Freinetova škola Celestin Freinet (1896 -- 1966) Inspirace Hnutím nových škol, ale postupná kritika nedostupnosti a náročnosti, pro chudé vrstvy nedostupné. Vychází z kritiky tradiční školy (pasivní, jednostranně rozvíjí intelekt, zanedbává citovou a volní stránku, je nudná a nezajímavá, žák je stresován možným nezdarem, formami nátlaku a trestů). Je kritický i k reformním návrhům (přílišná liberalizace a intelektualizace daltonské školy, švýcarské "nové školy " jsou jen pro zámožné). Vliv -- Deweyova metoda learning by doing -- učení děláním, prací. Hledá řešení -- moderní škola, škola koncipovaná jako možnost vlastní realizace prostřednictvím vlastní činnosti, praktické práce. Freinetova metoda byla pro něj "otázkou života a smrti" -- z války přišel po zranění oslabený, vyčerpaný, s dýchacími potížemi a také válečnými útrapami ovlivněný. Dítě stojí v centru Freinetovy výchovy. Proč se jedná s dítětem, jako by mělo jen hlavu -- má přece i ruce, oči, uši a srdce. Chovat se jako chovatel, který místo přídělů potravy vypustí svoje hříbata na pastvu a ona si vyberou každé svou dávku trávy. Příprava na aktivní život, rozvoj osobnosti, ne pasivita a podřízenost. V hledání metod pro školu vycházel ze zkoumání dětského poznávání: 1. etapa -- smyslový kontakt 2. postupné začleňování 3. aktivní podíl na realitě Rysy freinetovské školy: Třída jako rozčleněný prostor-- "pracovní ateliéry" Individuální týdenní pracovní plán (projednaný na začátku týdne s učitelem) Pracovní knihovna -- obsahuje informativní sešity pro další pracovní činnosti, bádání a zkoumání Školní slovník, encyklopedie Použití audiovizuální techniky (film, rádio, školní rozhlas, gramofon ve škole) Pokusná kartotéka s návody pro experimentování v přírodovědecké, technické a hudební oblasti Pracovní kartotéka rozčleňující základní učivo pomocí karet s informacemi o úkolech, řešení a s testy. Každý žák měl vlastní složku s texty a pracemi Akustické učební programy zvláště pro jazykovou výuku Školní tiskárna s mnohostranným použitím, pro rozvíjení manuálních dovedností a intelektuálních schopností (volné texty -- diskuse, čtení navzájem, vyvěšení na nástěnce) Nástěnka zveřejňující jmenovitě kritiku, chválu, přání a pracovní výsledky žáků (nikdy anonymně) Třídní rada jako odraz vysoké odpovědnosti žáků, je možná i školní rada za účasti rodičů Korespondence s dalšími školami téhož typu Svoboda vyjadřování v rámci jazykové výchovy a jako obecný vyučovací princip Kázeň plyne z pracovního režimu, ne z nátlaku. Je odrazem dobrého pracovního režimu a dobrého morálního klimatu ve třídě. Není potřeba lhát ani předstírat nebo podvádět. Spolupráce s rodinou -- odmítá německé a švýcarské školy v přírodě, které byly izolovány od ostatního prostředí i od rodiny. Škola je pokračováním rodiny, dítě má do ní přicházet rádo. Odmítá postoj E. Keyové ke zničení všeho minulého, ale žádá postupné směřování školy k vyváženosti a užitečnosti. Výchova má vycházet z orientace na vlast, rodinu, tradice a směřovat ke škole, která dává základy lepšímu světu. Děti z takové školy budou lépe schopny budovat budoucnost, když budou dobře orientované v životní realitě. Obsah vzdělání: Rozvoj zdraví dítěte, jeho aktivity a tvořivosti, elánu a iniciativy a seberealizace. Ne množství látky, memorování a vědecké studium, ale přirozený vývoj, podle vlastních sil, samo se podílí na vlastní realizaci. Pracovní aktivita, ne tedy jakákoliv. Práce bude motorem, principem a filozofií národní pedagogiky. Práce má uspokojovat přirozené potřeby žáků -- snaha vyjádřit se, komunikovat s druhými, něco vytvářet. Práce je zajímavější než hra a není ji třeba obohacovat jako jiní reformisté hrovými prvky. Dítě má možnost si volit práci ve skupině i individuálně. Zvolenou práci pak uskutečňuje podle vlastních záměrů, představ, pocitů, vlastním tempem a vlastním postupem. Organizace vyučování: Začátek školy dán intervalem, děti přicházení podle svých možností. Ranní kroužek -- společný rozhovor, vysvětlení úkolů na celý den. Debaty o různých třídních problémech. Denní a týdenní rozvrh práce -- rozpis úkolů pro skupiny a kooperace Volná práce -- zajišťuje vnitřní diferenciaci -- podle individuálního plánu Psaní volných textů -- reálné podněty, popis zážitků a zkušeností, vyjadřování se k problémům, jednoduché vzkazy nebo dopisy. S volnými texty se dál pracuje: Pro třídní noviny, pro třídní deníky -- život třídy, pro korespondenci, pro projektové průzkumy a zprávy.