Reedukace dysgrafie Reedukace dysgrafie Dysgrafie je způsobena deficity v oblastech: v hrubá a jemná motorika; v pohybová koordinace; v zraková paměť; v pohybová paměť; v pozornost; v prostorová orientace; v celková organizace organismu. Rozvíjení motoriky v Důležité: * správné držení těla při psaní; * poloha dolních končetin; * držení psacího náčiní; * vzdálenost hlavy od papíru. Je třeba zařazovat relaxační cvičení (zvlášť u mladších žáků). v ROZVÍJENÍ HRUBÉ MOTORIKY v cvičení paží, uvolnění ramenního pletence; v nedostatečné uvolnění vede ke křečovitému držení psacího náčiní, písmo není plynulé. v Pohyby paží: mávání, kroužení, kroužení předloktím, dlaněmi apod. v Pohyby dlaní: vpřed, vzad, vlevo, vpravo, zavírání dlaní v pěst a otevírání apod. Rozvíjení motoriky v Správné postavení chodidel na podložce -- kolena lehce od sebe, stehna, bérce a podélné osy chodidel jsou v jedné rovině. v ROZVÍJENÍ JEMNÉ MOTORIKY v Modelování, vytrhávání a skládání z papíru, navlékání korálků apod. v Pohyby prstů: dotýkání prstů obou rukou, kroužení, "hra na klavír" apod. v Cvičení pohybové paměti: opakování cviků po učiteli, vytváření sestav z několika cviků apod. Rozvíjení jemné motoriky v Držení psacího náčiní Nácvik správného úchopu: vlze již v předškolním věku; vnesprávný úchop, tzv. drápovitý, je těžké odstranit. Rozvíjení jemné motoriky vDětem, které mají později vadný úchop způsobený špatným vzorem, je doporučován tzv. trojhranný pomůckový program, který vyvozuje správné držení psacích potřeb. Uvolňovací cviky předcházející psaní v Provádíme s psacím náčiním, které dobře zanechává stopu (křídy, voskové pastely, štětec, houbička). v 3 fáze: v kreslení na svislé ploše (např. balicí papír, tabule), uvolňování ramene, lokte, zápěstí. Dítě může obtahovat předlohu, ale není důležité přesné obtažení, spíše plynulost pohybů. v kreslení na šikmé ploše; v kreslení na vodorovné podložce, nejprve velký formát, postupně s zmenšuje. Uvolňování ruky stejně jako u svislé podložky. Uvolňovací cviky předcházející psaní v Lze doprovázet písničkami, básničkami, říkadly, hudebním doprovodem. v Provádět co nejčastěji, pokud možno před každým psaním. Lze provádět i ve vyšších ročnících. Uvolňovací cviky předcházející psaní Uvolňovací cviky předcházející psaní Uvolňovací cviky předcházející psaní v Nevhodné cviky pro uvolnění ruky jsou ty, kde se mění směr pohybu ruky nebo složené z rovných čar. v Příliš vhodné nejsou také obrázky kreslené jedním tahem -- dítě se příliš soustředí na tvar a nemůže se dostatečně uvolnit. Psaní písmen a slov v Metoda Fernaldové (metoda obtahování slov) Postupné kroky při nácviku: v Učitel píše písmeno nebo slovo na tabuli, písmeno (slovo) zároveň předčítá, žák ho sleduje zrakem a naslouchá mu. v Žák obtáhne učitelem napsané písmeno (slovo) a současně je předčítá. Pak žák písmeno nebo slovo sám píše a nahlas si je diktuje. Musí mluvit tak pomalu, jak píše. v Žák píše písmeno (slovo) zpaměti. Pokud se nedaří, opakuje se krok 2. v Časem může být vypuštěna fáze obtahování. Dítě se učí pouze sledováním učitele, písmeno nebo slovo přečte, pak je píše a samo si je diktuje. Psaní písmen a slov v U pokročilejších žáků vypouštíme fázi čtení: žák pouze sleduje učitele a pak rovnou slovo píše. v Žák písmeno (slovo) pouze opisuje z předlohy. v Žák píše písmeno nebo slovo podle diktátu. v Jiný postup, kde se více preferuje čtení: v Žák přečte slovo. v Poté dvakrát slovo napíše, může se dívat na předlohu. v Vzor si žák zakryje a slovo napíše zpaměti. v Pokusí se slovo vyhláskovat. Může se dívat na předlohu. v Tyto kroky se opakují alespoň třikrát. v Při nácviku psaní používáme vždy pomocné linky. Psaní písmen a slov v Děti mívají potíže s vybavením si tvarů písmen -- pomůcka: zásobník písmen. v Dítě s dysgrafií nepřetěžujeme stálým psaním, stačí kratší cvičení, ale precizně provedené!! v U starších žáků volíme stejný reedukační postup jako u mladších, ale použijeme jinou motivaci: vysvětlíme mu příčinu obtíží a zdůvodníme postup. Je třeba, aby žák cvičil cca 10 min. denně. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Tréninkový program pro nápravu grafomotorických obtíží v Je koncipován do deseti lekcí a je vhodný pro děti s obtížemi na bázi odchylky vývoje jemné a hrubé motoriky, určený dětem od předškolního věku do 6.-7. ročníku základní školy. v Program je určen jak pro pravoruké děti, tak i pro levoruké. Nelze jej aplikovat u dětí s nevyhraněnou lateralitou ( ambidextrií). v Tréninkový program nabízí dětem tvary, které vycházejí z analýzy písmen psací abecedy. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Doprovodné cviky mají charakter rehabilitačně motorických cvičení a vycházejí ze základních poznatků o fyziologickém vývoji psychomotorických dovedností během prvních roků života ( zvláště řeč, sociální kontakt, zrak, sluch, jemná a hrubá motorika, souhra končetin). v Poruchy psychomotorického vývoje mohou vznikat kombinací různých faktorů. Výsledkem je různě silně vyjádřená porucha. Nález se může v předškolním a školním věku manifestovat např. vadným držením těla, nedokonalými hybnými souhrami, neobratností, nesoustředěností. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Poruchy ve vývoji jemné motoriky se mohou projevit v úchopu psacího náčiní, souhře svalů, koordinaci svalů ruky. v Poškození hrubé motoriky je dle vyjádření pediatrů nejzávažnějším projevem poškození CNS. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Tréninkový program dr. Heyrovské je tříměsíční a jeho cílem je: v naučit dítě vnímat a ovládat své tělo se zaměřením na uvolnění všech svalových partií účastnících se na grafickém projevu, v vyvození správného úchopu pera s následným promítnutím do úpravného a nenáročného písemného a výtvarného projevu, v sekundárně je program zaměřen na podporu seriality, kontaktu mezi matkou a dítětem, řeči, zrakové a sluchové percepce apod. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Kurz dr. Heyrovské přispívá k odstranění grafomotorických obtíží, které se u každého jedince projevují jinak: vvadný úchop psacího náčiní, vnesprávné, vyryté, těžkopádné a špatně čitelné písmo, vnerespektování linek v sešitě, včasté atypické projevy při psaní ( proklepávání unavené ruky a její pocení) nebo zvýšená nechuť k psaní či výtvarným činnostem. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Podle Heyrovské může být určitým signálem dalších obtíží dítěte nesprávná bilaterální souhra rukou při držení jídelního příboru. v V předškolním věku lze pozorovat nechuť k omalovávání, malování, vystřihování. Děti nemají kvalitní výtvarný projev a paralelně s těmito obtížemi mívají i vadu řeči. Rehabilitační program dr. Heyrovské v Semináře pořádané PaedDr. Yvetou Heyrovskou: v V teoretické části je rozebrána metodika tréninkového programu, specifikován okruh dětí, u nich je možno tento program aplikovat a další otázky s aplikací programu. v V praktické části si pedagogičtí pracovníci sami, pod vedením lektora, prakticky osvojí jednotlivé části programu tak, aby mohli při práci s dětmi samostatně tréninkový program aplikovat. v K dispozici je možnost zakoupení instruktážní videokazety. Metoda dobrého startu v Metoda pro předškolní děti a pro děti s odloženou docházkou. v U dětí rozvíjíme řeč, vnímání, grafomotoriku, slouží k nácviku jednotlivých písmen abecedy. v Vše se děje hrou a dítě si ani neuvědomuje, že nacvičuje jednotlivé cviky na písmena. v MDS slouží pro nastartování triálu -- psaní, čtení, počítání. v Tím, že rozvíjíme sluchové a zrakové vnímání, prostorovou orientaci, rytmus, řeč a grafomotoriku, předcházíme DYSLEXII, DYSGRAFII A DYSORTOGRAFII. Metoda dobrého startu v MDS může probíhat následujícím způsobem: v vychází se z 25 národních písní, které děti provází všemi lekcemi. v zpěv dětí vyjadřujeme pohybem a rytmem, ke kterému používáme dva polštářky naplněné kroupami. v děti mají současně v činnosti sluch, pohyb, rytmus a nejobtížnější část je zapojení grafomotoriky. K této činnosti mohou sloužit grafomotorické pracovní listy. v Tato metoda se osvědčila jako vstupní etapa výuky čtení, psaní a matematiky. Metoda dobrého startu v Lekce může mít tyto kroky: vzahájení- je to společenská událost, při které se všichni setkávají a hrají si spolu; vposílení komunikativních dovedností - slovních i mimoslovních Metoda dobrého startu vSpecifická cvičení- zrakový a sluchový rozvoj, pravolevá a prostorová orientace; vPohybové cvičení- chůze, běh, stoj, předklony, pohyby hlavou, očí, paží, procvičování dlaně, pěsti, prstů a uvolňovací cviky. Metoda dobrého startu v Výsledky MDS potvrdily: v Je velmi vhodná a přínosná pro děti s odloženou školní docházkou a měly by ji tyto děti absolvovat. v Vysoká efektivita této metody je u tzv. rizikových skupin dětí ( vyskytující se dyslexie a dysgrafie u rodičů, sourozenců nebo komplikace po porodu, či aplikaci některých léků). v Děti, které prošly touto metodou, byly lépe připravené na výuku čtení a psaní. Nácvik psaní u starších žáků v Při nácviku je třeba zaměřit pozornost dítěte na jednotlivá pravidla, která má dodržovat; v Nejprve nacvičujeme sklon písma: v Abychom dítěti ukázali, co znamená dodržet sklon písma, protáhneme všechny tahy shora dolů -- správně by měly být vůči sobě rovnoběžné a mírně skloněné doprava. Nácvik psaní u starších žáků v Dítě pak podle čar samo zkontroluje své další slovo; v Denně cvičit 5 -- 10 slov. v Velikost písma: v zpočátku je možné psát mezi pomocné linky, učíme dítě při psaní sledovat pomocnou linku, pak se učí, jak má rozvrhnout stránku při respektování okrajů a odstavců; v důležité: dítě by mělo sledovat při nácviku vždy jen jedno pravidlo -- pokud dítěti dáme více instrukcí, psaní se nedaří, dochází k intelektovému bloku. Počítačové programy pro reedukaci dysgrafie v DysCom (www.razdva.cz); v OMALOVÁNKY (www.novak.cz); v PÍSMOHRÁTKY (www.novak.cz); v SOVÍ PROGRAM: Soví galerie, Soví bludiště, Soví kostky (www.gemis.cz); v VESELÝ SLABIKÁŘ (www.matik.cz). Kompenzace v Psací tiskací písmo lze tolerovat u žáků ve vyšších ročnících na druhém stupni ZŠ nebo na střední škole, u mladších je nebezpečí, že se tiskací písmo stane nečitelným. v Např. ve Waldorfské škole se tiskací písmo používá již v 1. ročníku. Vychází se vždy ze znalostí a schopností dítěte. v Psaní na počítači s psaním krátkých cvičení rukou, avšak je třeba naučit dítě pracovat s klávesnicí. Nevhodné postupy v Dopisování úkolů o přestávce nebo doma- nedostatečná relaxace, hodně chyb. v Přepisování sešitů -- kvalita se zhoršuje. Je ale třeba rozlišit poruchu a nedbalost.