1) změnil jste styly -- úlohy přece byly očíslované. 2) I rovnice musejí být stylemúkoly-text. 3) Na závěr vymažte osnovu. 4) Druhý soubor už je OK. Kód: 14a09r105c001z Tématický celek: TC 14 Úlohy pro zájmovou činnost Mikrocelek: 14a Úlohy pro školní zájmovou činnost Modul: 14a1 Motivační úlohy pro chemické kroužky Typ úlohy: 09r Šifry a rébusy Obtížnost: 1 Časová náročnost: 5 minut Interdisciplinarita: Chemie Autoři, adresa: Katedra chemie PdF MU, Brno vynechaný řádek-formát hlavička kromě kódu KOVY MINULOSTI V roce 1776 připravil anglický vědec působením kyseliny sírové a chlorovodíkové na některé kovy plyn, který nazval "hořlavý vzduch". Jeho jméno je ukryto ve směrovce. +-----------------+ |C |A |V | |-----+-----+-----| |E |N |D | |-----+-----+-----| |I |S |H | +-----------------+ tabulka je 0,6x0,8 cm šedá je 30 % Úkoly: Napište reakci kyseliny chlorovodíkové a zinku. Napište reakci kyseliny sírové a zinku. zbm uzb, bz ýbk uzlvzh.vui Kód: 14a09r105c001r Řešení: +-----------------+ |C |A |V | |-----+-----+-----| |E |N |D | |-----+-----+-----| |I |S |H | +-----------------+ Úkoly: 2HCl + Zn (r) ZnCl[2] + H[2 ]H[2]SO[4] + Zn (r) ZnSO[4] + H[2 ]Kód: 09a[2]11t210cf01z Tématický celek: TC 09 Redoxní reakce Mikrocelek: 09a Oxidace a redukce Modul: 09a[2] Příklady oxidačních a redukčních činidel Typ úlohy: 11t Chemický text Obtížnost: 2 Časová náročnost: 10 minut Interdisciplinarita: Chemie,Fyzika Autoři, adresa: Katedra chemie PdF MU, Brno Ozónová díra Zadání: Ve vrstvě atmosféry mezi 15-50km dochází k fotochemickým procesům a vzniká ozon, který pohlcuje UV sluneční záření ničící živé organizmy. UV záření má vysokou energii, která dokáže štěpit chemické vazby v biomolekulách (napr. DNA), což je příčinou vzniku rakoviny kůže, poškození zraku apod. Pro život na Zemi je ozonová vrstva nezbytná. Na porušení této vrstvy tj. na vzniku ozonové díry se podílejí freony, které ozon rozkládají. Z uvedených schémat vyberte variantu, která vystihuje rozklad ozonu účinkem freonu. Správnou odpověď si můžete ověřit Váš soubor s osnovou je starý, stáhněte si jej znova!!! a) NO + O[3] -> NO[2] + O[2 ] NO[2] + O˙ -> NO + O[2 ] b) NO + O[2] -> NO[2] + O˙ NO[2] + O[2] -> NO + O[3 ] c) Cl˙ + O[3] -> ˙ClO + O[2 ] ˙ClO + O˙ -> ˙Cl + O[2 ] d) Cl + O[2] -> ˙ClO + O˙ ˙ClO + O[2] -> ˙Cl + O[3 ] Úkoly: Co vyjadřuje schéma d ? Ozon je silné oxidační činidlo a jeho účinkem se napr. siřičitany oxidují na sírany a amoniak na kyselinu dusitou. Napište alespoň dvě možnosti využití ozonu v praxi. Kód: 09a[2]11t210cf01r Řešení: Tajenka c) naznačuje rozklad ozónu Úkoly: schéma d) naznačuje vznik ozónu k desinfekci vody, vzduchu, bělení olejů, škrobu apod. /ve vyšší koncentraci jedovatý a) SO[3]^2- + O[3] -> SO[4]^2-+ O[2 ]b) NH[3] + O[3] -> HNO[2] + N[2]O ^