáře

v obecné rovině:
  • odborná erudice
  • znalost legislativy, kompetence, etický kodex
  • komunikační dovednosti (ne/verbální) – žádoucí chování, efektivní komunikační strategie (viz předchozí kapitola Softskills)
  • role zdravotníka – uvědomit si, že v situaci nejedná sám za sebe, ale vystupuji jako veřejná osoba, profesionál, reprezentující zaměstnavatele a odbornou profesi (slušnost, korektnost, morální kredit, sebereflexe, bez hrubostí, vulgarizmů, nevhodných komentářů)
  • vysoká míra sebekontroly/sebereflexe (nenechat se vyprovokovat, ohrozit, nevstupovat do konfliktů)
  • předvídat (zvrat situace, rizika) – intuice, předchozí zkušenosti
na místě události:
  • racionální zhodnocení situace
  • flexibilita, pohotové reakce, rozvážnost
  • klidné vystupování, přirozená autorita, ne povýšené vystupování
  • ohleduplné zacházení s rodiči (uvědomit si: vypjatá situace, strach o dítě, rozrušení, laici bez zkušeností…)
  • objasnit o jaký stav se jedná, co se může stát (možné komplikace, zhoršení stavu během převozu)
  • dát najevo důležitost spolupráce s rodinou – zapojení do situace (připravit věci, očkovací průkaz, kartičku pojištěnce, zatelefonovat, vyřídit, kontakt na pediatra, odvést sourozence, odpoutat pozornost, zavřít domácí mazlíčky apod.)
  • dle povahy výjezdu poskytnout psychickou první pomoc, rozrušené osoby uzemňovat (soustředit se na dech, sednout si, opřít se o zeď, kontakt chodidel se zemí, obejmout se rukama), zajistit základní lidské potřeby  bezpečné místo, teplo (deka/střecha), ticho (mimo vizuální a zvukové kulisy z místa zásahu), tekutiny (pokud lze), kontakt s rodinou 

V průběhu intervence platí obecně známé doporučení pro komunikaci  (zahrnuje produktivní chování zdravotníka viz kapitola 1 Úvod do komunikace):

  • úcta a respekt k člověku
  • individuální přístup – každá osoba je neopakovatelná lidská bytost, má své emoce, prožívání, zkušenosti, osobní hodnoty, osobní tempo, možnosti, sociokulturní zázemí
  • empatie – ne soucit, ale schopnost představit si, jak bych se cítil/a v dané situaci a co bych nejvíce potřeboval/a, empatický zdravotník je vnímán jako důvěryhodný, chápající, uklidňující
  • slušnost, zdvořilost, vlídnost, ohleduplnost, trpělivost a takt
  • aktivní naslouchání – věnovat tomu, kdo mluví pozornost, povzbudit ne/verbálně, poskytnout zpětnou vazbu
  • nejít do konfrontace (neprovokovat, nekritizovat, nevyhrožovat), nezastrašovat, nebýt podrážděný
  • nepředstírat (kongruence ve/neverbální komunikace), být autentický
  • nezlehčovat situaci
Kritéria účinné komunikace zdravotník – rodič, především je potřeba uvědomit si, že:
  • zklidněný rodič  klidnější dítě  klidnější atmosféra pro práci
  • efektivní komunikace s dodržením zásad produktivního chování zdravotníka může být prevencí vzniku nedorozumění, konfliktu, podání stížností a žalob

Doporučení pro komunikaci

Jeden mluví – komunikovat s postiženým by mněl jeden člen týmu (teamleader), ostatní se dle možnosti zdrží nepodstatné komunikace (rodič/další přítomný může zachytit výňatek hovoru/zachytí nějaké slovo, nepochopí obsah sdělení a vyvodí špatné závěry → zvýšení tenze, komunikační bariéra, možné stížnosti/žaloby)

Zdržet se nevhodných komentářů

Tým – vystupujeme jako 1 tým (sehranost, součinnost, rozdělení role/úkolů, spolupráce, koordinace a návaznost činností, vedení – respekt k velícímu), domluvit strategii postupu již u prvotní informace dispečinku

Informace (viz také kapitola Softskills):

  • jasné, stručné (krátké věty, jednoduché sdělení, vynechat nepodstatné, nezamotávat se), srozumitelné (používat běžné výrazy, pochopitelné slova, bez zbytečné odborné terminologie a zdravotnického slangu), ucelenost (vystihnout podstatu – co se děje, co následuje), zopakovat (ověřte sdělení, zda byla důležitá info pochopena)
  • přizpůsobit situaci, věku, specifikám (emoce, agrese, smyslové/tělesné postižení)
  • zřetelnost - přesné pojmenování v dané chvíli/situaci (cílem je, aby se lidé dověděli KDO, CO, PROČ, KDY, KDE se zřetelem na určitou specifickou situaci)
  • říkáme jen to, co víme, aktuální informace, neslibujeme, nespekulujte, nekomentujte to, co nám nepřísluší
 Pokud není pacient zatím informován, je dobré nepodávat „kritické“ informace – „pouze např. je v péči ZZS, nejsem více informován.“ Andršová, 2012
 
Schéma sdělení: - co řeknu, musím si uvědomit dosah/dopad sdělení
                               - jak bych chtěl/a já, kdybych byl/a v jejich situaci, aby bylo se mnou komunikováno a 
                                 zacházeno
                               - jak se mi osvědčilo komunikovat v předchozích případech
                               - zohlednit komu, jak  NEverbální / verbální komunikace (obsah sdělení pouze 7 %, více 
                                 se pamatujeme, jakým způsobem bylo s námi komunikováno a jak se osoba chovala)
                               - klidný a jistý hlas, oční kontakt, terapeutický dotek, vyjádření zájmu, pozornosti

Bezpečí a jistota – důvěryhodné, empatické vystupování, přirozená autorita vyzařující „jsem si jist poskytovanou péčí“

Dávat rodičům najevo, že to jejich dítě je to jediné, kterému věnujeme veškerou pozornost a péči.

Komunikace s dítětem

sniž se do úrovně očí dítěte (pokud lze, podřepnout, předklonit se)
představ se - Já jsem (křestní jméno), záchranář, lékař, .... 
pokud víme, jak se dítě jmenuje - Ty jsi (křestní jméno)
pokud nevíme - Jak se jmenuješ?

dle stavu dítěte a potřebné intervence, lze použít úvodní otázky - Ty máš pěknou hračku, oblečení (triko, Co to máš za postavičku na triku ...,) ...

přiměřeným způsobem popsat - co se děje/bude dít, nepotlačovat přirozenou obranu (pláč, křik - uvědomit si, že jde o přirozenou reakci na strach, neodsuzujeme za nespolupráci, nepoužíváme "chlapácké" řeči - to nemůže bolet, odpoutat pozornost hračkou, předvést činnost na hračce, rodiči/někom z posádky pokud lze)
 
Rodič má být bezpečím, jistotou pro dítě, poučený rodič o tom, co se od něho očekává a spolupracuje je výhoda

 „To nejhorší“ má dítě za sebou, co se bude dít dále je proces uzdravování 

Vhodné fráze - příklad 

  • Mohl/a byste prosím… Potřebujeme vaší pomoc. - spolupráce, bereme rodiče jako partnery péče
  • Co byste teď potřeboval/a. - projevení zájmu
  • To, co cítíte je normální reakce na situaci, ve které se nalézáte - vyjádření pochopení, empatie

Diskutabilní fráze - příklad

  • Musíte být silní.
  • Vím, jak vám teď je. - zasažený těžko uvěří/spíše nepřipustí, že víte (i když můžete mít podobnou zkušenost), protože je to jeho bolest/ztráta/strach/obava/úzkost
  • Budete-li něco potřebovat, ozvěte se. - nabídnout konkrétní pomoc/kontakt
  • Co pro vás můžu udělat? - někdy sami neví
  • Jak se cítíte? - jak asi, když se stalo to, co se stalo

Nevhodné vyjádření, chyby v komunikaci - příklad

  • Tohle asi nedáme/nezvládneme. - sdělíme nejistotu
  • Nelíbí se mi to. Není to dobré. - přízvukujeme závažnost situace
  • Teď to řešit nebudeme. Kde jsou další záchranní složky. To je nanic. Je to k ničemu. Proč to trvá tak dlouho. - nevhodné poznámky
  • Udělám to raději sám. - znevažování člena týmu
  • Nedělejte si starosti. Všechno bude zas dobré.  Nebojte se. - falešné ujišťování; používají začátečníci (souvisí s pocitem bezmocnosti a obav samotného poskytujícího)
  • To bude dobré. To se spraví. To se zvládne. - fráze odbití
  • Uklidněte se. - nevhodné u agrese
  • Zklidněte to dítě. - neschopnost rodiče, přehazování mého nezdaru na rodiče
  • Vzchopte se. To nemůže bolet. To snad vydrží. - bagatelizace problému
  • Proč jste nezavolali dřív. Proč jste nešli k lékaři. To jste museli volat záchranku? – obvinění
  • Směrem k pomůckám a vybavení – Proč to nesvítí, nefunguje, není to tady…. nedostatek materiálního zabezpečení a tudíž nedostatečné poskytnutí odborné péče – nezdar, pochybení


Jak dítě prožívá svoji nemoc je ovlivněno:

  • výchovným postojem v rodině
  • vztahy jednotlivých členů v rodině
  • stabilitou domácího prostředí
Dobré vztahy v rodině jsou předpokladem pro uzdravení dítěte, oporu a dobrou spolupráci.

Zdravý postoj rodičů k nemocnému dítěti – u malých dětí důležitá role MATKY

pozn. Hyperprotektivita rodiče – přílišné soustředění se na nemocné dítě (nejčastěji ze strany matky, usiluje o extrémní péči, stimulaci a pohodu dítěte → vyloučení druhého rodiče, vliv na vztah k druhému dítěti (nedostatek pozornosti, pocit viny, ochranitelský postoj vůči sourozenci/rivalita o pozornost).

Hospitalizace dítěte

Přítomnost matky – ve vztahu k dítěti

  • upevňuje citovou vazbu
  • osvojí si dovednosti v péči o dítě
  • saturuje potřebu bezpečí a jistoty
 

Přítomnost matky – ve vztahu ke zdravotnickému personálu

  • laická kontrola profesionálního chování – matky sledují chování zdravotníka k dítěti, dalším pacientům, členům týmu
  • někdy kontraproduktivní – matka reaguje nepřiměřeně, kritizuje práci zdravotníků, dožaduje se změny léčby, diety, … - 
Doporučení pro praxi
  • zdravotník musí vždy zachovat klid, pokud si není vědom vlastní profesní chyby, pak chápe, že nevhodné chování rodiče (křik, agrese, obviňování…) jsou reakcí na akutní starost o dítě.
  • nedorozumění, konflikt – řešit mimo pokoj nemocného dítěte v přítomnosti lékaře/vedoucí sestry

Preventabilní doporučení:

  • informovat o způsobu ošetřování dítěte
  • vymezit pravidla hned při příjmu
  • zapojit matku do péče (jejím úkolem je též zpříjemňovat/vyplňovat volný čas dítěte - hraní, čtení…)
  • náročnější výkony  vysvětlit, co se bude dít, nabídnout možnost počkat před vyšetřovnou, mimo pokoj (dle situace)
  • úzkostní, nervózní rodiče – přijmou spíše klidné, ale autoritativní a přesvědčivé vysvětlení

Spolupráce s rodiči

  • jasná a vstřícná komunikace
  • odhadnout míru úzkosti, strachu již před výkonem (pokusit se o minimalizaci)
  • poučení dospělých o bolestivosti zákroku, co se od nich očekává – informace přiměřená a včasná pro přípravu dítěte (informovat/vysvětlit rodičům, jak vysvětlí dítěti, co bude následovat, jak se mají chovat; vyvarovat se výchovných chyb, nesklouznout do role nekompromisní ochránce/zastánce tvrdí výchovy), rodič má vědět, že je    v pořádku, když dítě pláče/křičí a má mu to také říct; nemá pomáhat přidržovat nebo znehybňovat dítě (matoucí situace pro dítě, neodpovídá představám o roli rodičů v jeho životě → zvyšuje stres)
  • netvrdit, že to nebude bolet, ale přiznat, že to může bolet
  • rodič má být v blízkosti hlavičky dítěte, mluvit na něj, pokusit se utěšit/rozptýlit (hlazení kontralaterální, ocenění statečnosti, vyprávění…)
  • vyrovnané chování rodičů
  • u novorozenců lze výkon provést v inkubátoru, u kojenců/batolat je postýlka bezpečí, proto je přeneseme jinam

Vhodné prostředí (bezpečné, dětské motivy na zdích, hračky, pestré oblečení personálu – veselé zástěry, barevné trička apod.) a pomůcky (při odběru krve lze použít "vibrující" berušku s chladivým gelovým polštářkem apod.), vlídný a přátelský personál → usnadňují péči o dětského pacienta.


Nejdůležitější zásady pomoci rodině s nemocným/postiženým dítětem (Fendrychová, Klimovič, 2005, In Plevová, Slowik Komunikace s dětským pacientem, s. 57) 

Napomáhat tomu, aby rodiče pozitivně přijali skutečnost

  • rodiče mají vědět o svém dítěti více než kdokoliv z jejich laických (tzn. bez zdrav. vzdělání) příbuzných, kteří budou dávat „své“ rady.
  • mají mít plnou možnost poznat realitu – proto je nutné vysvětlovat příčiny a mechanizmus nemoci; vysvětlení přizpůsobit vnímavosti a vzdělání rodičů.
Získat spolupráci širší rodiny
  • postoje širší rodiny mohou významně ovlivňovat celou atmosféru, kvalitu péče a prožívání nemoci
  • mohou přispívat k uklidnění a vyrovnání se rodičů s realitou anebo provokovat a posilovat neužitečné postoje rodičů (hledání viníka)
Postupovat účelně
  • čas, energie, odhodlání, dobrá vůle jsou vzácné hodnoty
Zajistit šťastné dětství
  • nelze všem zajistit zdraví, ale můžeme pomáhat ke šťastnému dětství
  • musíme být obětaví, ale ne se obětovat (frustrace rodiče, dítěti neprospějeme) – dítě potřebuje zdravé, spokojené, zdatné, odolné a radostné rodiče = těžký úkol, ale pokud jsme si uvedeného požadavku vědomi, je to snazší splnit
Hrdinství
  • dát rodičům najevo, že si vážíme jejich výchovné, pečovatelské role, jejich odhodlání, výdrž, zdolávání překážek…

Souhrn
  •  uvědomte si, co se stalo a co se bude dít
  •  nenechte se strhnout emocemi
  •  zachovejte klid a rozvahu
  •  kontrolujte ne/verbálnej komunikaci
  •  poslouchejte, co vám rodina ne/říká 
  • mluvte lidskou řečí a tak, jak byste chtěl/a, aby bylo v podobné situaci zacházeno s vámi
  • zacházejte s rodiči tak, jak byste chtěl/a …

 
 Po intervenci proveďte sebereflexi, komunikaci v týmu
 - důležité zkušenosti, které nás posouvají dál, 
 - psychohygiena zdravotníka
Literatura
Andršová A. Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Grada, Praha: 2005
Baštecká B. a kol. Terénní krizová práce psychosociální intervenční týmy. Grada, Praha: 2012
Beran J. Lékařská psychologie v praxi Grada, Praha: 2009
Ertlová F., Mucha J. a kol. Přednemocniční neodkladná péče. NCO NZO, Brno: 2006
Humpl l., Prokop J.M, Tobiášová A. První psychická pomoc ve zdravotnictví. NCONZO, Brno: 2013
Plevová I, Slowik R. Komunikace s dětským pacientem, Praha: Grada, 2010
Vybíral Z. Psychologie komunikace Portál: 2005
Vymětal J. Lékařská psychologie Portál: 2003