^tegjslativní podmínky vzdělávání dětí, žáku^ studentu s mentálním tížením Legislativa • Nadnárodní normy • Ústava České republiky • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolní základním, středním, vyšším odborné jiném vzdělávání • Vyhlášky • Doporučení, směrnice, informace, metodické pokyny Školský zákon • Rovný přístup ke vzdělávání právo žáků s těžkým MP, s více autismem-vzdělávání v ZS speciál jinak • Členění na osoby se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním\ a sociálním znevýhodněním (§16, odst. 1) • Stupeň základního Základy vzdělání (§45) • Úprava délky základního vzd (deset ročníků) • Základní vzdělávání nejdéle do dvacátého roku • Asistent pedagoga • Individuální vzdělávací plán • Změny názvu speciálních škol Vyříláš ky Vyhláška č. 14/2005 o před vzdělávání Vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Vyhláška 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška 73/2QQ5Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studerttů se speciálními vzdělávacími potřebamisa dětí, žáků a studentů mimořádně n • Zásady, cíle speciálního vzdělávání • Formy Typy speciálních škol Individuální vzdělávací plán Asistent pedagoga Organizace speciálního vzdělá1 Zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání Počty žáků Vzdělávání žáků mimořádně nadaných Edukacfe-o^ob postižením zjíi uplynulý« Rok 1990 ÚSP pro MPM -osvobození od povinné školní docházky Speciální školy -segregovaný systém vzdělávání žáků se zdravotním postižením s mentálním .tiledu vývoje ;h tSJet Rok 2 ÚSP pro M^M povinnost vzdělávání všech klientů. Integrované vzdělávání - individuální, skupinové. Speciální školy. Vyhláška čľ72/2Q05 S b. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Mezinárodní klasifikace postižení dle^HO Znění 1980 Znění 1998 Impairment poškození > tělesná (med.) rovina (organické, mentální, psychické) Impairment Disability schopnosti i (omezení) aktivity i možnosti > personální (psychologicko/pedagogická) rovina Activity Handicap postižení/znevýhodnění spoluúčast > společensko-sociální (sociologická) rovina Participation Nižší praVflj normy Informace MSMT CR k organised kurzu k získání základů vzdělání Kurz k získání základního vzdělání Doporučení základním školám speciálnínvk hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve ško|ním roce 2005/06 Metodický pokyn č. 1/05 vedoucí odboru školství Krajského úřadu jihomoravského kraje k udělera souhlasu se zřízením funkce asistenta pedagoga Anaiýzä^o^mínek rozvíjení sociálních kompetencí - výzkumný projgkt Dílčí cíle vzdě: Prokázat rozdíly v přístupu ke osob se středně těžkou mentální retar, rodině a v ústavní péči. Analyzovat rozdíly mezi úrovní sociálníc kompetencí mezi osobami se středně těžkou mentální retardací v ústavní péči a v rodině. Charakteristika výzkumného projektu • Analýza aktuální úrovně soi kompetencí u osob se středně tezxou mentální retardací v ústavní péči rodině. Technika dotazníku a interview. Plnění povinne§kolní d soubor NI Vzdělání žádné 84,5% r neukončené 2,4% Plnění povinné-školní docházky soubor^N^ Vzdělání jiné a neukončené 20,5% žádné 0,0% CeloživolnH^/zdělávání soubor Využití možnosti dalšího vzdělávání ano 16,9% Celoživótní^/zdělávání - souboŕl^ Využití možnosti dalšího vzdělávání Dovednosti v domácnosti - soubor N1 Dovednosti v domácnosti Dovednosti v domácnosti - soubor N2 Dovednosti v domácnosti Práce s čísl soubor N1 0s 100 90 80 70 60 50 40 Práce s čísly D zvládne sám/a ■ zvládne se slovní instrukcí D dopomoc druhé osoby ■ nezvládne ;**> ofy ^ -ô- J f <ŕ J? 4t <& 4š> .. * • sledovaná činnost Práce s čísl soubor N2 100 90 80 70 60 50 40 30-I 20 10 Práce s čísly ano ■ zvládne sám/a ■ zvládne se slovní instrukcí D dopomoc druhé osoby D nezvládne m ^ ^ s> #' & ^ é iy ,$ # $" ■.rn<- 4 'Sy -■v V *? v- & *? V- :%■ .# íP ry ^ ^ «ř ^ .t>° T^ ,i-i *$> ^ V ^ ..?> -ťt>* ^ ® ^ sledovaná činnost Manipulace s p&n^zi - soubor N1 100 90 Manipulace s penězi D zvládne sám/a ■ zvládne se slovní instrukcí D dopomoc druhé osoby ■ nezvládne nákup bonbónů za mince setřídění a porovnání drobných mincí pojmenovaní a označení 1 Kč manipulace a počítání do 5 Kč poznání hodnoty 2 Kč manipulace a počítání s 2 Kč typ manipulace zacházení s kombinacemi 2+1 Kč do 5 Kč zacházení s kombinacemi 2+1 Kč do 10 Kč pojmenovaní 5 a 10 Kč spočítání 20 Kč z korun Manipulace s penězi - soubor N2 Manipulace s penězi 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 D zvládne sám/a D zvládne se slovní instrukcí D dopomoc druhé osoby D nezvládne ti íi nákup bonbónů za mince setřídění a porovnání drobných mincí pojmenování a manipulace a manipulace a poznání označení 1 Kč počítání do 5 počítání s 2 hodnoty 2 Kč Kč Kč typ manipulace zacházení s kombinacemi 2+1 Kč do 5 Kč zacházení s kombinacemi 2+1 Kč do 10 Kč pojmenování 5 a 10 Kč Dílčí závěíy^výzkumného projektu Klienti ústavů sociální péče pr< postižené se středně těžkou mentáj retardací jsou zbavováni práva na vz častěji, než osoby se stejným stupněm postižením žijící v rodinném prostředí. Sociální kompetence klientů ústavů sociál péče jsou více omezeny, než u osob se stejným stupněm postižení v rodině. Výsledky výzkumného projektu - východiska pro další výzkumnoLhčinnost AKTION - vědeckotechnická spolu; Rakouskem a Českou republikou 2001-2002 Program PHARE EQUAL, Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trh práce v kontextu národní a evropské spoluprá, 2002-2005. ESF - OPR LZ, Aktivizační a vzdělávací centrum 2005 - 2007.