Komunikace ve zdravotnictví

Umírání a smrt

Umírání a smrt (Beharková N.)

Cíl a výstupy z učení
  • zamyslet se nad tématem smrti
  • uvést faktory ovlivňující komunikaci zdravotníka s umírajícím a s jeho příbuznými 
  • orientovat se v problematice umírání a smrti
  • nebát se mluvit o smrti 

Smrt je součástí života. 

Zdravotník má být profesionál, který se nebojí mluvit o smrti, orientuje se v problematice doprovázení, je schopen poskytnou kvalitní, šetrnou a laskavou péči, respektuje důstojnost a úctu do posledních chvil umírajícího a umí poskytnout pomoc pozůstalým. 

Téma smrti bylo vždy součástí umění, náboženství a přesto, že je smrt součástí života, nemluvíme o ní (pokud ano, tak mnohdy opatrně, nejistě).

Oblasti témat „vytěsňující smrt“:

  • konverzační tabu
  • medializace smrti (šokující titulky reportáží)
  • oddělení umírání od společnosti 
  • klesající význam rituálu truchlení a pohřební praktiky

Současnost:
  • tabuizace témata ustupuje → vedou se odborné, laické a popularizační diskuse ve společnosti, na konferencích, v rámci vzdělávání zdravotníků
  • diskuse o smrti → dělení na dobrou a zlou smrt 
  • nové témata a výzvy – pandemie COVID-19 (opatření v nouzovém stavu, nakládání s tělem COVID pozitivního, vliv na pohřební služby a možnost rozloučení se), nové termíny Digitální smrt
Pohled:
  • laici – přetrvávající nedostatek informací, "poučeni jsme až vlastní zkušenosti z úmrtí blízkého", o něco více se mluví ve společnosti v souvislosti se smrtí s aktuální pandemií COVID-19 
  • odborníci (zejména 90. léta 20. století) – diskuse na téma „ popírání smrti“, „tabu smrti“, rozvoj hospicového hnutí, zohledňuje se prostor pro etické dilemata, eutanázii, léčba bolesti, paliativní péče, doprovázení, péče o pozůstalé apod.

Téma smrti v ČR – faktory

  • 1948 – iluze „zdravé společnosti“ (ze života se selektují staří, postižení, nemocní)   orientace na zdravého, produktivního jedince plného sil
  • pro lékaře – prohra (neschopnost, nemohoucnost v kontextu technického pokroku a znalostí), alibismus v medicíně, vypracování doporučení např.  DOPORUČENÍ PŘEDSTAVENSTVA ČLK č. 1/2010 k postupu při rozhodování o změně léčby intenzivní na léčbu paliativní u pacientů v terminálním stavu, kteří nejsou schopni vyjádřit svou vůli 
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/med/podzim2024/BVED0311p/103874156/01_doporuceni_postupu_pri_rozhodovani_zmene_lecby.pdf


Vnímání smrti v průběhu života

  • děti do 3 let – nerozlišují  mezi živým a mrtvým, dítě vyžaduje osobu, na kterou je zvyklé (separační úzkost)
  • děti ve věku 3-6 let –začínají rozlišovat mezi živým a mrtvým; mrtvé bývá spojováno s nehybností a spánkem, nedokáží smrt pojmout jako něco konečného. Se smrtí se setkávají v pohádkách, ale berou ji neosobně. 
  • děti ve věku 6-10 let – začínají postupně vnímat smrt, jako něco konečného, nevratného a nevyhnutelného. I u dětí smrtelně nemocných se nedostavuje strach ze smrti v pravém slova smyslu.
  • od počátku dospívání do dospělosti – s nástupem abstraktního myšlení si mladý člověk postupně vytváří představu  o smrti, jakou má dospělý.
  • dospělý – smrt bývá spojována s neznámem, nebytím, nicotou a úzkostí, strachem ze smrti anebo klidem a pokojem, vždy se jedná o ryze individuální vnímání ovlivněno vlastní filozofií života, životními zkušenostmi apod.

Modely umírání

Domácí model umírání  

  • v kruhu svých blízkých
  • výhody  emocionální podpora umírajícímu, péče spíše laická (zkušenosti v oblasti základní ošetřovatelské péče) 
  • nevýhody – nedostupnost odborné péče např. při řešení bolesti, dušnosti; možnost řešení  zlepšení kontinuity a dostupnosti poskytované paliativní, hospicové péče  příbuzní ví na KOHO se mohou obrátit a KDO jim pomůže, až "ta chvíle nastane", snížení výjezdů ZZS k terminálně nemocním 
pozn. zajímavý projekt Peřan D., Uhlíř M. Paliativní péče v prostředí zdravotnické záchranné služby Situační zpráva. Centrum paliativní péče. Online dostupné Situační zpráva - Paliativní péče v prostředí zdravotnické záchranné služby.pdf (paliativnicentrum.cz)

V zahraničí existují kurzy záchranářů pro paliativní péči  online dostupné informace https://www.caresearch.com.au/caresearch/TabId/3781/ArtMID/6000/ArticleID/1048/Broadening-the-role-of-paramedics-in-palliative-care.aspx


Institucionální model umírání 
  • 20. století rozvoj nemocnic → lepší profesionální péče = záchrana lidí jinak bez naděje + zvýšený výskyt chronických nemocí; ve 30. letech – názor: umírající potřebuje být osamocen

Současnost:

  • příbuzní neví, jak se k umírajícímu chovat a jak s ním mluvit, bohužel to mnohdy nevědí ani zdravotníci
  • přirozené vzorce chování se z domácího modelu umírání vytratily; někteří lidé stále věří, že je umírajícímu lépe v rukou profesionálů
  • rodina musí CHTÍT, UMĚT a MOCI PEČOVAT o umírajícího (nesoudit, neznáme rodinnou situaci, možnosti, vztahy…)

Dovednosti zdravotníka při poskytování péče umírajícímu

  • kognitivní dovednosti 
                    – kompetence,                                                                                                                                                                                                   – manažment bolesti, dušnosti ...,                                                                                                                                                                   – vědomosti o umírání a smrti např. schopnost nabídnout a zprostředkovat odbornou  pomoc (klinický psycholog, svépomocné, dobrovolnické skupiny, webové stránky a edukační materiál související s problematikou umírání a smrti)                                 orientuje se v problematice "úředních" náležitostí (Co, Kdy, Kde a S kým vyřídit po úmrtí blízkého)
                     vyjasněný postoj ke smrti                                                                                                                                                                                                                                                                                
  • komunikační dovednosti –  nebojí se o smrti mluvit, komunikuje s pacientem a jeho blízkými, spolupracuje s rodinou, při komunikaci je autentický, empatický, trpělivý
  • emoční dovednosti – emoční podpora, personalizace (! na depersonalizaci – číslo lůžka/dg.)
  • poznat a uvědomit si hodnoty důležité pro pacienta a rodinu, prokazovat respekt a úctu, podporovat pacienta při rozhodování
  • zdravotní péče orientovaná na pacienta – dostupnost, kvalita, kontinuita, týmová komunikace a koordinace

Lékař by se měl pacienta ptát, zda s ním chce otevřeně mluvit o obavách ze smrti a umírání, zároveň respektuje přání pacienta nehovořit o čemkoliv.

Doporučení pro praxi
Psychologický přístup zdravotníka k umírajícímu: 
  • přistupovat k osobnosti nemocného profesionálně (LIDSKY)
  • přistupovat individuálně
  • respektovat změny v psychice nemocného
  • volit vhodné formy komunikace, nedirektivní přístup, empatie
  • poskytovat pravdivé informace v rámci kompetencí
  • ohleduplnost a taktní přístup k nemocnému i jeho rodině
  • umožnit rodinným příslušníkům kontakt s nemocným
  • usilovat o psychickou pohodu umírajícího, kterou docílíme upřímným a empatickým rozhovorem
  • poskytovat nemocnému oporu svojí přítomností, rozhovorem
  • umožnit pacientovi hovořit, o čem chce, přijímáme i případné negativní emoce
  • respektovat prožívání a přání umírajících
  • nebát se o smrti mluvit 

např. Když pacient vyjádří obavu, otázku související se smrtí - reakce zdravotníka má být vstřícná: Vidím, že Vás to trápí, chcete si o tom promluvit? počkat na reakci 
V případě, že nemáte zrovna možnost a čas:  Vidím, že Vás to trápí, potřebuji dokončit ... a pak za Vámi přijdu (odhadnout cca, kdy bude mít v průběhu směny čas) a promluvíme si., popř. nabídněte, že si s pacientem promluví lékař, kolegyně, nabídněte možnost klinického psychologa, duchovního vše dle přání pacienta
Pokud si nejste jisti, jak reagovat: buďte autentičtí, lidský, podívejte se pacientovi do očí, můžete využít dotek (chytnout za ruku, pohladit) ... a pak uvidíte (spíše vycítíte), jaká je reakce pacienta (buďto zvládnete rozhovor s pacientem - někdy potřebují pouze přítomnost druhého bez slov, nebo budete naslouchat anebo nabídnete pomoc jiného), rozhodně však pacienta neodbijte větou: Ale, prosím Vás, co to povídáte. Pacient, který zmínil obavu ze smrti mněl zřejmě k vyjádření této obavy důvod, určitě nebylo snadné nahlas obavu sdělit a také zřejmě ví, komu to říká (nezklamte proto jeho důvěru a neodbijte ho). 

  • zprostředkovat návštěvu duchovního, pokud pacient chce
  • poskytnout rodině dostatek informací a odbornou pomoc při zvládání situace v době umírání i truchlení

Komunikace s pozůstalými

  • mnohdy ovlivněna délkou hospitalizace (někdy je pacient přijat na oddělení a záhy zemře, někdy pečujete o pacienta dlouhé období a proto více poznáte jeho blízké)
  • lékař informuje o úmrtí, měl by říct, že sestra odevzdá pozůstalým proti podpisu věci po zemřelém
  • kondolujte běžným, společensky vhodným způsobem    slova „Upřímnou soustrast“  popř. "Je mi líto Vaší ztráty." – smutného člověka vyjádření neurazí ani nepohorší, dáváme mu najevo, že jsme jeho ztrátu zaznamenali a že jej vnímáme, jako pozůstalého a soucítíme s nim.
  • nabídněte vhodné místo pro posazení se, kde mohou chvíli setrvat (neoznamovat úmrtí blízkého na chodbě, možný kolaps, emoce apod.), kapesník, vodu
  • předávání věcí pozůstalým – důstojnost, ohleduplnost, prostor pro dotaz: Budete něco potřebovat? Na letáčku máte sepsané informace, co bude potřeba vyřídit. Pokud potřebujete mluvit s lékařem ... Kdo může pomoci v těžké životní situaci.

Normální reakce na ztrátu je zármutek → změny v oblasti

  • emoční – smutek, hněv, pocity viny;
  • tělesné – změna chuti k jídlu, nespavost;
  • sociální – neschopnost pracovat, neschopnost sociálního kontaktu

Truchlení 
  • proces, kterým se jedinec přizpůsobuje ztrátě; délka a závažnost zármutku závisí na míře citové vazby k zesnulé osobě a na okolnostech úmrtí
  • většina lidí se zpravidla přizpůsobí do dvou let od ztráty
  • lidé si procesem truchlení musí projít (podpora nebo intervence jim sice přináší jistou úlevu, ale jejich zármutek nevyřeší)

Reakce na úmrtí se pojí s rizikem morbidity a mortality, někteří lidé se více orientují na ztrátu (vyhledávají společná místa, myslí na zesnulého), jiní na obnovu (odreagování, přizpůsobují se změně, přejímají úkoly, které dříve dělal zesnulý).

Chronický/patologický zármutkem, bývá častější při náhlém úmrtí, úmrtí dítěte nebo při výrazné míře závislosti ve vztahu k zesnulému

Vhodné webové stránky:

Vhodné knižní publikace – srozumitelná forma, jak o smrti mluvit

Když Dinosaurům někdo zemře (zdroj toto Beharková, N.)



O smrti smrťoucí  (zdroj toto Beharková, N.)

 

 


                  


Literatura
Cesta domů https://www.cestadomu.cz/

Umírání.cz https://www.umirani.cz/ https://www.umirani.cz/rady-a-informace/kdo-kdy-a-jak-ma-rici-nemocnemu-cloveku-pravdu-o-jeho-zdravotnim-stavu

Špaňhelová, I. Jak překonat ztrátu dítěte před porodem nebo těsně po něm Portál 2015 ISBN 978-80-262-0942-3

Špatenková N. a Králová J. Základní otázky komunikace Galén, 2009 ISBN 9788072625994