Úvod do reflexe praxe
"Bez reflexe slepě kráčíme svou cestou, což může vést k nežádoucím následkům a nedosažení užitečných výsledků". (Margaret
J. Wheatleyová, 2002)
Reflektivní praxe je metoda, která umožňuje odborníkům zkoumat a analyzovat vlastní práci a myšlení s cílem ji zlepšit a prohloubit.
Ve slovníku byste nalezli dvě hlavní významy slova „reflexe“: první se vztahuje k zrcadlovému obrazu, druhý k procesu hlubokého zamyšlení. Tyto významy nám poskytují užitečné vodítka pro pochopení reflektivní praxe. Můžeme ji přirovnat k pohledu do zrcadla, který nám pomáhá lépe vidět naši praxi a sebe samé a důkladněji o tom přemýšlet. Reflektivní praxe může být definována jako systematické zkoumání, jehož cílem je zlepšit a prohloubit naše porozumění praxi. Pojem systematický znamená , že jde o organizovaný a hloubkový přístup, nikoli o povrchní úvahy. Reflexe praxe není pouze občasné zamyšlení , například při jízdě autem, ale ve skutečnosti zahrnuje něco více než jen náhodné myšlenky. Reflexe praxe není určena jen pro studenty, jak se někteří domnívají. Je to proces, který může být posílen diskuzí s ostatními, a nezastupuje teorii, ale využívá ji k prohloubení porozumění praxi. Reflexe tedy hraje klíčovou roli v aplikaci teorie na odbornou praxi a je důležité ji vyvarovat „omylu praxe bez teorie“
Kritický reflexe praxe je nezbytný, protože umožňuje
- Hluboké přemýšlí: Jako začínající profesionál se často ocitáte v rychle se měnícím prostředí, kde je tlak na rychlé rozhodování vysoký. Můžete mít pocit, že čas věnovaný promýšlení situací je luxus, který si nemůžete dovolit, místo abyste investovali čas přímo do práce. Avšak věnování času analýze toho, co se stalo a proč, můžete předejít budoucím chybám a navštívit vaši sebedůvěru tím, že budete mít lepší představu o tom co a jak dělám. ¨
- Vyhodnocovat a rozvíjení praxe: Být dobrým profesionálové s sebou nese pravidelné revidování své práce , abyste si udrželi aktuální znalosti a neustále rozvíjeli své odborné dovednosti. Odborná praxe se neustále vyvíjí a nikdy nezůstává statická.
- Prevence stagnace: S narůstajícími zkušenostmi je klíčové zajistit, aby vaše praxe nezůstávala stagnující, ale zbyla stále dynamická a orientovaná na potřeby pacientů. Je snadné „uvíznout ve vyjetých kolejích“ a pokračovat v činnosti, jakým způsobem jste vždy dělali.
- Usilovat o dokonalost : Je nezbytné, aby všichni odborníci byli kompetentní a schopni efektivně vykonávat svou roli. Nicméně termín "kompetentní" může označit, že pracovník je pouze „dostatečně dobrý“. Mnozí profesionálové se však snaží dosáhnout vyšší úrovně dokonalosti, a reflektivní praxe je jedním z klíčových nástrojů, jak toho dosáhnout.
- Podporovat tvořivost: Tvořivost je klíčový prvek excelence a reflektivní praxe podporuje vznik nových nápadů. Reflexe stimuluje kreativní myšlení tím, že klade otázky a vybízí k neobvyklému přístupu. Tímto způsobem vás motivuje přemýšlet neotřele a být inovativní.
- Zvýšit sebeuvědomění: Důležitým aspektem reflexe je získání jasného povědomí o vlastních postojích a hodnotách, které ovlivňují naši praxi. Jako lidé nejsme „prázdné listy“; všechny naše životní zkušenosti, buď pozitivní nebo negativní, ovlivňují naši práci. Uvědomění si postojů hodnot nám tak umožňuje lépe se přizpůsobit potřebám a prioritám pacientů. Tato úroveň sebeuvědomění nám také pomáhá se lépe vypořádat se s vlastními emocemi a pocity.
- Zpochybňovat předpoklady: Lidský mozek zpracovává obrovské množství informací, aby mohl efektivně fungovat. K tomu, aby to bylo možné, mozek seskupuje podobné informace, což nám umožňuje neřešit každý detail. Tímto způsobem vytvoříme různé domněnky o věcech a lidech. Kromě toho, v každé společnosti a kultuře jsou některé hodnoty a lidé vnímání různě. Reflexivní praxe nám pomáhá přehodnocovat tyto předpoklady a vyvarovat se přijetí věcí bez zpochybnění. Podněcuje nás k hlubšímu zkoumání problémů, což je klíčové pro podporu rovnosti a sociální spravedlnosti v péči o pacienty.
- Podpora supervizí : Během reflektivního procesu se občas setkáte s problémy, které je nutné prodiskutovat v důvěrném a podpůrném prostředí supervize. Tyto problémy mohou být překvapivé a mohou vás přimět přehodnotit své myšlení („neuvědomil jsem si, že takto přemýšlím nebo jednám “), nebo vám mohou připomenout minulé negativní zkušenosti („to mi připomíná...“). I když to může být nepříjemné, vyhrazený čas a prostor pro tyto diskuze mohou pomoci předejít „vyhoření“. Pokud nemáte přístup k supervizi, může být také užitečné prodiskutovat tyto otázky s důvěryhodným a zkušeným kolegou.
- Vytvářet profesní znalosti : Studenti často obdivují odborné dovednosti zkušených profesionálů během stáží, ale odborníci obvykle nejsou schopni přesně vysvětlit, jak své znalosti získali. Tito profesionálové často projevují Schönův „tichý poznatek v akci“, což je hluboké sebepoznání, které se může rozvíjet prostřednictvím