Některá "aktivní" slovesa a slovesní vazby vhodné pro vymezování učebních cílů v kognitivní oblasti podle Bloomovy taxonomie +----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ | CÍLOVÁ KATEGORIE | AKTIVNÍ SLOVESO | | | | | | (slovesní vazba) | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |1.Znalost (zapamatování si) | | | | | |˙ konkrétních poznatků (termínů, faktických údajů) | definovat | | | | |˙ postupů a prostředků zpracování konkrétních vědomostí (klasifikačních kategorií, | napsat | |kritérií, metodologie apod.) | | | | opakovat | |˙ všeobecných a abstraktních poznatků (zákonů, zevšeobecnění teorií | | |a vědomostních struktur) | pojmenovat popsat | | | reprodukovat seřadit | | | vybrat vysvětlit | | | určit | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |2.Porozumění | | | | | |˙ převod (např. překlad z jednoho jazyka do druhého nebo převod z jedné formy komunikace| dokázat | |do druhé) | | | | interpretovat | |˙ interpretace (přeskupení, reorganizace nebo nový pohled na zapamatované, | | |rozlišení podstatného od nepodstatného) | ilustrovat | | | | |˙ extrapolace (odvození, odhad důsledků nevyhnutelně vyplývajících z trendů | objasnit | |a posloupností) | | | | odhadnout | | | | | | opravit | | | | | | přeložit uskutečnit | | | vyjádřit | | | (vlastními slovy) vyjádřit | | | ( jinou formou) vypočítat | | | zkontrolovat změřit jinak formulovat | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |3. Aplikace | | | | | | o využití abstraktních a všeobecných vědomostí (pravidel, principů, zákonů, | aplikovat | | teorií, metod, technik, postupů, všeobecných myšlenek) | | | v konkrétních situacích | demonstrovat | | | | | | diskutovat interpretovat | | | (údaje) načrtnout | | | navrhnout plánovat | | | použít registrovat | | | řešit uspořádat | | | vyčíslit vyzkoušet | | | prokázat uvést vztah mezi | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |4. Analýza (rozbor konkrétní informace, systému, procesu) | analyzovat | | | | | o na prvky (části) | provézt rozbor | | o na vztahy mezi prvky | | | o z hlediska principů uspořádání prvků a jejich vztahu | rozhodnout rozlišit | | | rozčlenit specifikovat | | | najít principy uspořádání | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |5. Syntéza | | | | | | o složení prvků a částí do předtím neexistujícího celku (do ucelené výpovědi, plánu nebo do množství | kategorizovat | | operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, modelu formou: | | | - vypracování individuálně specifické | klasifikovat | | informace - vypracování operačního | | | plánu | skombinovat | | | | |- odvození souboru abstraktních vztahů | modifikovat | | | | | | navrhnout | | | | | | zorganizovat | | | | | | reorganizovat shrnout napsat | | | zprávu vyvodit všeobecné závěry | | | | | | | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |6. Hodnotící posouzení | argumentovat | | | | |˙ posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů, metod, postupů, řešení a pod. z hlediska | obhájit | |nějakého účelu | | |podle: | ocenit | |- vnitřních kritérií (věcná správnost, návaznost myšlenek, přesnost údajů, logická souvislost | | |závěrů s předpoklady | oponovat | |apod.) - | | |vnějších kritérií (srovnání posuzovaného s jinými analogickými výtvory, především | porovnat | |s těmi, které jsou | | | | posoudit | | považované za vynikající) | | | | prověřit | | | | | | vybrat | | | | | | vyvrátit zdůvodnit | | | zhodnotit podpořit názor | | |srovnat (s normou) | | | provést kritiku uvést klady a zápory | +----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+