Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E. §obecné údaje §vědomí a jeho poruchy §vnímání a jeho poruchy §emotivita a její poruchy §myšlení a jeho poruchy §jednání a vůle a jejich poruchy §pudy a instinkty a jejich poruchy §intelekt a jeho poruchy §paměť a její poruchy §osobnost a její poruchy Obecné aspekty §pro správné fungování jedné psychické funkce nezbytná účast ostatních psychických dějů §paralela mezi poruchou jednotlivých psychických funkcí a poruchou jednotlivých tělesných orgánů v somatické medicíně §nelze oddělovat příznaky psychické od tělesných, společné etiopatogenetické mechanismy somatických a duševních nemocí (člověk - biopsychosociální jednotka) § Vědomí: definice §vědomí - bdělý stav, v němž si člověk uvědomuje sám sebe, své okolí a své psychické pochody §vědomé pochody jsou vázány na zpracování informací v rozlehlých partiích mozkové kůry, je nutná vzájemná interakce jednotlivých korových a subkorových oblastí (nejdůležitější struktura retikulární formace) Vědomí: vědomé a nevědomé §existuje kontinuum od plně vědomé psychické činnosti přes částečně až k plně neuvědomované §nevědomé psychické pochody mají vliv na naše prožívání a chování §mohou se projevit jako automatismy (řízení auta), ve snech nebo chybných výkonech (přeřeknutí) §za zvláštních okolností (hypnóza, volné aosciace, psychoterapií) je možné je převést do vědomí §Freud vypracoval teorii nevědomých psychických projevů a přisoudil jim rozhodující vliv na psychiku sigmund Sigmund Freud (1856 Příbor na Moravě – 1939, Londýn), převěžně žil ve Vídni Vědomí: funkce vědomí §bdělost (vigilita) - osciluje v průběhu dne §jasnost (lucidita) - schopnost uvědomění si sebe sama a své psychické stavy §rozsah (kapacita) - míra schopnosti vnímat události kolem sebe §idiognoze - schopnost přiřadit obsah vědomí vlastnímu já (objektivizovat co jsou vlastní psychické projevy) §sebeuvědomování - schopnost zaujímat postoj k vlastnímu chování, jednání a hodncení vlastní osoby Vědomí: hodnocení stavu vědomí §Nejčastěji pomocí orientovanosti: §orientace autopsychická - vlastní osobou §orientace alopsychická - místem, časem, situací §orientace somatopsychická - ve vlastním tělesném schématu Vědomí: fyziologické změny §Spánek §Hypnóza §Charakteristiky hypnózy: §zvýšená sugestibilita §raport (selektivní vztah k hypnotizérovi) §zkreslené vnímání a hodnocení skutečnosti §Podmínky hypnózy: §sugestibilita §hypnabilita §Použití hypnózy: §použití v rámci širšího psychoterapeutického přístupu (neurotické a konverzní poruchy ) § Kratochvíl, 1999 Vědomí: kvantitativní poruchy §somnolence - ospalý §sopor - dojem spícího, reaguje na silné podněty §kóma - bezvědomí §kolaps (synkopa, bezvědomí) - náhle vzniklá, krátkodobá kvantitativní porucha vědomí (příčina - nedokrvení mozku, únava, vyčerpání, psychogenní důvody) §Hodnocení: §Glasgowská škála kvantitativních poruch vědomí hodnotí: üotevření očí üslovní kontakt ümotorická odpověď Vědomí: kvalitativní poruchy §neschopnost adekvátně vnímat a hodnotit okolí a svou roli v něm §Delirium (obluzené vědomí): §náhlý vznik (ve večerních hodinách), bouřlivý, krátký průběh, následná amnézie §desorientace, bezradnost, neklid, úzkost, nesoustředivost, zvýšená sugestibilita, prchavé bludy, narušena soudnost (nerozezná skutečnost od snových představ, které přecházejí v iluze a halucinace) §Výskyt: ü v důsledku organické příčiny ü abstinenční syndrom ü psychogenní deliria Vědomí: kvalitativní poruchy §Obnubilace (mrákotný stav): §charakteristický náhlý počátek a konec (propadá se do něj z jasného vědomí) §pestrý klinický obraz § - neklid § - stuporozní stav § - automatická forma (chová se nenápadně, § adekvátně situaci, strnulý výraz, bledost §plná amnézie §Ganserův syndrom §zvláštní forma psychogenně vyvolané obnubilace - nemocný odpovídá absurdně nesprávně (nevědomá simulace) Vědomí: kvalitativní poruchy §Poruchy idiognoze: §vlastní zážitky připadají jako cizí (depersonalizace - připadá si odcizený, robotizovaný, jako by na sebe pohlížel z povzdálí) §zdá se cizí okolí (derealizace - okolí se jeví neskutečné, vzdálené) §uvědomuje si, že jde o vlastní prožitek §Výskyt §u psychických poruch §deprivací §jako hypnagogní či vigilagogní fenomén Vnímání: definice §Základní psychická funkce, která umožňuje poznávat dění kolem a sebe sama §Aktuální odraz reality v našem vědomí §Základní pojmy: §na periferní část receptoru působí podnět, který vyvolá vzruch §vzruch veden drahami do mozku, kde v příslušné oblasti vyvolá podráždění – počitek §Současně působí více podnětů, tj. více počitků, které se spojují s minulou zkušeností a vzniká výsledný komplexní vjem § Vnímání: fyziologické změny §smyslové klamy - dány fyziologickými vlastnostmi čidel, korigovány úsudkem (hůl ponořená do vody se zdá zlomená) §Purkyňovy paobrazy - následné barevné kontrasty (doznívání stimulace zrakového analyzátoru) §eidetismus - schopnost věrně reprodukovat viděnou nebo slyšenou skutečnost (děti, umělci) §pareidolie - fantazijní dotváření reálných neurčitých tvarů do smysluplných obrazů §synestézie – spojování a zaměňování vjemů z různých čidel (barevné slyšení –slyšení určitého tonu vyvolá pocit určité bary) Sheep_Cloud pareidolie - fantazijní dotváření reálných neurčitých tvarů do smysluplných obrazů Vnímání: poruchy vnímání §Iluze §zkreslený vjem vyvolaný skutečným podnětem §Dělení: §sluchové §zrakové §čichové §chuťové §hmatové §Výskyt: §fyziologické stavy (silná únava, snížená pozornost, emoční napětí) §psychické poruchy Vnímání: poruchy vnímání §Halucinace §vjemy bez jakéhokoliv podnětu §nevývratné, považované za realitu §Dělení: §podle kritičnosti (pravé, nepravé) §podle složitostí (elementární komplexní) §dle smyslů (sluchové, zrakové, čichové, chuťové, hmatové) §intrapsychické (vkládání (imputace), odnímáni (amputace) myšlenek, myšlenky jsou ozvučovány, zveřejňovány, charakteristické pro schizofrenii) Vnímání: poruchy vnímání §Psychosenzorické prouchy – poruchy syntézy §v oblasti jednotlivých analyzátorů: §poruchy vnímání vlastního těla (dysmorfofobie, fenomén zrcadla) §poruchy vnímání pohybových změn okolí(svět se zdá mrtvý, nebo naopak v pohybu) §Gnostické poruchy: §poruchy poznávání, identifikace objektů (souvisí s poruchou korových analyzátorů) § - zraková agnosie, afázie, agrafie § - Babinského anozognoze levostranné obrny těla § - syndrom fantomového údu Emoce: definice §Emoce §vyjadřují subjektivní vtah člověka k jeho vlastním projevům a jevům a situací v okolí mají hodnotící význam §Afektivita §pohotovst k emočním reakcím §Emotivita §celková dlouhodobá emoční charakteristika jedince §Charakteristiky emocí: §subjektivnost, polarita, aktuálnost, dynamičnost §Tělesné projevy emocí: §mimika, hlas, vegetativní a hormonální změny Emoce: dělení §Dle polarity: §kladné a záporné (libé a nelibé, stenické a astenické) §Dle kvality: §nižší a vyšší,city - sociální, etické, estetické (poruchy -nadměrný rozvoj vs defekt) §Dle intenzity a trvání: §afekty-poruchy afektů - patický afekt, oploštělý afekt) §nálady-poruchy nálady - patická nálada: § - expanzivní (manická, euforická, extatická, § rezonantní, moria, dysforická) § - depresivní (depresivní, bezradná, apatická, § anhedonická, morozní) § - úzkostná) §Podle struktury a obsahu Emoce: poruchy afektu §Afekt – náhlá, rychle vznikající, krátkodobá §prudká emoční reakce na různé zážitky, §provázená vegetativními a mimickými projevy §Poruchy afektu §patický afekt –intenzivní afekt, na jeho vrcholu krátkodobý mrákotný stav (proto následná amnézie), ve kterém může dojít k závažnému jednání Emoce: poruchy nálady §Patické nálady - charakteristiky: §abnormní vzhledem k jedinci §trvání (u depresivní nálady ≥2 týdny, u mánie ≥ 4 dny) §intenzita § deprese2 Patická depresivní nálada – charakteristiky ütrvání ≥2 týdny üneodklonitelnost üranní pessima ünemá adekvátní příčinu Emoce: poruchy obsahu §fobie - nepřiměřený, přehnaný strach určitého konkrétního objektu nebo situace §strach omezen na tuto situaci nebo objekt (př. klaustrofobie - strach z uzavřených prostor, arachnofobie - strach z pavouků) § Emoce: poruchy struktury §paratymie-paradoxní emoce §emoční ambivalence §emoční oploštělost §emoční labilita §emoční ionkontinence §alexitymie-neschopnost rozumět a hodnotit vlastní emoce (často tělesné hodnocení) §idiosynkrazie- selektivní emoční přecitlivělost a odpor vůči různým vjemům a situací §katatymie- emoční zkreslení psychických funkcí Myšlení: definice §nejvyšší forma poznávací činnosti §proces zprostředkovaného a zevšeobecněného poznání skutečnosti (skutečnost poznáváme prostřednictvím vztahů a závislostí mezi konkrétními vnímatelnými jevy a na základě poznání závislostí a vztahů docházíme k poznání všeobecného charakteru) §nejsložitější , komplexní psychické funkce §v současných anglosaských učebnicích spíše pojem kognitivní funkce §substrátem hlavně asociační kůra mozková Myšlení: zákonitosti myšlení §Myšlenkový proces: §asociace -označují skutečnost, že představy se v naší mysli vytváří v řetězcích, vynoření jedné představy vyvolá další §K vytváření soudů a závěrů dochází pomocí §logických úkonů: §porovnání a rozlišování §analýza a syntéza §indukce a dedukce §abstrakce a konkretizace El_pensador-Rodin-Caixaforum-3 Rodin: Myslitel Myšlení: dělení §Dělení z vývojového aspektu §primitivní, symbolické, magické myšlení - tj. archaické, nevědecké nebo prelogické myšlení §logické myšlení, tj. vědecké, tvůrčí myšlení) §Další možnosti dělení §dle podnětů k myšlení (spontánní vs reaktivní) §dle převažujících skladebných prvků myšlení (konkrétní, uskutečňující se pomocí představ vs myšlení abstraktní, na základě pojmů) §dle determinující tendence (intuitivní myšlení) Myšlení: kvantitativní poruchy §1. Poruchy dynamiky myšlení: §útlum myšlení §zrychlené myšlení §Výskyt : afektivní poruchy §2. Poruchy struktury myšlení: §ulpívavé myšlení neboli perseverace §nevýpravné myšlení §zabíhavé myšlení §Výskyt: organické poruchy CNS §paralogické neboli dyslogické myšlení §inkoherentní myšlení §Výskyt: schizofrenní onemocnění Myšlení: kvalitativní poruchy §Poruchy obsahu: §ovládavé myšlení §obsedantní (nutkavé, anankastické, vtíravé) myšlení §Výskyt: obsedantně-kompulzivní poruchy §autistické (autisticko-deréistické) myšlení §rezonérství (plané mudrování) §patologické magické a symbolické myšlení §vztahovačné myšlení §chudost obsahu myšlení §Výskyt:schizofrenní poruchy Myšlení: Bludy §Blud - mylný závěr myšlení, vzniklý správnými §logickými pochody na základě mylné premisy §způsobené duševní chorobou §Charakteristiky: §chorobný vznik §obsahová zvrácenost §nevývratnost §vliv na jednání §blud je individuální a soukromý útvar Myšlení: Bludy - dělení dle obsahu §1. Bludy expanzivní - charakterizovány přeceňováním §vlastní osoby, schopností, možností a významu: §bludy extrapotenční -chorobné přesvědčení o nadání schopnostmi a vlastnostmi mimo lidské možnosti §bludy megalomanické - chorobné přesvědčení o zvláštním významu osobnosti: § a) blud originární § b) blud inventorní § c) blud reformátorský § d) blud religiosní § e) blud erotomanický Bludy -dělení dle obsahu §2. Bludy depresivní - charakterizovány podceňováním §vlastní osoby, schopností , možností , významu §bludy insuficienční §bludy autoakuzační §bludy mikromanické : § a) blud obavný § b) blud ruinační § c) blud negační (nihilistický) § d) blud enormity § e) bludy eternity (ahasverismus) §bludy hypochondrické §blud dysmorfofobický Bludy - dělení dle obsahu §3. Bludy paranoidní - jejich základem je §chorobná vztahovačnost §bludy vztahovačnosti §bludy persekuční §bludy kverulační §bludy žárlivosti (emulační) § §Další možnosti dělení bludu: §systemizované §nesystemizované Jednání a vůle: definice §jednání směřuje k určitému cíli, je dáno vůlí a motivací (uvědomělé podněty vyvolávající uspokojení potřeb) §projevuje se chováním, mimikou, gestikulací a postoji Jednání: poruchy jednání §Kvantitativní (projevují se změnou psychomotorického tempa) §hypagilnost- snížená aktivita §hyperagilnost - zvýšená aktivita §agitovanost - (neúčelný neklid, bezcílné pohyby) §raptus (bouřlivé chování s agresí) §Kvalitativní změny §katatonní syndrom § stupor - stav strnulosti § - nástavy (flexibilitas cerea) § - povelový automatismus § - negativismus ( pasivní a aktivní) §automatismy §zkratkové jednání (vede k cíli nejkratší cestou) §tiky –mimovolní , rychlé, opakující se pohyby Vůle: kvantitativní poruchy §hypobulie - snížení volní aktivity §abulie – ztráta volní aktivity §hyperbulie §apatie – hypobulie + emoční oploštělost Pudy a instinkty: definice §Pud §fylogeneticky staré reakce, druhově stálé, zajištující nezbytné potřeby jedince §Instinkt §zděděná schopnost jednat určitým způsobem pokud dojde k expozici podnětové situaci, na níž je instinkt nastaven §instinktivní chování zejména u hmyzu, ryb a ptáků §instinktivní činnost u člověka poznamenána individuální zkušeností a označuje se jako pud § - pud má cíl ( uspokojení), svázán s emocemi (při § uspokojení pozitivní emoce, v opačném případě § negativní Pudy: dělení (dle Vondráčka) §Pud zachování rodu §sexuální §rodičovský (pud péče o potomstvo) §Pud zachování jedince §obživný §sebezáchovy §orientační §zvídavosti, zvědavosti §Pud sociální (sdružovací) §Pud pro zpříjemnění existence (pud zdobivosti, §vlastnický, sebeuplatnění) Pudy: poruchy §Pud sexuální – poruchy jeho složek: §identity (muž vs žena) §role (specifické chování pro muže vs po ženu, identita a role se utváří do 3. roku věku) §orientace (sexuální přtažlivost k opačnému nebo stejnému pohlaví, homosexualit) §aktivity (porucha kvantitativní, kvaltativní – poruchy parafilie) §Poruchy pudu rodičovského: §záměrná neplodnost §zanedbávání péče o dítě §týrání dítěte §porucha citové vazby mezi rodičem a dítětem Pudy: poruchy §Poruchy pudu péče obživného §sitofobie §pika §poruchy příjmu jídla §Poruchy pudu sociálního §nadměrné samotářství §nadměrná familiárnost § title Pudy: poruchy Poruchy pudu sebezáchovy § sebepoškozování § sebevražda (demonstrativní, bilanční) Pudy: poruchy §Poruchy pudu pro zpříjemnění existence §jedinec odmítá vymoženosti civilizace § - askeze, diogenismus §drogy, tetování §chorobná zdobivost §poruchy pudu sebeuplatnění § - Herostratismus (Herostrates zapálil chrám § bohyně Artemidy v Efezu, aby se o něm mluvilo) § - Alkibiadismus (Alkibiades z podobného § důvodu usekl svému psovi ocas) Intelekt: definice §Intelekt §rozumová schopnost člověka vztahující se především k řešení teoretických problémů §Inteligence §obecná psychická schopnost adaptovat se na nové problémy a podmínky života §Měření intelektových schopností §komplexní:Wechsler Adult Intelligence Scale – III (WAIS-III) Wechslerův test ( obsahuje 5 verbálních a 5 nonverbálních zkoušek) §Ravenův test – obsahuje 60 úkolů se vzrůstající obtížnosti , z daných obrazů je třeba vyvodit chybějící § Intelekt: dělení dle IQ §IQ u dětí: §mentální věk/kalendářní věk x 100 §IQ u dospělých: §obdržený výsledek /očekávaný výsledek dle statistického průměru x 100 §průměr 90 -110 §podprůměr 80-90 §nadprůměr 10-140 Intelekt: poruchy §Mentální retardace §nedostatečný rozvoj intelektu §s tímto souvisí úroveň narušení chování , stupeň soběstačnosti a nutnost péče §Demence §snížení až ztráta dříve dosažené úrovně intelektu §specifické screeningové škály na demenci: lMini Mental State Examination - umožňuje orientační a rychlé zhodnocení kvality kognitivních schopností (administrace trvá 5-10 minut) lsubtesty hodnotící orientaci, krátkodobou paměť, konstrukčně-praktické schopnosti, čtení, psaní, početní schopnosti a pozornost 2-shutterstock_115445284 Downův syndrom – jedna z příčin mentální retardace demence Nejčastější demence – Alzheimerova demence Mentální retardace: dělení §Lehká mentální retardace IQ 50-69 (9-12r) §postižení jsou vzdělatelní §Středně těžká mentální retardace IQ 35-49 (6-9 r) §postižení vychovatelní, ale nevzdělatelní §Těžká mentální retardace IQ 20-34 (3-6 r) §porucha vývoje, defekty smyslových orgánů, neurologické příznaky §Hluboká mentální retardace IQ< 20 (<3 r) §neschopni pečovat o základní potřeby, vyžadují stálý dohled Paměť: definice §schopnost ukládat, udržovat a vybavovat informace §s pamětí úzce souvisí učení §Hodnocení paměti (neuropsychologické testové §metody): §komplexní -Wechsler Memory Scale III §specifické - California Verbal Learning Test § ObrPamet1 podněty – bezprostřední pamět: část do krátkodobé paměti, část pak do dlouhodobé bezprostřední krátkodobá paměť dána vzrušivostí uzlů nervové sítě, dlouhodobá vyžaduje chemické nebo morfologické změny realizované procesem konsolidace Paměť: mechanismy ukládání paměťových stop Paměť: dělení §Dělení dle časové dynamiky: §krátkodobá §dlouhodobá §Dělení dle obsahu §deklarativní (epizodická) - kartotéka, odpovídá na otázku co, zahrnuje osobní prožitky, místo, čas §sémantická - návod, odpovídá na otázku jak, zahrnuje znalost pravidel a postupů, jež jsou základem dovedností , poznatky získané výchovou a vzděláním (matematika, jazykové znalosti) Paměť: poruchy §Celkové poruchy § snížení, zvýšení, spíše však významněji narušeny jednotlivé komponenty ( vštípivost -ukládání, retence -udržovaní, výbavnost) §Amnézie §přechodná ztráta paměti na události které rušivému zásahu předcházely (trauma, elektrokonvulzivní léčbě, epileptický záchvat ) §anterográdní a retrográdní amnézie - neschopnost zapamatovat si podněty aplikované několik hodin po a před rušivém zásahu Osobnost a její poruchy: definice §Osobnost sestává z temperamentu , charakteru a §inteligence §temperament- biologická stránka osobnosti (způsob emočního projevu jedince v určité situaci) §charakter - sociální stránka (trvalá pohotovost projevovat se určitým způsobem ve společenském prostředí) §Definice poruch osobnosti: §extrémně vystupňované povahové a charakterové rysy, které vedou k poruchám sociální adaptace §trvalá povahová odchylka od normy §jedinec má takové vlastnosti, kterými trpí jeho okolí a/nebo on sám typologie-osobnosti-2 Specifické poruchy osobnosti: definice dle (MKN 10) §Vnitřní prožívání a chování se odchylují od §normy a očekávání v dané kultuře. Odchylka §musí být zjevná alespoň ve 2 z následujících oblastí: §poznávání kognice §afektivitě, emotivitě §zvládání impulzivity a uspokojování potřeb §chování v oblasti osobních a sociálních situací §pocity osobní nepohody, negativní vliv na pracovní a společenské fungování §Hodnocení osobnosti: §dotazníkové metody (MMPI, Cloninger) §projektivní testy Specifické poruchy osobnosti: dělení §paranoidní (vztahovačnost, nedůvěra) §schizoidní (uzavřenost, citový chlad) §disociální (protispolečenské chování) §emočně nestabilní (nestálost, impulzivita) §histriónská (sebesoustřednost, dramatizování) §anankastická (perfekcionismus,nejistota) §úzkostná (vyhýbavá) (nedostatek sebedůvěry) §závislá (potřeba péče druhých) §jiné §projevy nesplňující diagnostická kritéria - osobnostní rysy nebo osobnostní reakce (projevují se jen v zátěžových situacích) § psychiatrické vyšetření se skládá z anamnézy a zhodnocení psychického stavu - vždy nutné zhodnocení všech psychických funkcí