+--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Rámcová struktura učiva Chemie v 8. a 9. ročníku ZŠ | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |8. ročník |1. Úvod do učiva chemie- bezpečnost práce, hořlaviny,pokus a | | | | | | pozorování v chemii | | | | | |2. Směsi | | | | | |3. Složení látek, chemické prvky | | | | | |4. Chemické reakce I | | | | | |5. Sloučeniny anorganické chemie- oxidy, sulfidy, hydroxidy, halogenidy,| | | | | | | | | kyseliny, výpočty molární koncentrace, výpočty ze vzorců a | | | | | | jednoduchých rovnic. | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |9. ročník |6. Sloučeniny anorganické chemie- soli, pH | | | | | |7. Chemické reakce II -- redoxní reakce, elektrolýza | | | | | |8. Sloučeniny organické chemie | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Průběžně 8. ročník,|9. Chemie a průmysl | |začátek 9. ročníku | | | |10.Průmyslová hnojiva | | | | | |11.Materiály pro stavební průmysl | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |Průběžně 9. ročník |12.Plasty a syntetická vlákna - vlastnosti, použití, likvidace | | | | | |13.Detergenty a pesticidy, insekticidy | | | | | |14.Léčiva a návykové látky | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Ad 1) zásady bezpečné práce - ve školní pracovně (laboratoři) i v běžném životě nebezpečné látky a přípravky - R-věty, S-věty, varovné značky a jejich význam hořlaviny - význam tříd nebezpečnosti mimořádné události - havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek vlastnosti látek - hustota, rozpustnost, tepelná a elektrická vodivost, vliv atmosféry na vlastnosti a stav látek. Ad 2) směsi - různorodé, stejnorodé roztoky; hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku; koncentrovanější, zředěnější, nasycený a nenasycený roztok; vliv teploty, plošného obsahu a míchání pevné složky na rychlost jejího rozpouštění do roztoku; oddělování složek směsí (usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace) voda - destilovaná, pitná, odpadní; výroba pitné vody; čistota vody vzduch - složení, čistota ovzduší, ozonová vrstva Ad 3) částicové složení látek - molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony prvky - názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků, skupiny a periody v periodické soustavě chemických prvků; protonové číslo chemické sloučeniny - chemická vazba, názvosloví jednoduchých anorganických a organických sloučenin Ad 4) chemické reakce (výpočtové úlohy) - zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice, látkové množství, molární hmotnost klasifikace chemických reakcí - slučování, reakce exotermní a endotermní faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí - teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalýza Ad 5) oxidy - názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, sulfidy -- názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných sulfidů. hydroxidy -- názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných hydroxidů. halogenidy -- názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů. kyseliny - kyselost a zásaditost roztoků; vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin, výpočty molární koncentrace, výpočty ze vzorců a jednoduchých rovnic, pH. Ad 6) soli bezkyslíkatých kyselin a kyslíkatých kyselin -- neutralizace, oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných solí. Ad 7) chemické reakce --redoxní reakce chemie a elektřina - výroba elektrického proudu chemickou cestou Ad 8) exo a endotermické reakce, paliva - ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva. uhlovodíky - příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků deriváty uhlovodíků - příklady v praxi významných halogenderivátů, alkoholů, aldehydů, karboxylových kyselin a esterů plasty přírodní látky - zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v lidském těle. Ad 9) chemický průmysl v ČR - výrobky, rizika v souvislosti s životním prostředím, recyklace surovin, koroze Ad 10) průmyslová hnojiva Ad 11) materiály pro stavební průmysl - cement, vápno, sádra, keramika Ad 12) plasty a syntetická vlákna - vlastnosti, použití, likvidace Ad 13) detergenty a pesticidy, insekticidy -- prací prostředky, čistící prostředky v domácnosti, likvidace škůdců rostlinného i živočišného původu chemickou cestou Ad 14) léčiva a návykové látky -- běžně používané léky, léky dostupné bez předpisů, drogy -- jejich chemická podstata, návykovost +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |8. ročník|1.Úvod do učiva |Ad 1.1) Co je to |1)Seznámení |1. vyučovací hodina -- | | |chemie- bezpečnost |chemie.Bezpečnost |s předmětem |motivace žáků do | | |práce, |práce v učebně a |chemie |předmětu (efektní | | |hořlaviny,pokus a |laboratoři chemie | |chemické pokusy) | | |pozorování v chemii| |2)Pravidla | | | | | |chování v |2. vyuč. | | CH | | |chemické |hod.-demonstrace | | | |(hodinová dotace cca| |chování v laboratoři a | | | |2 vyučovací hodiny) |laboratoři |práce s chemikáliemi. | | | | | |Upozornění na různá | | | | |3)Označení |poranění a demonstrace | | | | |nebezpečných |základů 1. | | E | | |látek. R a |pomoci | | | | |S věty. | | | | | | | | | | | |4)První pomoc při| | | | | |poleptání, | | | | | |pořezání | | | M | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | I | |--------------------+-----------------+-----------------------| | | |Ad 1.2) Hořlaviny, |1) Třídy |Pokus: Model hasícího | | | |hašení požáru |hořlavin- |přístoje, karta pokusu | | | | |základní zástupci|č.x | | | |(hodinová dotace cca|těchto tříd | | | | |1 vyučovací hodina) | | | | E | | |2) Požár- | | | | | |a)možnosti vzniku| | | | | | | | | | | |b) hašení požáru | | | | | |-- typy hasících | | | | | |přístrojů | | | - | | | | | | | | | | | | | |--------------------+-----------------+-----------------------| | | |Ad 1.3)Vlastnosti |1) Plamen -- jeho |Pokus: | | | |chemických látek, |vlastnosti | | | | |jejich pozorování |2)Rozlišování |1)Plamen- zóny plamene,| | Z | |pomocí různých |látek pomocí |karta pokusu č.x | | | |chemických pokusů |barvy, zápachu, | | | | | |rozpustnosti ve |2) Oheň, který nespálí,| | | |(hodinová dotace cca|vodě, benzinu, |karta pokusu č. x | | | |2 vyučovací hodiny) |podle chování při| | | | | |zahřívání |3)Porovnání cukru, | | Á | | | |kuchyňské soli a ........., | | | | |3)Chemická změna,|karta pokusu č. x | | | | |teplota tání, | | | | | |varu, hustota | | | | | | | | | | | | | | | Ř | | | | | | | | | | | | | |--------------------+-----------------+-----------------------| | | |Ad 2.1) Úvod do |1) Směsi kolem |Na základě reálných | | | |tématu směsi |nás |věcí(pomůcek) odvodit | | | | | |rozdělení směsí a | | Í | |(hodinová dotace cca|2) Odvození |některé vlastnosti | | | |1 vyučovací hodina) |vlastností směsí | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------+-----------------+-----------------------| | | |Ad 2.2) Směsi |Rozdělení | | | | |různorodé |různorodých směsí| | | | | |+ reálné příklady| -//- | | | |(hodinová dotace cca| | | | | |1 vyučovací hodina) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------+-----------------+-----------------------| | | |Ad 2.3) Směsi |1) Vlastnosti | | | | |stejnorodé - roztoky|stejnorodých | | | | | |směsí | | | | |(hodinová dotace cca| | | | | |1 vyučovací hodina) |2)rozpouštění, | | | |2. Směsi | |rozpustnost, | | | | | |rozpouštědlo | -//- | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |CH| |Ad 2.4) Metody oddělování|Metody oddělování|Velice přínosná je | | | |směsí |směsí- usazování,|laboratorní práce -- | | | | |filtrace, |filtrace a krystalizace (i| | | | |krystalizace, |domácí pokus s kuchyňskou | | |2. Směsi | |destilace, |solí) | | | |(hodinová dotace cca 2 |sublimace, | | |E | |vyučovací hodiny) |extrakce a | | | | | |chromatografie | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |M | | | | | | | | | | | | | |-------------------------+-----------------+---------------------------| | | |Ad 2.5) Voda |1) |Pokus: 1)Demonstrace | | | | | |koloběhu vody v přírodě, | | | |(hodinová dotace cca 2 |a)Voda -- základ |karta pokusu č. x | |I | |vyučovací hodiny) |všeho živého. | | | | | | |2)Tvrdost vody, karta | | | | |b)Voda jako jedna|pokusu č. x | | | | |ze směsí. | | | | | | |3) Obsah iontů ve vodě, | | | | |c)Rozdělení vod |karta pokusu č. x | |E | | |podle obsahu | | | | | |minerálních látek|4)Orientační zjišťování | | | | |a podle obsahu |stupně znečištění, karta | | | | |nečistot. |pokusu č. x | | | | | | | | | | |2) Voda -- její | | |- | | |čištění + | | | | | |ekologie | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Ř | | | | | | | |-------------------------+-----------------+---------------------------| | | |Ad 2.6) Vzduch |1) Vzduch jako |Pokus: | | | | |směs | | | | |(hodinová dotace cca 1 | |1)Demonstrace smogové | | | |vyučovací hodina) |2) Složení |situace, karta pokusu č. x | |Í | | |vzduchu | | | | | | |2) Vlastnosti vzduchu- | | | | | |teplý x studený vzduch, | | | | | |karta pokusu č. x 3)Vzduch | | | | | |a voda- porovnání hustoty, | | | | | |karta pokusu č. x | |J | | | | | | | | | |4) Laboratorní příprava | | | | | |kyslíku, karta pokusu č. x | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | |-------------------------+-----------------+---------------------------| | | |Ad 3.1) Částicové složení|1) atomy, atomové|1)Model atomu, přirovnání | | | |látek |jádro, protony, |makové zrnko(jádro) atd | | | | |neutrony, | | | | |(hodinová dotace cca 3 |elektronový obal |2) Modely molekul | |N | |vyučovací hodiny) |a jeho změny | | | | | |v chemických | | | | | |reakcích, | | | | | |elektrony, | | | | | | | | | | | |2) molekuly, | | | | | |spojení atomů v | | | | | |molekuly | | | | | | | | | | |-------------------------| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |3. Složení látek,| | | | | |chemické prvky | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |3. Složení látek,|Ad 3.2) Prvky - názvy, značky,| Prvky- co jsou |1)Doporučení k tomuto | | |chemické prvky |vlastnosti použití vybraných |to chemické |učebnímu tématu: Se | |CH| |prvků. |prvky, jejich |zadáváním názvů a | | | | |značky a názvy |značek prvků začít už | | | |(hodinová dotace | |třeba v polovině září.| | | |cca 2? | |Každou hodinu 5 prvků.| |E | |vyučovací hodiny) | | | | | | | |2) Ukázka některých | | | | | |prvků v reálu C, S, | | | | | |Au, Ag, Hg, I, Na, Mg | |M | | | |atd. | | | |------------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 3.3) Skupiny a periody |1) Prvky jsou |1) Nutná práce s PSP, | | | |v periodické soustavě |umístěny v PSP- |každý žák svou PSP | |I | |chemických prvků; protonové |ta je složena ze | | | | |číslo, nukleonové číslo, |skupin 1-18 a |2) Neustálé | | | |neutronové číslo, izotopy, |period 1-7 |procvičování názvů a | | | |nuklidy. | |značek prvků | |E | | |2) a) Pořadí | | | | |(hodinová dotace cca 2 |prvků v PSP |3) K tomu přidat i | | | |vyučovací hodiny) |určuje Z |vyhledávání prvků | | | | | |v PSP a určování | |- | | |b) Existují i |jejich Z, A, N | | | | |čísla A, N | | | | | | |4) Kde slyší pojmy | | | | |c) Pojmy izotop, |izotop, nuklid? Znají | |L | | |nuklid |tyhle pojmy | | | | | |z některého dalšího | | | | | |předmětu? | | | |------------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 3.4) Použití vybraných |1) Nekovy (H, O,|1) Pokud možno reálné | | | |prvků. |C, S, P,Halogeny-|ukázky prvků. | |I | | |Cl, I, F, Br) | | | | |(hodinová dotace cca 3-4 |Polokovy (Si, Ge)|2) Nebát se zmínit | | | |vyučovací hodiny) | |výrobu a zušlechťování| | | | |2) Kovy ( Fe, Al,|železa a jejich | | | | |Cu, Zn, Pb, Sn, |princip | | | | |Ag, Au, Pt, Mg, | | |S | | |Hg, Alkalické |3)Pokus: | | | | |kovy) | | | | | | |a)Peklo ve zkumavce, | | | | | |karta pokusu č. x | |T | | | | | | | | | |b) Plamenové zkoušky, | | | | | |karta pokusu č. x | | | | | | | | | | | |c) Hoření síry -- sirný| | | | | |knot, karta pokusu | |O | | | | | | | | | | č. x | | | | | | | | | | | |d) Vodík- třaskavost | | | | | |směsi vodíku se | | | | | |vzduchem, karta pokusu| |P | | | | č. x | | | | | | | | | | | |e) Hoření prvků | | | | | |s kyslíkem, karta | | | | | |pokusu č. x,x,x,x | | | | | | | |A | | | |f) Aluminotermie, | | | | | |karta pokusu č. x | | | | | | | | | | | |g) Příprava a | | | | | |vlastnosti chloru, | | | | | |karta pokusu | |D | | | | | | | | | | č. x | | | | | | | | | | | |h) Reakce chloru | | | | | |s vodíkem, karta | | | | | |pokusu č. x | | | | | | | | | | | |ch) reakce sodíku, | | | | | |draslíku popř. vápníku| | | | | |s vodou, karta pokusu | | | | | | | | | | | | č. x | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |3. Složení látek, |Ad 3.5) Chemické sloučeniny |1) Základy učiva|1) Na základě | | |chemické prvky |- chemická vazba, názvosloví|o chemické vazbě|opakování učiva o | |CH| |jednoduchých anorganických |-- využití |atomech a molekulách | | | |a organických sloučenin. |předešlého učiva|odvodit chemickou | | | | | |vazbu. | | | |(hodinová dotace cca 2 |2) Tvorba | | |E | |vyučovací hodiny) |chemického |2) Základy názvosloví-| | | | |názvosloví |pokračování potom | | | | | |v lednu. | | | | | | | |M | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |I | | | | | | |4. Chemické reakce I| | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |- | | | | | | | | | | | | | |----------------------------+----------------+----------------------| | | |Ad 4.1) Chemické reakce |1) Na | | |P | |(výpočtové úlohy) - |jednoduchých | | | | |hmotnostní zlomek, |příkladech |Kartotéka příkladů: | | | |zopakování hustoty. |z praxe ukázat | | | | | |výpočet |1) Hmotnostní zlomek. | | | |(hodinová dotace minimálně |hmotnostního | | | | |2 vyučovací hodiny) |zlomku a tím | | |R | | |procentuální | | | | | |koncentraci | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |O | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |S | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |----------------------------+----------------+----------------------| | | |Ad 4.2) Látkové množství, |1a) vysvětlení |2) Látkové množství. | |I | |molární hmotnost. |pojmu molární | | | | | |hmotnost | | | | |(hodinová dotace minimálně | | | | | |4 vyučovací hodiny) |1b) vysvětlení | | | | | |pojmu látkové | | | | | |množství a jeho | | |N | | |jednotky mol | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |C | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | |Ad 4.3) Faktory ovlivňující|1) Pomocí |1) Pokus: | | | |rychlost chemických reakcí |jednoduchých | | |CH|4. Chemické reakce I|- teplota, plošný obsah |pokusů předvést |Teplota: Reakce Zn+HCl| | | |povrchu výchozích |žákům jednotlivé |v horké a studené vod,| | | |látek,koncentrace, |faktory |karta pokusu č.x | | | |katalyzátory. |ovlivňující | | |E | | |průběh chemických|Plošný obsah: Reakce | | | |(hodinová dotace 1-2 |reakcí. |práškového Zn + HCl a | | | |vyučovací hodiny) | |reakce kusového Zn + | | | | | |HCl, karta pokusu č.x | |M | | | | | | | | | |Koncentrace: Zn+ konc.| | | | | |HCl a zn + zř. HCl, | | | | | |karta pokusu č. x | |I | | | | | | | | | |Katalyzátory: Hoření | | | | | |kostky cukru | | | | | |(cigaretový popel- | |E | | | |katalyzátor),karta | | | | | |pokusu č. x | | | | | | | | | | | | | |- | |---------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 4.4) Klasifikace |1) Vysvětlit žáků|1) chemické rovnice -- | | | |chemických reakcí - zákon |zákon zachování |vyčíslování na základě| | | |zachování hmotnosti, |hmotnosti a na |zákona zachování | |L | |chemické rovnice, |základě něho |hmotnosti | | | | |odvodit | | | | |slučování, reakce exotermní|vyčíslování |Pokus: Zlatý déšť: | | | |a endotermní |jednoduchých | | | | | |chemických rovnic|Pb(NO[3])[2] + | | | |(hodinová dotace 3-4 | | | |E | |vyučovací hodiny) |2) Reakce exo a |Pokus provádět na | | | | |endotermní- |laboratorních vahách- | | | | |vysvětlení pojmů,|dokážeme, že se | | | | |tak aby jim byly |hmotnost reaktantů | | | | |naprosto jasné. |rovná hmotnosti | | | | | |produktů, karta pokusu| |D | | | |č.x | | | | | | | | | | | |2) Reakce exo a | | | | | |endotermní: | | | | | | | | | | | |Pokus:1)exotermní | |E | | | |reakce: Rozpouštění | | | | | |NaOH, karta pokusu | | | | | | č. x | | | | | | | | | | | |2) endotermní reakce: | | | | | | | |N | | | |Pokus: Vyredukování | | | | | |rtuti z oxidu | | | | | |rtuťnatého | | | | | |(videopokus), karta | | | | | |pokusu č.x | | | |---------------------------+-----------------+----------------------| | | |POLOLETNÍ OPAKOVÁNÍ A | | | | | |POLOLETNÍ KLASIFIKACE | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |(hodinová dotace 2 - 4 | | | | | |vyučovací hodiny) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--+--------------------+---------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.1) |1) Koncovky. |Pokusy: | | | | | | | |CH|5. Sloučeniny |Oxidy, sulfidy - |2) Co jsou to |1) Příprava oxidu | | |anorganické chemie- |názvosloví, vlastnosti a |oxidy. |siřičitého, karta | | |oxidy, sulfidy, |použití vybraných prakticky| |pokusu č.x | | |hydroxidy, |významných oxidů a sulfidů |3) Tvorba vzorců.| | |E |halogenidy, | | |2) Příprava oxidu | | | |(hodinová dotace 6 |4) Procvičování |uhličitého, karta | | |kyseliny, výpočty |vyučovacích hodin) |vzorců oxidů. |pokusu č. x | | |molární koncentrace,| | | | |M |výpočty ze vzorců a | |5) Významné |3) Příprava oxidu | | |jednoduchých rovnic.| |oxidy.(NO, NO[2],|hořečnatého, karta | | | | |CO, CO[2], CaO, |pokusu č.x | | | | |Al[2]O[3], | | |I | | |SiO[2]) |4) Příprava oxidu | | | | | |železitého, karta | | | | |6) Sulfidy. |pokusu č.x | | | | | | | |E | | |7) Významné | | | | | |sulfidy.(FeS, | | | | | |PbS, ZnS) | | | | | | | | |- | | | | | | | |---------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.2) |1) Tvorba vzorců |Začít po oxidech a | | | | |- názvosloví |sulfidech v únoru, | |Ú | |Hydroxidy - zásaditost | |pokračovat v březnu. | | | |roztoků; vlastnosti, | | | | | |vzorce, názvy a použití | | | | | |vybraných prakticky | | | |N | |významných hydroxidů | | | | | | | | | | | |(hodinová dotace 1 | | | | | |vyučovací hodinu) | | | |O | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |R | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | |Ad 5.2) |2) Vlastnosti a |Pokusy: | | | | |charakteristika | | |CH|5. Sloučeniny |Hydroxidy - zásaditost |nejznámějších |1)Reakce NaOH s vodou,| | |anorganické chemie- |roztoků; vlastnosti, |hydroxidů (NaOH, |karta pokusu č.x | | |oxidy, sulfidy, |vzorce, názvy a použití |KOH, Ca(OH)[2], | | | |hydroxidy, |vybraných prakticky |NH[4]OH) |2) Reakce Ca(OH)[2] | |E |halogenidy, |významných hydroxidů | |s CO[2], karta | | | | | |pokusu č. x | | |kyseliny, výpočty |(hodinová dotace 2 | | | | |molární koncentrace, |vyučovací hodiny) | |3) Rozpouštění | |M |výpočty ze vzorců a | | |amoniaku ve vodě, | | |jednoduchých rovnic. | | |karta pokusu č.x (moc | | | | | |nevychází) | | | | | | | |I | |-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.3) |1) Vznik a |Pokusy: | | | | |názvosloví | | | | |Halogenidy -- oxidační |halogenidů, |1) Příprava chloru | |E | |číslo halogenových prvků |tvorba vzorců |(videopokus), karta | | | |v halogenidech, |halogenovodíků a |č.x | | | |halogenovodíky, tvorba |halogenidů | | | | |vzorců halogenovodíků a | |2) Vlastnosti a reakce| |- | |halogenidů, významné |2) Významné |bromu (videopokus), | | | |halogenidy. |halogenidy |karta pokusu č.x | | | | |( NaCl, CaF[2], | | | | |(hodinová dotace 3 |AgBr) |Téměř všechny pokusy | |B | |vyučovací hodiny) | |s halogeny je nutné | | | | | |ukázat na videu, | | | | | |protože nesplňují | | | | | |požadavky na | | | | | |bezpečnost práce a | | | | | |jsou jedovaté. | |Ř | |-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.4) |1) Názvosloví |Pokusy: | | | | |bezkyslíkatých | | | | |Kyseliny -- bezkyslíkaté, |kyselin-- |1)HCl a její reakce, | | | |kyslíkaté. Vlastnosti a |halogenovodíky |karty pokusů č.x,x | | | |charakteristika |v kapalném | | |E | |jednotlivých |skupenství. |2) H[2]SO[4] a její | | | |nejznámějších kyselin. | |reakce, karty pokusů | | | | |2) Názvosloví |č. x,x | | | |(hodinová dotace 3-4 |kyslíkatých | | | | |vyučovací hodiny) |kyselin. |3) HNO[3] a její | | | | | |reakce, karty pokusů | |Z | |UČIVO PŘESAHUJE DO MĚSÍCE|3) Nejznámější a |č. x,x | | | |DUBNA. |nejpoužívanější | | | | | |kyseliny. (HCl, |4) Příprava H[2]CO[3],| | | | |H[2]SO[4], |karta pokusu č. x | | | | |HNO[3], | | | | | |H[2]CO[3], | | |E | | |H[3]PO[4]) | | | | | | |Kartotéka příkladů | | | | | |chemických vzorců: | | | | | | | | | | | |1) oxidy | | | | | | | |N | | | |2) sulfidy | | | | | | | | | | | |3) hydroxidy | | | | | | | | | | | |4) halogenidy | | | | | | | | | | | |5) kyseliny | |--+----------------------+-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.4) |3) Nejznámější a | | | | | |nejpoužívanější | | |CH|5. Sloučeniny |Kyseliny -- bezkyslíkaté, |kyseliny. (HCl, | | | |anorganické chemie- |kyslíkaté. Vlastnosti a |H[2]SO[4], | | | |oxidy, sulfidy, |charakteristika |HNO[3], | | | |hydroxidy, |jednotlivých |H[2]CO[3], | | |E |halogenidy, |nejznámějších kyselin. |H[3]PO[4]) | | | | | | | | | |kyseliny, výpočty |(hodinová dotace 3-4 | | | | |molární koncentrace, |vyučovací hodiny) | | | |M |výpočty ze vzorců a | | | | | |jednoduchých rovnic, |UČIVO PŘESAHUJE DO MĚSÍCE| | | | |pH. |DUBNA. | | | | | | | | | |I | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | |-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.5) | |Kartotéka příkladů | | | | | |chemických vzorců: | |- | |Opakování názvosloví | | | | | |oxidů, sulfidů, | |1) oxidy | | | |hydroxidů, halogenidů a | | | | | |kyselin. | |2) sulfidy | |D | | | | | | | |(hodinová dotace 2 | |3) hydroxidy | | | |vyučovací hodiny) | | | | | | | |4) halogenidy | | | | | | | | | | | |5) kyseliny | |U | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |B | |-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.6) | |Kartotéka příkladů: | | | | | | | | | |Výpočty molární | |1)Molární koncentrace.| | | |koncentrace, výpočty ze | | | | | |vzorců a jednoduchých | |2)Výpočty z chemického| |E | |rovnic. | |vzorce. | | | | | | | | | |(hodinová dotace 5 | |3)Výpočty | | | |vyučovacích hodin) | |z jednoduchých | | | | | |chemických rovnic. | | | | | | | |N | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--+----------------------+-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 5.7) |Kyselinotvorné |Kartotéka pokusů: | | | | |oxidy: SO[2], | | |CH|5. Sloučeniny |pH roztoků -- kyselost a |NO[2], CO[2 |1 )Hoření síry | | |anorganické chemie- |zásaditost roztoků. | |v kyslíku, karta | | |oxidy, sulfidy, |Stupnice pH. |]Zásadotvorné |pokusu č. x | | |hydroxidy, |Kyselinotvorné a |oxidy: CaO, MgO, | | |E |halogenidy, |zásadotvorné oxidy. | |2) Hoření uhlíku | | | | | |v kyslíku, | | |kyseliny, výpočty |(hodinová dotace 2 | | | | |molární koncentrace, |vyučovací hodiny) | |Karta pokusu č. x | |M |výpočty ze vzorců a | | | | | |jednoduchých rovnic, | | |3 )Hoření hořčíku | | |pH. | | |v kyslíku, karta | | | | | |pokusu č. x | |I | | | | | | | | | |4 )Reakce vápenného | | | | | |mléka s CO[2], karta | | | | | |pokusu č.x | |E | | | | | | | | | |5) Reakce sodíku | | | | | |s vodou, karta pokusu | | | | | |č.x | |- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |K | | | | | | | | | | | | | | | | | | |----------------------+-------------------------+-----------------+----------------------| | | |Ad 6.1) | |Kartotéka příkladů | | | | | |chemických vzorců: | |V |6. Soli bezkyslíkatých|Opakování názvosloví | | | | |kyselin a kyslíkatých |oxidů, sulfidů, | |1) oxidy | | |kyselin -- |hydroxidů, halogenidů a | | | | |neutralizace, oxidační|kyselin. | |2) sulfidy | | |číslo, názvosloví, | | | | | |vlastnosti a použití |(hodinová dotace 1 | |3) hydroxidy | |Ě |vybraných prakticky |vyučovací hodina) | | | | |významných solí. | | |4) halogenidy | | | | | | | | | | | |5) kyseliny | | | | | | | | | | | | | |T | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |-------------------------+-----------------+----------------------| | | | |Na základě pokusů|Kartotéka pokusů: | | | | |vysvětlit pojem | | |E | |Ad 6.2) |neutralizace. |1) Neutralizace: | | | | | | | | | |Neutralizace- chem. | |a) Kapkovací reakce | | | |reakce mezi kyselinou a | | | | | |hydroxidem. | |HCl+NaOH, karta pokusu| | | | | |č.x | |N | |Názvosloví bezkyslíkatých| | | | | |a kyslíkatých solí. | |b) Titrace roztoku | | | | | |NaOH kys. | | | |(hodinová dotace 2 | |chlorovodíkovou, karta| | | |vyučovací hodiny) | |pokusu č.x | | | | | | | | | | | |c) Titrace obchodního | | | | | |octa, karta pokusu č. | | | | | |x | | | | | | | | | | | |d) Neutralizace | | | | | |v kyvetě, karta pokusu| | | | | |č. x | | | | | | | | | | | |e) Vznik | | | | | |salmiaku.Reakce | | | | | |NH[4]OH + HCl, karta | | | | | |pokusu č. x | | | |-------------------------+-----------------+----------------------| | | | | | | | | | | | | | | |LABORATORNÍ PRÁCE -- | | | | | | | | | | | |- NEUTRALIZACE | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |(hodinová dotace 2 | | | | | |vyučovací hodiny) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | |Ad 6.3) |NaCl, KCl, CaCO[3],| | | | | | | | |CH|6. Soli bezkyslíkatých kyselin a |Vlastnosti a použití prakticky | | | | |kyslíkatých kyselin - vlastnosti, |významných solí. | | | | |použití vybraných solí, oxidační | | | | | |číslo, názvosloví, vlastnosti a |(hodinová dotace 2 vyučovací | | | |E |použití vybraných prakticky |hodiny) | | | | |významných solí.Hydrogensoli, | | | | | |hydráty solí. | | | | | | | | | | |M | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |I | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Č | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | |-------------------------------+-------------------+-| | | |Po zbytek června opakování. | | | | | |(Většinou se pro velké množství| | | | | |akcí nestíhá.) | | | | | | | | | |R | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |V | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |N | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | 9. ročník | |Úvodní opakování 8. ročníku. | | | | | | | | | | | |(hodinová dotace 8 vyučovacích hodin)| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | CH | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | M | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | I | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Z | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Á | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Ř | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Í | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +------------------------------------------------------------------------------------------------+ | | |6.4) |Jedlá soda -- |]Kartotéka pokusů: | | | | |NaHCO[3] -- | | | |6. Soli |Hydrogensoli a hydráty solí. |podstata |1) Odstranění přechodné | | |bezkyslíkatých | |krasových |tvrdosti vody povařením, | | |kyselin a |(hodinová dotace 2 vyučovací |jevů, skalice |karta pokusu č. x | | |kyslíkatých |hodiny) |modrá -- | | |CH|kyselin - | |CuSO[4].5H[2]O|2) Důkaz uhličitanu | | |vlastnosti, | | |vápenatého kys. octovou, | | |použití vybraných | | |karta pokusu č. x | | |solí, oxidační | | | | |E |číslo, názvosloví,| | |3) Důkaz tvrdosti vody | | |vlastnosti a | | |etanolovým roztokem mýdla, | | |použití vybraných | | |karta pokusu č.x | | |prakticky | | | | |M |významných | | | | | |solí.Hydrogensoli,| | | | | |hydráty solí. | | | | | | | | | | |I | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |E | | | | | | |------------------+------------------------------+--------------+----------------------------| | |7. Chemické reakce|7.1) |1) Na základní|Kartotéka pokusů: | | |--redoxní reakce | |jednoduché | | |- | |Oxidace, redukce. Redoxní |rovnici |1) Reakce zinku s kys. | | |chemie a elektřina|vlastnosti kovů. Řada |vysvětlit |chlorovodíkovou- příprava | | |- výroba |reaktivity kovů. Získávání |pojmy -- |vodíku, karta pokusu č.x | | |elektrického |kovů z rud.Výroba železa a |oxidace, | | |Ř |proudu chemickou |oceli. |redukce a tím |2) Reakce síry s kyslíkem, | | |cestou | |i redoxní |karta pokusu č. x | | | |(hodinová |reakce. | | | | |dotace | |3) Hoření hořčíku na | | | |5 vyučovacích hodin) |Zn + HCl -> |vzduchu, karta pokusu č. x | | | | |H[2] + ZnCl[2 | | |Í | | | |4) Reakce sodíku | | | | | |s chlorem(videopokus), karta| | | | | |pokusu č.x | | | | | | | | | | | |5) Vzájemné vytěsňování | | | | | |kovů, karta pokusu č. x | |J | | | | | | | | | |6)Redukce oxidu olovnatého | | | | | |uhlíkem, karta pokusu č. x | | | | | | | | | | | |7) Redukce oxidu | | | | | |rtuťnatého(videopokus),karta| |E | | | |pokusu č.x | | | | | | | | | | | |8) Aluminotermie, karta | | | | | |pokusu č.x | | | | | | | | | | | | | |N | | | | | +------------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |7. Chemické reakce |7.2) |1) Na základě |Kartotéka pokusů:| | |--redoxní reakce | |oxidace a redukce| | |CH| |Elektrolýza, průmyslové využití|vysvětlit děje |1) Elektrolýza | | |chemie a elektřina - |elektrolýzy. Galvanický |probíhající na |roztoku jodidu | | |výroba elektrického |článek.Koroze. |katodě a anodě. |zinečnatého, | | |proudu chemickou | | |karta pokusu č. x| |E |cestou |(hodinová |2)Galvanický | | | | |dotace |článek -- zdroj |2) Elektrolýza | | | |3 vyučovací hodiny) |elektrické |roztoku chloridu | | | | |energie, olověný |sodného, karta | |M | | |akumulátor. |pokusu č. x | | | | | | | | | | |3) Koroze- |3)Elektrolýza | | | | |ochrana železných|roztoku chloridu | |I | | |materiálů pomocí |měďnatého, karta | | | | |galvanického |pokusu č. x | | | | |pokovování. | | | | | | |4) "Saturnův | |E | | |4) Laboratorní |strom", karta | | | | |práce - koroze |pokusu č. x | | | | | | | | | | | |5) Koroze, karta | |- | | | |pokusu č. x | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |L | | | | | | | | | | | | |---------------------+-------------------------------+-----------------+-----------------| | |8. Exo a endotermické|8.1) |Ad 8.1) |Kartotéka pokusů:| | |reakce. Paliva - | | | | | |ropa, uhlí, zemní |Exo a endotermické reakce. |1)Na základě |1) Hoření síry | |I |plyn, průmyslově | |jednoduché reakce|v tavenině | | |vyráběná paliva. |(hodinová dotace |vysvětlit, co je |KNO[3], karta | | | | 1 vyučovací hodina)|to exo a co |pokusu č.x | | |Uhlovodíky - příklady| |endotermická | | | |v praxi významných | |reakce. |2) Měření teploty| | |alkanů, uhlovodíků | | |reakce při | |S |s vícenásobnými | |2) Molární teplo |neutralizaci | | |vazbami | |reakce. |5%,15% a 25%HCl | | |a aromatických | | |20% roztokem | | |uhlovodíků. | | |NaOH, karta | | | | | |pokusu č.x | | |Deriváty uhlovodíků -| | | | |T |příklady v praxi | | | | | |významných | | | | | |halogenderivátů, | | | | | |alkoholů, aldehydů, | | | | | |karboxylových kyselin| | | | | |a esterů. | | | | |O | | | | | | |Přírodní látky - |-------------------------------+-----------------+-----------------| | |zdroje, vlastnosti a | |Ad 8.2) |Pracovní listy: | | |příklady funkcí | | | | | |bílkovin, tuků, |8.2) |1) Uhlí. | | | |sacharidů a vitaminů | | | | |P |v lidském těle. |Paliva - ropa, uhlí, zemní |2) Ropa a zemní | | | | |plyn, průmyslově vyráběná |plyn. | | | | |paliva. | | | | | | |3)Jaderná | | | | |(hodinová |energie. | | | | |dotace | | | |A | |4 vyučovací hodiny) |4) Vyčerpatelné a| | | | | |nevyčerpatelné | | | | | |zdroje energie. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |D | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |8. Exo a endotermické |8.3) |1) Alkany | | | |reakce. Paliva - ropa, | | | | | CH |uhlí, zemní plyn, |Uhlovodíky - příklady v praxi |- základních 10 | | | |průmyslově vyráběná paliva.|významných alkanů, uhlovodíků |alkanů, obecný | | | | |s vícenásobnými vazbami |vzorec | | | |Uhlovodíky - příklady |a aromatických uhlovodíků. | | | | E |v praxi významných alkanů, | |-methan, ethan, | | | |uhlovodíků s vícenásobnými |(hodinová |propan, butan | | | |vazbami a aromatických |dotace 5| | | | |uhlovodíků. |vyučovacích hodin) |- cykloalkany | | | M | | |(cyklohexan) | | | |Deriváty uhlovodíků - | | | | | |příklady v praxi významných| | 2) Alkeny- | | | |halogenderivátů, alkoholů, | |odvození tvorby | | | I |aldehydů, karboxylových | |vzorce, obecný | | | |kyselin a esterů. | |vzorec | | | | | | | | | |Přírodní látky - zdroje, | |- Ethylen (ethen) | | | E |vlastnosti a příklady | | | | | |funkcí bílkovin, tuků, | |- dieny (1,3- | | | |sacharidů a vitaminů | |butadien) | | | |v lidském těle. | | | | | - | | |3) Alkiny | | | | | | | | | | | |- odvození vzorců,| | | | | |obecný vzorec | | | | | | | | | | | |- ethin(acetylen) | | | P | | | | | | | | |4) Areny | | | | | | | | | | | |- zvláštnosti, | | | | | |odvození vzorců | | | | | | | | | R | | |- benzen, naftalen| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | O | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | S | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | I| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | N | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | C | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |8. Exo a endotermické |8.4) |Benzin- jeho | | | |reakce. Paliva - ropa, | |výroba, oktanové | | | CH |uhlí, zemní plyn, |Uhlovodíky a automobilismus. |číslo, alternativní| | | |průmyslově vyráběná paliva.| |pohon automobilů | | | | |(hodinová | | | | |Uhlovodíky - příklady |dotace 1| | | | E |v praxi významných alkanů, |vyučovací hodina) | | | | |uhlovodíků s vícenásobnými | | | | | |vazbami a aromatických | | | | | |uhlovodíků. | | | | | M | | | | | | |Deriváty uhlovodíků - |---------------------------------+-------------------+-| | |příklady v praxi významných| | | | | |halogenderivátů, alkoholů, | | | | | I |aldehydů, karboxylových |8.5) |Ad 8.5) | | | |kyselin a esterů. | | | | | | |Deriváty uhlovodíků - příklady |1) Halogenderiváty | | | |Přírodní látky - zdroje, |v praxi významných | | | | E |vlastnosti a příklady |halogenderivátů, alkoholů, |-vysvětlení tvorby | | | |funkcí bílkovin, tuků, |aldehydů, karboxylových kyselin a|vzorců | | | |sacharidů a vitaminů |esterů | | | | |v lidském těle. | |- freony | | | - | |(hodinová | | | | | |dotace 8|2) Alkoholy a | | | | |vyučovacích hodin ->2 vyučovací |fenoly- tvorba | | | | |hodiny-přechod do měsíce února) |základních vzorců | | | | | | | | | | | |- methanol | | | L| | | | | | | | |- ethanol | | | | | | | | | | | |- glycerol | | | | | | | | | | | |- ethylenglykol | | | E| | | | | | | | |- z fenolů -- fenol | | | | | | | | | | | |3) Aldehydy a | | | | | |ketony -- základní | | | | | |vzorce a jejich | | | D| | |tvorba | | | | | | | | | | | |- acetaldehyd | | | | | | | | | | | |- aceton | | | | | | | | | E| | |4) Kyseliny- tvorba| | | | | |základních vzorců | | | | | | | | | | | |- kyselina mravenčí| | | | | | | | | | | |- kys. octová | | | N| | | | | | | | |- mastné kyseliny | | | | | | | | | | | |- aminokyseliny | | | | | | | | | | | |5) Estery -- tvorba | | | | | |vzorců | | | | | | | | | | | |- rovnice | | | | | |esterifikace | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |8. Exo a endotermické |8.5) |4) Kyseliny- | | | |reakce. Paliva - ropa, | |tvorba základních | | | CH |uhlí, zemní plyn, |Deriváty uhlovodíků - příklady |vzorců | | | |průmyslově vyráběná |v praxi významných | | | | |paliva. |halogenderivátů, alkoholů, |- kyselina | | | | |aldehydů, karboxylových kyselin a |mravenčí | | | E |Uhlovodíky - příklady |esterů | | | | |v praxi významných alkanů,| |- kys. octová | | | |uhlovodíků s vícenásobnými|(hodinová dotace | | | | |vazbami a aromatických | 8 vyučovacích |- mastné kyseliny | | | M |uhlovodíků. |hodin ->2 vyučovací hodiny-přechod| | | | | |do měsíce února) |- aminokyseliny | | | |Deriváty uhlovodíků - | | | | | |příklady v praxi | |5) Estery -- tvorba| | | I |významných | |vzorců | | | |halogenderivátů, alkoholů,| | | | | |aldehydů, karboxylových | |- rovnice | | | |kyselin a esterů. | |esterifikace | | | E | | | | | | |Přírodní látky - zdroje, | | | | | |vlastnosti a příklady | | | | | |funkcí bílkovin, tuků, | | | | | - |sacharidů a vitaminů | | | | | |v lidském těle. | | | | | | |----------------------------------+------------------+-| | | |8.6) |1) | | | | | | | | | | |Přírodní látky - zdroje, |a)Cukry- | | | Ú| |vlastnosti a příklady funkcí |fotosyntéza | | | | |bílkovin, tuků, sacharidů a | | | | | |vitaminů v lidském těle. |- sacharidy | | | | | |(rozdělení) | | | | |(hodinová | | | | | |dotace až|- glukosa | | | N| |6 vyučovacích hodin, z toho 3-4 do| | | | | |měsíce března) |- fruktosa | | | | | | | | | | | |- sacharosa | | | | | | | | | | | |- škrob | | | O| | | | | | | | |- glykogen | | | | | | | | | | | |- celulosa | | | | | | | | | | | |b) Laboratorní | | | R| | |práce- cukry | | | | | | | | | | | |2) | | | | | | | | | | | |a)Tuky- výroba | | | | | |tuků, ztužování | | | | | |tuků | | | | | | | | | | | |- mýdlo a jeho | | | | | |výroba | | | | | | | | | | | |b) Laboratorní | | | | | |práce | | | | | | | | | | | |3) | | | | | | | | | | | |a) Bílkoviny | | | | | | | | | | | |b) Laboratorní | | | | | |práce | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |8. Exo a endotermické |8.7) |2) | | | |reakce. Paliva - ropa, | | | | | CH |uhlí, zemní plyn, |Přírodní látky - zdroje, |a)Tuky- výroba | | | |průmyslově vyráběná |vlastnosti a příklady funkcí |tuků, ztužování | | | |paliva. |bílkovin, tuků, sacharidů a |tuků | | | | |vitaminů, enzymů a hormonů | | | | E |Uhlovodíky - příklady |v lidském těle. |- mýdlo a jeho | | | |v praxi významných alkanů,| |výroba | | | |uhlovodíků s vícenásobnými|(hodinová | | | | |vazbami a aromatických |dotace až|b) Laboratorní | | | M |uhlovodíků. |6 vyučovacích hodin, z toho 3-4 do|práce | | | | |měsíce března) | | | | |Deriváty uhlovodíků - | |3) | | | |příklady v praxi | | | | | I |významných | |a) Bílkoviny | | | |halogenderivátů, alkoholů,|- téma 4, 5 (hodinová dotace 2 | | | | |aldehydů, karboxylových |vyučovací hodiny) |b) Laboratorní | | | |kyselin a esterů. | |práce | | | E | | | | | | |Přírodní látky - zdroje, | |4) Vitaminy -- | | | |vlastnosti a příklady | |rozdělení a | | | |funkcí bílkovin, tuků, | |příklady | | | - |sacharidů a vitaminů | | | | | |v lidském těle. | |5) Enzymy a | | | | | |hormony- základní | | | | | |charakteristiky | | | | | | | | | | | | | | | B| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Ř| | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------+----------------------------------+------------------+-| | | 9. |Ad 9) |U koroze možná | | | | | |laboratorní práce.| | | E|Chemický průmysl v ČR - |Chemický průmysl v ČR - výrobky, | | | | |výrobky, rizika |rizika v souvislosti s životním | | | | |v souvislosti s životním |prostředím, recyklace surovin, | | | | |prostředím, recyklace |koroze. | | | | |surovin, koroze. | | | | | | |(hodinová dotace 2 vyučovací | | | | Z| |hodiny) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | N| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |10. | | | | | | | | | | | CH |Průmyslová hnojiva. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | M | | | | | | |-----------------------------+-------------------------------+-------------------+-| | |11. | | | | | | | | | | | I |materiály pro stavební | | | | | |průmysl - cement, vápno, | | | | | |sádra, keramika | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - | | | | | | | | | | | | |-----------------------------+-------------------------------+-------------------+-| | |12. |12.1) |1) Laboratorní | | | | | |práce -- vlastnosti | | | |plasty a syntetická vlákna - |Plasty. |plastů | | | D|vlastnosti, použití, | | | | | |likvidace |(hodinová |2) Plasty- výroba | | | | |dotace |plastů, rozdělení | | | | |2-3 vyučovací hodiny) |plastů | | | | | | | | | | | |- PE, PVC,PS | | | U| | | | | | | | |- syntetická vlákna| | | | | |(PES,PAD, silon | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | B| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | N| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |13. | | | | | | | | | | | CH |detergenty a pesticidy, insekticidy -- prací prostředky, čistící prostředky | | | | | |v domácnosti, likvidace škůdců rostlinného i živočišného původu chemickou | | | | | |cestou | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | M | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | I | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | K| | | | | | | | | | | | |-----------------------------------------------------------------------------+-+-+-| | |14. | | | | | | | | | | | |léčiva a návykové látky -- běžně používané léky, léky dostupné bez předpisů, | | | | | V|drogy -- jejich chemická podstata, návykovost | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Ě| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | T| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | N| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | | | | | | | | | | | | CH | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | M | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | I | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Č | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | R | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | V | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | E | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | N | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+