Program podpory zdraví ve škole Evropská síť škol podporujících zdraví -- ENHPS vznikla jako skupina vzorových škol v evropském regionu Světové zdravot. Organizace (WHO), které měly prokázat význam podpory zdraví ve školách Principy programu ENHPS : 1. Demokracie 2. Spravedlnost 3. Právo jednat a způsobilost pro činnost 4. Školní prostředí 5. Kurikulum 6. Vzdělávání učitelů 7. Hodnocení úspěchu 8. Spolupráce 9. Společenství 10.Urdžitelnost první země zapojené do projektu: Dánsko, Polsko, Maďarsko, Irsko, Řecko, Belgie,ČR Síť škol podporujících zdraví v ČR: Zdraví = stav plné tělesné, sociální, duševní a duchovní pohody (WHO) Obsah programu podpory zdraví ve škole : A.Pohoda prostředí 1. Pohoda věcného prostředí 2. Pohoda sociálního prostředí 3. Pohoda organizačního prostředí B. Zdravé učení 4. Smysluplnost 5. Možnost výběru, přiměřenost 6. Spoluúčast, spolupráce 7. Motivující hodnocení C. Otevřené partnerství 8.Škola -- model demokratického společenství 9.Škola -- kulturní a vzdělávací středisko obce Zdravé školy v České republice 80. léta- počátky diskusí 90. léta - projekt WHO, Rady Evropy a EU Od r. 1995 -- garantem Státní zdravotní ústav Praha Česká republika : 1991 - pilotní testy -- Maďarsko,Slovensko,Polsko, Česká republika projekt oficiálně zahájen r. 1992 -- 11 škol v Evrops. síti podle posl. setkání zástupců zdr.škol - 70 Podmínky zapojení : 1.vypracování tříletého plánu projektu 2. vytvoření týmu a stanovení priorit projektu 3.realizace projektů zaměřených k řešení problémů s místním i evrops. významem 4. realizuje činnost, která podporuje zdraví mladých lidí 5. usilují v maximální míře o zviditelnění projektu a jeho věrohodnost Zdravé školy v Brně 2 školy -- Jihomoravské n. 2 Kotlářská Naše škola zapojena do projektu od r.2000 - zapojení mateřské školy podporující zdraví -- logopedická třída www.zsjihomoravske.brno.indos.cz zajímavosti : A) Dny zdraví čtvrtek --1.stupeň pátek -- 2. stupeň sobota -- sportov. aktivity -- pronájem haly na Úvoze -- bruslení apod. v rámci brněnských Dnů zdraví B) důležité je psaní projektů ( ty vyhlašuje SZÚ, obce, pedagogická centra apod.) C) klade se důraz na další vzdělávání učitelů -- SZÚ -- semináře 2-3 dny -- diagnostika žáků -- učební styly -- rozbor škol.neúspěchu žáka - sociální klima ve třídě - Učíme se navzájem -- učitelé se sjíždějí do jedné školy zapojené v síti a navzájem se seznamují se zvláštnostmi, s programem. Důležité je i zapojení žáků - hodnocení projektu 1997 - Řecko : konference na téma : "Škola podporující zdraví V investice do školství, zdravotnictví a demokracie"