Základy pedagogické metodologie, přednáška č. 2, 4.3.2004, JS 2004, K. Vlčková Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu K. Vlčková, Základy pedagogické metodologie, JS 2004/05 kvantitativní výzkum kvalitativní výzkum filozofický pozitivizmus fenomenologie, antropologie, hermeneutika zdroj cíl získání objektivního důkazu, ověření porozumění chování lidí v přirozeném teorie/ hypotéz prostředí charakter objektivní subjektivní vztah k teorii potvrzení či vyvrácení teorie tvorba teorie myšlenkový dedukce indukce postup východisko/ vychází z teorie a hypotéz začíná vstupem do terénu začátek výzkumu plánování pečlivě se připravuje na začátku, plán vzniká v průběhu práce, mohou se měnit výzkumu písemný projekt podle dané struktury zkoumané otázky, a metody => je pružnější průběh výzkumu plánovitě ověřuje hypotézy, zjišťuje shromažďuje obrovské množství údajů o kauzální vztahy konkrétním chování lidí a o jeho kontextu, zaznamenává se a interpretuje, v průběhu výzkumu se vynořují hypotézy počet zkoumaných reprezentativní vzorek, velké žák, třída, škola osob množství (většinou) techniky, metody experiment (manipulace dlouhodobý terénní výzkum, pozorování s různou s proměnnými), dotazník, testy, mírou zúčastněnosti, spolupráce výzkumníka standardizované pozorování aj. s informanty při sběru údajů, bez zasahování do dějů zpracování dat kvantitativní, počítačové, kvalitativní kódování, analýza, interpretace statistické, interpretace dat spolehlivosti zajišťuje se standardními postupy, problematická - výsledky jsou subjektivní; výsledků zjišťuje se statisticky (validita, zajištění pomocí triangualce dat, metod, reliabilita); výzkum lze zopakovat výzkumníků, teorie (interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky) výsledky zobecnění výsledků na populaci, vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; podoba závěrečné zjištění zákonitostí; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zprávy stručná, výstižná výzkumná zpráva, zpráva, hluboké vyprávění dle zažité struktury: 1/ výzkumný problém, 2/ metodologie, 3/ analýza dat, 4/ diskuse výsledků platnost snaha o platnost pro celou populaci platnost pro danou třídu, žáka, školu výsledků význam predikce, zákonitosti, deskripce, porozumění, smysl Více, včetně příkladů viz: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. (s. 31 -- 45)