Výukové programy Definice výukového programu n 1. S akcentem na obsahový efekt - systém pečlivě vybraných a promyšleně uspořádaných témat, která by měla být předmětem vyučování a učení. n 2. S akcentem na cílový aspekt - systém hierarchicky uspořádaných, vnitřně konzistentních, dobře vymezených a relativně kontrolovatelných požadavků, n k jejichž vyučování a učení má směřovat. n 3. S akcentem na regulativní aspekt - systém optimálně spojující vnější řízení a autoregulaci žákova učení tak, aby respektoval zvláštnosti konkrétních žáků, poznatky o učení a strategiích jeho řízení. n (Průcha, J. a kol., 1998) ----------------------------------------------------------------- ----------------------------------- Výukový program informace pro studenty 2. ročníku NŠ n Sestavení výukového programu je jednou z podmínek ke kolokviu z předmětu Praktikum z biologie, geologie a pěstitelství (jarní semestr 2004). n Jeho následná realizace a odevzdání "Závěrečného hodnocení VP"pak podmínkou ke kolokviu z předmětu Aplikovaná biologie (podzimní semestr 2004). ----------------------------------------------------------------- ---------- Výukový program informace pro studenty 3. ročníku NŠ n Sestavení výukového programu je jednou z podmínek ke kolokviu z předmětu APLIKOVANÁ BIOLOGIE (jarní semestr 2004) n Jeho následná realizace a odevzdání "Závěrečného hodnocení VP" pak podmínkou ke zkoušce z DIDAKTIKY PŘÍRODOVĚDY II (podzimní semestr 2004) Výukový program organizace Výukový program je možné sestavovat pro následující zařízení: 1. Terénní středisko PdF MU v Brně - Kejbaly n biotopy Kejbal (realizace VP- červen, září 2004) n VP pro výstavu "Barevný podzim" (realizace VP říjen 2004) 2. MZM n Expozice Fauna Moravy (realizace VP - červen, září, říjen, listopad 2004) Tvorba výukového programu obecné informace n Na tvorbě a realizaci výukového programu se podílí studenti skupinově (skupinu vždy tvoří studenti 2. a 3. ročníku NŠ). Za jeho sestavení (odbornou i didaktickou správnost) a realizaci tak odpovídá celá skupina. n Výukový program budou studenti odevzdávat již v průběhu jarního semestru 2004 (přesný datum je uveden v sylabu) v tištěné i elektronické podobě. ----------------------------------------------------------------- --------------------- Výukový program v MZM n Jednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je MZM v Brně -- Biskupský dvůr -- Expozice FAUNA MORAVY a akvárium sladkovodních ryb. n Studenti, kteří budou pracovat na tomto výukovém programu, budou mít po dobu tvorby výukového programu (tzn. od března do června 2004) vstup do Biskupského dvora zdarma. Vždy při vstupu nahlásí jméno a prokážou se ISIC kartou. n Veškeré informace o MZM najdete na www.mzm.cz (kontakt, otevírací doba atd.) V MZM se při tvorbě výukového programu můžete obrátit na paní Dr. Janouškovou. n Při realizaci výukového programu si musíte zajistit třídu (skupinu min. 10-ti žáků), se kterými budete program realizovat. Termíny pro realizaci VP v MZM jsou: červen, září, říjen, listopad 2004. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné si domluvit s vyučujícím 2 týdny dopředu. n Vaše práce s dětmi bude natáčena na video. S tímto materiálem se bude dále pracovat. ----------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------- Výukový program na Kejbalech n Jednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je Terénní pracoviště katedry biologie PdF MU v Brně - Bohunicích, Vinohrady 100, tel. 547213708 n Studenti, kteří budou pracovat na tomto výukovém programu, budou mít po dobu tvorby výukového programu vstup volný. n Pokud si studenti budou plánovat přípravu a realizaci programu v době, kdy na pracovišti neprobíhá výuka, doporučujeme telefonicky si domluvit termín s technickými pracovníky, kteří mají na pracovišti Kejbaly pohyblivou pracovní dobu a službu max. do 18.00 hod. n Veškeré informace najdete na informační tabuli na Kejbalech (hlavní vstup pro studenty) a v počítači: plocha -- složka: informace pro studenty -- soubor: výukové programy. Při tvorbě VP se můžete v konzultačních hodinách obrátit na Mgr. Hradilovou, ing. Jedličkovou, ing. Křivánkovou, Mgr. Božkovou. n Pokud sestavujete VP na biotopy Kejbal musíte si pro následnou realizaci zajistit třídu (skupinu min. 10-ti žáků) sami.Termíny pro realizaci VP - biotopy Kejbal jsou: červen, září 2004. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné si domluvit s vyučujícím 2 týdny dopředu. n Při realizaci výukového programu na výstavě "Barevný podzim" zajišťuje třídy ing. Jedličková. Termín pro realizaci je říjen 2004 - termín bude upřesněn. n Vaše práce s dětmi bude natáčena na video. S tímto materiálem se bude dále pracovat. Požadavky a metodická doporučení pro sestavení a realizaci výukového programu n Při tvorbě VP si můžete zvolit, zda bude Váš VP sestaven pro celou expozici (Expozice Fauna Moravy, výstava "BP") nebo pouze pro určitá stanoviště. V případě výstavy "BP" to musí být minimálně tři stanoviště. Pokud zvolíte pouze některá stanoviště předpokládá se, že děti bez plnění úkolů provedete zbylou částí expozice. n Ve výukovém programu se snažte využívat mezipředmětové vazby. n Odborná správnost výukového programu je samozřejmostí. Při sestavování výukového programu používejte již vytvořený formulář z důvodu přehlednosti a případné další publikace. Formulář obsahuje následující body: 1. Téma VP: Téma VP volíte podle obsahu VP. Pokuste se neomezovat názvy VP pouze na skupiny zvířat či rostlin (př. Ryby). 2. Místo konání VP: Zde uveďte stanoviště (část expozice), kde bude Váš VP realizován (př. stanoviště č.1 -- ovoce a zelenina, č.2- dřeviny, expozice ryb......). Pokud sestavuje VP na celou expozici uveďte pouze celá expozice. 3. Věk dětí (ročník): Vyberte si ročník, pro který budete VP sestavovat. Pokud budete realizovat výukový program na konci školního roku tzn. v červnu 2004, je třeba program sestavit na základě probraného učiva v daném ročníku. Realizace výukového programu v období září - listopad 2004 předpokládá sestavení výukového programu jako opakování předcházejícího ročníku. 4. Doba trvání VP: (90 minut) Údaj zahrnující dobu, po kterou budete s dětmi pracovat. Do části "Obsah" zařaďte také časový rozvrh jednotlivých činností (př. did. hra -15 minut apod.) 5. VVC: Co chcete, co zamýšlíte dosáhnout. Cíle formulujte s ohledem na činnosti žáka. 6. Klíčové pojmy Opěrné pojmy -- pojmy které by děti měly znát z výuky a které mají sloužit k tvorbě pojmů nových. Nezahlcujte děti novými pojmy !! Používejte spíše pojmy doplňující, které rozšiřují učivo. 7.Organizační formy: Organizační typ výuky, který bude vhodný jak z hlediska obsahu výukového programu, tak prostor MZM a Kejbal. 8.Metody Výukový program by měl být pro děti motivační a opakovací. Vyhýbejte se příliš dlouhé metodě výkladu. Používejte metody, které jsou vhodné pro práci v muzeu, na Kejbalech a které zároveň děti baví. Využívejte aktivizující metody -- diskusní, didaktické hry, práce s pracovními listy apod. Nezapomínejte na metodu pozorování. Pokud bude ve výukovém programu zařazen test, kvíz, pracovní listy, je povinností uvést autorské řešení. 9.Pomůcky Do tohoto údaje neuvádějte přírodniny vystavené v MZM -- to je samozřejmostí. Do tohoto bodu patří Vámi přinesené a používané pomůcky (př. pracovní listy, pomůcky k didaktické hře apod.). 10.Literatura Veškerá literatura, ze které jste čerpali při tvorbě výukového programu. 11. Obsah VP Obsahová část by měla být rozpracována tak, aby byla srozumitelná i čtenáři, který výukový program nesestavoval. Pozn. Proto nestačí ve VP uvést pouze např. ........nyní bude následovat didaktická hra s názvem: "Lesní zvěř". Je nutné rozepsat provedení hry, pomůcky, časovou dotaci). Stejně tak pokud budete do VP zařazovat rozhovor, je třeba uvést jeho základní strukturu i Vámi očekávané odpovědi. 12. Další aktivity: n Případné další činnosti vztahující se k Vámi vybranému tématu -- pouze návrhy. n Využití exkurze v jiných předmětech -- pouze návrhy. Tyto náměty můžete v závěru VP nabídnout učiteli, stejně tak jako aktivity, které jste z časových či jiných důvodů nestihli zrealizovat. 13. Závěr VP Shrnutí a zhodnocení zrealizovaných aktivit. Nejdůležitější body k tvorbě VP 1.Na tvorbě VP se podílí studenti skupinově.Za tvorbu a realizaci VP tak odpovídá celá skupina. 2. Pro sestavení VP se používá již vytvořený formulář. 3. VP musí být odborně správný. 4. Ke všech materiálům, které slouží k vyplnění (získání odpovědí od žáků) musí být uvedeno autorské řešení. 5. VP se odevzdává již v průběhu jarního semestru 2004 v tištěné i elektronické podobě. Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! n Ing. Helena Jedličková n Mgr. Lenka Hradilová n Ing. Dana Křivánková n Mgr. Jitka Božková