- popsat specifika komunikace s dětským pacientem a jeho rodiči
- uvést faktory ovlivňující komunikaci
- popsat bariéry v komunikačním procesu
Dítě není malý dospělý.
Dítě není malý dospělý.
V rámci interakce zdravotník – pacient – příbuzní pacienta je zapotřebí uplatňovat obecné zásady komunikace. Nicméně z hlediska věku, fáze prožívání nemoci, smyslového a tělesného hendikepu je potřeba uplatňovat specifika, které komunikaci usnadňují. V textu kapitoly uvádíme základní doporučení pro komunikaci zdravotníka s dětským pacientem a v následující kapitole pacientem - seniorem.
V interakci přednemocniční péče (PNP) je zapotřebí uvědomit si faktory, které ovlivňují celou intervenci (viz níže obrázek 1 a 2 Části komunikačního procesu v PNP výjezd).
Psychologická pomoc v krizové situaci u dětí může být lépe zvládnutá přístupem zdravotníka k dítěti s pomocí hračky. Využití hračky může zdravotníkům pomoci zejména z důvodu:
Zdroj obrázku: Kryštůfek záchranář © Copyright 2014 Nadační fond Kryštůfek | Created by MOO Design s.r.o. online dostupné na http://www.krystufek-zachranar.cz/krystufek-se-predstavuje/
Zdroj obrázku: hasičský záchranný sbor Zlínského kraje dostupné na https://storage.pozary.cz/article/5/2/5277cee6f3622/1ehz5wwar0.1400.jpg
Průběh intervence v rámci PNP lze popsat z pohledu záchranáře a z pohledu rodičů/zákonných zástupců.
nekomunikování, "vytahování" prohřešků z minulosti
• reakce na viníka události (vyhrožování, slovní a fyzické napadnutí)
• hledání viníka – pohodlné řešení pro pochopení, omluvení vzniklé události ( omluvení vlastního
pochybení, nedokonalosti, vysvětlení příčiny), zdravotník může být "hromosvod" pro reakci
Zloba, agresivní projevy pomáhají některým osobám v potížích "vyrovnat" se s nastalou událostí.
V průběhu intervence platí obecně známé doporučení pro
komunikaci (zahrnuje produktivní chování zdravotníka viz kapitola 1 Úvod do komunikace):
Jeden mluví – komunikovat s postiženým by mněl jeden člen týmu (teamleader), ostatní se dle možnosti zdrží nepodstatné komunikace (rodič/další přítomný může zachytit výňatek hovoru/zachytí nějaké slovo, nepochopí obsah sdělení a vyvodí špatné závěry → zvýšení tenze, komunikační bariéra, možné stížnosti/žaloby)
Zdržet se nevhodných komentářů
Tým – vystupujeme jako 1 tým (sehranost, součinnost, rozdělení role/úkolů, spolupráce, koordinace a návaznost činností, vedení – respekt k velícímu), domluvit strategii postupu již u prvotní informace dispečinku
Informace (viz také kapitola Softskills):
Dávat rodičům najevo, že to jejich dítě je to jediné, kterému věnujeme veškerou pozornost a péči.
Komunikace s dítětem
Jak dítě prožívá svoji nemoc je ovlivněno:
Zdravý postoj rodičů k nemocnému dítěti – u malých dětí důležitá role MATKY
pozn. Hyperprotektivita rodiče – přílišné soustředění se na nemocné dítě (nejčastěji ze strany matky, usiluje o extrémní péči, stimulaci a pohodu dítěte → vyloučení druhého rodiče, vliv na vztah k druhému dítěti (nedostatek pozornosti, pocit viny, ochranitelský postoj vůči sourozenci/rivalita o pozornost).
Přítomnost matky – ve vztahu k dítěti
Přítomnost matky – ve vztahu ke zdravotnickému personálu
Preventabilní doporučení:
Vhodné prostředí (bezpečné, dětské motivy na zdích, hračky, pestré oblečení personálu – veselé zástěry, barevné trička apod.) a pomůcky (při odběru krve lze použít "vibrující" berušku s chladivým gelovým polštářkem apod.), vlídný a přátelský personál → usnadňují péči o dětského pacienta.
Nejdůležitější zásady pomoci
rodině s nemocným/postiženým dítětem (Fendrychová, Klimovič,
2005, In Plevová, Slowik Komunikace s dětským pacientem, s. 57)
Napomáhat tomu, aby rodiče pozitivně přijali skutečnost