+--------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Název studijního předmětu (SP) |Metodika Plánování přírodovědných aktivit | |---------------------------------+----------------------------------------------------------------| | Typ SP | Rozsah | Způsob zakončení | Počet kreditů | Forma | Kód | |----------------------+----------+------------------+-----------------+--------+------------------| | prezenční | 4 h | K | 5 | Sem. |ářčáářSV4BP_MPPA | |----------------------+-----------------------------------------------+---------------------------| |Garant | |Vyučující |Ladislav Dvořák, Jindřiška | |předmětu | |a zkoušející | Svobodová, Josef Trna | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Stručná anotace předmětu | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Studenti získají způsobilost plánovat a vést aktivní přírodovědné činnosti dětí a mládeže, jsou | |schopni vypracovat projekt přispívající k formování pozitivních postojů mládeže k okolnímu světu.| | | |Jsou probírána obecná pedagická témata dotýkající se přírodovědných věd, posluchači jsou seznámeni| |s typovými úlohami, vzorovými projekty a na závěr navrhují vlastní projekt podle předložené | |metodiky. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Základní doporučená literatura a informační zdroje | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Rojko M., a kol. : Co by měl žák ZŠ umět z fyziky, chemie a přírodopisu, ISBN | |80-7196-110-8,Prometheus 1998 | | | |Drozd Z., a kol.: Pokusy z volné ruky, ISBN 80-7196-268-6, Prometheus 2003 | | | |Silberman M. : 101 metod pro aktivní vyučování, Portál 1997 | | | |Holt J.:Proč děti neprospívají, Strom 1994 | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Návrh portfolia a rozsah práce studentů | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Studenti na záladě předávaných zkušeností a informací studují konkrétní přírodovědná témata, | |která si v úvodních hodinách zvolili a postupně rozpracovávají do podrobností / obsahových, | |tématických, organizačních i technických/ vlastní projektovou aktivitu. Projekt každý student na | |konci semestru veřejně obhajuje. | | | |Při transformaci přírodních věd a metod do běžné občanské sféry se vychází ze metodologických | |předpokladů oboru. Na základě vzdělávacích kritérií a potřeb společnosti jsou vymezeny aktuální | |obsahy, studenti budou zkoušet jejich sdělitelnost a možnost předávání v rámci běžné populace. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Sylabus předmětu | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |1.Význam přírodovědných aktivit pro rozvoj osobnosti | | | |2.Ukázkové aktivity, náměty pro studentské projekty | | | |3. Teoretická východiska, aktuálnost. Formální zajištění a vypracování dokumentace projektu | | | | Příprava aktivity, přírodovědné pracoviště | | | |4. Vyzkoušené přístupy, praxe, ankety, výzkumy. | | | |5. Metody pro aktivní přírodovědné zkoumání. Pozorování, odhady, "správné" odpovědi, kritické | |myšlení. | | | |6. Soutěže, kvízy | | | |7. Příprava aktivizačního projektu. Stanovení cíle. | | | |8. Projekt jako specifický typ skupinového úkolu. Kooperativní dovednosti | | | |10. Formy uspořádání práce | | | |11. Řízení projektu. Vybrané problémy při řízení | | | |12. Utváření skupin. Role ve skupině. | | | |13. Hodnocení činnosti. Metody a techniky hodnocení. | | | |14. Prezentace, media. | | | |15. Spolupráce s komunitou, motivace, odpovědnost, edukativní přínos | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Odborná literatura a elektronické dokumenty | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |http://www.uiv.cz/ | | | |http://www.ceskaskola.cz/ | | | |http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| |Návrh základních okruhů ke zkoušce, požadavky na ukončení předmětu | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| | | | | |Veřejná obhajoba vlastního projektu. Aktivní spoluúčast na hodnoceních prezentací ostatních. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------------| | Zpracoval(a) | | Datum | 2.12.04 |Podpis Svobodová | |-----------------+-------------------------+-------------+---------+------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------------+