Reedukace dysortografie Možné příčiny dysortografie v nedostatečné sluchové vnímání; v porucha v chápání obsahu psaného textu; v nedostatečný rozvoj grafomotoriky; v nedostatečný rozvoj řeči; v nedostatečné osvojení systému mateřského jazyka; v poruchy soustředění, paměti; v poruchy procesu automatizace; v pomalé pracovní tempo. Reedukace specifických dysortografických chyb ROZLIŠOVÁNÍ KRÁTKÝCH A DLOUHÝCH SAMOHLÁSEK v Při psaní je nutné, aby si žáci vše, co píší, diktovali nahlas. v Je lepší porušovat zásadu plynulého psaní slov a psát znaménka ihned. v Pomůcky O/ bzučák; O/ hudební nástroje; O/ stavebnice s krátkými a dlouhými prvky; O/ Zelinková O. Cvičení pro dyslektiky I. Praha: DYS, 2002. Reedukace specifických dysortografických chyb v Cvičení s bzučákem: O/ Učitel předříkává slova, žák je přehrává s pomocí bzučáku; O/ Učitel vyťukává rytmus a děti počítají, kolik zvuků slyšely. Pak napodobují rytmus vytleskáváním nebo vyťukáváním. O/ Užití bzučáku při pravopisných cvičeních a diktátech. O/ Učitel přehrává rytmické struktury a žáci vyhledávají odpovídající slova. Reedukace specifických dysortografických chyb v Cvičení na rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek: O/ Znázorňování slov s krátkými a dlouhými samohláskami pomocí stavebnice; O/ Žák má na poslech určit, zda je mezi dvěma slovy rozdíl nebo ne (vymyšlená slova: např. sáp-sap, existující slova: např. dál-dal); O/ Grafické znázorňování délky samohlásek (/.. příhoda); Reedukace specifických dysortografických chyb O/ Doplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu; O/ Tvoření vět se slovy, která se liší délkou samohlásek; O/ Podtrhávání dlouhých samohlásek v textu se zdůrazněním délky ve výslovnosti; O/ Zapisování pouze samohlásek ( popř. jen dlouhých samohlásek) ze slov, která učitel diktuje (žába : á a). Reedukace specifických dysortografických chyb ROZLIŠOVÁNÍ SLABIK DY-DI, TY-TI, NY-NI v Pomůcky: O/ Tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni. O/ Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky II. Praha: DYS, 2002. v Cvičení s kostkami: O/ Učitel předříkává dvojice slabik, žák je opakuje, ohmatává příslušnou tvrdou nebo měkkou kostku; O/ Vyhledávání slov s danou slabikou. Žák mačká kostku a současně vyslovuje a vyhledává slovo s danou slabikou; Reedukace specifických dysortografických chyb O/ Rozlišování slov, která se liší tvrdostí slabik; O/ Určování slabik ve slovech. Nejprve vyhledávaná slabika na začátku, pak na konci a na závěr uprostřed. Učitel vysloví slovo, žák zopakuje a mačká kostku. ROZLIŠOVÁNÍ SYKAVEK S, C, Z, Š, Č, Ž v Pomůcky: O/ Karty s písmeny, obrázky se slovy, která obsahují sykavky. O/ Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky II. Reedukace specifických dysortografických chyb v Cvičení: O/ Rozlišování sykavek ve slabikách, slovech; O/ Vyhledávání slov se sykavkami; O/ Rozlišování sykavek, které mění smysl slova (učitel říká: žít-šít, žák opakuje, ukazuje příslušná písmena); O/ Rozlišování více sykavek v jednom slově: (např. rozcvička). Reedukace specifických dysortografických chyb VYNECHÁVÁNÍ, PŘIDÁVÁNÍ A PŘESMYKOVÁNÍ PÍSMEN A SLABIK v Pomůcky: O/ Písmena, ze kterých dítě tvoří slova; O/ Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky III. Praha: DYS, 2003. v Cvičení: O/ Písemná analýza a syntéza slov. Učitel vysloví: strom, žák opakuje s-t-r-o-m a píše; O/ Podtrhávání správně napsaných slov; O/ Tvoření slov ze zpřeházených písmen; Reedukace specifických dysortografických chyb HRANICE SLOV V PÍSMU v Pomůcky: O/ Stavebnice, karty s předložkami, různé prvky znázorňující slovo; O/ Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky III. v Cvičení: O/ Grafické znázorňování vět obsahujících předložky, zájmena a další krátká slova. Učitel vysloví větu a žák místo slov píše čáry nebo klade předměty; Reedukace specifických dysortografických chyb O/ Určování počtu slov ve větě; O/ Čtení slov s předložkami s pomocí obrázků. Učitel ukáže obrázek, např. domu, a žák spojuje zobrazený předmět s předložkami na kartách, (např. u domu, před domem, za domem atd.). Reedukace gramatických chyb v Pomůcky: O/ Karty s tvrdým a měkkým i-y, karty s párovými souhláskami. O/ Přehled mluvnického učiva. O/ Doplňovací cvičení. v Cvičení: O/ Vyhledávání příbuzných slov; O/ Doplňování i-y ústně. Učitel říká slova a žáci zvedají karty se správnými písmeny; O/ Doplňovací cvičení (Ton-k sl-šel s-čka.); Reedukace gramatických chyb O/ Zápis pouze těch slov, která obsahují procvičovaný jev; O/ Opisování slov, v nichž žák často chybuje. Nezařazovat však příliš často; O/ Při pomalém pracovním tempu žáků lze při hodině zařazovat kratší cvičení, která žák zvládne dokončit. Opravování písemných prací v Metodický pokyn MŠMT 13 711/2001-24 -- žák může být hodnocen slovně. v Neopravovat červenou barvou, žák si ji může zafixovat; v Označit chybná slova tužkou a necháme žáka ještě jednou práci přečíst a chyby opravit; v Pokud žák není schopen chyby vyhledat sám, pomáhá učitel a společně zdůvodňují pravopis; v Chybná slova lze přelepit a nadepsat správný tvar; Opravování písemných prací v Zavést notýsek chybných slov; v Existují přístupy, kdy nic nevysvětlujeme, ale u často se opakujících chyb napíšeme slovo desetkrát s tím, že žák barevně vyznačuje správný tvar, který si tak zrakově zafixuje. Počítačové programy pro reedukaci dysortografie O/ DysCom (www.razdva.cz); O/ JAZYKOVÉ ROZBORY (www.matik.cz); O/ SOVÍ PROGRAM: Soví písmenka , Soví slabiky, Soví slova, Soví věty a texty, Soví pohádky, Soví čítanka, Soví hřiště, Soví noviny (www.gemis.cz); O/ ŠKOLA HROU I (www.matik.cz); O/ ŠKOLA HROU II (www.matik.cz); O/ ZÁBAVNÁ ČEŠTINA V ZOO (www.silcom-multimedia.cz); O/ VŠEZNÁLEK (www.silcom-multimedia.cz).