Zkouška z didaktiky literární výchovy II Požadavky ke zkoušce: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na hodinu literární výchovy ve 4. nebo 5. ročníku ZŠ (typ hodiny: smíšená, nezbytnou součástí přípravy je kvalitně zpracovaná interpretační fáze hodiny). /Inspiraci lze nalézt v pomocných studijních textech - ukázkách)./ 2. Teoretické znalosti v rozsahu vymezeném následujícími okruhy. Okruhy ke zkoušce: 1. Současné vzdělávací programy a RVP ZV, jejich požadavky na cíle a obsah literární výchovy. 2. Současné čítanky a doplňkové didaktické materiály pro 1. stupeň ZŠ. 3. Upevňování techniky čtení, základní znaky čtenářského výkonu, druhy čtení. 4. Diagnostika čtenářského výkonu, diagnostické prověrky, etapy čtenářského výcviku. 5. Literárněvýchovný proces a jeho složky, vztah LV k jiným estetickovýchovným předmětům. 6. Učitelova příprava na práci s uměleckým textem, struktura uměleckého textu. 7. Fáze literárněvýchovného procesu a jejich charakteristika. 8. Motivace v hodinách LV. 9. Interpretační přístup k uměleckému textu (poezii i próze), zvláštnosti práce s uměleckonaučným a naučným textem. 10. Práce s literární postavou v různých literárních žánrech. 11. Práce s kompozicí (práce s osnovou, reprodukce). 12. Práce s jazykovými prostředky uměleckých textů, obraznost. 13. Práce s ilustrací v LV, významní ilustrátoři. 14. Základní literární pojmy, s nimiž se žák seznamuje na 1. stupni ZŠ. 15. Dětský přednes (příprava, vedení, hodnocení). 16. Dialogizace a dramatizace textové předlohy. 17. Společná a individuální mimočítanková četba, rozvoj čtenářských zájmů žáků. 18. Hodiny tzv. aktuální literární výchovy. 19. Rozvoj komunikačních a tvořivých estetických dovedností žáků. 20. Využití uměleckého textu v projektové a blokové výuce, individuální a skupinová práce v LV.