DALTONSKÁ ŠKOLA -- DALTONSKÝ PLÁN Helen Parkhurstová (1887 -- 1973) První škola 1919 ve městě Dalton, Massachusets, USA Střední experimentální škola pro dívky i chlapce "Předmětové okrsky" v učebnách podle ročníků -- možnost individualizace a samostatné práce - Učební látka je předem stanovena, dána osnovami - Smlouva žáka s učitelem -program práce na jeden měsíc pro každý předmět zvlášť - Strukturované pracovní návody, bibliografické údaje, pokyny pro splnění ústních i písemných prací - Společná výuka hudební, výtvarné, tělesné výchovy, ručních prací - Kontrola práce žáků -- písemné testy, zkoušení, opravy - Učitel je v příslušné odborné pracovně rádcem, laborantem i hodnotitelem. - Sestavuje a zadává měsíční úkoly, vysvětluje je, upozorňuje na problémy, odpovídá na dotazy, radí, reviduje písemné úkoly, hodnotí, zkouší a usměrňuje práci žáků (rozptyl) Nedostatečné opakování látky, učivo málo prodiskutováno, častější kontakt s učitelem, převaha písemných zdrojů, nesystematické získávání poznatků. Málo příležitostí pro sociální výchovu Winnetská soustava, C. W. Washburne (1889-1968) Současná daltonská škola - Asociace daltonských škol (Chalabalova, Křídlovická, Mutěnická, Husova -- Rašínova), spolupráce s holandskými partnery Dalton International Daltonské edukační prostředky Rozhovor v kruhu Pracovní tabule Kontrolní tabule Uspořádání třídy, centra aktivity Balíček denního režimu Extra úkoly Principy daltonského vyučování: Svoboda, samostatnost, spolupráce SVOBODA (volnost) Výklad svobody jako respektování svobody jiného člověka, svoboda jako reakce na donucování ve škole tradiční Svoboda bez omezení znamená, že se dítě stane otrokem špatných návyků, je sobecké Svoboda volby spojená s odpovědností za tuto volbu Volba tempa práce a pořadí úkolů ze zadaného penza Dítě se rozhodne, zda požádá o radu a jaký si vybere zdroj pomoci Pracuje samostatně nebo ve spolupráci Volí si čas, který ke zpracování úkolu potřebuje V pohovoru s učitelem a s rodiči se sjednává míra volnosti a odpovědnosti SAMOSTATNOST Samostatná práce na úkolech, práce bez toho, že by se dítě pořád na něco ptalo Samostatné hledání cesty jak řešit úkol Samostatné myšlení- žák se stává aktivní silou vlastního učení Osobité, originální, tvořivé přístupy k práci Vlastní prostor pro práci Vlastní rozhodování a odpovědnost Řešení problémů mezi dětmi, učitel až na konec Prožitek uspokojení ze zvládnutého úkolu Pravidla pro samostatnou práci: Odložení pozornosti Požádat o pomoc až po vyčerpání všech možností Uložení potřebných materiálů Označení splněných úkolů Kontrola samostatné práce Kontrolní test SPOLUPRÁCE Vyžádaná spolupráce, ohled na práci druhého Výběr spolupracovníků Spolupráce, nikoli opisování Naučí se vysvětlovat, ne sdělit výsledek Děti se učí tvořením a kladením otázek, hledáním řešení Děti se učí pravdomluvnosti, čestnému jednání Úkolem není co nejlepší hodnocení dítěte, ale jeho přiměřený optimální rozvoj