3 „Pressure pushing down on me, Pressing down on you, no man ask for, Under pressure that burns a building down, Splits a family in two Puts people on streets…“ Queen 4 První psychická pomoc, krize a základy krizové intervence Od stresu k odolnosti: Multidimenzionální pohled na krizové reakce a strategie pro psychickou první pomoc 5 První psychická pomoc, krize a základy krizové intervence ̶ Časy ̶ Bezpečné prostředí ̶ Vlastní hranice ̶ Vlastní kazuistiky 6 Obsah semináře ̶ Teorie stresu, stres a my ̶ Teorie krize – co to je, fáze krizové reakce a fáze truchlení ̶ Trauma, posttraumatický růst ̶ Krizová intervence ̶ První psychická pomoc ̶ Akutní stresová reakce a panická ataka ̶ Relaxace 7 Cíle semináře Porozumění komplexnosti stresových a krizových situací: Uvědomění si, že stres a krize jsou multifaktoriální, a že každá reakce je unikátní, je zásadní pro efektivní péči o pacienty. Praktické dovednosti pro krizovou intervenci: Schopnost rychle a efektivně reagovat na akutní stresové situace a panické ataky, což jsou dovednosti, které mohou výrazně změnit výsledek pacientovy krize. 8 Teorie stresu 9 Definice stresu „Stres je reakce organismu na hrozící nebezpečí. Jedná se o funkční stav, kdy je organismus vystaven mimořádným podmínkám (stresorům) a jeho následné reakce, jenž mají za úkol udržet vnitřní homeostázu a zajistit přežití.“ 10 Hans Selye Eustres a distres ̶ Eustres – pozitivní zátěž, v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším výkonům ̶ Distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění až smrt 11 Jak vzniká stres? ̶ Stresor ̶ vnější nebo vnitřní událost nebo situace, která vyvolává stresovou reakci ̶ stresory mohou být jednorázové, opakující se nebo trvalé ̶ Typy stresorů: • Externí – přicházejí z vnějšího prostředí • Interní - přicházejí z vnitřního stavu organismu • Materiální - biologické (málo potravy), fyzikální • Nemateriální - sociální (mezilidské vztahy), emocionální • Fyzikální (jedy, drogy, radiace, znečištění vzduchu, přírodní katastrofy, nehody, úrazy apod. • Emocionální (úzkostnost, zármutek, obavy, strach, nenávist, nepřátelství aj.) 12 Jak vzniká stres? ̶ Percepce stresoru ̶ subjektivní hodnocení jedince, zda daný stresor představuje hrozbu ̶ percepce stresoru je klíčová, protože různí lidé mohou stejnou situaci vnímat odlišně v závislosti na jejich předchozích zkušenostech, zdrojích podpory a strategiích zvládání 13 Jak vzniká stres? ̶ Stresová reakce ̶ tělesná a psychická odpověď na vnímanou hrozbu nebo výzvu ̶ zahrnuje řadu fyziologických změn, jako je zvýšení srdečního tepu, uvolnění adrenalinu, zvýšení hladiny kortizolu a dalších stresových hormonů ̶ tyto reakce mají za cíl připravit tělo na "boj nebo útěk", což je evolučně zakódovaná odpověď na ohrožení ̶ stres také ovlivňuje chování a může vést k různým psychickým projevům, jako jsou úzkost, depresivní nálady nebo problémy se spánkem 14 Působení stresu na naše tělo ̶ HPA osa ̶ Hypothalamus-hypofýza-nadledvinky ̶ Aktivace sympatiku, inhibice parasympatiku ̶ Efekt „bojuj nebo uteč“ ̶ Krátkodobý x dlouhodobý efekt 15 Somatická onemocnění ̶ Kardiovaskulární onemocnění ̶ Gastrointestinální problémy ̶ Imunitní dysfunkce ̶ Metabolická onemocnění (diabetes melitus typu II, obezita atp.) ̶ Dermatologické problémy ̶ Muskulo-skeletární onemocnění (bolesti zad, krční páteře atp.) ̶ Respirační onemocnění 16 Klasifikace dle MKN 10 Psychiatrické poruchy vznikající na základě stresu – F4 ̶ F43.0 – Akutní reakce na stres ̶ krátkodobá porucha, která se vyskytuje jako přímá reakce na značný stres nebo náhlou katastrofickou událost ̶ F43.1 – Posttraumatická stresová porucha ̶ dlouhodobější reakce na stresovou událost, která může zahrnovat neustálé znovu prožívání traumatu, vyhýbání se situacím připomínajícím trauma, zvýšenou ostražitost a lekavost ̶ F43.2 – Poruchy přizpůsobení ̶ vzniká jako důsledek specifické životní události, na kterou pacient reaguje nepřiměřenou intenzitou i délkou trvání 17 LF MUNI, ÚLPP MUNI, HZS ČR Protilátky nepříjemných pocitů ̶ Odkaz NZIP: https://www.nzip.cz/clanek/1583-protilatky- neprijemnych-pocitu 18 Teorie krize 19 Krize ̶ Psychická krize je reakcí člověka na náročnou životní situaci ̶ Selhání obranných mechanismů a copingových strategií ̶ Je často vnímána jako neřešitelná, dostává člověka do velkého psychického tlaku ̶ Není něčím „nenormálním“, ale k člověku neodmyslitelně patří ̶ Její pozitivní význam spočívá v tom, že (je-li včas rozpoznána a překonána) přispívá k osobnostnímu růstu a zrání člověka 20 Krize ̶ Velká většina krizových situací je překonávána spontánně, intuitivně, bez odborné pomoci pouze: 1. svépomocí (fyziologická např. tendence ke změně x patologická např. abusus alkoholu) 2. vzájemnou pomocí (sociální opora) 3. komunitní pomocí (např. komunitní práce) ̶ Ale… 21 Charakteristiky krizových situací Náhlý nástup: Krizové situace obvykle nastávají náhle a vyžadují okamžitou reakci. Vysoká míra stresu: Situace je spojena s intenzivním stresem, který může překročit obvyklé zvládací schopnosti jedince. Ohrožení základních potřeb: Krize často ohrožuje základní psychologické nebo fyzické potřeby, jako je bezpečí, zdraví, nebo pocit stability. 22 Psychologické a emoční znaky krize Extrémní emoční reakce: Jedinci mohou projevovat extrémní strach, úzkost, zlost, nebo smutek Změny v myšlení: Může dojít k záměně, snížené schopnosti soustředit se, nebo neschopnosti uvažovat logicky Pocit bezmoci: Jedinci se často cítí bezmocní a neschopní kontrolovat situaci nebo své reakce 23 Pohybujeme se v emocích 24 4 fáze krizové reakce - Gerard Caplan Krizová reakce ̶ 1. fáze – Krátkodobé zvýšené napětí Člověk vnímá ohrožení; důsledkem je zvýšená úzkost. Zaktivizuje proto obvyklé copingové strategie; svépomoci nebo vyhledání pomoci u blízkých. Pokud se to neosvědčí, nastupuje druhá fáze (během minut, hodin, maximálně několika dní). ̶ 2. fáze – Plně uvědomované napětí Neúčinnost vyrovnávacích strategií v první fázi vede k dalšímu zmatku, člověk zažívá pocit zranitelnosti a nedostatku kontroly nad situací. Může se objevit ochromení a pokusy vyrovnat se se situací náhodným způsobem. Pokud nenalézá řešení, úzkost přetrvává, vstupuje do další fáze. 25 4 fáze krizové reakce - Gerard Caplan Krizová reakce ̶ 3. fáze - Hledání nových řešení V této fázi se člověk pokouší o předefinování krize s nadějí, že vyrovnávací prostředky budou účinné. Zvyšující se napětí mobilizuje všechny psychické rezervy k hledání nových způsobů řešení situace. Dochází buď k překonání krize nebo k odmítnutí existujících problémů. Pokud nedojde ani k jedné z těchto dvou možností, dochází ke čtvrté fázi. ̶ 4. fáze - Intervence zvenčí Napětí se stává nesnesitelným i když navenek to může vypadat tak, jakoby jedinec situaci zvládl. Dochází ke zvyšování vnitřního chaosu. Projevy: předrážděností, sebevražednými tendencemi, abúzem alkoholu či jiných návykových látek apod. Nezbytnost krizové intervence. 26 Elisabeth Kübler-Rossová 5 fází krize/truchlení ̶ 1. Šok „---“ ̶ 2. Protest + popření „To není možné!“ „Proč já?“ „Kdo za to může?“ ̶ 3. Vyjednávání, smlouvání „Třeba to nebude pravda…“ ̶ 4. Smutek, deprese „Je to pravda, je to hrozný...“ ̶ 5. Bilancování – smíření „V životě se dějí i těžké věci.“ Ukázková prezentace LF MU v jednotném vizuálním stylu28 Elisabeth Kübler-Rossová „Nejkrásnější lidé, jež známe, jsou ti, kteří se museli prodírat, kteří znají porážku, utrpení, ztrátu a kteří nalezli cestu ven z hlubin. Tito lidé mají v sobě vděčnost, citlivost a porozumění životu, které je naplňuje soucitem, jemností a hlubokým laskavým zájmem. Krásní lidé se nepřihodí jen tak.“ 29 Trauma ̶ Může se objevit jako následek těžké krize ̶ Postihuje jedince po psychické i somatické stránce ̶ Sekundární traumatizace ̶ Může být příčinou psychiatrických poruch ̶ V optimálním případě následuje posttraumatický růst 30 Posttraumatický růst 31 Krizová intervence A co dál…? 32 Krizová intervence • Krátkodobá pomoc poskytnutá osobám v akutním emočním stavu, aby se zabránilo trvalým psychologickým, fyzickým nebo sociálním škodám Co je krizová intervence? • Intervence je přímá, okamžitá a časově omezená Základní charakteristiky: Krizová intervence 33 Stabilizace emocionálního stavu: Uklidnit jedince, stabilizovat jeho psychologický stav a zabránit zhoršení situace Prevence další škody: Zamezit situacím, které by mohly vést k další traumatizaci nebo škodě Podpora a zotavení (mobilizace): Poskytnout podporu a směrovat jedince k dlouhodobějším zdrojům pomoci 34 Cíle krizové intervence ̶ Interpretace ̶ Nalézt strategie řešení ̶ Umožnění katarze ̶ Zabránění vytěsnění ̶ Edukace ̶ Reintegrace a přijetí traumatu 35 Techniky intervenčního provázení 1. Aktivní vedení 2. Zrcadlení (reflexe) 3. Sumarizace 4. Parafrázování 5. Mapování zvládacích mechanismů a vnitřních opěrných bodů 6. Kotvení (stabilizující prostředek) 7. Dotazování 8. Hlas/tón/postoj těla 9. Check up 36 Grounding Ukázková prezentace LF MU v jednotném vizuálním stylu37 38 Buterfly hug 39 EmotionAid 5 kroků pro zvládání stresu 41 Techniky intervenčního provázení 1. Aktivní vedení 2. Zrcadlení (reflexe) 3. Sumarizace 4. Parafrázování 5. Mapování zvládacích mechanismů a vnitřních opěrných bodů 6. Kotvení (stabilizující prostředek) 7. Dotazování 8. Hlas/tón/postoj těla 9. Check up Postup krizové intervence ̶ 1. Navázání vztahu – přijetí klienta a jeho potřeb, přijetí krize ̶ 2. Práce tady a teď – krátkodobé plánování, není terapie ̶ 3. Zjišťování spouštěče – příčiny krize ̶ 4. Zjišťování zakázky – to je to, co od nás klient chce ̶ 5. Práce s emocemi – akceptace emocí a jejich projevů, bezpečný prostor pro sdílení ̶ 6. Hledání nadhledu – kladení otázek, kde se vidíte za 10 let, co by vám na to řekl vám blízký člověk ̶ 7. Práce se zdroji – zkušenost z minulých krizí, identifikace silných stránek, background, odborníci ̶ 8. Hledání a výběr řešení ̶ 9. Krizový, bezpečnostní plán - zkompetentnění ̶ 10. Sdílení naděje 43 Validace X devalvace ̶ Slyšíme a chápeme, co druhý říká a dělá ̶ Každé chování dává z určitého úhlu pohledu smysl ̶ Validace znamená najít validní část toho, co nám druhý říká ̶ Co validovat: fakta, minulost, bolest, emoce, rozdílnost názorů ̶ Emoce jsou vždycky validní, chování nemusí být Zdroj: https://www.namimidhudson.org/ Překlad a úprava: DBT program FN Brno 44 Příklady DEVALVACE ̶ Říkat druhému, jak by se měl cítit. “Měl bys být rád, že…” “Však o nic nejde, ne?” ̶ Povzbuzovat (povzbuzování je skvělé, ale v jiný čas). “Vím, že to zvládneš!” ̶ Označovat druhého nálepkami. “Chováš se jako mimino.” “Nebuď takový zbabělec!” „Ty jsi prostě blázen…“ „Jsi střelená! ̶ Srovnávat s někým jiným. “Proč nemůžeš být víc jako tvoje sestra?” „Pro ostatní je to úplně v pohodě…“ ̶ Chlácholit. “Ale neboj, jsem si jistá, že se ti přednáška povedla úplně skvěle!!” „Nemáš se vůbec čeho bát!!“ Zdroj: https://www.namimidhudson.org/ Překlad a úprava: DBT program FN Brno45 Příklady VALIDACE ̶ Vidím, že jsi fakt smutný/naštvaný/vyděšený… ̶ To fakt naštve. / Proboha! / Wow!!! / aj. ̶ Vidím, že z toho máš strach. A asi to bude opravdu těžké. A zároveň věřím, že to zvládneš! ̶ V takové situaci bych byl/a taky naštvaná /nervózní /smutná /vyděšená! ̶ Myslím, že v takové situaci by se tak cítila asi většina lidí (normalizace emoce). 46 David, 45 let Kazuistika ̶ David Verner, 45letý učitel matematiky a otec jednoho dítěte, je naplánovaný na artroskopickou operaci kolene kvůli chronické bolesti a poškození menisku, které mu znemožňují sportovní aktivitu a negativně ovlivňují kvalitu života. Přestože si je vědom potřeby a přínosu zákroku, vyjadřuje výrazný strach z operace a možných komplikací. ̶ David nikdy předtím nebyl operován a jeho strach je zesílen nedávným případem v jeho blízkém okolí, kde došlo po operaci k vážným komplikacím. Vyjadřuje obavy z následné rekonvalescence a možnosti, že nebude schopen se postarat o svou rodinu během zotavování. ̶ David má schůzku se svým ortopedem, aby projednal detaily nadcházejícího zákroku. Během konzultace se stává emočně zdrceným, když přemýšlí o operaci, a je viditelně nervózní. 47 První psychická pomoc Metoda 6P ̶ Promluv ̶ Při poskytování první psychické pomoci najděte odvahu na oslovení osoby v krizi, zachovejte citlivý a respektující přístup, komunikujte klidně a jednoduše, a buďte připraveni, že vaše pomoc nemusí být vždy přijata. Pokud osoba upřednostňuje komunikaci s někým jiným, nabídněte svou pomoc v kontaktování této osoby. ̶ Podepři ̶ V prvních okamžicích je užitečné postiženého přesunout na klidnější místo, posadit a poskytnout mu fyzickou oporu. Pokud je velmi neklidný, pomozte mu se „uzemnit“ tím, že ho necháte sedět s pevným opřením nohou o zem a zády o podložku. Pro zklidnění můžete využít techniky hlubokého břišního dýchání, přičemž dýchání můžete klidným hlasem koordinovat slovy: „nádech, výdech“. 48 První psychická pomoc Metoda 6P ̶ Připomínej realitu ̶ Zeptejte se postiženého na jméno a zda si je vědom situace, jasně a stručně mu vysvětlete, co se stalo, kde se nachází a co bude následovat, přičemž informace přizpůsobte jeho schopnostem a potřebám. Buďte připraveni na emocionální reakce a projevujte empatii. ̶ Podpoř ̶ Normalizujte pocity a chování postiženého v krizové situaci jako běžné, aktivně naslouchejte jeho vyprávění, oceňte jeho dosavadní zvládání situace a poskytněte podporu v dalším zvládání. ̶ Pečuj ̶ Zeptejte se, co dotyčný potřebuje, a pomozte zajistit bezpečí, které je základem pro další zotavení a rozhovor, což může zahrnovat poskytnutí tepla, přesun na bezpečnější místo nebo ochranu osobních věcí. Podporujte naději. 49 První psychická pomoc Metoda 6P ̶ Předej ̶ I ti nejsilnější mohou narazit na situace, které sami nezvládnou, ať už jsou přímo zasaženi nebo nemají dostatek sil pomáhat druhým. Pamatujte, že není nutné zvládat vše sami; spolupracujte s ostatními přítomnými a využijte jejich pomoc, když je to možné. První pomoc se soustředí na praktickou pomoc a emocionální podporu, ne na rychlé řešení, a je o provázení postiženého k nalezení vlastního potenciálu v krizi. 50 Petr, 40 let Kazuistika ̶ Petr Novák, účetní, byl na cestě z práce domů, když se stal očitým svědkem vážné dopravní nehody. Když stál na červenou na přechodu pro chodce, slyšel za sebou náhlý skřípot pneumatik. Otočil se a viděl, jak auto nezvládá zatáčku, vybočuje z pruhu a s plnou silou narazí do stojícího vozidla u krajnice. ̶ Petr běžel k místu nehody, aby zjistil, jestli může nějak pomoci. V šoku zaznamenal, že v prvním autě je zaklíněný řidič, který je při vědomí, ale vypadá zmateně a krvácí z hlavy. V druhém autě byla mladá žena, která se zdála být v bezvědomí. ̶ Petr okamžitě vytáhl telefon a zavolal záchrannou službu, předal jim veškeré potřebné informace a podle jejich pokynů poskytl první pomoc zraněnému řidiči, když na místo dorazily další osoby a pomohly mu. Když dorazili záchranáři, Petr jim podal svědectví o nehodě a poskytl své kontaktní údaje pro další potřebný policejní výslech. Celou situaci sledoval s rostoucím pocitem úzkosti a byl zjevně otřesen z toho, co viděl. 51 Petr, 40 let Kazuistika - Poté, co záchranáři převzali kontrolu nad situací, Petr odchází z místa nehody. - Během celé akce sedíte v nedaleké kavárně, takže jste registrovali Petra i celý průběh akce. Nyní kolem kavárny prochází očividně rozrušený a na první pohled lehce dezorientovaný Petr. 52 První psychická pomoc RAPID model ̶ R – reflektující naslouchání ̶ Otázky: „Co se stalo?“ „Jak to zvládáte?“ “Na co byste se chtěl/a zeptat? Co myslíte tím, když říkáte…?“ ̶ A – zhodnocení situace ̶ P – priority ̶ Co je důležité řešit? ̶ Jaké jsou symptomy? (Trvání a vliv symptomů; varovné příznaky: trvající disociace; psychotické projevy; amnézie; násilné sklony;…) ̶ I – intervence ̶ Fyzické potřeby, emocionální potřeby, edukace (např. strategie zvládání), korekce alogických a katastrofických myšlenek a scénářů, odklad závažných rozhodnutí ̶ D – propuštění/odkázání na další pomoc 53 Klinický obraz šoku/akutní stresové reakce Co dělat při šoku/akutní stresové reakci? ̶ Zúžené vnímání, vědomí a pozornost ̶ Neschopnost pochopit situaci, pacient může být i dezorientován ̶ Stažení se do sebe až stupor (nadměrná strnulost a ztuhlost), ale i hyperaktivita nebo agitovanost (tělesný neklid) ̶ Můžou se objevit obecné symptomy jako je tachykardie, hypotenze, chladné bledé končetiny, pocení, periferní cyanóza a snížený kapilární návrat 54 Postup Co dělat při šoku/akutní stresové reakci? ̶ Posoudit závažnost situace (155,…) ̶ Nenechávat pacienta samotného ̶ Podat ruku, opřít, posadit, teplo, tekutiny ̶ Nedotazovat se, spíše mluvit o emocích ̶ Nechat pláč odeznít, důsledek povolení napětí ̶ Strukturovat čas - program, mluvit o praktických věcech (kdo co zařídí) ̶ Může se objevit hněv, vztek, zlost – nebrat si to osobně, obrana proti smutku 55 Martin, 50 let Kazuistika ̶ Martin, 50letý manažer, byl uveden do ambulance lékaře, kde mu byla sdělena diagnóza pokročilého onkologického onemocnění. Lékař podal informace jasně a s empatií. ̶ Jakmile Martin pochopil vážnost své situace, jeho reakce byla prudká. Jeho tvář zbledla a tělo se začalo třást, zatímco jeho oči byly široce otevřené a zdály se být fixované na bod za lékařem. Jeho dech se stal rychlým a nepravidelným, ruce se mu začaly potit a na čele se objevily kapky potu. Přestože se na chvíli zdálo, že vnímá vysvětlení lékaře, brzy se u něj objevil stav zúženého vnímání, kdy nebyl schopen reagovat na další otázky a zdál se být zcela ponořený do svých myšlenek. Ve snaze reagovat na situaci se zvedl z křesla a začal bezcílně chodit po místnosti, zatímco mumlal otázky, které byly sotva srozumitelné. 56 Klinický obraz Panická ataka Klinický obraz – tělesné příznaky ̶ Psychické napětí ̶ Pocit ztráty kontroly a sebeovládání ̶ Katastrofické interpretace tělesných příznaků ̶ Pocity na omdlení ̶ Strach ze zešílení, smrti, nebo zmizení ̶ Pocity depersonalizace či derealizace ̶ Pocity svírání v hrudníku či v krku ̶ Zvýšený svalový tonus ̶ Tachykardie ̶ Bolest na hrudi či v hlavě ̶ Dechová nedostatečnost ̶ Svalový třes ̶ Vertigo ̶ Nauzea ̶ Sucho v ústech ̶ Návaly horka či chladu ̶ Mžitky před očima Ukázková prezentace LF MU v jednotném vizuálním stylu57 58 Hyperventilace Panická ataka ̶ Symptom – hyperventilace ̶ snižování parciálního tlaku oxidu uhličitého s následnými změnami pH krve a s tím souvisejícím posunem v koncentraci vápenatých iontů -> nepříjemné pocity, které mohou být zaměněny za úzkost -> bludný kruh 59 Postup Panická ataka ̶ 1. možnost: ̶ Pevný kontakt s podložkou (sed) ̶ Ruce na břicho (odklon pozornosti) -> brániční dýchání ̶ Nádech je 3-5 vteřin, výdech 4-7 vteřin ̶ Mluvíme dostatečně zřetelně a nahlas, aby nás byl schopen člověk vnímat kapacita pozornosti v takové situaci je výrazně snížena vlivem intenzivních emocí ̶ 2. možnost: ̶ Dýchání do papírového pytlíku ̶ Nahromadění CO2-> opětovným vdechování vydechnutého vzduchu se v krvi poměrně rychle obnoví parciální tlak oxidu uhličitého -> nepříjemné tělesné pocity vymizí ̶ Délka ataky cca 3-15 minut 60 Jak se sebou pracovat, když jsem ve stresu? 61 Dlouhodobý stres a prevence ̶ Fyzické strategie ̶ Pohyb, jídelníček, spánek, pitný režim ̶ Behaviorální strategie ̶ Sdílení, povzbuzení, zpomalení, přítomný okamžik ̶ Strategie spojené s místem a časem ̶ Klidné místo, čas pro sebe, time- management ̶ Ostatní strategie ̶ Smysl, naděje, autenticita, seberegulace 62 Akutní stres ̶ Soustředění se na dech, uzemnění ̶ Uvědomění si přítomnosti stresu a identifikace příčiny ̶ Prioritizace úkolů ̶ Hledání podpory 63 Progresivní svalová relaxace (PMR) ̶ Evidence Based Medicine (EBM) ̶ Vychází z předpokladu, že tělesné uvolnění vede k mentálnímu uvolnění ̶ Cílem je naučit se rozpoznávat a kontrolovat svalové napětí ̶ Kromě snížení stresu a úzkosti může PMR pomoci při nespavosti, bolestech hlavy způsobených napětím, vysokém krevním tlaku a dalších stavech spojených se stresem 64 Progresivní svalová relaxace (PMR) 65 Tipy, triky ̶ Web, ig, fb Ústavu lékařské psychologie a psychosomatiky ̶ Poradenské centrum MU ̶ Podané ruce – kurzy ̶ Úřad práce – kurzy 66 První psychická pomoc ̶ Co to je ̶ Techniky a postupy ̶ Specifické skupiny ̶ Jak se o sebe postarat 67 Nepanikař ̶ Techniky a postupy ̶ Seznam krizových center i krizových linek ̶ Poradna 68 Duševní zdraví NZIP ̶ https://www.nzip.cz/dusevni-zdravi 69 Take home message… 70 Dotazy? Mgr. Bc. Zdeňka Barešová zdenka.baresova@med.muni.cz