Didaktika sociální interakce v intenzivní péči - přednáška

Týden 2

Osnova

Komunikace a přístup k pacientům v závažném a kritickém stavu a k jejich příbuzným - Augmentativní a alternativní způsoby sociální interakce v intenzivní péči - Identifikace potřeb nemocných a specifika komunikace s osobami s poruchou vědomí, se zajištěnými dýchacími cestami - Specifika sociální interakce u osob s disabilitou (mentálním, smyslovým, tělesným handicapem) v intenzivní péči - Specifika potřeb a sociální interakce u pacientů různých věkových kategorií (dětský pacient, komunikace s rodiči, komunikace se seniorem) - Prožívání nemoci a postoje nemocného/rodiny

Cíle

- komunikovat s pacienty v kritickém stavu a s jejich nejbližšími; 

- uplatňovat efektivní komunikační strategie v interakci s jednotlivými členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta (nejen na intenzivních odděleních), s pacientem a jeho příbuznými; 

- identifikovat specifické potřeby pacientů (rodiny) v oblasti sociální interakce; 

- využívat alternativní a augmentativní komunikaci s ohledem na specifické potřeby pacienta a jeho rodiny; využívat metody komunikace s pacientem na UPV/komunikovat s pacientem na UPV; 

- reagovat na problémové situace vznikající v souvislosti s péčí o osoby vyžadující intenzivní péči.

Věstník č. 13/2021 Minimální požadavky pro zavedení interního systému hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb (bezpečná komunikace)

Specifika komunikace v intenzivní péči

Faktory: 

pacient (P/K)   

  • závažný zdravotní stav P/K → K. s P/K obtížná 
  • vysoká odbornost a neodkladnost poskytované péče 

Všeobecná sestra 

  • vzdělání, specializace v IP, legislativa – kompetence 
  • pozorování 
  • předvídání 
  • rozhodování 
  • komunikační a technické dovednosti 

Nejčastější překážky při poskytování ošetřovatelské péče pacientům v intenzivní péči (IP).

Reakce pacienta na nemoc a postoj k nemoci.

Přednemocniční péče

- charakteristika práce zdravotníků (ZP), nejčastější problémy, identifikace klíčových postojů zdravotníka a definice komunikačních zásad

- tísňové volání na ZZS (poslech telefonických hovorů - ukázka, diskuse)


Pracoviště intenzivní medicíny - poskytovatel lůžkové péče

Komunikace s pacientem - nejčastější způsoby zahájení komunikace zejména u pacientů s poruchou vědomí

příklad: probuzení P/K z bezvědomí → K. směřující na zjištění hloubky vědomí, P/K ne/ pohodlí, možnost kontaktu s P/K

  • Paní/pane XY, slyšíte mě?
  • Otevřete oči.
  • Stisknete mně ruku.
  • Vyplázněte jazyk. 
S P/K je nutno komunikovat:

  • na nejvyšší možné úrovni (dle stavu), kt. je schopen dosáhnout
  • snažit se o maximální zpětnou vazbu z jeho strany
  • najít vhodnou formu k. techniky

Komunikace s příbuznými pacienta

Zaměření, obsah a způsob K. ~ od zdravotního stavu, poruchy vědomí/kognice, frekvence hospitalizací, předchozí zkušenosti se ZZ, specifické problémy nemocného, čas ZP, první/opakovaný kontakt 

Neformální K. (běžná konverzace) – Formální (poskytování informací) 

Pohled/vnímání rodiny 

načasování a čas trvání rozhovoru

První kontakt s rodinou pacienta/první „návštěva“

  • Vhodná místnost a vyhrazený čas, informace předává lékař (nedostatečné/nevhodně podané info bez porozumění komplikují K. oše. personálu s rodinou – kompetence sestry) 
  • Připravit je na to „co uvidí“, „co uslyší“ 
  • „co mohou dělat“, jak přistupovat a chovat se k P/K – zdůraznit význam pasivní K. a fyzického kontaktu, iniciální dotek 
  • „co nemohou dělat“ – potenciální riziko ohrožení (proto dodržovat hygiena, epidemiologická opatření), sed na lůžku, potraviny, přístroje; výčitky, zloba, litování… 
  • Prostor pro dotazy 
  • Informace o aktuálním stavu P/K 
  • Organizace péče – návštěvní řád, chování v průběhu návštěvy (co ne/mohou, doporučení, prevence HAI) seznámení s oše. týmem 
  • Zajištění péče o P/K (režimová opatření, příprava na překlad, propuštění…) 
  • První minuty návštěvy zůstat na pokoji – zajistit klidní průběh setkání 

Další „návštěvy“: 

  • Připravit příbuzné/blízké na období „co bude dál“ 
  • Prostor pro dotazy   

Nejčastější "úkoly" všeobecné sestry:

Informace pouze týkající se ošetřování P/K, dbá na přání P/K ve smyslu informovaného souhlasu a podává informace pouze povoleným osobám 

Edukace k potřebným úkonům (např. režimová a léčebná opatření, převazy, aplikace léků), poskytuje info o kompenzačních pomůckách a zásadách jejich použití, o agenturách domácí péče, pečovatelské službě apod. 

Připravit na jednání s lékařem „co by chtěli vědět“, „čeho se obávají“. 

Nejčastější dotazy příbuzných pacienta (domény, diskuse)




Doporučený postup ČSIM

  • Vymezit rámcová pravidla pro komunikaci s příbuznými a blízkými v kontextu IP
  • Poskytnout ošetřujícímu týmu vodítko ke komunikaci s ohledem platnou legislativu a etické normy
  • Důsledná dokumentace

Aktivní účastníci komunikačního procesu –souhrn
Nezbytnost K.
Nezvratnost
Neopakovatelnost

Chtít
Umět
Moci

−Všeobecná sestra informuje v rámci svých kompetencí, nesmí suplovat povinnosti a kompetence lékaře, nesmí poskytovat informace o zdravotním stavu ani o průběhu léčby pacientům, rodinným příslušníkům.
Literatura a zdroje k doplnění

ANDRYSEK, Oskar, ASTL, Jaromír, BARTOŠOVÁ, Veronika, et al. Mluv se mnou. Kniha o vzájemné komunikaci pacientů, jejich blízkých, lékařů a sester. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2011. 147 s. ISBN 978-80-7345-257-5.

AZOULAY, Elie, POCHARD, Frédéric, CHEVRET Sylvie, et al., Impact of a Family Information Leaflet on Effectiveness of Information Provided to Family Members of Intensive Care Unit Patients: a Multicenter, Prospective, Randomized, Controlled Trial. American journal of respiratory and critical care medicine. 2002, roč. 165, č. 4, s. 438-442. ISSN 1073-449X.

AZOULAY, Elie, CHEVRET, Sylvie, LELEU, Ghislaine, et al. Half the families of intensive care unit patients experience inadequate communication with physicians. Critical Care Medicine. 2000, roč. 28, č. 8, s. 3044-3049. ISSN 0090-3493.

BLAHOV, Michaela. „Problematika poskytování informací v intenzivní péči“ Diplomová práce, Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2013, 169 s. školitel Andrea Pokorná.

CURTIS, Randall, WHITE, Douglas. Practical Guidance for Evidence-Based ICU Family Conferences. Chest Journal. 2008, roč. 134, č. 4, s. 835-843. ISSN 0012-3692. DOI: 10.1378/chest.08-0235.

CYNA, Allan, ANDREW, Marion, TAN, Suyin, SMITH, Andrew. Handbook of Communication in Anaesthesia and Critical Care. A practical guide to exploring the art. Oxford: Oxford University Press, 2011. 268 s. ISBN 978-0-19-957728-6.

GAY, Elizabeth, PRONOVOST, Peter, BASSETT, Rick, et al. The intensive care unit family meeting: Making it happen. Journal of Critical Care, 2009, roč. 24, č. 4. s. 629.e1-629.e12. ISSN 08839441.

IVANOVÁ, Kateřina, ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Komunikace s rodinou nemocného – obsah rozhovoru. Osobní rádce zdravotní sestry. Tematická příloha 2/2003. Praha: VERLAG DASHÖFER, 2003, ISSN 1214-0074.

KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 352 s. ISBN 978-80-247-1830-9.

McDONAGH Jonathan., ELLIOTT Tricia, ENGELBERG, Ruth, et al. Family satisfaction with family conferences about end-of-life care in the ICU: increased proportion of family speech is associated with increased satisfaction. Critical Care Medicine. 2004. roč. 32, č. 7, s. 1484-1488. ISSN 0090-3493.

PEIGNE, Vincent, CHAIZE, Marine, FALISSARD, Bruno, et al. Important questions asked by family members of intensive care unit patients. Critical Care Medicine. 2011, roč. 39, č. 6, s. 1365-1371. ISSN 0090-3493. DOI: 10.1097/CCM.0b013e3182120b68.

POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přepracované vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. 100 s. ISBN 978-80-7013-466-5.

PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr, et al. Etika a komunikace v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.

SOLTNER, Christophe, LASSALLE, Vincent, GALIENNE-BOUYGUES, Sophie, et al. Written information that relatives of adult intensive care unit patients would like to receive – A comparison to published recommendations and opinion of staff members. Critical Care Medicine. 2009, roč. 37, č. 7, s. 2197-2202. ISSN 0090-3493.

ŠEVČÍK, Pavel, ČERNÝ, Vladimír, VÍTOVEC, Jiří, et al. Intenzivní medicína. 2. rozšířené vyd. Praha: Galén, 2003. 422 s. ISBN 80-7262203-X.

VENGLÁŘOVÁ, Martina, MAHROVÁ, Gabriela. Komunikace pro zdravotní sestry. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.

VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací. Efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4.

ZAFORTEZA, Concha, GASTALDO, Denise, DE PEDRO, Joan, et al. The process of giving information to families of critically ill patients: a field of tension. International Journal of Nursing Studies. 2005, roč. 42, č. 2, s. 135-145. ISSN 0020-7489.

ZACHAROVÁ, Eva, HERMANOVÁ, Miroslava, ŠRÁMKOVÁ, Jaroslava. Zdravotnická psychologie – Teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 232 s. ISBN 978-80-247-2068-5.


Specifika sociální interakce u osob s disabilitou v intenzivní péči, specifika potřeb a sociální interakce u pacientů v různých věkových kategoriích viz Interaktivní osnova "Komunikace ve zdravotnictví".