Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) FAS? ¡2. Vymyslete jednu dvě otázky, které si vzhledem k FAS a jiným podobným kategoriím kladete. (Dvě otázky, na které byste chtěli znát odpovědi, nebo které byste položili do diskuze.) ¡ ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) SIDS? Jaké faktory jej nejvíce ovlivňují? Jaké jsou jeho příčiny? ¡2. Vymyslete dvě otázky, které si vzhledem k SIDS a jiným podobným kategoriím kladete. (Dvě otázky, na které byste chtěli znát odpovědi, nebo které byste položili do diskuze.) ¡ ¡konec 19. stol. – poč. 20. stol. (Sečenov, Baldwin, Hall) – vývoj dítěte napodobuje vývoj druhu – intelektuální výmysl (překonáno – viz. Haeckelův zákon). ¡20. léta – 50. léta: Hall – „hnutí za výzkum dítěte“ – empirické výzkumy, chyběla však teorie. Gesell (Gesellovy škály): přesný popis normálního vývoje v každém důležitém okamžiku. ¡ Longitudinální výzkumy se ptaly: Které faktory na počátku jsou prediktivní pro další vývoj? ¡Prenatální období ¡ Novorozenecké (do 1 měsíce) ¡ Kojenecké (do 1 roku) ¡ Batolecí (do 3 let) ¡ Předškolní období (do 6 let) ¡ Školní věk – mladší, střední, starší ¡ Dospívání (adolescence) ¡ Dospělost – mladší (20-40), střední (40-50), starší (50-60) ¡ Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) Těhotenský test – Wikipedie ¡Plánované rodičovství ¡Plodné a neplodné dny. Skrytá ovulace – adaptace na sociální život člověka? ¡Těhotenský test – hodnota hCG (choriový gonadotropin) – dva proužky J ¡Poté působení kaskád těhotenských hormonů na tělo. ¡Tělo matky se stává továrničkou na dítě – celé se přeskupí (asi jako housenka v kukle). Prioritou je vývin plodu. Děloha se několikrát zvětší: z okolo 60 g po až 1 kg. Objem z 2-3 ml až na 4500-5000 ml. ¡ ¡Proč se zabývat prenatálním obdobím ve vývojové psychologii? ¡Budují se základní struktury lidského těla. ¡Plod reaguje na různé podněty. Vnímá, neboť vývoj smyslových orgánů je dovršen již před porodem (jen u zraku je to problematické). Plod již patrně sní. ¡„Rané zkušenosti tvoří základ, který ovlivňuje způsob zpracování nových podnětů.“ (Vágnerová, 2012, s. 31) ¡ ¡ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/HumanEmbryogenesis.svg/2000px-HumanEmbryo genesis.svg.png ¡ http://www.reproduction-online.org/content/145/3/R65/F1.large.jpg ¡https://www.youtube.com/watch?v=SEejivHRIbE&ab_channel=NationalGeographic ¡ http://homepage.smc.edu/wissmann_paul/anatomy2textbook/embryo.jpg 1.Do uhnízdění blastocysty – do 3. týdne (role virů při tvorbě placenty: syncytin, 6 druhů syncytinu). 2.Embryonální období – do konce 8. týdne 3.Fetální období – do 40. týdne; fetus=plod ¡ http://blogs.discovermagazine.com/loom/files/2012/02/carnivore-virus.jpg ¡Ultrazvuk – potvrzení těhotenství, počet plodů, mimoděložní těhotenství atd. ¡11. týden – krev: nemoci matky, krevní skupina, Rh faktor (kvůli kolizi krevních skupin) ¡14. týden – NT screening: genetické poruchy plodu ¡16.-19. t. – triple test: vyloučení genetických poruch (hrazen). Amniocentéza? ¡20.-22. t. – ultrazvuk: prohlídka plodu ¡Těhotenská cukrovka: zátěžový test ¡30. t. – ultrazvuk: screening plodu ¡Stěr z děložního čípku kvůli výskytu Streptococcus agalactiae. ¡40. t. – porod. Či po 10 dnech vyvolání porodu. ¡ ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) FAS? ¡2. Vymyslete jednu dvě otázky, které si vzhledem k FAS a jiným podobným kategoriím kladete. (Dvě otázky, na které byste chtěli znát odpovědi, nebo které byste položili do diskuze.) ¡ ¡FAS neboli fetální alkoholový syndrom (v MKN Q86.0) je skupinou příznaků, které se mohou rozvinou u plodu v důsledku dlouhodobé konzumace alkoholu matkou během gravidity. ¡Řadí se mezi tzv. FASD (fetal alcohol spectrum disorders). ¡FASD (vč. FAS) jsou nejčastější příčinou mentálního postižení (snížení intelektu), která není způsobena dědičně. ¡V důsledku přechodu alkoholu (teratogen) přes placentu do plodu může docházet k vývojovým vadám: deformace obličeje, nízké porodní hmotnosti, poškození mozku a tím narušení růstu a vývoje dítěte, poruchám osobnosti aj. ¡Dítě má typický vzhled – chybí filtrum, jsou přítomny úzké oční štěrbiny, zúžený horní ret, rysy obličeje jsou celkově abnormální. Děti s FASD mají zvýšené riziko rozvoje ADHD, afektivní poruchy či poruchy opozičního vzdoru, mikrocefalie. ¡Faktory, které ovlivňují rozvoj FAS jsou množství konzumovaného alkoholu (není stanovena minimální bezpečná dávka), frekvence příjmu a období vývoje plodu, ve kterém byl alkohol konzumován. ¡Srov. vliv dalších návykových látek (kokain, amfetaminy, toluen, nikotin ad.) a dalších toxických látek. ¡ ¡Novorozenecké období: vysoká mortalita - zjišťují se vrozené vývojové vady ¡Kojenecké období: projevuje se neurologické poškození mozku alkoholem (pokud matka alkoholička dále kojí, CNS se dále poškozuje. ¡Batolecí období: v tomto období se teratogenní účinky alkoholu projeví retardací (vratká a pomalá chůze, třes, řeč a myšlení zaostávají). ¡Předškolní věk: Naplno se projevují neurobehaviorální defekty, vznikají výchovné problémy související s poškozením CNS (dítě nechápe pokyny, je dráždivé, neudrží pozornost apod.). ¡Některé příznaky FAS lze zmírnit farmaky a ověřenými psychologickými (a speciálně pedagogickými) postupy. ¡V Česku cca 3000 dětí ročně s FASD a cca 300 s FAS. Spotřeba alkoholu v Česku 8,8 l na obyvatele v r. 2019. ¡FASD (fetal alcohol spectrum disorders): Nadřazená kategorie ¡FAE (Fetal Alcohol Effects): jsou přítomny pouze poruchy chování a intelektu ¡ARBD (Alcohol-Related Birth Defects): srdeční defekty, zrakové a sluchové problémy, anomálie ve vývoji kloubů ¡ARND (Alcohol-Related Neurodevelopmental Disorders) ¡Neonatální abstinenční syndrom ¡FTS (fetal tobacco syndrome) ¡FCS (fetal cocain syndrome) See_Baby_Drink_Poster ¡Udělejte skupinky ¡Řekněte si otázky, které jste vymysleli/y ¡Vyberte 1-2 otázky za skupinu ¡Jaká je šance, že při jednorázové konzumaci alkoholu dojde k rozvoji FAS (žena např. ještě neví, že je těhotná)? ¡Co když je otec vystaven alkoholu před tým než žena otěhotní, má to taky vliv na budoucí plod? ¡ ¡ ¡1. Když matka nepřizná alkoholismus/ požívání alkoholu, jak se nejčastěji na FAS může přijít nebo jakou metodou? ¡2. Nezaměňuje se FAS někdy za mentální retardace? ¡Podléhá FAS určité kontrole při těhotenství? 2. Pokud těhotná žena odmítá přerušit konzumaci alkoholu, jak se dále postupuje? ¡Jaké mají postavení děti trpící FAS ve společnosti? ¡2) Jaká nejmenší míra alkoholu tuto vadu způsobí? ¡Jaká je šance, že při jednorázové konzumaci alkoholu dojde k rozvoji FAS (žena např. ještě neví, že je těhotná)? ¡Představuje konzumace některých druhů alkoholu vyšší riziko vzniku FAS než jiných? ¡Jak moc souvisí syndromy se vzdělaností matky (rodičů) a se socioekonomickým statusem? Vyskytuje se FAS i u dětí matek, které alkohol v těhotenství požily jen párkrát (oslavy atd.)? ¡Lze nějak zmírnit následky FAS výchovou a prací s dítětem? ¡2. Může vzniknout FAS i při začátku konzumace alkoholu těsně před porodem (2-3 týdny)? ¡Prečo nedokážu ženy plánovať tehotenstvo a premýšľať v širšej perspektíve? ¡Prečo ľudia napriek podloženým dôkazom o škodlivosti alkoholu/nikotínu neustále fajčia a pijú? ¡Jsou případy, kdy se ženě narodilo dítě bez tohoto syndromu, byť alkohol po dobu těhotenství užívala?? ¡Lze tento syndrom odhalit ještě v průběhu těhotenství? Myšleno v případech, kdy žena užila alkohol, ale není si jistá, zda už gravidní byla nebo ne. ¡Co když je otec vystaven alkoholu před tým než žena otěhotní, má to taky vliv na budoucí plod? ¡Je možné pomoci nějakých technik a práci s dětma u kterých se vyskytuje FAS zmírnit nebo úplně odstranit psychické a duševní “vady”? ¡Je technika která nám pomůže při komunikaci s dětma u kterých se vyskytuje FAS? ¡Kolik procent dětí s FAS se také stane alkoholiky? ¡Ve kterém období těhotenství lze FAS diagnostikovat? ¡Akým spôsobom sa snaží štát FAS predchádzať? ¡Jak lze zvýšit prevenci a informovanost u těhotných žen i celkově všech lidí ohledně konzumace alkoholu či jiných drog v těhotenství a možném dopadu na budoucnost dítěte? ¡Jak se chovat v kolektivu s člověkem trpící tímto syndromem? ¡Kolik matek závislých na alkoholu je schopných kvůli dětem se alkoholu vyvarovat? ¡Když se po narození projevují jenom malé/jemné příznaky, jak je možné přijít na to, že jde o FAS? Jsou častější psychické nebo fyzické příznaky FAS? ¡Má jedinec narozený s FAS nějaký podvědomý vztah k alkoholu? Pokud ano, tak pozitivní nebo negativní? ¡1. V minulosti sa pre veľké znečistenie podzemných vôd v rámci prevencie chorôb preferovalo piť pivo (poprípade víno v prípade šľachty) – bol vtedy syndróm FAS viac rozšírený? Ak nie, ako sa bránili tehotné ženy infekciám? ¡2. Aký je postup ošetrujúceho lekára, keď vie, že tehotná pacientka má problémy s alkoholom? ¡Je nějaký druh alkoholu a množství, které neškodí? ¡Co se děje po porodu dítěte s FAS? Jak se dítě léčí? ¡Má člověk, který se s FAS narodil, během dospělého života k alkoholu nějaký podvědomý vztah (pozitivní/negativní)? ¡Jaké je začlenění takových dětí do kolektivu? Mají takové děti pouze ženy závislé na alkoholu? ¡Může mít vliv na zdravotní stav dítěte i špatný životní styl prarodičů? (Přenáší se to geneticky?) ¡Je vůbec možné dětem se syndromem a jeho projevy typu úzkosti, agrese atd. nějakým způsobem pomoci? Změnit je? ¡Existují-li jiné způsoby prevence vzniku FAS kromě ukončení konzumace alkoholu během těhotenství? ¡Lze zjistit, zda bude dítě postiženo fetálním alkoholovým syndromem v průběhu těhotenství? ¡Jak velké je riziko vzniku FAS u tvrdého a měkkého alkoholu? Je v tom rozdíl? ¡Je lepší ukončit těhotenství u alkoholičky, když neví, že je cca měsíc gravidní? ¡Aj keď si matky sú vedomé toho, že alkohol plodu škodí, a pravdepodobne o dieťa môžu prísť, prípadne sa im narodí postihnuté dieťa, prečo sa predsa len rozhodnú sa alkoholu nevzdať a napriek tomu ho pravidelne konzumovať? ¡Je FAS záležitost čistě novodobá, či se jedná o poruchu, která se mezi lidmi objevovala už v minulosti (jen se o ní tolik nemluvilo a nevědělo)? ¡Vyskytuje se problém s FAS v některých částech světa častěji než v jiných? ¡Má stejný/podobný vliv, konzumuje-li alkohol otec dítěte? ¡Adekvátní důvod, proč to ženy jednoduše dělají? Neváží si snad lidského života? Nedokážou se ovládnout? ¡Jak velké je riziko vzniku FAS při konzumaci alkoholu v pokročilém těhotenství (třetí trimestr), když už jsou všechny důležité orgány plodu vyvinuty? ¡Kolik toho musí matka vypít, aby syndrom nastal? Musí pít pravidelný přísun určitého množství dávek? ¡Pokud je matka alkoholička, je lepší, když při zjištění těhotenství ihned začne abstinovat? ¡Dochází při FAS ke změně genetického materiálu? ¡Existuje efektivní léčba FAS? ¡Čo vedie ženy, aj napriek tehotenstvu holdovať takýmto látkam? Poprípade, nie je tehotenstvo dostatočne silnou motiváciou s niečím takým prestať? ¡ Jaký je výskyt dětí s FAS v ČR? V jaké zemi je nejvyšší a kde naopak nejnižší? ¡ ¡Je diagnostika FAS/FAE spoľahlivá pri narodení dieťaťa poprípade vo vyššom veku ? ¡Na ktoré orgány resp. funkcie môže mať vplyv stres/úzkosť (celkovo psychický stav matky) ako teratogén? ¡Jak zvýšit povědomí mezi těhotnými ženami, že žádná dávka alkoholu není bezpečná? ¡Jaká je souvislost mezi FAS a potraty? Může být konzumace alkoholu pokus o potrat ve státech, kde potraty nejsou legální? ¡V jednom zdroji jsem se dočetla, že prevalence FAS je v USA až 10/1000 živě narozených dětí. Jak je toto možné? ¡Bude dítě v dospělosti více náchylné ke konzumaci alkoholu? ¡Klesá incidence tohoto syndromu v ČR? ¡Jaké je začlenění těchto jedinců do společnosti? Jaké jsou možnosti do budoucna – výchova, péče… Odlišuje se FAS od např. Downova syndromu vzhledem k schopnosti být samostatný atd.? ¡je nějaké množství alkoholu, které je přijatelné? Je podle vás například jedna sklenička vína škodlivá? ¡ ¡Mělo by být pití alkoholu v těhotenství považováno za trestný čin? ¡Souhlasíte s vyhláškou zakazující barmanovi/barmance odmítnout servírovat alkohol těhotné ženě, který vyšel v platnost v New Yorku, USA v roce 2016? ¡Můžou tyto ženy nějak před porodem zjistit, zda dítě bude fetálním alkoholovým syndromem postiženo? ¡ ¡ ¡ ¡ https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqsaID5RIaA4uK8mTugBDebncm0eA__CAMtkWvVBD1dOi Ql46B ¡Jako první vnější smysl se vyvíjí hmat, resp. vnímání kožními nervy. Vyvíjí se souběžně s vestibulární citlivostí od 7. týdne a je dovršen na konci 20. týdne těhotenství. ¡V tu dobu se objevují reakce na lehké dotyky těla, popř. prudké odtažení při píchnutí. ¡ ¡mechanocepce – tlak a dotek ¡propriocepce – vzájemná poloha končetin ¡nocicepce – bolest ¡termocepce – teplota ¡ ¡ http://www.rhsmpsychology.com/images/sensory_homunculus.jpg http://www.rhsmpsychology.com/Handouts/sensory_motor_cortex.htm penile-homunculus.jpg somatosenzoricky_a_motoricky_homunculus.jpg sensory_homunculus.jpg motorický homunkulus senzorický homunkulus ¡ https://carainlondon.files.wordpress.com/2013/06/0321.jpg Londýn, Natural History Museum ¡ http://img00.deviantart.net/5aeb/i/2015/115/2/9/motor_and_sensory_homunculus_by_obcat-d4uv6ng.jpg http://obcat.deviantart.com/art/Motor-and-Sensory-Homunculus-293708140 The Missing Female Homunculus ¡Geary, D. C. (2004). Origin of Mind: Evolution of Brain, Cognition, and General Intelligence .American Psychological Association (APA). s. 100. ¡Postranní čára ryb vnímá vlny způsobené vlastním pohybem odražené od okolních předmětů. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ pohyb a lov 800px-Sharks_Lateral_Lin.png vydra.jpg tasmanian-devil1.jpg ¡Hmatové vousy mají také ptáci lelek.jpg lybius dubius.jpg Photostomias guernei Collett, 1889 ¡U člověka se rozvíjí prenatálně cca od 11. týdne těhotenství a plně zralé jsou kolem 30. týdne. ¡ ¡Člověk čichá dvěma soustavami receptorů, o třetí se vedou spory: ¡1. Čichovou soustavou jako takovou (horní část nosní dutiny), ¡2. Citlivými zakončeními trojklanného nervu, ¡3. Vomeronazální sliznicí (tzv. Jacobsonův orgán) – slouží k recepci feromonů. Člověk feromony nevyužívá – nebo minimálně (1 u mužů a 1 u žen). ¡Čich mají paryby, ryby i plazi ¡Jacobsonův orgán (plazi, hlodavci, koně) Jacobsonuvorgan.png kůň a Jacobsonův org.jpg ¡ Výsledek obrázku pro manatee brain ¡ SouvisejÃcà obrázek cich2.jpg hlavové nervy2.jpg ¡ http://scicurious.scientopia.org/wp-content/uploads/sites/3/2011/05/primary-olfactory-cortex.jpg https://protoplasmix.files.wordpress.com/2012/03/olfactory_system.jpg ¡Rozložení chuťových buněk na jazyku je artefaktem výzkumu. chutove-receptory.jpg chutový pohárek.jpg Mylný koncept vzniklý misinterpretací ve 40. letech 20. stol. ¡Umami – z japonštiny, znamená „lahodnou chuť“. Receptor na kyselinu glutamovou. Indikuje přítomnost bílkovin. ¡Vyvinula se jako první před 500 miliony let. ¡Před 400 miliony let se přidala sladká chuť. ¡ ¡Hořká je velice specifická (indikuje toxiny) – u člověka existuje cca 30 typů receptorů hořké chuti (např. receptor kyanogenních glykosidů). Pes (16), potkan (36), ptáci minimum (kur má 3, krocan 2), mnoho jich mají obojživelníci (50+) a ryba latimerie 70+. Anatomy_of_the_Human_Ear-CZ.svg.png ¡od 7. měsíce dokáže dítě odlišit matčin hlas od ostatních vjemů, uklidňuje jej tlukot matčina srdce. 3D ultrasound and newborn baby-771083.jpg ultrasound1.jpg ¡DeCasper, Spence (1986): když matky četly svým dětem posledních 6 týdnů před porodem určitý text, děti tento text preferovaly před jinými texty (dokonce, když jej četly jiné ženy). ¡Mehler et al. (1988; Nazzi et al., 1998) ukázali, že čtyřdenní děti rozlišují mezi různými jazyky. ¡U měsíčních dětí je vnímání řeči kategorické (slyší b nebo p; Eimas et al., 1971) a to i u cizích jazyků (Trehub, 1976), čehož už dospělí nejsou schopni. analysis_of_sound_frequencies.gif ¡Citlivý zvláště u savců – nika, kterou nevyužívali dinosauři. ¡Kdyby byl náš sluch ještě o řád citlivější, slyšeli bychom neustálý šum (nárazy molekul na bubínek) ¡Člověk slyší v rozsahu 200 – 23 000 Hz (max kolem 3 000 Hz) ¡Primáti slyší do 30 000-40 000 Hz ¡Šelmy do 40 000-50 000 Hz ¡Ježci až do 60 000 Hz ¡Kočka a potkan až do 70 000 Hz zdroj: Veselovský, 2005 ¡Člověk má sluch nejcitlivější mezi ¡ 1 000-3 000 Hz ¡V tomto pásmu vydáváme životně důležité signály (křik, řeč). Stejně tak ostatní savci a ptáci. ¡Ryby slyší pomocí postranní čáry, skrze sluchové ústrojí a skrze vzduchový měchýř ¡Ryby vnímají zpravidla mezi 800-1250 Hz ¡Žáby vnímají zvláště mezi 200-1500 Hz ¡Ještěři a želvy vnímají okolo 110 Hz ¡Krokodýli až do 3000 Hz ¡ zdroj: Veselovský, 2005 ¡Sloni se dorozumívají na frekvenci 14-24 Hz, tyto hluboké zvuky jsou slyšet až na 5 km. sloni.jpg flying-bat__350x210_.jpg bat_echo.gif ¡Netopýři vydávají tóny o vysoké frekvenci ¡ až 100 000 Hz ¡Sluchem a lebečními kostmi zachycují odražené zvuky od předmětů – echolokace ¡ Tak jsou schopni zachytit i letící hmyz a drát o průměru 80 mikrometrů ¡Některé můry slyší echolokaci netopýrů ¡Kytovci používají echolokaci ve vodě ¡Ve vodě se zvuk šíří asi 4x rychleji než ve vzduchu (1484 m/s) ¡Musí užívat k echolokaci vyšších frekvencí okolo 280 000 Hz echolok.jpg delfin5.jpg ¡ 11 - oko.bmp 10810790-lg.jpg Mimicry-of-Spiders-006.jpg Mimicry-of-Spiders-008.jpg obratlovci bezobratlí hlavonožci Výsledek obrázku pro layers of retina ¡ http://www.shoreline.edu/dchris/psych202/Images/vision/Vision%20Pathway.jpg ¡Sítnice lidského oka obsahuje cca 120 miliónů tyčinek (čití kontrastu) a cca 6 miliónů čípků. Čípky se rozlišují do tří skupin dle toho, v jaké vlnové délce mají maximum citlivosti: S čípky, modrá; M čípky, zelená; L čípky, červená. RGB ¡ ¡Tyčinky i čípky jsou přeměněné nervové buňky. Tyčinky obsahují rodopsin, který přeměňuje dopadající světlo na elektrický impuls – čípky obsahují tři typy jodopsinu (fotopsinu), který je citlivý ve třech zmíněných oblastech světla. ¡Žlutá skvrna člověka obsahuje až 160 000 světločivných buněk anoko5.jpg rom_per06_03.gif American Kestrels food exchange.jpg ¡Žlutá skvrna káně lesní obsahuje i 1 milión světločivných buněk ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Někteří ptáci mají i dvě žluté skvrny ¡Poštolka vidí letící vážku na vzdálenost 800m, zatímco člověk ji neuvidí ani na 100m. orel01.jpg ¡Dlouho se odborníci domnívali, že zvláště obratlovci vidí barvy stejně jako my ¡Ovšem králík, křeček zlatý, mýval aj. nevidí barvy vůbec. čb.jpg ¡Myši, morčata a turovití rozeznávají žlutou a červenou barvu. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Morče navíc rozezná i zelenou a modrou. ¡ kráva.jpg ¡Koně a kočky, kteří byli dlouho pokládáni za tvory s černobílým viděním, postrádají jen vnímání červené. ¡Barevně vidí i hmyz, většina ryb, obojživelníci, plazi a ptáci (krom nočních druhů). ¡Ptáci i někteří bezobratlí vidí mnohem více barevněji (proto pestrost jejich peří). ¡Včely, hmyz a ptáci navíc vidí i v ultrafialové oblasti. ¡Včely rozpoznají geometrické tvary. květy v UV.jpg květ v UV.jpg květy2 UV.jpg květyUV.jpg ¡Člověk má vizuální pole vepředu (dozadu nevidí). ¡Někteří ptáci mají zorný úhel až 300° (holubi), až 340°(tučňáci), až 360°(sluka), vážka, pavouci. sluka-lesni-xxx7_f_107m.jpg ¡Naopak dravci a hlavně sovy mají zorný úhel menší, zato však vidí jako člověk prostorově. european_owl_1_467x313.jpg owlo.jpg ¡Binokulární vidění BinocularVisionDinosaurs.jpg binoc.jpg ¡Člověk rozliší střídání až 15-20 snímků za sekundu. Při 20-24 snímcích obraz splývá v pohyb (film, televize). ¡Psy a kočky vnímají až 30-40 snímků/s. ¡Ptáci jsou schopni vnímat až 150 snímků/s. ¡Létající hmyz (včely, mouchy, vážky) vnímají až 300 snímků/s. ¡ Galaxie M31 v Andromedě je zhruba 2,5 miliónů světelných let daleko (2,4×1019 km) ¡ ¡ http://scicurious.scientopia.org/wp-content/uploads/sites/3/2011/05/visual-system8.jpg ¡Mělo by být pití alkoholu v těhotenství považováno za trestný čin? ¡Lze zvýšenou edukací veřejnosti o FAS zabránit výskytu tohoto syndromu? ¡Ak sa narodí dieťa s FAS, venuje sa rodine zvýšená pozornosť a zaujíma sa o rodinu nejaký sociálny pracovník? Zisťuje sa možná závislosť na alkohole u matky? ¡Může být problém konzumace alkoholu při prvních týdnech těhostenství, kdy žena o těhotenství ještě neví? ¡Je problematika FAS zařazena do sylabu základních škol? ¡Kdy je pití alkoholu nejrizikovější?