Základy pedagogické metodologie, JS 2004, K. Vlčková Norma bibliografické citace Uvedeny jsou pouze prvky základní citace1 dle normy ČSN ISO 690 (Český normalizační institut 1996, 1999). Příklad bibliografické citace monografické publikace (jeden autor): ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6. Příklad bibliografické citace monografické publikace (více autorů): POL, M., RABUŠICOVÁ, M. (ed). Správa a řízení škol : Rady škol v mezinárodní perspektivě. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-32-X. Příklad bibliografické citace části monografické publikace: PROCHÁZKOVÁ, M. Uvedení do etopedie. In PIPEKOVÁ, J. aj. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998, s. 188-208. Příklad bibliografické citace příspěvku ve sborníku: SMÉKAL, V. Úloha školy v rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. In Tvořivá škola. Brno : Paido, 1998, s. 9-14. Příklad bibliografické citace seriálové publikace: Pedagogika. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Č. 4. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1998. ISSN 3330-3815. Příklad bibliografické citace článku atd. v seriálové publikaci: SPILKOVÁ, V. Proměny české primární školy po roce 1990. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 4, s. 361-370. ISSN 3330-3815. Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v České republice. Učitelské noviny, 1999, roč. 102, č. 22, s. 11 -- 22. Příklad citace elektronické monografie: Sborník příspěvků : Učitelé a jejich univerzitní vzdělávání na přelomu tisíciletí : mezinárodní konference 23. -- 25. září 1998 on line. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999 cit. 20001-01-24. Dostupné na WWW: . Příklad citace elektronické seriálové publikace: Informatorium Fakulty pedagogické on line. Praha : Pedagogická fakulta UK v Praze, listopad 1994 - cit. 20001-04-17. Dostupné na WWW: . Příklady citace autorů v textu: 1) za jménem citovaného autora (1999, s. 28) 2) (Průcha 1998), (Gavora 2000, Průcha; Walterová; Mareš 2001) 3) číslicí v kulaté závorce, které odpovídá pořadové číslo autora v abecedním řazení v seznamu literatury .... (6). Komentář: ˙ Jsou-li v prameni více než tři jména, uvádí se pouze prvé nebo první dvě či tři. Další lze vynechat. Vynechá-li se jedno nebo více jmen, připojuje se za poslední uváděné jméno zkratka "et al." (et alii) nebo "aj." (a jiní). ˙ Jména editorů (redaktorů) publikací několika autorů lze pokládat za prvek primární odpovědnosti (běžně autor), jestliže je editor (redaktor) jmenovitě uveden na významném místě v prameni. V takových případech se má za jméno připojovat v kulatých závorkách zkratka (ed.) nebo (red.). ˙ Název se zapisuje ve formě, v jaké je uveden v prameni, při dodržení všech nezbytných pravidel pro transliteraci, zkracování, psaní velkých písmen atd. Podnázev nebo jiné údaje vztahující se k názvu lze uvádět, pokud se pokládají za užitečné z hlediska upřesnění nebo identifikace. ˙ Označení prvního vydání lze zapsat, pokud je uvedeno v prameni. Jde-li o jiné než první vydání, číslo nebo jiné označení pořadí vydání se zapisuje výrazy použitými v prameni. ˙ Není-li v prameni uvedeno žádné místo vydání, lze místo něho uvést skupinu slov "místo vydání neznámé" nebo zkratku "b. m." (bez místa). ˙ Není-li v prameni uveden žádný nakladatel, lze místo něj uvést skupinu slov "nakladatel neznámý" nebo zkratku "b. n." (bez nakladatele; bez nakladatelství). ˙ Není-li možné určit rok vydání pramene, doporučuje se na jeho místě zapsat datum udělení autorských práv, datum tisku nebo odhadnuté datum. ˙ Údaje o vydávání u seriálových publikací musí být co nejúplnější (např. 1995, roč. 38, č. 5; podzim 1982, roč. 12, č. 1). ˙ Standardní číslo (ISBN, ISSN atd.) přidělené popisné jednotce se zapisuje v předepsané formě (např. ISBN 80-206-0434-0). Více k dané tématice: ˙ Podrobnější informace naleznete v mezinárodních normách (ISO 690 : 1987 a ISO 690 : 1997, 1999), ˙ časopis Pedagogika (Změny v bibliografickém záznamu -- doplněno, upraveno. Pedagogika, 2002, roč. LII, č. 1, s. 105-109), kde jsou dále uvedeny příklady citací elektronických dokumentů., _______________________________ 1 viz též: www.ped.muni.cz/Wsocedu/learn/auth/citacni.htm nebo GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. s. 198-199.