MODELY INTEGROVANÉHO ZKUŠENOSTNÍHO VYUČOVÁNÍ aneb "VÝUKOVÉ PROGRAMY" Známý anglický idiom "guide on the side, not sage on the stage" (nekažte z pódia, ale veďte za ruku) je běžně používán k popisu nových na studenta orientovaných výukových metod. PŘEDNÁŠKA Č.4 Helena Jedličková (zpracováno dle přednášky neznámého autora e-lektronické vzdělávání) Obsah n Činitelé výuky -- zopakování základních pojmů s aplikací na "výukové programy" n Historické souvislosti a cíle zkušenostního integrovaného vyučování -- sdělit podstatu n Změny paradigmatu - popsat základní vizi, spojenou se zaváděním "výukových programů" a "modelů zkušenostního učení - vyučování" n Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO - objasnit profesní složení realizačního týmu a objasnit úkoly jeho členů n Jak zhodnotit výsledky - objasnit způsob hodnocení práce realizačního týmu a splnění úkolů jeho členů n Je za minutu 12 - naklikat co nejvíce ukázek Činitelé výuky (zpracováno dle Kalhous,Z., Obst,O. a kol. Školní didaktika.2002) zkušenostního integrovaného vyučování n Výuku (výchovně -- vzdělávací proces) považujeme za SYSTÉM (soubor prvků, mezi nimiž existují vazby) n Hlavními (systémotvornými) prvky výuky jsou : žák, učitel, učivo = "didaktický trojúhelník", ovlivňovaný: - specifickými faktory okolí (ovlivňují výukový proces ve škole) - specifickými zvláštnostmi sekundární školy ______________________________________________________________ PAMATUJ a RESPEKTUJ (A.N. Whitehead 1949 - principy) : n "Žáci jsou živé bytosti,rostoucí a schopné rozvoje, ne mrtvé objekty. Cílem a smyslem vzdělávání je proto stimulovat jejich seberozvíjení." n "Učitelé musí být také živí lidé a žít tím, čemu vyučují. Jinak jsou v nebezpečí, že se učivo stane mrtvým." n " Učivo - Mrtvé znalosti -- interní informace, které nesouvisejí s životem -- nemají v učivu co dělat." Historické souvislosti a cíle zkušenostního integrovaného vyučování n Kinematografie je předurčena k tomu, aby revolučním způsobem změnila náš vzdělávací systém. Během několika let do značné míry, ne-li úplně, nahradí učebnice. Thomas Alva Edison (vynálezce), 1922 n Hlavním důvodem, proč technologie v 80. letech nesplnily svá očekávání, je to, že se na ně pohlíželo jako na řešení nesprávně postaveného úkolu. Všechna rozhodnutí týkající se nákupu a využití technologií byla motivována snahou o co největší zvýšení efektivity toho, co školy již dělaly, ne toho, jak s jejich pomocí školy změnit. Jane L. David (ředitelka výzkumné skupiny, poradce firmy Apple): The Unfulfilled Promise of the 1980s, 1994 ________________________________________________________________ n "Výukové programy" jsou technologie, motivované snahou zvýšit efektivitu toho, co školy dělají Cílem je integrovaný způsob vyučování v "přírodovědném edukačním prostředí", zaměřený na žákovy postoje, dovednosti a znalosti. n "Modely zkušenostního integrovaného vyučování" jsou technologie, zaměřené na činitele výuky, pomocí nichž se pokoušíme školy měnit" Cílem je integrovaný způsob vyučování v "přírodovědném edukačním prostředí", zaměřený na postoje, dovednosti a znalosti studenta - učitele Změny paradigmatu? (předmětu zkoumání?) UNESCO 1997 : "Učení je skryté bohatství" zpráva Mezinárodní komise UNESCO, "Vzdělávání pro 21. století -- 4 pilíře:" 1, učit se poznávat =učit se učit, učit se myslet, učit se učit (druhé) 2, učit se jednat 3, učit se žít společně 4, učit se být n Své učitele již dokonce ani nenazýváme učiteli. Říkáme jim "vzdělávací poradci". A nechceme být nazýváni školou. Je to výraz příliš připomínající zastaralý způsob uzavírání lidí do tříd s povinností zvládnout látku danou osnovami. Michael Maser (spoluzakladatel The Virtual High Learning Community, Kanada), 1996 n Zjišťuji, že má role učitele, který všechno ví, se mění na poskytovatele materiálů, na inspirátora, na někoho, kdo vymýšlí záměry, buduje základy, nastavuje podmínky a řeší konflikty. Cítím, že tato nová role je čím dál tím důležitější. Změny paradigmatu? (předmětu zkoumání) UNESCO 1997 : "Učení je skryté bohatství" zpráva Mezinárodní komise UNESCO, "Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:" 1, učit se poznávat =učit se učit, učit se myslet, učit se učit (druhé) Změny paradigmatu? UNESCO 1997 : "Učení je skryté bohatství" zpráva Mezinárodní komise UNESCO, "Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:"" 2, učit se jednat = být schopen tvořivě zasahovat do svého okolí tvořit a učit se pracovat v týmu, řešit situace tak, aby nebyly porušovány zákonitosti přírody Změny paradigmatu? UNESCO 1997 : "Učení je skryté bohatství" zpráva Mezinárodní komise UNESCO, "Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:"" 3, učit se žít společně = dokázat spolupracovat a podílet se na společných úkolech Změny paradigmatu? UNESCO 1997 : "Učení je skryté bohatství" zpráva Mezinárodní komise UNESCO, "Vzdělávání pro 21. století - 4 pilíře:"" 4,učit se být = rozvoj osobnostního potenciálu Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO n Výhody "výukových programů" a "modelů zkušenostního vyučování" pro studující n Nevýhody "výukových programů" a "modelů zkušenostního vyučování" pro studující n Tipy pro úspěšné studium n Co mohou studující očekávat od instruktora? n Testy pro vlastní hodnocení Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO - Studijní materiály Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO - 3D Taxonomie Jak na výuku připravit STUDUJÍCÍHO --Vymezení cílů -Bloomova taxonomie Případové studie - omlouváme se dosud nefunkční pro výukové programy!! n www.phil.muni.cz/elf n http://videoserver.cesnet.cz/videoarchiv.php n http://verejnost.itutor.cz/demos.asp n http://ocw.mit.edu/index.html n http://www.thirteen.org/listeningadventures/ Elektronické vzdělávání Encyklopedie www.branavedeni.cz www.cojeco.cz www.vseved.cz http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html http://wikipedia.infostar.cz/ EIZ portály n http://library.muni.cz/e_zdroje.html n http://www.infozdroje.cz n http://www.portalstm.cz n http://www.archive.org Digitální knihovny n http://pro.corbis.com/ n http://www.icdlbooks.org/ n http://www.bl.uk/treasures/shakespeare/homepage.html n http://www.archive.org Klasické vzdělávání -Použitá literatura: Encyklopedie Knihovny n KALHOUS, Z., OBST,O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, 430s. ISBN 80--7178--253-X n KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995, 304s., ISBN 80-901873-0-7 n Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání http://www.vuppraha.cz n KVASNIČKOVÁ, D.: Metodická příručka k výuce Přírodovědy na 1. stupni základní školy. Fortuna, Praha 2000, 144 s., ISBN 80-7168-534-8 n EVROPSKÁ KOMISE 1995: Vyučování a učení. Cesta k učící se společnosti. Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě. Praha, UN_Gnosis. n HORKÁ. H. 2000 : Výchova pro 21. století. Brno, PAIDO, s.7,14 n JEDLIČKOVÁ,H. 2001: Aplikovaná biologie ve škole podporující zdraví. Principy angažovaného učení v terénu. in.Didaktika biologie a didaktika geologie, současnost a perspektivy, sb. Konf. UK Praha, s. 54 - 57 n JEDLIČKOVÁ,H. 2002 : Projektová výuka pro vzdělávání a výchovu k trvale udržitelnému způsobu života ve studiu učitelů na PdF MU v Brně. In.Biologické dni, sborník z mezinárodní konference, Nitra, Prírodovedec č.93, s.19 - 21 n JEDLIČKOVÁ,H. 2002 : Pozoruj, zkus, přemýšlej. In.Biologické dni, sborník z mezinárodní konference, Nitra, Prírodovedec č.93, s.22 n JEDLIČKOVÁ,H. 2002 : "Kejbaly" -- terénní středisko výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život PdF MU v Brně. In.Biologické dni, sborník z mezinárodní konference, Nitra, Prírodovedec č.93, s.23OESD 1997 : Celoživotní učení pro všechny, Praha, Tauris n OESD 2001 : Investing in Competencies for All.,Meeting of the OECD Education Ministers. Communiqué. Paris n PIKE.G.,SELBY.D. 1994: Globální výchova. Praha, Grada n PRŮCHA.J., WALTEROVÁ. E., MAREŠ. J. 1998: Pedagogický slovník.Praha, Alter s.164, 165 n REICHHOLF.J. 2002 : Žít a přežít v přírodě. Praha, Ikar, s.6 n UNESCO 1997 : Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO, "Vzdělávání pro 21. století", Praha, ÚIV MODELY INTEGROVANÉHO ZKUŠENOSTNÍHO VYUČOVÁNÍ aneb "VÝUKOVÉ PROGRAMY" DĚKUJI ZA POZORNOST, PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková