Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D. Co je psychoterapie? - Léčebné působení na nemoc, poruchu nebo anomálii psychologickými prostředky, tedy prostředky komunikační a vztahové povahy. - Psychologické prostředky jsou: slovo, rozhovor, ale i mlčení, sugesce, podněcování afektivních reakcí, učení, neverbální chování, především však tzv. terapeutický vztah Kdo provádí psychoterapii?  Psychoterapeut  Původně lékař nebo psycholog v průběhu a po dokončení specializovaného akreditovaného vzdělání (výcviku), minimálně 5letého s předepsaným počtem hodin sebezkušenosti, teorie a supervize  Dnes i další profese  zdravotní sestry, pedagogové, soc. pracovníci aj.  některé výcviky nevyžadují VŠ vzdělání Terapeutické prostředky  Komunikační a vztahové Terapeutické prostředky  Komunikační  rozhovor  sugesce  učení  interpretace  klarifikace  konfrontace  zrcadlení  edukace  podněcování afektivních reakcí  expozice  trénink/nácvik Terapeutické prostředky  Vztahové  Terapeutický vztah  Terapeutická aliance  ne-neurotický, racionální a smysluplný kontakt pacienta s analytikem, umožňující mu cílevědomě pracovat v analytické situaci“. Předpokladem léčebného spojenectví na straně klienta není chuť docházet do terapie pro své potěšení, ale přijetí vlastní potřeby utkat se s vnitřními problémy a podílet se na analytické práci navzdory vnitřním nebo vnějším problémům. Historie  od 20. století se s rozvojem psychologie a psychologických léčebných postupů začala rozvíjet i psychoterapie  zpočátku byla silně svázána s lékařskou praxí, později se stala samostatným nezávislým oborem  rozvíjela se především v Evropě a USA Historie  psychologové ovlivnění různými kulturami a různými náboženstvími začali klást důraz na rozličné aspekty lidského myšlení a jednání, k nimž vytvářeli nové teorie a vypracovávali postupy, jak s klientem nejlépe pracovat Historie  za necelých 100 let existence tak vznikla řada různých psychoterapeutických přístupů, které se často velmi liší a často se liší i jejich účinnost při řešení jednotlivých druhů problémů Historie  mnoho moderních psychoterapeutů tak užívá integrativní metody, kdy svůj přístup upravují podle aktuálních potřeb klienta Cíle psychoterapie  symptomatická úleva  restrukturující terapie  obnova zdraví  poznávání a hodnocení skutečnosti  citová vyrovnanost  výkonnost odpovídající kapacitě  společenská adaptace Zaměření psychoterapie  nevědomé procesy  vědomé procesy  chování  interpersonální vztahy  tělesné funkce Přístup terapeuta  Direktivní - učitelský  Nedirektivní - průvodcovský Uspořádání psychoterapie  Individuální psychoterapie  Skupinová psychoterapie  Rodinná psychoterapie  Manželská (párová) psychoterapie  Terapeutická komunita Druhy psychoterapie  krizová intervence  podpůrná psychoterapie  systematická psychoterapie  krátkodobá  dlouhodobá Psychoterapie - účinnost  Psychoterapie je účinná  Pozitivní dopad dle studií u 66- 90% lidí, kteří ji podstoupí  Výjimečně zhoršení stavu (5%) Proměnné ovlivňující účinnost  Vztah mezi terapeutem a klientem (proměnné na straně terapeuta)  Proměnné na straně klienta  Použité techniky  Mimoterapeutické faktory Co reálně pomáhá  Skutečnost, jak vážně berou terapii sami klienti  Vztah s terapeutem  Osobnost terapeuta  Terapeutické intervence  Prostředí psychoterapie  Terapeutova starost o přechod mezi prostředími (terapie x život) Kolik psychoterapie je třeba  Průměrně pacient absolvuje 4 sezení  Účinnost obvykle po 9. sezení  Uzdravení u 50% mezi 11.-21. sezením Vlivné směry  Psychoanalýza  Dynamické terapie  Kognitivně behaviorální terapie  Rodinná terapie  Gestalt terapie  Aj. Klasická psychoanalýza  Sigmund Freud  nar. 1856 - Příbor na Moravě, zemř. 1939 - Londýn  většinu života prožil ve Vídni  původně neurolog, později i psychiatr  zájem o hypnózu  Udivilo ho, jak se pacienti zlepšují po znovuprožití traumatických vzpomínek z dětství  Změna stylu práce (volné asociace, přenos, nevědomí, vývoj libida…) Sigmund Freud Klasická psychoanalýza  Sigmund Freud vyzdvihl obrovský význam nevědomých duševních procesů.  Poukazoval na důležitost snů, jakožto královské cesty do nevědomí.  Studoval běžné jevy v každodenním lidském chování jako jsou přeřeknutí či zapomínání jmen.  Obrátil pozornost na téma dětské sexuality a sexuality vůbec.  Vypracoval nový náhled na osobnost, pracoval s volnými asociacemi a předestřel mnoho problémů a témat, které do té doby nebyly řešeny či se jim nedostávalo uceleného systému. Klasická psychoanalýza  Osobnost, která je dle Freuda uzavřeným systémem, rozdělil na tři subsystémy:  1. ID - neosobní pudová tendence, princip slasti, nevědomá část,  2. EGO - nabyté zkušenosti, princip reality, částečně vědomá část,  3. SUPEREGO - osobní morálka, princip dokonalosti, jak vědomá, tak nevědomá část osobnosti.  Intrapsychický konflikt Klasická psychoanalýza  Obranné mechanismy:  Vytěsnění  Sublimace  Regrese  Konverze  Somatizace  Aj. Klasická psychoanalýza  Technika volných asociací  Terapeut je neosobní a málo otevřený, je „čistým projekčním plátnem“  Výklad snů  Interpretace  Analýza přenosu  přenos (klient)  protipřenos (terapeut) Dynamická psychoterapie  Odvozuje svůj vznik od psychoanalýzy, na kterou volně navazuje. Při objasňování příčin a hledání souvislostí nežádoucích stavů pacienta, klade důraz především na :  nevědomé psychické činnosti  intrapsychické konflikty  zážitky z dětství (zejména negativní)  aktuální interpersonální faktory  aktuální chování (souvisí s minulými zážitky) Dynamická psychoterapie  považuje za rozhodující pro úspěch terapie vytvoření silného emočního vztahu klient–terapeut a v rámci tohoto silně zabarveného vztahu pak klient spatřuje v terapeutovi významné osoby svého dětství (tedy tzv.přenos). Dynamická psychoterapie  egopsychologie  self psychologie  teorie vazby Kognitivně behaviorální terapie (KBT) 1) Relativně krátká, časově omezená 2) Strukturovaná, cílená 3) Terapeutický vztah je založen na otevřené aktivní spolupráci 4) Opírá se o poznatky teorie učení a kognitivní psychologie 5) Zaměřuje se na především na přítomnost a na budoucnost 6) Zaměřuje se na konkrétní, jasně definované problémy 7) Stanovuje si konkrétní, funkční cíle 8) Zaměřuje se primárně na pozorovatelné chování a na vědomé psychické procesy 9) Uplatňuje vědeckou metodologii (pozorování, měření, testování hypotéz) 10) Cílem je soběstačnost klienta Principy KBT 1. Většina lidského chování, s výjimkou základních reflexů a instinktů, je naučená. 2. Maladaptivnímu (škodlivému) chování se člověk učí stejným způsobem jako chování adaptivnímu (prospěšnému). 3. Maladaptivní chování lze odstranit či přeučit pomocí týchž principů učení, které vedly k jeho vytvoření. 4. Podmínky, které vedly k vytvoření určitého chování nemusí být nutně tytéž, které způsobují jeho přetrvávání. Terapie by se měla zaměřit především na změnu faktorů udržujících, nikoli na zkoumání faktorů původně vyvolávajících. KBT – model psychiky Myšlenky Emoce Zjevné chování Tělesné reakce situace důsledky Metody KBT - behaviorální  Nácvik zklidňujícího dýchání  Nácvik svalové relaxace  Expozice  v imaginaci  in vivo  interoceptivní expozice  Zábrana rituálu  Sledování a plánování činností  Vytváření nových způsobů chování Expozice a habituace 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 1. exp 10. exp 20. exp Metody KBT - kognitivní  Edukace  Odvedení pozornosti  Zastavení myšlenek – „stop technika“  Sebeinstruktáž  Behaviorální experiment  Kognitivní restrukturalizace  Pokročilé:  Určení a změna dysfunkčních schémat  Změny kognitivních procesů v imaginaci  Změna kognitivních schémat v imaginaci  Změna kognitivních schémat hraním rolí  Změna kognitivních schémat psaním dopisů Systemická terapie  70. léta 20. stol – rodinná systemická terapie  Milánská škola:  Mary Palazolli-Selvini, vedoucí  Zprvu zaměřena jen na rodinné systémy Systemická terapie  Teorie systémů  Cirkulární kauzalita (cirkularita)  Každé chování je důsledek předchozího chování a zároveň jeho spouštěč. Není jasné, co je příčina a co následek.  Zpětná vazba  Homeostáza Systemická terapie -metody  Tvoření hypotéz  Předpoklady a vysvětlení rodinné situace  Cirkulární dotazování  Neutralita terapeuta  Terapeut „straní všem“, není chladný a lhostejný  Pozitivní konotace  Paradoxní intervence Gestalt terapie  Vzniká ve 20./30. létech 20. stol. v Berlíně  Zakladatelem je Fritz Perls Gestalt terapie  Ovlivněna:  Gestalt psychologie  „gestalt“ = tvar, celek resp. utváření (gestalten)  naše percepce a prožitky jsou determinovány našimi potřebami, směřují k uzavření/naplnění, tj. nastolení rovnováhy. Toto uzavírání je ovlivněno dříve nabytou zkušeností.  Holistická teorie pole K.Lewina  Fenomenologie (E.Husserl)  Dialogický existencionalismus (M.Buber)  Psychoanalýza Gestalt terapie – základní pojmy  Dialog  Teorie pole  Zkoumá vzájemnou propojenost jevů souvisejících s člověkem, jeho bytím ve světě.  Zkoumá, jak člověk vchází do vztahu s částmi pole, jak se on a pole vzájemně ovlivňují a mění, cílem této interakce je udržování stability a růst.  Autor K.Lewin, *1890 Gestalt terapie – základní pojmy  Organismická seberegulace  úsilí organismu o udržení rovnováhy, která je neustále narušovaná jeho potřebami a obnovovaná jejich uspokojováním nebo eliminací (Perls, 1945). Základní schema (J.Zinker, 1980) 1/8)Nediferencované pole 2)Pociťování 3) Uvědomování – vyostření figury 4) Zkoumání – mobilizace energie 5)Akce/naplnění/řešení 6)Asimilace/Odmítnutí 7) Uspokojení 8)Opuštění figury Praxe gestalt terapie  Psychické poruchy = narušení OSR  Cílem PT praxe je její náprava – obnovení zdravého procesu naplňování potřeby a růstu  Naučit klienta uvědomovat a rozlišovat, co je a co není v současnosti relevantní. Jak jeho „staré mapy“ ovlivňují jeho bezprostřední prožívání a reagování. Praxe gestalt terapie  Cíl terapie je naplněn pouze tehdy, když si klient začíná uvědomovat.  V tomto kontextu je nevhodná otázka „proč“ to klient dělá (stimuluje myšlení) ale otázka „jak“ (stimuluje uvědomování)  GPT není aktivní snahou o změnu Paradoxní teorie změny  Formulovaná Arnoldem Beisserem  „Ke změně dochází tehdy, když se člověk stává tím, čím je a ne když se pokouší být tím, čím není.“  Pokud si lidé dovolí být plně a uvědomovaně v kontaktu s tím, čím v dané chvíli jsou, změna a růst se vynoří jako nevyhnutelný a přirozený důsledek takového kontaktu a skutečného sebepoznání. Děkuji za pozornost