Koncepční model *Způsob přístupu k dané problematice *Koncept pro vysvětlení lidského chování a strukturální linii jeho změny Odráží: *profesní a osobní zkušenost, *společensko-vědní,kulturní a ekonomický kontext dané doby Skupiny koncepčních modelů (Kaufman,1997): *Tradiční koncepční modely *Koncepční modely primárně vyvozené z principů sociálního učení *Integrované modely aplikované na klasifikaci emocionálních poruch a poruch chování, analýzu kauzálních faktorů, metodologii hodnocení a intervence Populární pohledy na poruchy emocí a chování *Poruchy emocí a chování jsou zapříčiněny stresem *Emocionální poruchy a poruchy chování jsou reflexí nízkého sebehodnocení *Chování má genetický poklad a je kontrolované biochemickými procesy *Biologické aspekty chování jsou nevýznamné Tradiční koncepční modely Psychodynamický přístup Psychodynamický přístup Psychoedukační přístup Behaviorální přístup Humanistický přístup Ekologický přístup Biologický přístup * Spojení PCH s organickým poškozením - chorobou * Východiskem - hypotézy: Příčina PCH je fyziologická porucha Kontrola PCH prostřednictvím fyziologických procesů. Náprava předpokládá: - rozpoznání základních biologických problémů - porozumění fyziologickým příčinám poškození - odstranění chyby U jednoduchých poruch se hledá cesta k jejich odstranění (chemicky, dietou, neurochirurgicky atd.) U poruch, kde neznáme způsoby k jejich odstranění, je nezbytné učinit adekvátní opatření (stimulační farmaka, biofeedback, cvičení atd.) Psychodynamický přístup * Základem emocionálních poruch a poruch chování je patologická nerovnováha mezi dynamickými částmi jedné osobnosti. * Narušené chování je pouze symptomem základního duševního onemocnění. Náprava poruchy předpokládá: ˙ individuální psychoterapii dítěte (často i rodičů) ˙ akceptujícího učitele ˙ porozumění nevědomým motivacím chování ˙ k vyřešení problému využít nevědomou motivaci Psychoedukační přístup Patologická nerovnováha mezi dynamickými částmi jedné osobnosti a jeho sociálním prostředím je základem poruch emocí a chování Náprava předpokládá: * porozumění nevědomým motivacím v kontextu školního neúspěchu a nevhodného chování * učit jedince s poruchou chování získat vnitřní pohled na své chování a jeho motivaci * intervence může zahrnovat terapeutickou diskusi nebo intervenci životního prostoru Humanistický přístup -- Východiskem koncepčního modelu je hypotéza: * Základem emocionálních poruch a poruch chování je blokování přirozených dobrých vlastností, které jsou vrozené. Blokem bývají vnější přírodní a sociální vlivy, které zamezují rozvoji osobnosti. Náprava předpokládá: * vytvořit milující a podpůrné prostředí * podpořit jedince v hledání vlastního řešení -- ve vytvoření osobní konstrukce reality Ekologický přístup * Žák je individuum zapletené v komplexu sociálního systému * Základem emocionálních poruch a poruch chování je narušení rovnováhy uvnitř tohoto systému. Náprava předpokládá ˙ Poznání uceleného sociálního systému. ˙ Řízená intervence -v ideálním případě směrem ke všem systémům. ˙ Vytvářet příležitosti pro sociální učení, které je považováno za významné. Behaviorální přístup * založen na vztahu příčina -- následek, reprezentuje přirozený vědecký přístup * Východiskem je hypotéza: * Chování je funkcí prostředí, je výsledkem učení. * Každá porucha chování je buď naučené maladaptívní chování nebo nedoučené adaptivní chování. Náprava předpokládá * Analýzu událostí, které předcházely vzniku maladaptivního chování. ˙ Úpravu předchozích událostí a následků, aby se jedinec mohl učit adaptivnějšímu chování. * Opakovaný výběr cílů, měření jejich úrovně, analýzu prostředí, analýzu událostí dřívějších a současných - dokud není dosaženo spolehlivé změny chování. Integrovaný koncepční model Kdy? ˙ Při vytváření strategií školy ˙ Při vytváření linie pro vedení jednotlivého případu Proč? ˙ Podmínka pro orientaci v dlouhodobých cílech při vedení žáků ˙ Pomáhá vidět souvislosti v edukačním a reedukačním procesu ˙ Udržuje úsilí pedagoga a podporuje jej ve sledování dlouhodobých cílů Pravidla vytváření 1. písemná podoba 2. formuluje cíle a linii podpory edukace žáků s poruchami emocí a chování 3. vychází z více perspektiv 4. odpovídá potřebám, situaci, sociálnímu kontextu školy 5. zohledňuje prospěch jednotlivých žáků respektuje edukační prostředí Sociálně-kognitivní teorie Integruje poznatky: ˙ o vlivech prostředí (behavioristický postoj) ˙ o roli poznávání (kognitivní psychologie) ˙ o střídání vlivů mezi: ˙ prostředím (a to jak sociálního tak fyzického) ˙ osobnostními faktory (myšlenky, pocity, vnímání) ˙ samotným individuálním chováním Bandurova triáda vzájemného působení * chování * osobnostní proměnné * prostředí * konstantně se navzájem ovlivňují * vlivy jsou oboustranné * intenzita vlivů může mít různou sílu Základní linie sociálně-kognitivního konceptu 1. faktory lidského chování tvoří prostředí, osobnostní proměnné a uplatňované způsoby chování 2. důvody pro žákovo chování jsou současně v prostředí, v osobnosti, ve zkušenostech s prostředím i s vlastním chování 3. všechny tři faktory lidského chování jsou ve vzájemném působení, mají vyrovnaný charakter