Terénní cvičné středisko výchovy a vzdělávání pro TUR Kudy kam? * Městská část Brno--Bohunice, v blízkosti kampusu MU * Autobus MHD č. 60, zastávka Kamenice Bylo, nebylo: Původně tu byla skládka stavebního odpadu V současnosti je tu cvičné pracoviště MU. Čím se zabýváme: * Akční výzkum * Výukové programy pro ZŠ * Mezifakultní a mezinárodní studium ( Univerzita Karlova, Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici, Univerzita v Lublani ) Kdo se o vás postará: * Ing. Helena Jedličková -- vedoucí střediska jedlickova@ped.muni.cz tel.:549 49 4801, 543 213 70 * Milada Ulbrichtová - zahradnice * Pavel Tesař - zahradník * Ing. Dana Křivánková - externí pracovník krivankova@mail.muni.cz Biotopy * Rybník * Park * Les jehličnatý * Les listnatý * Pole Biotop - Rybník * Funguje jako kořenová čistička odpadních vod, která je napojená na minerální čističku -- vsakovací nádrž * vegetace rybníka -- vrba křehká, orobinec úzkolistý, žabí vlas Biotop - Park * tvoří ho jehličnany jako borovice kleč, smrk Pančičův, borovice černá, tis červený * další druhy jsou: Buxus, bobkovišeň, svída krvavá, ... Biotop -- Les jehličnatý Jehličnatý les zahrnující původní i introdukované druhy -- původní: * borovice lesní * borovice kleč * smrk ztepilý -- introdukované: * zerav východní * jalovec obecný Biotop -- Les listnatý Tento biotop tvoří druhy: dub zimní, dub šípák, hloh obecný, bříza bradavičnatá, třešeň ptačí, jabloň obecná a další ovocné stromy, ... Biotop - Pole * Práce studentů MU v rámci studia aplikované ekologie (ekologické zemědělství) Skleník * Slouží studentům jako pěstírna. Studenti se zde učí sít, pikýrovat, sázet a přesazovat různé druhy rostlin. * Jsou tu také sukulentní rostliny a bonsaje. Fóliovník * Využívá se jako pěstírna zeleniny Nářaďovna a sklad * Úložiště pracovního nářadí Učebna v přírodě * Probíhá zde část výukových programů * Stanoviště výstavy " Barevný podzim" * Místo pro samostudium nebezpečných rostlin Aktivity na Kejbalech: * Pro ZŠ: * výstava "Barevný podzim" * Pro studenty MU: aranžování Výstava "Barevný podzim" * hlavním cílem výstavy je umožnit studentům realizaci aktivních forem učení (zkušenostní učení) * alternativní formy vzdělávání (výuka v terénu, samostudium) Naučná stezka * Stromy a keře různých zeměpisných pásem (jehličnatý les, listnatý les, ...). Klady a zápory: + * zkušenostní učení * výukové programy * ukázky různých biotopů * celoročně dostupné pracoviště * volný přístup na PC * studovna - * chybí popisné štítky u rostlin pro samostudium * malé vnitřní prostory * nedostupnost studovny během probíhající výuky Naše návrhy na zlepšení: * Popisné štítky u jednotlivých druhů dřevin * Vybudovat volně přístupnou studovnu i při probíhající výuce Vypracovali: * Diana Harbichová * Irena Matoušková * Jan Musil * Katka Paschová * Pavel Pospíchal * Iva Vysloužilová