Základy pedagogické metodologie, JS 2004, K. Vlčková Informační příprava výzkumu. Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza, nejvýznamnější pedagogické časopisy. Rešerše, databáze, deskriptory. K.Vlčková, přednášky Základy pedagogické metodologie, JS 2004/05 Tento text je podkladovým materiálem k přednáškám, neprošel jazykovou korekturou. Více k tématu naleznete v knize GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. ISBN 80- 85931-79-6. S. 16 -- 23. Informační příprava výzkumu ˙ = studium dosud publikované literatury, ˙ umožní orientovat se v problematice (co se o problematice již ví a jak se to zkoumalo -- metody, zpracování a interpretace výsledků), ˙ získání teoretických základů (potřebné pro upřesnění problému, vymezení základních pojmů, ochrana před chybami v pochopení problému a jeho zpracování), ˙ význam pro teoretické uchopení problematiky a metodologické zvládnutí výzkumu, ˙ šetří čas, který bychom ztratili zkoumat vše od začátku. Typy textů o empirickém výzkumu v pedagogice ˙ články v časopisech -- nejfrekventovanější, rozsah 5 až 10 stran, časopisy jsou dostupné v knihovnách, ˙ knihy (i učebnice, sborníky); monografie (řeší 1 problém) bohaté na zdroje literatury a poznatky -- lze se o ně dále opřít, ˙ výzkumné zprávy - velmi podrobný popis výzkumu, ˙ disertace -- velmi podrobný popis výzkumu, výzkum se dá opakovat/replikovat a ověřit jeho výsledky. Dle původu poznatků rozlišujeme: a) Primární pramen -- jsou v něm původní empirická data. b) Sekundární pramen -- autor popisuje a zpracovává údaje jiných, méně podrobný a obsahuje méně technických údajů o výzkumu, rychleji získáte přehled, uvádí citace konkrétních výzkumů, je dobré nezůstat jen u sekundárních zdrojů. ˙ Přehledové studie k problematice - souhrn vícera výzkumů z určité problematiky za určité období, ˙ metaanalýza -- srovnávání a vyhodnocování výzkumů o určité problematice -- využívá tzv. míru účinku vyjadřující velikost experimentálního "zisku" při každém výzkumu, ˙ existují specializované časopisy na přehledové studie (Review of Educational Research), ˙ přehledové příručky výzkumu - přehled dosavadních výzkumů + hodnocení problematiky za určité období (př. Handbook of Research on Teaching, M. C. Wittrock, 1986 -- souhrny výzkumů z jednotlivých oblastí výchovy a vzdělávání; The International Encyclopedia např. of Curriculum, of Evaluation, of Teaching and Teacher Education atd.), ˙ při čtení pomáhají cizojazyčné odborné slovníky (př. Anglicko-český pedagogický slovník, J. Mareš -- P. Gavora, 1999 atd.), ˙ učebnice -- uvádí výzkumy, aby podpořily teorie; přináší přehled, ale často zaostávají za rychlým pokrokem ve vědě (aktuální jsou spíše články a výzkumné zprávy). Vyhledávání literatury ˙ Využívat knihoven a různých institucí, nejen v ČR!, ˙ ročně vychází 20 000 článků o výchově, v 750 časopisech; další druhy publikací: knihy, sborníky, encyklopedie, příručky, zpravodaje -- statisíce, ˙ "neexistuje téma", o kterém by se nepsalo -- problém je, jak se k němu dostat a vybrat to správné, ˙ potřeba naučit se rychle a efektivně vyhledávat literaturu a informace. Knihovny a informační střediska ˙ největší zdroj pramenů, ˙ pokud knihovna vámi nalezenou publikaci nemá, existuje meziknihovní výpůjčková služba; pokud se jedná o nedostupný článek, lze napsat autorovi a požádat o xerokopii či zaslání v el. podobě e-mailem. Katalogy ˙ Vyhledáte v nich knihy apod., obvykle i přístup přes Internet (př. www.mzk.cz), existuje i jednotný vyhledávací portál v ČR, ˙ 2 druhy katalogů: a) autorský/jmenný -- literatura uspořádána podle příjmení autorů, b) předmětový -- podle oblastí, např. podle Mezinárodního desetinného třídění -- MDT -- část 37 se týká výchovy. MDT 37.0 Základy a druhy výchovy a vzdělávání 371 Organizace výchovné a vzdělávací soustavy. Školství 372 Obsah a formy činnosti v předškolní výchově a v počátečním vyučování. Vyučovací předměty všech stupňů a typů škol 373 Všeobecně-vzdělávací soustava 374 Mimoškolská výchova a vzdělávání 376 Výchova, vzdělávání a vyučování zvláštních skupin osob Každá část se dále dělí, např. 37.004.1 Efektivnost školy z didaktického hlediska 37.001.76 Inovace, novátorství v pedagogice 37.047.3 Výzkumné zprávy Časopisy ˙ Pedagogika ˙ Pedagogická orientace ˙ Komenský ˙ Speciální pedagogika ˙ Andragogika ˙ Český jazyk a literatura ˙ Cizí jazyky ˙ Odborná výchova Slovensko: ˙ Pedagogická revue -- Slovensko, 1 za 2 měsíce, mívá monotematická čísla, články i o výzkumech ˙ Technológia vzdelávania -- měsíčně, příloha Slovenský učiťel -- vyhlášky atd. ˙ Psychológia a patopsychológia dieťaťa ˙ Efeta ˙ Mládež a spoločnost ˙ Pedagogické rozhľady ˙ Předškolská výchova ˙ Vychovávateľ ˙ Naša škola - pro MŠ a 1.st. ZŠ ˙ Vzdelávanie dospelých ˙ Slovenský jazyk a literatúra v škole ------------ ˙ Current Contents -- časopis, CD-ROOM, on line; seznam článků vybraných časopisů, v angličtině, pro pedagogiku svazek Social and Behavioral Sciences -- část Education. Bibliografie ˙ = soupis literatury, ˙ přehledy literatury vydávají knihovny a informační střediska -- obsahují tzv. anotované bibliografické záznamy o knižní a časopisecké literatuře vydávané doma a v zahraničí, ˙ v ČR vychází: Přehled pedagogické literatury, Výběrová bibliografie českých článků a knih, Výběrová bibliografie zahraničních článků a knih. Anotace ˙ stručný souhrn obsahu, ˙ anotovaná bibliografie = soupis literatury vybavený anotacemi.