Individuální vzdělávání Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky Jiným způsobem plnění povinné školní docházky se rozumí a) individuální vzdělávání, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole (dále jen "individuální vzdělávání"), b) vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením. Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 41 Individuální vzdělávání (1) O povolení individuálního vzdělávání žáka rozhoduje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávání lze povolit pouze žákovi prvního stupně základní školy.(2) Žádost zákonného zástupce o individuální vzdělávání musí obsahovat a) jméno a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu žáka, b) uvedení období, ročníku, popřípadě pololetí, kdy má být žák individuálně vzděláván, c) důvody pro individuální vzdělávání žáka, d) popis prostorového a materiálně technického zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka, e) doklady osvědčující splnění vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat, f) seznam učebnic a učebních textů, které budou ve výuce užívány, pokud nejde o učebnice uvedené v § 27 odst. 1, g) další skutečnosti, které mají vliv na průběh vzdělávání žáka, h) vyjádření školského poradenského zařízení. (3) Ředitel školy individuální vzdělávání povolí, pokud a) jsou dány závažné důvody pro individuální vzdělávání, b) jsou zajištěny dostatečné podmínky pro individuální vzdělávání, zejména podmínky materiální a ochrany zdraví žáka, c) osoba, která bude žáka vzdělávat, získala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, d) jsou zajištěny vhodné učebnice a učební texty, podle nichž se má žák vzdělávat. (4) Individuálně vzdělávaný žák koná za každé pololetí zkoušky z příslušného učiva, a to ve škole, do níž byl přijat k plnění povinné školní docházky. (5) Nelze-li individuálně vzdělávaného žáka hodnotit na konci příslušného pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení pololetí. (6) Pokud má zákonný zástupce pochybnosti o správnosti hodnocení žáka, může do 8 dnů od konání zkoušek písemně požádat ředitele školy o přezkoušení žáka; byl-li zkoušejícím žáka ředitel školy, krajský úřad. Pokud ředitel školy nebo krajský úřad žádosti vyhoví, nařídí komisionální přezkoušení žáka. (7) Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání a) pokud nejsou zajištěny dostatečné podmínky ke vzdělávání, zejména podmínky materiální, personální a ochrany zdraví žáka, b) pokud zákonný zástupce neplní podmínky individuálního vzdělávání stanovené tímto zákonem, c) pokud žák na konci druhého pololetí příslušného školního roku neprospěl, d) nelze-li žáka hodnotit způsobem uvedeným v odstavcích 4 a 5, nebo e) na žádost zákonného zástupce žáka. (8) Ředitel školy rozhodne o zrušení individuálního vzdělávání žáka nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení a zároveň zařadí žáka do příslušného ročníku základní školy. Odvolání proti rozhodnutí ředitele školy o zrušení individuálního vzdělávání žáka nemá odkladný účinek. (9) Výdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce žáka, s výjimkou učebnic a základních školních potřeb podle § 27 odst. 3 a 6, speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních učebních pomůcek podle § 16 odst. 7 a výdajů na činnost školy, do níž byl žák přijat k plnění povinné školní docházky. Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 165 (2) Ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy v těchto případech: l) povolení a zrušení individuálního vzdělávání žáka podle § 41. Soubor pedagogicko-organizačních informací pro školy na školní rok 2005/2006, č.j. 12295/2005-20 3.7 Jiný způsob plnění povinné školní docházky -- Individuální vzdělávání Na základě výsledků dlouhodobého pokusného ověřování domácího vzdělávání bylo do nového školského zákona zakotveno individuální vzdělávání, které je adekvátní domácímu vzdělávání. Individuální vzdělávání lze povolit pouze žákovi 1. -- 5. ročníku základní školy. Náležitosti týkající se této formy vzdělávání stanoví školský zákon a jsou formulovány v § 41 zákona. O povolení individuálního vzdělávání rozhoduje ředitel základní školy, do které byl žák přijat k plnění povinné školní docházky. Vzdělavatelem žáka je zpravidla jeho zákonný zástupce. Pokusné ověřování domácího vzdělávání, které bylo postupně povoleno od září 1998 čtyřem školám v republice, bude ukončeno k 30. 6. 2005. Pokusné ověřování domácího vzdělávání probíhalo na těchto školách: Bratrská škola -- Církevní základní škola, Rajská 3, 170 00 Praha 7 Církevní ZŠ a MŠ, Růžodolská 118/2, 460 11 Liberec Základní škola, Šeříková 33, 700 30 Ostrava -- Výškovice Základní škola, Letohradská 1, 170 00 Praha 7. Rozhodnutí o Povolení individuálního vzdělávání žáka Základní škola: ............. Č.j.: .................. Adresa zákonných zástupců žáka Rozhodnutí o povolení individuálního vzdělávání žáka Ředitel základní školy ..................... podle § 41 a podle § 165 odst. 2l (el) zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona, rozhodl takto: Žákovi ............. narozenému .............. trvale bytem u rodičů ............... se povoluje individuální vzdělávání od ............... Odůvodnění: Ředitel školy rozhodl o povolení individuálního vzdělávání na základě žádosti zákonných zástupců žáka a dále byly splněny podmínky § 41 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona. Ředitel školy individuální vzdělávání povolí, pokud a) jsou dány závažné důvody pro individuální vzdělávání, b) jsou zajištěny dostatečné podmínky pro individuální vzdělávání, zejména podmínky materiální a ochrany zdraví žáka, c) osoba, která bude žáka vzdělávat, získala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, d) jsou zajištěny vhodné učebnice a učební texty, podle nichž se má žák vzdělávat. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat podle § 183 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona, a v souladu s § 53 zákona č. 71/1967 Sb., správního řádu, ke Krajskému úřadu ........................ - odboru školství, mládeže a tělovýchovy. Odvolání je nutné podat do 15ti dnů od doručení rozhodnutí a to prostřednictvím nadepsané školy. ............................ ředitel školy Přílohy: 1. Žádost rodičů Rozhodnutí o zrušení individuálního vzdělávání žáka může mít podobu Základní škola: ............. Č.j.: .................. Adresa zákonných zástupců žáka Rozhodnutí o zrušení individuálního vzdělávání žáka Ředitel základní školy ..................... podle § 41 a podle § 165 odst. 2l zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona, rozhodl takto: Žákovi ............. narozenému .............. trvale bytem u rodičů ............... se ruší individuální vzdělávání ke dni ......... a bude zařazen do Základní školy ...... Odůvodnění: Ředitel školy rozhodl o zrušení individuálního vzdělávání na základě § 41 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona. Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání a) pokud nejsou zajištěny dostatečné podmínky ke vzdělávání, zejména podmínky materiální, personální a ochrany zdraví žáka, b) pokud zákonný zástupce neplní podmínky individuálního vzdělávání stanovené tímto zákonem, c) pokud žák na konci druhého pololetí příslušného školního roku neprospěl, d) nelze-li žáka hodnotit způsobem uvedeným v odstavcích 4 a 5, nebo e) na žádost zákonného zástupce žáka. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat podle § 183 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona, a v souladu s § 53 zákona č. 71/1967 Sb., správního řádu, ke Krajskému úřadu ........................ - odboru školství, mládeže a tělovýchovy. Odvolání je nutné podat do 15ti dnů od doručení rozhodnutí a to prostřednictvím nadepsané školy. ............................ ředitel školy