\\Hyperion\whealthedu\studium1.htm Šikanování (= šikana =šikan) .... z franc. chicane (zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování....) Definic je mnoho, např.: ˙ "agrese, které se dopouští jedinec nebo skupina vůči jedinci nebo skupině víceméně bezbranným, ať už pro svou fyzickou nebo jinou slabost nebo nemožnost účinné obrany" (Říčan) ˙ "násilně ponižující chování jednotlivce nebo skupiny vůči slabšímu jedinci, který nemůže ze situace uniknout a nemůže se účinně bránit" (Vágnerová) ˙ "agresivní jednání, jímž si strůjce působením fyzických či psychických útrap zjednává nebo udržuje převahu nad obětí" (Příhoda) Vymezení šikany na základě výčtu charakteristických znaků: 1. Je patrný úmysl ublížit druhému, ať už fyzicky nebo psychicky. Například bití, strkání, krádeže peněz a věcí, schovávání a ničení věcí, ale také pomlouvání, nadávky a vyloučení ze společnosti ostatních (ostrakizace) 2. Útočníkem může být jedinec nebo skupina (ve školním prostředí pak jedno dítě nebo skupina dětí) 3. Incidenty jsou opakované (jednorázová akce se obvykle za šikanování nepovažuje), oběť je předmětem agrese opakovaně, a to ze strany téhož útočníka či skupiny útočníků 4. Důležitým znakem je nepoměr sil mezi útočníkem a obětí. Asymetrická agrese je důležitým znakem ve vymezení šikany. Trojí pohled na šikanování: ˙ Behaviorální (nemocné chování), popisující konkrétní typy a formy agrese a manipulace: fyzická agrese a používání zbraní, slovní agrese a zastrašování, krutý výsměch, krádeže, ničení a manipulace s věcmi, násilné a manipulativní příkazy; také vyloučení ze skupinových aktivit, intriky a pomluvy (tzv. skryté šikanování) ˙ Psychodynamický: za klíčové je považováno: projekce vlastní slabosti a strachu agresora na oběť, "generační řetězec", patologická závislost na udržení pocitu nadřazenosti, síly, moci... ˙ Sociálně psychologický pohled: "onemocnění" celé skupiny, porucha vztahů, skupinová dynamika, význam "těch ostatních"... Skupinová dynamika šikanování vnitřní vývoj šikanování z hlediska dynamiky skupiny -- negativní proces, kterým se destruují vztahy mezi členy skupiny -- pět kvalitativně odlišných stadií destruktivního vývoje šikanování ve skupině: 1. Obětní beránek, outsider, "omega", jedinec, který má nízký sociometrickým status, neoblíbený (z nějakých důvodů...) -- pokud učitel či vychovatel dostatečně nevnímá vztahy mezi žáky a cíleně s nimi nepracuje, může vzniknout tendence k agresi vůči tomuto jedinci -- zpočátku nepřímá (pomlouvání, intriky, vysmívání, "legrácky" -- ostrakizování) 2. Určité podmínky (zvýšené napětí ve skupině, žáci delší dobu spolu např. na výletě apod.) vedou k přitvrzování manipulativního a násilného chování, objevuje se fyzická agrese: ranná podoba šikanování, její vývoj závisí na psychologických zdrojích imunity skupiny vůči násilí páchanému na slabším jedinci -- na míře prosociálních postojů. Někde tato forma šikany již "neprojde", někde se naopak práh tolerance k tomuto druhu násilí zvýší a destrukce pokračuje. 3. Klíčový moment celé skupinové dynamiky šikanování; zde se zásadním způsobem rozhoduje o dalším průběhu procesu. Utvoření "úderného jádra", šikana již není náhodná, ale systematická. 4. Většina skupiny v rámci tlaku ke konformitě přijímá normy agresorů. U členů skupiny dochází k vytvoření alternativní pseudoidentity, konformní s normami vůdců. 5. V posledním stadiu jsou normy agresorů přijaty nebo respektovány všemi nebo téměř všemi členy skupiny -- dochází k plnému nastolení totalitní ideologie šikanování (pozn.: totalita = násilně vnucená jednota). Násilí (často i velmi brutální) se stává normou a i původně umírnění členové skupiny (neutrální či nesouhlasící s agresí) se stávají přihlížiteli popř. se do šikanování aktivně zapojují. Které faktory jsou vzhledem k destruktivnímu vývoji šikanování rizikové? Přílišná konformita členů skupiny, absence přirozené autority (učitele, vychovatele), hierarchicky-autoritářský styl vedení skupiny, v němž nejsou brány v úvahu vztahy mezi jejími členy, nízká úroveň prosociálnosti členů skupiny -- tím silná "mlčící většina", "hodnotové prázdno" v pedagogickém procesu, pedagogův bagatelizující postoj k šikaně atd. Za základní literaturu k tomuto tématu lze považovat: Kolář,M.: Bolest šikanování. Portál. Praha 2001 Užitečné internetové odkazy, kde najdete i odkazy na další literaturu: http://www.sikana.cz/ http://www.sikana.org/ http://obchod.studovna.cz/kniha.asp?Csl=7848&lk=1 http://www.detskaprava.cz/nactileti/letaky_sikana.htm http://www.ostrov.cz/mp/prevence/sikana.html http://scio.cz/indiv/rodina_a_skola/2003_11/sikana.html http://www.sikana.cz/sikana_prav_rozb.html