Základy pedagogické metodologie, přednáška č. 2, 4.3.2004, JS 2004, K. Vlčková Druhy výzkumů Mgr. Mgr. Kateřina Vlčková, KPd PdF MU Tabulka slouží jako podkladový materiál pro výukové účely předmětu Základy pedagogické metodologie (JS 2004/05). Jedná se o shrnutí druhů výzkumů. Více k danému tématu se dozvíte v níže uvedené literatuře. rozlišovac Druhy výzkumů í kritérium míra základní -- badatelský, aplikovaný -- cílem je využití obecnosti cílem je obohatit vědění, výsledků v praxi, řeší konkrétní řeší klíčové problémy problémy praxe vztah ke teoretický -- využívá empirický/praktický -- spojení skutečnost abstrakce, analýzy, s praxí, realitou, exaktní i syntézy, modelů atd., metody, konkrétní poznatky nepracuje s konkrétními daty paradigma kvantitativní -- exaktní kvalitativní - popis, prožitek, metody, ověřování hypotéz, postižení jedinečnosti, .. statistické nástroje způsob akční -- reaguje na určitou strategicko-koncepční -- podklady využití potřebu, na dílčí problém pro rozhodování a dlouhodobé praxe; směřuje přímo do plánování, teoretický + opřen o praxe; řeší je učitelé, empirický výzkum, směřován ředitelé; na škole, v obecněji a s širším časovým kraji horizontem komplexnos monodisciplinární interdisciplinárn transdiciplinární -- t -- používá teorie í -- integrace řešení problému se objasňován a nástroje jedné poznatků a skládá jako mozaika í disciplíny přístupů vícera pohledů všech disciplín disciplín, které mají k řešení problému co říci účelovost deskriptiv diagnostický explorativn explikativní -- evaluač ní -- -- í -- co je a proč, ní - charakteri charakterizu heuristické verifikace hodnotí zuje, je stav , odhalení hypotéz cí popisuje (úroveň, nového stav příčiny) a dává doporučení prostředí laboratorní terénní/ přirozený -- přímo na školách, např. Školní etnografie přístupy, experimentá observa longitudiální - průřezový -- metody lní ční dlouhodobý dlouhodobý průřezový komparativn historický -- zkoumání prognostick interkultur í jevu v celé minulosti ý ní délka krátkodobé dlouhodobé/longitudiální trvání míra dílčí -- do hloubky, částečný, komplexní -- pohled z různých postižení speciální hledisek, multidisciplinární předmětu přístup, ex post facto -- většina experiment -- opačný postup -- postup pedagogických výzkumů, ověřujeme, zda předpokládaná pozorujeme závisle proměnnou, intervenující proměnná, když nezávisle proměnná známa, ji měníme vyvolá změny zjišťujeme její vliv v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou Literatura (více k dané problematice): PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. (s. 181 -- 187) PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. (výzkum ex post facto, experiment) PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.