Lékařská psychologie a psychosomatika-cvičení
Lidská medicína cestou oslovení lidskosti v nás
DOMÁCÍ PŘÍPRAVA :
ČLÁNEK
PRAKTICKÉ VYUŽITÍ
- Schopnost napojit se na vlastní lidskost vám může být průvodcem v těžkých chvílích komunikace, když nebudete vědět, jak pokračovat dál. Kde končí znalosti a zkušenost, může přijít na řadu prosté lidské sdílení. Například: Pacient: „Pane doktore, já mám strach.“ Lékař expert: „Není čeho se bát.“ Lidský lékař: „Víte, před podobným zákrokem bych měl asi taky nepříjemný pocit. Čeho se vlastně bojíte?“
- Schopnost napojit se na vlastní lidskost vás může v některých situacích odstranit překážky dichotomie „my zdravotníci“ a „vy pacienti“ na prosté setkání „já a ty“.
- Lidskost vám může pomoci rezignovat na vědou, fakultou a společností vyžadovanou vševědoucnost a všemohoucnost a může vám pomoci zredukovat zaplavující pocit vlastní odpovědnosti za vše. Pacient: „Pane doktore, co mám dělat, co by bylo nejlepší řešení?“ Lékař expert: „Nebojte, vše dobře dopadne. Nejlepší řešení je …..“ Lidský lékař: „Představuji si, že bych se na vašem místě ptal úplně stejně. Víte, nikdo vlastně v této situaci neví, co je to nejlepší řešení, ale můžeme spolu hledat to, které by bylo nejlepší pro vás.“
- Lidskost vám v mnoha situacích umožní nesnažit se být někým (lékařem, expertem, autoritou), ale dovolí vám prosté bytí s druhým tak, jak to v daný moment je a s tím, co je v daný moment možné.
O empatii, soucitu a lidskosti v dnešní medicíně
Článek o rozvíjení lidskosti v medicíně
TAKE HOME MESSAGE
- Medicína je primárně o setkání dvou lidí, přičemž jeden trpí a neví, jak si pomoci a druhý zná a pomoci umí.
- Schopnost lékařů reflektovat vlastní lidskost a integrovat jí do své praxe představuje nutnou podmínku medicíny, která je lidská.
- Lidská medicína a kompetentní komunikace ve zdravotnictví vyžadují lékařovu schopnost flexibilně se pohybovat mezi pomyslnou polaritou, kde je na jedné straně expertem, který v daný moment není pacient a z odstupu aplikuje své jedinečné znalosti a dovednosti, a na druhé straně dovede být v kontaktu s prostým faktem, že i on sám je obyčejný člověk, který sdílí stejný lidský úděl, jako jeho pacienti.
- Lidskost je dovednost a lze jí v komunikaci rozvíjet.
Nemusíte se učit nic nového, jen se naučíte připomínat si a používat to, co už dávno jste a umíte.