PRAKTIKUM Z BIOLOGIE A PĚSTITELSTV Í - T É M A T I C K É O K R U H Y STUDIUM UČITELSTVÍ PRO 1.ST. ZŠ O. ZOPAKOVAT TÉMATICKÉ OKRUHY A KLÍČOVÁ SLOVA IVZ I-III (anatomie, morfologie, fyziologie, systém rostlin, organismy, vztahy -- modelové biotopy pro 1. st. ZŠ- ot. 16, názvosloví uživatelské, vědecké-biologické, ekologické, základní pojmy: fotosyntéza, dýchání, rozmnožování, základní podmínky a projevy života -- aplikace na rostliny, základy pedologie, růst a vývoj rostlin) 1.Pěstování rostlin. /Pěstitelské úkony, zvláštní druhy pěstování-hydroponie, rychlení, vybělování. Zásady biologického pěstování-pěstování v tratích a kombinacích. Základy pokusnictví na I.st. ZŠ./ 2.Škodliví činitelé a ochrana organismů. /Choroby, škůdci, plevele, druhy ochrany, šlechtění- šlechtitelské cíle a metody./ 3.Úprava rostlin-aranžování a vazba, lidové zvyklosti.U kolokvia nebude, přesunuto do 3. roč.!!! /Rostlinný, pomocný materiál a nádoby, zásady a směry v aranžování, použití na ZŠ./ 4.Zelenina-základní i méně známé druhy, zelenina lahůdková a kořeninová. /Význam, charakteristika skupin-plodová, listová, kořenová, košťálová, lusková, cibulová- agrotechnologie modelových rostlin pro I. st. ZŠ./ 5.Letničky, dvouletky-základní druhy. /Význam, charakteristika, poznávání a agrotechnologie = pěstování modelových rostlin pro ZŠ./ 6.Trvalky-byliny-základní druhy (včetně pokojových rostlin) /Význam, charakteristika, poznávání a agrotechnologie modelových rostlin pro ZŠ./ 7.Trvalky-dřeviny-základní druhy (včetně pokojových rostlin) /Význam, charakteristika, poznávání agrotechnologie = pěstování modelových rostlin pro ZŠ./ 8.Ovocné rostliny. /Význam, charakteristika, poznávání a agrotechnologie modelových rostlin pro ZŠ./ 9.Polní plodiny-základní druhy. /Význam, charakteristika skupin, poznávání rostlin a produktů, agrotechnologie ./ 10,Léčivé rostliny-základní druhy. /Význam, charakteristika, poznávání, sběr, herbářování modelových rostlin pro ZŠ./ 11.Organismy pro člověka nebezpečné a s ozdravnými účinky - demonstrace na rostlinách. /Význam, poznávání, charakteristika /!!!! 12.Bezpečnostní a hygienické předpisy a řády pro práci v terénu, lékárnička, organizace práce, didaktické metody a zásady aplikované pro výuku v terénu na I.st. ZŠ. 13.Kalendářní přehled hlavních prací při pěstování modelových rostlin na zahradě ZŠ, školní zahrada-využití ve výuce na I.st., členění, vybavení, osevní plány-jejich tvorba. 14.Fenologie, fenologický kalendář- využití ve výuce na 1. st. ZŠ (demonstrace sem. práce) 15.Organismy užitkové, užitečné a škodlivé-modelové organismy pro I.st. ZŠ. 16..Rostliny a živočichové základních ekosystémů-klasifikace a taxonomie. /Poznávání , zařazení a charakteristika modelových rostlin a živočichů, včetně kulturních rostlin a domestikovaných zvířat, charakteristika vztahů ve sledovaném ekosystému./-dům a zahrada (okrasná, zelinářská), pole, sad, park,louka kulturní a přirozená, suchá stráń, les, voda stojatá a tekoucí Doporučená literatura: literatura u kolokvia- viz. Seznamy rostlin a přehledy v IVZ I,II,III