PRÁVNÍ PROBLEMATIKA V OŠETŘOVATELSTVÍ VI. MIPO031p Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU MIPO031s Alena Tobiášová POSTAVENÍ POSKYTOVATELE, ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ A JINÝCH ODBORNÝCH PRACOVNÍKŮ • Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb Formy hodnocení kvality a bezpečí ZS ➢ Interní hodnocení ̶ zákonná povinnost zavést interní systém hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných ZS ̶ minimální požadavky - Věstník MZ částka 16 /2015 ̶ slouží výhradně pro interní potřeby poskytovatele ZS ➢ Externí hodnocení ̶ provádí fyzická /právnická osoba, které bylo uděleno oprávnění MZ ̶ minimální standardy – vyhl. MZ č. 102/2012 Sb. ➢ Jiné nástroje řízení kvality Cíl a účel • účelem interního hodnocení je sebekritické vyhodnocení všech oblastí poskytované péče a vyhledání nejslabších míst • základem sebehodnocení je zachování objektivnosti v sebekritičnosti, kontinuita a sledování dynamiky vývoje • účelem externího hodnocení je posoudit organizační úroveň poskytování ZS podle hodnotících standardů ➢ bezpečné prostředí pro pacienty a zaměstnance • Bezpečná identifikace pacientů • Bezpečnost při používání léčivých přípravků s vyšší mírou rizikovosti • Prevence záměny pacienta, výkonu a strany při chirurgických výkonech • Prevence pádů • Zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče Minimální požadavky pro zavedení interního systému (např. výběr ukazatelů lůžkové péče) . • Bezpečná komunikace • Bezpečné předávání pacientů • Prevence vzniku proleženin/dekubitů hospitalizovaných pacientů • Sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí • Sledování spokojenosti pacientů • Dodržování sledování objednacích dob pacientů na zdravotní výkony POSTAVENÍ POSKYTOVATELE, ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ A JINÝCH ODBORNÝCH PRACOVNÍKŮ • Kontrolní činnost poskytovatelů v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb Kontrolu provádí ➢ Ministerstvo zdravotnictví ➢ příslušný správní orgán ➢ Státní ústav pro kontrolu léčiv ➢ Státní úřad pro jadernou bezpečnost ➢ generální ředitelství Vězeňské služby ➢ komory v rozsahu stanoveném zák. o ČLK, ČStK, ČLékK Předmět kontroly ➢ plnění povinností a podmínek stanovených ✓ zákonem o zdravotních službách ✓ jinými právními předpisy upravujícími zdravotní služby nebo činnosti související se zdravotními službami Předmět kontroly krajské úřady krajské úřady v odůvodněných případech mohou nahlížet do pracovních smluv zaměstnanců poskytovatele (personální zabezpečení) SÚKL technické a věcné vybavení ZZ při poskytování lékárenské péče, zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky SÚJB dodržování pravidel lékařského ozáření poskytovatelem Oprávnění kontrolních orgánů ➢ ukládat k odstranění zjištěných nedostatků nápravná opatření ➢ stanovit lhůty, v nichž je třeba nápravné opatření splnit ➢ kontrolovat splnění nápravných opatření ➢ požadovat na kontrolovaných osobách písemné zprávy o splnění nápravných opatření POSTAVENÍ POSKYTOVATELE, ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ A JINÝCH ODBORNÝCH PRACOVNÍKŮ • Stížnosti na poskytování zdravotních služeb Právní úprava • Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách • Zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře ✓řešení stížností svých členů na výkon povolání (odborně, v souladu s etikou, způsobem stanoveným zákony a řády komor) ✓disciplinární pravomoc vůči členům ✓disciplinární opatření – důtka / pokuta / podmíněné vyloučení z komory / vyloučení z komory Osoby oprávněné k podání stížnosti • pacient • zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta • osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel • osoba zmocněná pacientem • stížnost, kterou podala jiná osoba, správní orgán posoudí jako podnět k provedení kontroly; • písemně vyrozumí, jak se stížností bylo naloženo Příjemce stížnosti • poskytovatel zdravotních služeb • ředitel organizační jednotky Vězeňské služby • příslušný správní orgán ✓ krajský úřad / Magistrát hlavního města Prahy ✓ Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti Povinnosti poskytovatele ✓navrhnout stěžovateli ústní projednání stížnosti, pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné ✓ vyřídit stížnost do 30/60 dnů ode dne jejího obdržení; tuto lhůtu může odůvodněně ✓do 5 dnů ode dne jejího obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu ✓o prodloužení lhůty a postoupení stížnosti je povinen informovat stěžovatele Povinnosti poskytovatele ✓ vést evidenci o podání stížností a způsobu vyřízení ✓ umožnit stěžovateli nahlížet do konkrétního stížnostního spisu a pořizovat z něj kopie ✓ poskytnout mu včasnou a nutnou součinnost správnímu orgánu ✓ lůžková péče ✓ vypracovat postup pro vyřizování stížností ✓ informaci o možnosti a postupu uveřejnit v ZZ na veřejně přístupném místě a na internet. stránkách Povinnosti správního orgánu ✓ lhůty k vyřízení – 30 / 90 /120 dnů ✓ vypracovat postup pro vyřizování stížností a určit pracoviště k přijímání stížností ✓ uveřejnit postup a adresu určeného pracoviště, úřední hodiny a kontakt na toto pracoviště na úřední desce ✓ vést evidenci o podání stížností a o způsobu jejich vyřízení ✓ umožnit stěžovateli nahlížet do konkrétního stížnostního spisu a pořizovat z něj kopie Nezávislý odborník Nezávislá odborná komise ➢ ustanovuje příslušný správní orgán ➢ pro posouzení případů ✓ pochybnosti, zda byl při poskytování ZS dodržen správný postup ✓ vyloučení příčinné souvislosti mezi nesprávným postupem a újmou na zdraví pacientovi Nezávislá odborná komise ✓ zdravotnický pracovník správního orgánu (předseda) ✓ min. 2 zdrav. pracovníci se způsobilostí k samostatnému výkonu zdrav. povolání v příslušném oboru zdrav. péče ✓ lékař se specializovanou způsobilostí v oboru patologická anatomie / soudní lékařství (úmrtí pacienta) ✓ zástupce příslušné komory / profesní organizace ✓ přizván právník ✓ může být přizván poskytovatel, stěžovatel (vždy na žádost) ➢ jednání je neveřejné Nezávislá odborná komise ✓ jednoznačné konstatování, zda byl nebo nebyl při poskytování ZS dodržen náležitý odborný postup ➢ nedodržení náležitého odborného postupu ➢ jeho popis ➢ konstatování, zda je / není dána příčinná souvislost mezi postupem a újmou na zdraví nebo poškozením zdraví s následkem smrti ➢ návrh opatření směřujících k nápravě Způsoby vyřízení stížnosti ➢ uložení nápravných opatření s uvedením lhůty pro jejich splnění ➢ podání podnětu orgánu příslušnému podle jiných právních předpisů, příslušné komoře, ➢ obdobně postupuje poskytovatel ➢ informace zdravotní pojišťovně pacienta ✓ o uložených nápravných opatřeních ✓ o podání podnětu jinému orgánu Přestupek na straně poskytovatele ✓ nevede evidenci o podání stížností / o způsobu vyřízení ✓ neumožní stěžovateli nahlédnout do stížnostního spisu / pořídit kopii ze stížnostního spisu ✓ neposkytne součinnost příslušnému správnímu orgánu při šetření stížnosti ✓ nevypracuje postup pro vyřizování stížností ➢ pokuta do 50 / 100 tis. Kč